2020-06-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Inget du svamlar om innebär att det är rätt att med tvångsmedel tvinga en annan part att ingå ett avtal som denna inte vill ingå. Om du och din arbetsgivare inte kommer överens gör du bäst i att gå till någon annan eller starta ett eget företag. Varför denna ovilja att gå till någon som frivilligt betalar det du vill ha?
Du har visst inte alla hästar hemma i stallet?
Om en statlig myndighet är beredd att betala betydligt mycket bättre än vad den privata marknaden anser sig kunna är det definitivt rätt att protestera, då det är den privata marknadens skatter(Mina skattade pengar), som betalar den statliga lönen.
Men uppenbarligen saknar du grundläggande förståelse om ekonomi.
Citera
2020-06-19, 21:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har visst inte alla hästar hemma i stallet?
Om en statlig myndighet är beredd att betala betydligt mycket bättre än vad den privata marknaden anser sig kunna är det definitivt rätt att protestera, då det är den privata marknadens skatter(Mina skattade pengar), som betalar den statliga lönen.
Men uppenbarligen saknar du grundläggande förståelse om ekonomi.

Fortfarande inget i din text som motiverar strejk. Gå till den som betalar det du vill ha, hur svårt kan det vara?
Citera
2020-06-19, 22:02
Medlem
Citat:
Fortfarande inget i din text som motiverar strejk. Gå till den som betalar det du vill ha, hur svårt kan det vara?
Uppenbarligen är du smått förståndshandikappad samt har bristfällig förståelse för det svenska språket. Var vänlig sök på order generalstrejk så är du välkommen att återkomma.

Mvh SkogsSaab
Citera
2020-06-19, 22:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Uppenbarligen är du smått förståndshandikappad samt har bristfällig förståelse för det svenska språket. Var vänlig sök på order generalstrejk så är du välkommen att återkomma.

Mvh SkogsSaab

Får väl bara notera att du inte kan motivera varför du måste tvinga någon att betala en lön till dig som de inte frivilligt vill betala. Din inkompetens förklarar nog både varför du inte kan motivera detta och varför ingen vill betala den lön du vill ha.
Citera
2020-06-19, 22:20
Medlem
Citat:
om nu statliga tjänster som är 100% skattefinansierade ligger så mycket högre jämfört med oss som finansierar det hela är det dagsatt agera. Då är en generalstrejk rätt väg.
Kan du förklara lite mer kring vad privatanställda skulle vinna på att skada sina arbetsgivare?

Och med motivet att tvinga Riksdagen att agera mot vad väljarna röstat för. De privata arbetsgivarna kan inte göra så mycket åt det.

Dina tankar är både ekonomiskt och demokratiskt något tvivelaktiga.

Citat:
'Statliga och komunala tjänster plus idag ett antal privata bolag innom hälsovård skola etc.(Betalas av skattepengar) om de bolagen betalar bättre jämfört med de företag som får in sina pengar via den privata marknaden så kommer ekonomin att kapsejsa förr eller senare.
Finns en hel del privata företag som levererar till offentlig sektor och har gjort det länge, utan att något kapsejsat. T ex de som levererar utrustning till vårdsektorn. Och lönerna hos de som utvecklar mer avancerad sjukvårdsutrustning lär inte vara särskilt låga.

Det ser mer ut som du reagerar känslomässigt.
Citera
2020-06-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Kan du förklara lite mer kring vad privatanställda skulle vinna på att skada sina arbetsgivare?

Och med motivet att tvinga Riksdagen att agera mot vad väljarna röstat för. De privata arbetsgivarna kan inte göra så mycket åt det.

Dina tankar är både ekonomiskt och demokratiskt något tvivelaktiga.

Finns en hel del privata företag som levererar till offentlig sektor och har gjort det länge, utan att något kapsejsat. T ex de som levererar utrustning till vårdsektorn. Och lönerna hos de som utvecklar mer avancerad sjukvårdsutrustning lär inte vara särskilt låga.

Det ser mer ut som du reagerar känslomässigt.

Svaret är enkelt. Om nu som indikerades att de statliga tjänsterna(tärande)) drar ifrån de privata(närande) för mycket så kommer ekonomin i framtiden haverera. Och ett av de möjligheterna man då då har är att genomföra en generalstrejk från privat sida(läs innebörden), nu redovisade den jag ursprungligen refererade bakgrunden till sitt inlägg så då har jag(sektorn) inte fog för det uttalanded.
Men faktum kvarstår om den skattefinansierade sektorn(tärande) drar kostnads och lönemässigt iväg för långt fråh den privat finanierade sektorn(närande) kommer samhället kolapsa.
Citera
2020-06-19, 22:37
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Då skulle jag vilja veta var du jobbar och stämmer det.är det dags för oss privatanställda att gå ut i generalstrejk.
Jobbar innom teknisk utveckling på ett privat bolag. 45 000 får en senior civilingenjör 10 års yrkeserfarenhet våra nyexade går in på 33- 35 000.
Taket ligger på 55 000 om man inte får personalansvar.

45 000 för seniora civ.ingenjör låter lågt, var i landet är detta? Det låter som en lön man skulle landa på efter 10 år med lönerevision utan att byta jobb, vilket såklart kan vara fallet för vissa.

Att 55-60 är taket utan personalansvar håller jag med om, även om en del företag betalar 65-75 för seniorer med spetskompetens. Det är efter dessa nivåer många går över till att bli egenkonsulter för att företagen inte betalar mer.
Citera
2020-06-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
45 000 för seniora civ.ingenjör låter lågt, var i landet är detta? Det låter som en lön man skulle landa på efter 10 år med lönerevision utan att byta jobb, vilket såklart kan vara fallet för vissa.

Att 55-60 är taket utan personalansvar håller jag med om, även om en del företag betalar 65-75 för seniorer med spetskompetens. Det är efter dessa nivåer många går över till att bli egenkonsulter för att företagen inte betalar mer.
Är ganska generellt om du går utanför storstadsområderna(Stockholm och Göteborg) före Corona.
Extremt svårt att få över 55 som expert och normalt hamnar du på 45 som senior utan expertkunskaper. Möjligen om du då accepterar att bli övertidsavlöst.
Det är vad branchen betalar och det är därför så många väljer att bli egenkonsulter.
Citera
2020-06-19, 22:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Är ganska generellt om du går utanför storstadsområderna(Stockholm och Göteborg) före Corona.
Extremt svårt att få över 55 som expert och normalt hamnar du på 45 som senior utan expertkunskaper. Möjligen om du då accepterar att bli övertidsavlöst.
Det är vad branchen betalar och det är därför så många väljer att bli egenkonsulter.

Du är väl inte värd mer helt enkelt, med tanke på hur korkad du verkar vara är även 45 alldeles för mycket för dig.
Citera
2020-06-19, 22:52
Medlem
Citat:
Du är väl inte värd mer helt enkelt, med tanke på hur korkad du verkar vara är även 45 alldeles för mycket för dig.
Nu råkar jag ligga en bit över, och var innan Corona erbjuden drygt 3 ggr det för ett jobb i tyskland. Men om en statlig myndighet för random person erbjuder 45 000 som ingångslön borde det vara tid för oss närande att reagera.
Förutom du som så uppenbarligen förutom att vara stenkorkad dessutom är tärande.
Citera
2020-06-19, 22:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nu råkar jag ligga en bit över, och var innan Corona erbjuden drygt 3 ggr det för ett jobb i tyskland. Men om en statlig myndighet för random person erbjuder 45 000 som ingångslön borde det vara tid för oss närande att reagera.
Förutom du som så uppenbarligen förutom att vara stenkorkad dessutom är tärande.

Det är en av oss som känner sig underbetald och det är inte jag.
Citera
2020-06-19, 22:56
Medlem
Citat:
Det är en av oss som känner sig underbetald och det är inte jag.
Nej och det tyder tydligen på att du är betald av skattepengar om du inte reagerar på 45000 som ingångslön på en statlig myndighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in