2020-06-19, 18:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Det finns ingen nyexaminerad undersköterska som tjänar 28 tusen, du får nog snarare sänken den kalkylen till 22-23. En erfaren uska kan tjäna så mycket, ja. 28k är ingångslönen för en universitetsutbildad sjuksköterska i landsting... Som undersköterska har du tur om du har den lönen efter 10 år.

Min ex var undersköterska och tjänade betydligt mer än 22-23, snarare runt 28. Men det berodde på att hon ett par gånger i månaden var med på operationer på kvällstid också, det var väldigt lönsamt och dessa pass återkom varje månad så hon detta var inkomster hon visste att hon skulle få.
Citera
2020-06-19, 19:09
Medlem
Flashback: Är det ens möjligt idag som ungdom att ta en examen och inte få en ingångslön under 50k?
Citera
2020-06-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Alla på min avdelning går in på 45+, statlig tjänst... inte i Stockholmsregionen. Nu kanske jag jobbar där det är välbetalt. Jag tror att det är som du säger. 30-35 är nog vad en sjuksköterska tjänar.

Då skulle jag vilja veta var du jobbar och stämmer det.är det dags för oss privatanställda att gå ut i generalstrejk.
Jobbar innom teknisk utveckling på ett privat bolag. 45 000 får en senior civilingenjör 10 års yrkeserfarenhet våra nyexade går in på 33- 35 000.
Taket ligger på 55 000 om man inte får personalansvar.
Citera
2020-06-19, 20:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Då skulle jag vilja veta var du jobbar och stämmer det.är det dags för oss privatanställda att gå ut i generalstrejk.
Jobbar innom teknisk utveckling på ett privat bolag. 45 000 får en senior civilingenjör 10 års yrkeserfarenhet våra nyexade går in på 33- 35 000.

Strejk är ett omodernt och fult påfund, byt jobb om du inte är nöjd och skriv inte på kontrakt du inte är nöjd med.
Citera
2020-06-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Strejk är ett omodernt och fult påfund, byt jobb om du inte är nöjd och skriv inte på kontrakt du inte är nöjd med.
Nja. Saken är att jvi ligger i en nivå som är standard för branchen, om nu statliga tjänster som är 100% skattefinansierade ligger så mycket högre jämfört med oss som finansierar det hela är det dagsatt agera. Då är en generalstrejk rätt väg. Visst kan jag byta jobb till kanske ett annat skattefinansierat jobb med högre lön, men det löser inte problenet.
Citera
2020-06-19, 20:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nja. Saken är att jvi ligger i en nivå som är standard för branchen, om nu statliga tjänster som är 100% skattefinansierade ligger så mycket högre jämfört med oss som finansierar det hela är det dagsatt agera. Då är en generalstrejk rätt väg. Visst kan jag byta jobb till kanske ett annat skattefinansierat jobb med högre lön, men det löser inte problenet.

Som sagt om du inte är nöjd är det väl bara att byta jobb, kontrakt ska vara en frivillig överenskommelse från båda parter.
Citera
2020-06-19, 21:02
Medlem
Citat:
Som sagt om du inte är nöjd är det väl bara att byta jobb, kontrakt ska vara en frivillig överenskommelse från båda parter.
Du har sagt det, men vad hag reagerar på är att om det stämmer ligger statliga löner en bra bit över vad de privata(som försörjer staten) betalar då är det fel.
Men antagligen är du stadsanställd eller försörjd av skattepengar så du inte förstår grundläggande ekonomi.
Citera
2020-06-19, 21:09
Medlem
Citat:

Alla som jobbar på enheten är seniorer, de flesta ligger nog på 15 år+ i erfarenhet. De flesta är ingenjörer, men inte alla.
Citera
2020-06-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Alla som jobbar på enheten är seniorer, de flesta ligger nog på 15 år+ i erfarenhet. De flesta är ingenjörer, men inte alla.
Ok, då ligger då ligger nog löneläget rätt, om man jämför med mina erfarenheter.
Men då går det inte att jämföra med meddelinkomsttagaren.
Citera
2020-06-19, 21:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du har sagt det, men vad hag reagerar på är att om det stämmer ligger statliga löner en bra bit över vad de privata(som försörjer staten) betalar då är det fel.
Men antagligen är du stadsanställd eller försörjd av skattepengar så du inte förstår grundläggande ekonomi.

Du verkar vara mycket förvirrad så du får försöka samla dig.
Citera
2020-06-19, 21:27
Medlem
Citat:
Du verkar vara mycket förvirrad så du får försöka samla dig.
Snarare är det du som är lite snurrig alternativt som jag sa skattedopad.
Lite grundläggande ekonomi borde nog vara bra om du tog till dig. Statliga och komunala tjänster plus idag ett antal privata bolag innom hälsovård skola etc.(Betalas av skattepengar) om de bolagen betalar bättre jämfört med de företag som får in sina pengar via den privata marknaden så kommer ekonomin att kapsejsa förr eller senare.
Den lön man normalt kan förhandla sig till ligger oftast i ett normalspann, ligger den tärande( skattefinansierade) industrin högre så är det dags att lägga av för oss som finansierar allt.
Men det är nog lite för komplicerat för vederbörande att förstå?
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-06-19 kl. 21:33.
Citera
2020-06-19, 21:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Snarare är det du som är lite snurrig alternativt som jag sa skattedopad.
Lite grundläggande ekonomi borde nog vara bra om du tog till dig. Statliga och komunala tjänster plus idag ett antal privata bolag innom hälsovård skola etc.(Betalas av skattepengar) om de bolagen betalar bättre jämfört med de företag som får in sina pengar via den privata marknaden så kommer ekonomin att kapsejsa förr eller senare.
Den lön man normalt kan förhandla sig till ligger oftast i ett normalspann, ligger den tärande( skattefinansierade) industrin högre så är det dags att lägga av för oss som finansierar allt.
Men det är nog lite för komplicerat för vederbörande att förstå?

Inget du svamlar om innebär att det är rätt att med tvångsmedel tvinga en annan part att ingå ett avtal som denna inte vill ingå. Om du och din arbetsgivare inte kommer överens gör du bäst i att gå till någon annan eller starta ett eget företag. Varför denna ovilja att gå till någon som frivilligt betalar det du vill ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in