Citat:
Ursprungligen postat av
Sheila01
Har lest masse på forumet, men først nå jeg har valgt å poste.
Særdeles spesiell sak, det kan vi vel alle enes om.
Hvor sannsynlig er det at hun er blitt kidnappet? Hypotetisk la oss tro at det er noen som har lest om Tom og at han er svært velstående, men lever svært enkelt. Ingen alarm. Vedkommende planlegger å kidnappe kona med håp om å tjene mye penger på det. Gjør stor flid med å etterlate minst mulig spor. Dette er svært risikofylt, gjør dette på lyse dagen- og såvidt jeg forstår på et sted med andre hus og blokker i nærheten. Hvis målet er penger, og man tar så stor risiko med å utføre dette med stor potensiale for å bli tatt, er det ikke rart at de deretter viser så lite interesse i å få pengene? Hvis man tenker deres motiv var penger, det som driver dem. Så etter å ha gjennomført et slikt risikabelt prosjekt, så si «nei, det er ikke så farlig, vi venter 2 uker med å besvare en melding». Hvis hun var i live så er det jo enorme ressurser på å holde henne der hva gjelder å ordne med mat og vakthold. La oss anta at noe skjedde da, hun døde. Likevel ville sikkert familien vært villig til å betale for å vite hva som skjedde, men selv det er ikke kidnapperne interessert i. De har bare forsvunnet. Ut fra det konkluderer jeg med at kidnappingsteorien ikke er sannsynlig.
Sannsynligheten rent statistisk peker på TH. Han er ektemannen. Det som indisiemessig forsterker det, er at det fremkommer detaljer om en mann med et stort behov for kontroll. Ektepakten, der han skal ha full kontroll over verdier. Og ikke bare kontroll, men også svært liten empati og kjærlighet for sin fru. Ved evt skilsmisse unner han henne ikke mer enn 200.000 og en gammel bil. En kvinne som har muliggjort at han kan tjene de store verdiene. Fått 3 barn med, som kan videreføre arven og hans bedrift osv. Det høres ut som et iskaldt og kynisk menneske. Neste som er kommet frem er at han har fått felles barn til å kalle henne nedsettende karakteristikk. Han har null respekt for henne. Det vitner om et menneske som ser på sin fru som et verktøy. Vi hører at svoger har sett noe, som han har rapportert om. Det er bekreftet at det har vært turbulens. Cirka 10 år siden har hun signert skilsmissepapirer. Hun har søkt nylig etter leiligheter i Gjøvik og meldt seg i FB-gruppe og sett etter leiligheter. Barna som sier at kjærligheten seiret etter turbulensen, de åpenbart forsøker å dekke over noe/evt har liten til ingen sympati med sin mor. Evt at de rett og slett er blitt så hjernevasket av TH at de ikke er i stand til å ta standpunkt for sin mor og de vansker hun har hatt. Evt redd for å miste penger/arv. Det er utrolig hva penger gjør med folk.
Det neste som er merkelig er alle disse telefonene på morgenen fra TH til AE. Får en nesten til å tro at han gjorde det for å forsterke sitt alibi. Evt for å se om noe gift startet å virke (hvis han har slettet samtale fra logg), for så å gi et signal videre.
Videre hans personlighet, uten at jeg skal fjerndiagnostisere, men han sier selv at hans kone ville ha beskreevet ham som kald.
I tillegg manglende evne til å betale. Han betaler 10.mill først når han forstår at han er mistenkt av politiet (politiet går ut med at hovedteorien er endret). Neste gang han initierer kontakt er når han skjønner at han er siktet(nettopp sluppet ut).
Han er villig til å betale hvis det tar mistanken bort fra ham, men ikke for å redde sin kone/finne info om henne.
Det har kommet frem info om at han forsøkte å forhandle med kidnapperne fordi de hadde regnet ut feil sum tilsvarende 4% av hans totale eiendeler. Det er trist for å si det mildt.
La oss si som tredje hypotese at det er noen som vil forsøke å ramme TH. Legge skylda på ham. De har utført dette, for at TH skal rammes personlig og økonomisk. Da hadde mitt instinkt vært å fortelle politiet sannheten om all turbulensen i ekteskapet og sagt at noen må ha fått innsyn i alt dette, og bruker det til å nå bruke det mot meg. Det hadde styrket min sak. Jeg hadde ikke benektet for de faktiske forhold. Hmm...
Det du skriver om verkar trovärdigt på mig, även om jag inte kan se att TH haft tid till att stå ensam för gärningen.
Men som du säger - den risk det innebär att begå detta brott kan inte många ta som är utomstående, med mindre än att de är ganska korkade.
TH eller annan familjemedlem väcker knappast uppseende om någon kommer förbi. Som familjemedlem är det lätt att avstyra ett ev överraskande besök.
Men man får inte glömma en sak ...TH ville från början inte lägga sig i polisens utredning.
Kanske för att slippa bli missförstådd (och misstänkt).
Att han därför betalade till "kidnapparna" först när han blev misstänkt och häktad.
Att han då resonerade att han fick ändra kurs och försöka hjälpa till med utredningen på de sätt som stod honom till buds.
En sak som känns som ett konstigt sammanträffande är att AEH erbjöds byta larmsystem
kvällen före försvinnandet.
Någon som vet om TH också hörde erbjudandet?
De var ju på teater med middag under kvällen, detta erbjudande måste ha kommit innan,
(eller uttalats av någon av de andra närvarande).
Undrar vem som föreslog larmbyte. Någon som kände GM och ville varsla?
Känns litet för mycket av sammanträffande.