Citat:
Om man dödar tjejen i ett par som precis gjort slut, använder handskar så ingen dna efterlämnas, och snabbt och dolt placerar huvudet i dennes bostad genom ett fönster eller dylikt, så skulle man ju kunna få ett scenario som vi fått nu, där han blev dömd. Eller menar du att han hade blivit frikänd om han påstod att huvudet bara var där en dag(nån hade placerat sen där), eller hade han kunnat bli frikänd, om han själv dyrkade upp dörren med kofot och hävdade att någon laggt huvudet där?
Egentligen är ja bara intresserad om han i teorin skulle kommit undan, eller om man i teorin kan sätta dit en oskyldig?
Jag har en magkänsla att lagar, domväsendet inte är skapta att hantera välutstuderade stratregier som tänker ett ytterligare steg...
Egentligen är ja bara intresserad om han i teorin skulle kommit undan, eller om man i teorin kan sätta dit en oskyldig?
Jag har en magkänsla att lagar, domväsendet inte är skapta att hantera välutstuderade stratregier som tänker ett ytterligare steg...
Då får du ta i beaktning att han skall kunna kasta in huvudet på översta våningen (våning 4) med balkong framför fönsterrutorna. Dessutom skall ingen granne/förbipasserande se detta - Och utanför går en bilväg + att det finns en busshållplats mitt emot fastigheten. Personen ifråga skall dessutom veta exakt vilket fönster, utifrån gatan sett, som tillhör Tishkos lägenhet. Bara detta faktum är ju helt osannolik.
Men för att vara lite schysst kan man ställa detta mot att Tishko alltså har suttit hemma och typ spelat TV-spel och vips har hans flickväns huvud kommit farande genom fönstret (alternativ att han kommer hem och hittar huvudet liggandes i lägenheten). Istället för att ringa polisen och/eller Wilmas föräldrar väljer Tishko att slå in huvudet i folie, lägga i en resväska och därefter i en garderob. Varför gör han det? Varför har han anledning att göra det? När man kommit såhär långt skulle jag inte ens vilja hävda att det är "ställt utom rimligt tvivel", utan tom att rätten kan lämna denna utsaga helt utan avseende.