2020-06-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Om man dödar tjejen i ett par som precis gjort slut, använder handskar så ingen dna efterlämnas, och snabbt och dolt placerar huvudet i dennes bostad genom ett fönster eller dylikt, så skulle man ju kunna få ett scenario som vi fått nu, där han blev dömd. Eller menar du att han hade blivit frikänd om han påstod att huvudet bara var där en dag(nån hade placerat sen där), eller hade han kunnat bli frikänd, om han själv dyrkade upp dörren med kofot och hävdade att någon laggt huvudet där?

Egentligen är ja bara intresserad om han i teorin skulle kommit undan, eller om man i teorin kan sätta dit en oskyldig?

Jag har en magkänsla att lagar, domväsendet inte är skapta att hantera välutstuderade stratregier som tänker ett ytterligare steg...

Då får du ta i beaktning att han skall kunna kasta in huvudet på översta våningen (våning 4) med balkong framför fönsterrutorna. Dessutom skall ingen granne/förbipasserande se detta - Och utanför går en bilväg + att det finns en busshållplats mitt emot fastigheten. Personen ifråga skall dessutom veta exakt vilket fönster, utifrån gatan sett, som tillhör Tishkos lägenhet. Bara detta faktum är ju helt osannolik.

Men för att vara lite schysst kan man ställa detta mot att Tishko alltså har suttit hemma och typ spelat TV-spel och vips har hans flickväns huvud kommit farande genom fönstret (alternativ att han kommer hem och hittar huvudet liggandes i lägenheten). Istället för att ringa polisen och/eller Wilmas föräldrar väljer Tishko att slå in huvudet i folie, lägga i en resväska och därefter i en garderob. Varför gör han det? Varför har han anledning att göra det? När man kommit såhär långt skulle jag inte ens vilja hävda att det är "ställt utom rimligt tvivel", utan tom att rätten kan lämna denna utsaga helt utan avseende.
Citera
2020-06-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vem pratar du om?
Advokat Beatrice Rämsell, den tilltalades försvarare.
Citera
2020-06-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
kommer att dömas för brott mot griftefriden
får 18-24mån
kommer ut om 4-8mån
Okey? Du har alltså ännu inte förstått att tingsrätten har beslutat att han skall kvarstanna i häkte och att man anser att bevisen för mord är överväldigande? Han kommer alltså dömas för mord OCH griftefridsbrott. Åklagaren yrkar på livstids fängelse. Om han efter RPU rekommenderas för vård (och därmed fängelseförbud) så blir det vård - under lååång tid.
Citera
2020-06-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Läste artikeln som du postade och där framgår att beslut tas med jämna mellanrum för varje individuellt fall för att i ett senare skede kunna underlätta individens utslussning i samhället.

Trådens vidrige mördare Tishko lär få vänta i många år innan han får hantera annan teknik än att trycka på larmknappar eller liknande.

Tja, säg inte det. Om nu de legitimerade hjärnskrynklarna på psyket bedömer att internettillgång skulle vara en tillgång för hans psykiska tillfrisknande och samhälleliga återanpassning så kan han kanske relativt snabbt få surfa runt.

Men vi ska inte föregå påföljden. Återstår att se vad RPU:n resulterar i.
Citera
2020-06-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tja, säg inte det. Om nu de legitimerade hjärnskrynklarna på psyket bedömer att internettillgång skulle vara en tillgång för hans psykiska tillfrisknande och samhälleliga återanpassning så kan han kanske relativt snabbt få surfa runt.

Men vi ska inte föregå påföljden. Återstår att se vad RPU:n resulterar i.
Jag har inte fått svar från min vän men jag kan tänka mig att om man är på väg att tillfriskna och att man är på väg ut och skall börja återanpassa sig till ett mordernt samhälle och inte sluten vård, så får man tillgång till nätet. Kanske övervakad tillglång? Brev till myndigheter får inte övervakas (om jag förstod artikeln rätt) och därmed är ju vägen fri. Lite knepigt.

Jag har dock svårt att tro att nyintagna - de första åren - har minsta tillgång till nätet. Men som sagt, jag vet inte. Men håller på att ta reda på det.
Citera
2020-06-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Okey? Du har alltså ännu inte förstått att tingsrätten har beslutat att han skall kvarstanna i häkte och att man anser att bevisen för mord är överväldigande? Han kommer alltså dömas för mord OCH griftefridsbrott. Åklagaren yrkar på livstids fängelse. Om han efter RPU rekommenderas för vård (och därmed fängelseförbud) så blir det vård - under lååång tid.

Haha Picasso2! Känner du som jag, att det här med ett förhandsbesked och paus i förhandlingen har blivit lite för rörigt för många här? :-D
Citera
2020-06-17, 22:39
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

tingsrätten

och det går inte att överklaga
Citera
2020-06-17, 22:40
Medlem
Citat:
Jag tror mera att de inte finner honom allvarligt psykisk störd på rättspsyk och att han blir dömd till det långt fängelsestraff och får kriminalvård istället för rättspsykiatrisk vård.
Citera
2020-06-17, 22:40
Medlem
Citat:
Nej, det har han inte förstått.
Citera
2020-06-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Kroppen. ”Ni kommer aldrig lösa mordet” släkten, pappan ”ler” mot T i rättegångssalen, dom ser på varandra och ler.
Dom verkar säkra på att kroppen aldrig kommer att hittas vilket utifrån det - ej kommer kunna döma honom f mord. OK. Kan kroppen gått in i en bilpress i en skrotningsbil? Vilket innebär att pappan el bilbekant fixat d sista?
Kroppen hittas inte. Så mkt sök
och kommentaren ”Ni kommer aldrig lösa fallet”. Borta!
Det lilla svinhuvet schizo Tishko trodde att Wilma var djävulen, idag vet vi bättre.
Det var snarare Schizo Tishko som var djävulen själv.

Pappan måste vara stolt över en sådan odugling till avkomma som med ren feghet ger sig på en liten tös.
Min förhoppning är att schizo Tishko med överlägsen framtoning försöker spela allan på nån kåk, men blir snabbt nedplockat till strax under skosulorna. Ett sånt svinhuvud som schizo Tishko önskar jag inget gott.

Vi får se hur mycket pappan ler när sonen låses in för lång tid framöver. Kanske tar det bättre om svinhuvet låses in på rättspsyk ?
Citera
2020-06-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Haha Picasso2! Känner du som jag, att det här med ett förhandsbesked och paus i förhandlingen har blivit lite för rörigt för många här? :-D

Många begriper. Men inte alla. Och jo, det verkar rörigt om man inte är insatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
tingsrätten

och det går inte att överklaga

Ditt inlägg sa att han inte kommer dömas för mord utan enbart för griftefridsbrott. Och jag säger att det stämmer inte. Vad har du problem med? HR nämnde du inte på något sätt, och vi är fortfarande i första instans. Jag pratar tingsrätt - det är den domen som ligger närmast, och ingen kan överklaga någon dom till HR förrän TR har sagt sitt. Ingen har heller sagt ATT det blir någon överklagan Frågor på det?
Citera
2020-06-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Då får du ta i beaktning att han skall kunna kasta in huvudet på översta våningen (våning 4) med balkong framför fönsterrutorna. Dessutom skall ingen granne/förbipasserande se detta - Och utanför går en bilväg + att det finns en busshållplats mitt emot fastigheten. Personen ifråga skall dessutom veta exakt vilket fönster, utifrån gatan sett, som tillhör Tishkos lägenhet. Bara detta faktum är ju helt osannolik.

Men för att vara lite schysst kan man ställa detta mot att Tishko alltså har suttit hemma och typ spelat TV-spel och vips har hans flickväns huvud kommit farande genom fönstret (alternativ att han kommer hem och hittar huvudet liggandes i lägenheten). Istället för att ringa polisen och/eller Wilmas föräldrar väljer Tishko att slå in huvudet i folie, lägga i en resväska och därefter i en garderob. Varför gör han det? Varför har han anledning att göra det? När man kommit såhär långt skulle jag inte ens vilja hävda att det är "ställt utom rimligt tvivel", utan tom att rätten kan lämna denna utsaga helt utan avseende.

Okej, så tishko hade kanske kunnat gå fri om han bröt upp sin egen dörr, och sen ringde polisen då nån hade brtytit sig in och lagt huvudet där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in