2020-06-17, 15:04
Medlem
StefanRoefvens avatar
Tack & lov att domstolen för en gångs skull verkar ha hamnat rätt. Hade denne babbeluring blivit frikänd kunde vi lagt ner hela rättsväsendet. Men än kan vi inte andas ut, hovrätten kan fortfarande ställa till något.

Nu ska man inte dra alla MENA över en kam, men flickor bör vara jävligt medvetna om att om man ger sig in i en relation med en arab eller kurd så reser man ofta tillbaka till medeltiden, när det gäller värderingar och kvinnosyn.

Man måste också ta med vad långvarig inavel kan göra med folk.
Citera
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilly
Nej den innehåller inte många frågor. Det är solklart mord och brott mot griftefriden. Det va säkert också misshandel innan men det går ej att bevisa. Hon har 100% lördags och sedan blivit styckad av T iallafall.
Mordet konsumerar misshandel i vilket fall. Att det skulle vara solklart mord och inte dråp däremot är en annan fråga; vållande är i princip uteslutet.
Citera
Medlem
En glädjens dag. "gud hör bön" säger en del, men nu blir man nästa religiös.!
Citera
2020-06-17, 15:05
Medlem
Hahaha, vilken charmerande bild bohuslänningen lagt upp på rämsell. Ser precis lika väck ut som hon framstod under rättegången. Ögonen i kors - nu kör vi. 🙈
Senast redigerad av Enial 2020-06-17 kl. 15:21.
Citera
2020-06-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Aftonbladet skriver som rubrik att pojkvännen bedöms skyldig, är det bara jag som tycker att ordet bedöms använts som ett slags förmildrande, borde väl bara vara att han döms skyldig, det är väl inte ett jämt hundrameterslopp som en vinnare har utsetts efter ett målfoto.

Nej, Aftonbladet har rätt...för en gång skull! ;-)

1. Det som kom idag var ett Beslut och inte en Dom!

2. En dom skall innehålla påföljd (fängelse eller rättspsyk. vård), skadestånd, beslut om beslag, domskäl osv.

3. Rättegångsbalken och oskuldspresumtionen säger tydligt att man inte är dömd föräns det finns en dom. Därför använder man sig av termer som "bedöms" och "finns övertygande bevisning"

4. Skall man vara riktig paragrafryttare så skulle tom rätten kunna ändra sig, eftersom varken rättegången är avslutad och domen varken skrivits eller avkunnats. Men det är ju en teknikalitet och kommer givetvis inte hända :-)
Citera
2020-06-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Hovrätten kommer aldrig att döma honom för mord. Att Tingsrätten behövde en hel dag extra för att överlägga huruvida han är skyldig till mord eller ej säger mycket. Han får göra som Abbe Alsaadi gjorde och anlita Hanna Lindblom i Hovrätten istället.
En dag är ingenting när man har enskild överläggning och skriver/korrekturläser en dom. De har redan diskuterat domskälen och gått igenom varje del av bevisningen bit för bit. Förundersökningen är väl på runt 1000 sidor. Sen alla vittnesmål på det.

De kommer troligen att träffas ytterligare någon gång för enskild överläggning för att finjustera det som sen slutligen kommer att stå i domen.
Citera
2020-06-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phaetoon
En dag är ingenting när man har enskild överläggning och skriver/korrekturläser en dom. De har redan diskuterat domskälen och gått igenom varje del av bevisningen bit för bit. Förundersökningen är väl på runt 1000 sidor. Sen alla vittnesmål på det.

De kommer troligen att träffas ytterligare någon gång för enskild överläggning för att finjustera det som sen slutligen kommer att stå i domen.

Jag håller med dig i sak, och har också anmärkt på Skumjaevel.

Men vill bara säga att du måste se skillnad på "överläggning" och "domskrivning".
Vid överläggningen är både juristdomare, notarie och nämndeman närvarande. Vid domskrivning är endast juristdomaren och notarien med.
Citera
2020-06-17, 15:12
Medlem
Clifford500s avatar
Hoppas han blir dömd till rättspsykiatriskt, då kommer han aldrig bli fri.
Citera
2020-06-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Aftonbladet skriver som rubrik att pojkvännen bedöms skyldig, är det bara jag som tycker att ordet bedöms använts som ett slags förmildrande, borde väl bara vara att han döms skyldig, det är väl inte ett jämt hundrameterslopp som en vinnare har utsetts efter ett målfoto.

aftonbladet stog det skyldig för mordet på wilma andersson, man ändrade sedan
Citera
2020-06-17, 15:15
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Wait wait wait, han är enligt domstol skyldig, men har domstol fastställt straffet eller ska han gå igenom psykiatrin först för att se om han är loco eller inte & först därefter ska domstol ta beslut om vad påföljden blir?

Om så är fallet, vad är det som hindrar honom från att typ dra loss sina naglar eller smeta bajs på väggarna eller liknande för att hamna på psyket istället för fängelse?

Eller har jag missuppfattat det hela?

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja, du har missuppfattat. Man kan inte "bluffa" sig till rättspsyk istället för fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Enig. Isåfall ska man lyckas övertyga flera erfarna personer, under flera veckors tid, utan att tappa masken. Jag vill inte kategoriskt utesluta att någon skulle kunna lyckas, men Tishko är inte smart nog för det.
Definitivt inte smart nog. Men i detta fall spelar det ingen roll. Han har undanröjt bevis och försökt lägga villospår (tågresan). Bara det gör att han ej klassas som att ha en APS.
Citera
2020-06-17, 15:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Detta är en glädjens Dag !!!

Och min vana trogen så fick jag såklart dokumentet som bekräftar detta i min Mail kl 14.01

Det är med stor glädje och det absolut roligaste dokumentet som jag har delat i alla mina trådar.

Varse God, Mina vänner !!!!

https://docdro.id/grV5P8L

// Avd.9

Stort tack till dej gamle vän för att du alltid bidrar med dokument 👍🏻

Vilken glädjens dag - har knappt vågat kolla nyheterna efter lunch!
Vilken lättnad!

Vi är många som varit djupt engagerade och som idag är själaglada och gråter glädjetårar.

Jag utbringar en skål till er alla - en nyinköpt flaska Cava som jag egentligen skulle ha till midsommar - men detta är verkligen värt att fira :-) 🍾🥂

Vila i fina Wilma.
Du kommer alltid vara älskad, saknad och ihågkommen. 🙏🏻🌟
Citera
2020-06-17, 15:17
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enial
Hahaha, vilken charmerande bild bohuslänningen lagt upp på rämsäll. Ser precis lika väck ut som hon framstod under rättegången. Ögonen i kors - nu kör vi. 🙈

Vem pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in