Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag må ha "förtittat" mig på "Murder she wrote", men det brukar inte alltid vara så att en tillfällighetsmördare prickar av sig på polisens lista över misstänkta på det sätt SE gjorde och dagen efter mordet då, bör tilläggas.

Jag har efterlyst "ett enda exempel" i kriminalhistorien på SEs förmenta agerande i den här tråden där en "kändis" har mördats.

Ett enda exempel skulle övertyga mig bortom all tvivel!

Ett enda!

Ingen har här i tråden än så länge kommit med dylikt exempel så här långt vad jag noterar.

SE är vad jag personligen lite övermaga skulle kalla en "osannolik" mördare!

Edit: Kriminalhistorien kryllar däremot av fall där tillfällighetsmördare gör det de är bra på och försvinner utan att pricka av sig i polisens "lista".

Mordet på Anna Lindh liknar mycket mordet på Olof Palme.
Citera
2020-06-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Vad bra! Då trodde inte SE att han sett mördaren i gränden med täckjacka (LJ) som han uppger i sitt första förhör och kände sig tvungen att "gripa in" för att vägleda polisen!

Att SE trodde han hjälpte polisen att sopa bort "felaktiga" signalement som cirkulerade i media på mordnatten gör i mina ögon inte mytomanen SE till Palmes mördare.

Vi blir alla saliga på vår egen tro.
Om det hade stannat vid att SE ville boasta om sin rådighet, fine. Nu är ju problemet bara att han inte stannade där, han la även ”blå täckjacka” i munnen på LP fastän varken hon eller någon annan kan styrka att hon yppat det till någon, än mindre en person som ingen sett där.

Hans besatthet av blå täckjackor överallt där de fanns och inte fanns, kan förstås aldrig ha att göra med att ”3/4 blå täckjacka” var det enda i första signalementet som delvis avvek från hans egen utstyrsel, och att han därför högg på detta halmstrå som om det var en hjälpande hand upp ur en isvak. Mördaren hade blå täckjacka, säger alla! ALLA! Så det så! Inget annat, en naken blottare i blå täckjacka sköt Palme.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-17 kl. 16:53.
Citera
2020-06-17, 16:52
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Mordet på Anna Lindh liknar mycket mordet på Olof Palme.

Det är fel tråd att lyfta den diskussionen i denna tråd, men jag ber att få anmäla en avvikande åsikt.

Starta gärna egen tråd om det du hävdar.

Här är topic MOP!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Likheterna är att det i grund och botten är samma bokstäver. men de olika breven kan svårligen visas vara av samma person. Engström var grafiker och hade säkerligen lärt sig kalligrafi och annat, och hans brev till Anér är djäkligt snyggt. Få svenskar kan skriva på det sättet. Han använder sig av ligaturer och annat som en vanlig brevskrivare inte ens känner till. Jämför hur dubbelkonsonanterna ser ut.

Skall man därför finna likheter är det i själva språkbruket.

Mot det kan man konstatera att om det är någon som skulle kunna skriva på olika sätt, är det just en grafiker eller konstnär, men då hade väl undersökarna lika gärna kunnat ha undersöka alla brev? Det länkades också till ett brev på engelska i Palme-forumet tidigare, som jag har tittat på, och jag ber om ursäkt för att jag inte har sparat det ursprungliga inlägget, men det såg ut så här.

https://www.facebook.com/palmemordet/posts/2071380196525707/

Det brevet ser ut att vara avsevärt mer vänsterlutat, och man kan notera ordet easyly. Vanligen tror jag lutningen är en indikation på om man är höger- eller vänsterhänt, men annars finns det inte mycket i det brevet heller som säger att det skulle vara skrivet av Engström, mer än att det är lättläst.

För att få veta hur det ligger till behöver man gå till Engströms släktingar och exhustrur. Någon av dem måste väl ändå ha något kärleksbrev eller vykort i behåll?

In what English speaking countries do you spell EASILY - "easyly"
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag tror inte KP är van att behöva uppträda på ett sådant vis.
Ett antiklimax som han själv inte trodde skulle inträffa.
Självklart kan man inte presentera information som kan utnyttjas av kriminella tex eller främmande makt.
Det blir inte så mkt kvar att redovisa då.
Det märkliga är ju att han tidigare var så positiv till en lösning. Enligt vad han säger nu berodde hans optimism på att han hade förväntat sig positivt resultat på brevet och vapnet. Det är utifrån den information vi har fullkomligt barockt. Och han lär ju knappast undanhålla indicier som pekar mot SE.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, vad vill du säga med det?

Att Palme dog ögonblickligen och segnade ned rätt i backen. Att första skottet avlossades mot OP och det andra mot LP. Att inte ett proffs, som kan skjuta, missar till 99 % inte en kropp på 1.60 m från 70-100 cm. Ett proffs gör inte ett halvdant försök.
Citera
2020-06-17, 16:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Att Palme dog ögonblickligen och segnade ned rätt i backen. Att första skottet avlossades mot OP och det andra mot LP. Att inte ett proffs, som kan skjuta, missar till 99 % inte en kropp på 1.60 m från 70-100 cm. Ett proffs gör inte ett halvdant försök.
Vad är ett proffs i det här sammanhanget? En person som jobbar 8 - 17 med att mörda offentliga personer?
Citera
2020-06-17, 16:58
Medlem
Citat:
Vad är ett proffs i det här sammanhanget? En person som jobbar 8 - 17 med att mörda offentliga personer?

Polis,militärer, spioner, specialförband. En person som kan handskas med ett vapen och skjutit mycket genom åren.
Citera
2020-06-17, 16:59
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om det hade stannat vid att SE ville boasta om sin rådighet, fine. Nu är ju problemet bara att han inte stannade där, han la även ”blå täckjacka” i munnen på LP fastän varken hon eller någon annan kan styrka att hon yppat det till någon, än mindre en person som ingen sett där.

Hans besatthet av blå täckjackor överallt där de fanns och inte fanns, kan förstås aldrig ha att göra med att ”3/4 blå täckjacka” var det enda i första signalementet som delvis avvek från hans egen utstyrsel, och att han därför högg på detta halmstrå som om det var en hjälpande hand upp ur en isvak. Mördaren hade blå täckjacka, säger alla! Så det så! Inget annat, en naken blottare i blå täckjacka sköt Palme.

SE såg LJ med täckjacka på Tunnelgatan från mordplatsen när han väl kom dit efter några minuters prat med väktarna på Skandia, och övertygade sig själv att detta var rätt signalement på mördaren av de två olika som cirkulerade i media under mordnatten.

SE var mytoman och tyckte att han hade något viktigt att tillföra även om han kom ut på Sveavägen lite för sent. Han ville stå i centrum och "vara viktig" i utredningen.

Har du studerat hur mytomaner fungerar är detta en rimlig analys.
Citera
2020-06-17, 17:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Polis,militärer, spioner, specialförband. En person som kan handskas med ett vapen och skjutit mycket genom åren.
Du kan inte jämföra ett improviserat statsministermord på öppen gata med att skjuta på en skjutbana.
Citera
2020-06-17, 17:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
GM kan ha siktat mot LP med armen något sänkt efter första skottet. Det kan inte uteslutas.

Om LP träffades av första skottet och inte vred sig, måste GM ha skjutit ungefär när han stod med ryggen mot husfasaden, eftersom hon träffades i ungefär 90 graders vinkel.

Citat:
OP sköts från 10-30 cm avstånd
LP sköts från 70-100 cm avstånd.

Är det helt styrkt att Lisbet ens besköts under mordnatten eller är det möjligt att kulhålen i hennes kläder fanns tidigare?
Citera
2020-06-17, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Snart är väl alla i finrummet döda också och varför skulle ett mord som detta dokumenteras??
Ja, risken är att inga vittnen eller bevis finns kvar, men om man inte ens försöker ....

Det ska bli mycket intressant att se vad som framkommer vartefter tidigare hemligstämplat material publiceras. Även om inga smoking guns hittas så går det ändå att pussla ihop via diarieföring etc vilka spår/personer/organisationer som aktivt undvikits av PU genom åren och därmed förhoppnings indikera var man ska fokusera i sitt 'privatspanande'.

Börja med en kommission som en gång för alla granskar svenska Stay Behind och dess olika varianter sedan WWII och med fokus på tiden för mordet på Olof Palme.

Det har gjorts med stor framgång i andra västeuropeiska länder som Italien och Belgien.

Det kan göras här också om den politiska viljan finns.

Finns den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in