Utdrag ur PM övervakning i urval.
Mitt urval som fokuserar på en av de tysktalande männen som ”GUNNARSSON" träffade på restaurang Christina.
(Tyvärr har jag inte länken då jag laddade ner PM:t men den finns i tråden någonstans. Rätta gärna felskrivningar)
Min kommentar, som kanske borde legat sist, är:
Om en tysktalande, svensk, man delaktig i MOP exponerar sig under KARTLÄGGNINGS- och ÖVERVAKNINGSFASEN samt befinner sig i området för MOP i anslutning till mordtidpunkten så bryter han mot alla allmänt uppfattade regler om hur attentat skall gå till. I samband med att PM Övervakning avhemligas kommer han att kunna identifieras. Jag tror inte han lever nu.
Dessutom har jag gjort en liten sökning i FB på ”
Citykyrkan" som kan vara intressant.
https://www.flashback.org/sok/Citykyrkan?sp=1&t=133416N
Från PM övervakning RPS/säk 1986-04-24 (44sidor)
N 3093 20/2 Torsdag Kl. 19.30-20.00
På kvällen fredagen den 20 februari återfinns en händelse som direkt knyter an till den i utredningen tidigare anhållne GUNNARSSON. Mellan kl 19.30 – 20 kom en man in på restaurang Kristina på Västerlånggatan 68. Han presenterade sig för uppgiftslämnaren som ”GUNNARSSON" från Norsborg och frågade också under samtalet vad denne tyckte om premiärministern.
Två tysktalande män kom senare fram till ”GUNNARSSON" och intrycket var att det inte var någon ny bekantskap.. ”GUNNARSSON" lämnade sedan restaurangen tillsammans med männen efter några minuter.
9 SIGNALEMENT – SAMSTÄMMIGHET
Det har visat sig, att då man jämför de olika signalementen i de inkomna uppgifterna, så kan man inte bortse från att det i vissa fall föreligger mycket god samstämmighet mellan några observationer.
Gruppen har framförallt noterat en del iakttagelser, där signalementsuppgifterna överensstämmer med varandra p flera punkter och har då inte tagit med sådana beskrivningar, där man lämnat diffusa och allmänna uppgifter såsom medellängd och mörka kläder etc.
Gruppen vill först fästa uppmärksamheten på
en lång blond eller rödblond man i 30 – 40 årsåldern. Denna beskrivning återkommer i åtta olika tips från 860218 fram till tiden strax innan mordet.
N 3093 20/2 Torsdag Kl. 19.30-20.00
Den 20 februari har en man setts tillsammans med en person som kallade sig för GUNNARSSON från Norsborg på restaurang Kristina i Gamla Stan.
Han talade tyska. Han är över 185 cm lång, blond med välvårdad kortklippt frisyr. Han var då iklädd en mörk grön läderjacka som räckte till stussen samt mörkgrå byxor. (Tysktalande 1)
9 N 3093 860220 Torsdag 19.30-20 Restaurang Kristina Västerlånggatan 68 ("Excelarket")
Man presenterade sig som Gunnarsson. Lämnade platsen tillsammans med två tysktalande män.
Man som presenterar sig: Signalement Gunnarsson.
Tysktalande 1: Längd 185 cm. Hårfärg: Blond välvårdad, kortklippt. Slätrakad. Klädsel: Mörkgrön skinnjacka, stusslång. Mörkgrå byxor.
Tysktalande 2: Längd 185 Hårfärg: Mörkblond, välvårdad. Förmodligen också slätrakad. Klädsel: Smårutig skjorta svart-grå tweedkavaj.