2020-06-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
John-Erik Hahnes Dedikation för Olof Palme har aldrig ifrågasatts.
Som Andersson påpekade varnade Alf Karlsson för attentat. Rosenbads säkerhetsansvarige Ulf Dahlsten gjorde inget för att OP skulle ha bättre skydd.

Det hemliga skydd du talar om tillhör fantasivärlden. Hade det funnits så hade det reagerat på de personer som nämns i Övervaknings-PM med första notering fredag kl 19-21 17jan och en liknande notering nästa fredagkväll. Vi båda tillfällen i närheten av OPs bostad.

Jag är inte övertygad om att vi offentligt vet hur personskyddet inte fungerade vid MOP. Jag går inte i din fälla och skuldbelägger de namn du nämner. Den "Victim blaming" mot OP som förekommer vill jag inte vara en del av.

En första granskning av hur personskyddet var utformat sedan hur det agerade normalt för att sedan se hur de agerade dagen för MOP kan gd uppslag. Jag tror inte på den officiella version men däremot på vad John-Erik Hahne säger.

Palmes livvakt om brutna regeln under mordnatten - Kvällsposten 2020-02-22
Olof och Lisbet Palme tog sig till Grandbiografen på Sveavägen för en film som började klockan 21. Klockan 23.00 skulle de gå hem.

Vid midnatt fick John-Erik Hahne tre samtal som bekräftade att statsministern var död. Han hade skjutits ihjäl på öppen gata en halvtimme tidigare.

– Vi som sitter med facit i hand kan konstatera att promenaden inte var så väl överlagd.

Någon fattade ett felaktigt beslut.

Det får vi som är kvar leva med, säger John-Erik Hahne till Sydsvenskan.
Källa: https://www.expressen.se/kvallsposten/palmes-livvakt-om-mord-natten-och-brutna-regeln/

Till skillnad mot John-Erik Hahne tror jag däremot att MOP kommer att lösas och att denne någon då får stå för sitt felaktiga beslut.

Edit: Ett "osynligt" livvaktsskydd kommer inte att reagera på incidenter då röjer de sig. Vid förestående attacker tar de bort, likviderar, hotet utan att detta kommer till allmän kännedom.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-17 kl. 12:42.
Citera
2020-06-17, 12:48
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Orsaken till att presentationen var spartansk är att den gjordes av två torra byråkrater med precis samma medel som när de lägger fram saker för varandra. Svensk polis & åklagare samarbetar hör och häpna inte med Industrial Light & Magic för att göra swooshande 3D-flyovers som de låter åhörarna uppleva genom VR-glasögon.

Att det skulle vara en hoprafsad B-lösning faller naturligtvis på sin orimlighet. Om myndigheter jobbade på det sättet att alla inklusive åklagare, polis och regering alla samverkar i en enda stor kontinuerlig mörkläggningsmanöver sedan 34 år, så skulle det ju vara givet på förhand vilken B-lösning som ska presenteras och vilken A-lösning som är förbjuden att röra. Sen hade man haft 2+ år på sig att förbereda B-presentationen på ett ballare sätt. Grovjobbet med råmaterialet var ju redan publicerat av Filter.

Och i vilken tokvärld skulle den maximalt säkerhetsklassade och totalförbjudna A-lösningen som ingen någonsin kan få tillåtas höra, KANSKE vara ett alternativ?
"Alltså såhär va. Som ni alla vet var det ju egentligen Hans Holmér som beordrade mordet på Palme på uppdrag av Pierre Schori som var skyldig Castro en tjänst efter Schori stulit en låda cigarrer från honom 1975. Och: Vi har snackat med Schori och han är ju 81 bast och börjar bli sugen på att säga sanningen va, MEN han har inte bestämt sig riktigt, besked kommer senast 8 juni 2020! Så jag tycker vi gör så här: Sätt ihop hela presentationen av sanningen och spara inget krut utan blås på med ljusshow och liverekonstruktion och hela skiten. Om Schori säger nej 2 dagar innan stora dagen så kör vi reservlösningen med Skandiamannen då."

"Så vi ska förbereda lösning A och B parallellt då, under de här två åren, så att vi är väl rustade oavsett hur det blir?"

"NEJ!!!! Absolut inte! Om det skiter sig med lösning A i sista stund, slänger vi ihop lösning B på max tre timmar kvällen den 9 juni. Det är en order."

"Men..."

"Du är avskedad! Töm skrivbordet och stick. Nån fler som vill ifrågasätta att det antingen blir alternativ A, full 3D-show om sanningen med Holmérs inspelade bekännelse och Skypeintervju med Schori från Brasilien som vi hjälper honom försvinna i exil till, eller alternativ B, minimalistisk och snabbt ihoprafsad PowerPoint som det är jävligt elementärt att INGEN smygjobbar på i förväg utan väntar till deadline kl 18 den 9 juni då slutbeskedet kommer? Bra, tänkte väl det. Vad väntar ni på? Scram!"
"Vetskapen"... OK, du var en sån. För att spara tid och plats:

Så, då är vi klara här.
Jämför med pressträffen 20160225. Med tre torra byråkrater. Varav en CP-skadad Skarp. En yngre Melander och en snart pensionerad Dag. Skillnaden är himmelsvid mot det spektaklet vi nyligen såg.

https://www.youtube.com/watch?v=d0Cbo0ZrSuI

Din förklaringsmodell håller inte.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-17 kl. 12:58.
Citera
2020-06-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Låt SE ha två prickar i denna animationen. En prick som GM och en prick som den som "samtalade i några minuter" med väktarna på Skandia och kom fram först då OP hade vänts i ryggläge och omgavs med flera personer som SE själv påstår 1 mars.

Fundera också samtidigt på vilken av dessa två prickar som hade möjlighet att se att blod bubblade ur OPs mun efter att han vänts på rygg.

Det vore mycket intressant.

Intressantast av allt vore att få läsa A Kohuts hemligstämplade förhör för att kunna "pricka in" mördaren i animationen.

Jag har på något vis låst mig vid teorin att SE är en uppmärksamhetssökande mytoman som ville stå i centrum vilket många som kände honom påpekade att han var.

När SE kommer fram till mordplatsen ligger OP på rygg och blod bubblar ut genom hans mun. Samtidigt vänder sig LJ om i gränden och kan betittas av även närsynta grafiker med eller utan glasögon.

Ibland är den enkla lösningen den rätta!

Edit: För er som har otur när ni tänker så tror jag inte en sekund på SE som GM. Han var mytoman och insåg att han hade snackat bort sitt livs chans att stå i centrum med väktarna på Skandia får att spela en roll i detta drama. Han kom ut för sent då OP var vänd på rygg med blod bubblande ur sin mun och missade dramat med pass en minut. Med denna utgångspunkt blir SEs desperata mytomanlögner begripliga även för en trögtänkt individ som mig. Att SE är GM trotsar tyvärr även min, i vanliga fall, mycket livliga fantasi.

När det gäller väktarnas versioner i juni 1986 måste man ha i åtanke att flera fel har begåtts av väktarna samt SE denna kväll. Det uppdagas denna kväll.

SE har visat sig kunna gå som han ville under kvällarna utan att behöva inpasseringskortet. Detta med hjälp av väktarna. Han har säkert satt upp övertid men inte deklarerat att han varit ute och ätit. Detta kan rendera skriftlig varning eller i värsta fall uppsägning.

Annette K har under tiden 22.35-23.22 inte uppmärksammat att en dörr är öppnad. Under denna tid har någon med nyckel kunnat ta sig igenom cykelrummet och sedan haft hela Skandiahuset för sig själv.

Detta har nog gjort att SE och väktarna snackat ihop sig innan. Det gällde inte bara SE utan även väktarnas anställningar.

SE och HO hade ju snackat ca 25 ggr efter mordet vilket säger vilken cirkus det var på Skandiahuset mellan mordet och juni 1986.

SE var en ganska misslyckad man. Klarade inte studenten, ekonomiska problem ( varför(?)), ej klättrat i karriären, skild 2 ggr samt stora alkoholproblem

En alkoholist är expert på att ljuga, manipulera och dupera folk. Hade en nära släkting som levde ett dubbelliv. Flyttade tidigt från småorten till Stlm efter en händelse på ett arbete.

Väl uppe i Stlm kunde ingen kontrollera hans uppgifter. Ingen visste hur han levde. När han var med oss så skötte han sig exemplariskt. Var en lekfarbror. Drack ingen alkohol.

Senare visade sig att var alkoholist, förskingrat pengar från jobbet. Han ljög så han trodde sig själv. Mästare på att manipulera. En mytoman. En alkoholist. En kriminell man.En person som levt själv, svårt med relationer. En person som gärna skulle känna sig viktig

Att SE skulle vara en kriminell man är inget konstigt. Han har själv beskrivit i tidningen ” Skydd och säkerhet” 5 1992 hur mordet mycket väl kunnat gå till ( nu i efterhand så ser man att han pratar om dig själv)

Så här beskriver SE mordet” Tänk om den beundrande statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt. Avvisade och vända ryggen åt blir några förbannade. Om då någon av oss också går runt med ett vapen så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle.
Sinnet rinner till, vi tar några steg efter mannen, lägger handen på hans axel för att stoppa honom ” Din jävel” Pang! Det är t.o.m. MÄNSKLIGT eller omänskligt.

Att SE själv rentvår sig själv genom media och blir en del av mordutredningem från Dag 1 passar in på den personlighet som SE var. Hur han mådde psykiskt m.m. SE är en mytoman som är mästare att manipulera folk. Hans barndomsvän i Nybro intygade att SE var en mytoman. Mästare på att manipulera och prata omkull folk..och mordutredare.

Ni kan tänka er hur det såg ut på Skandiahuset efter mordet. Hur han försökte manipulera både väktare och säkerhetsansvariga. Han var ” mannen i porslinhuset” so försökte att försvåra mordutredningen.

Skandiamannen var ett hett spår från början. Efter väktarnas, säkerhetsansvarig samt HR- ansvarig hade förhörts i juni 1986 var spåret Skandiamannen riktigt hett där fd mordutredaren..och nu säkerhetsansvarige på Skandia..själv gjort en internutredning och fått starka misstankar mot SE..men även väktare Anette K. Efter dessa förhör så fick förhörsledaren Erik Skoglund inte fortsätta med spåret längre. Helt sanslöst när man läser förhören med Per H, Roland B ( HR- mannen) samt väktarna.
I början av 1987, knappt 1 år efter mordet, så lades fallet ned. På helt otroliga grunder. Luktar mörkläggning lång väg.
Citera
2020-06-17, 12:55
Medlem
Citat:

Om, jag betonar om västlig om, u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot Lisbeth Palme ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att OP skulle dödas ,som i sig vore historiskt.

U och Säk-tjänster har omvittnat strängar regler och principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skotten mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst.

Varför är du så angelägen om att ta u/söktjänster i försvar och höja dem till skyarna? Det är en historisk sanning att de mördar fiender. Det vore inget märkligt om de haft ett finger med i MOP.
Citera
2020-06-17, 12:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
John-Erik Hahnes Dedikation för Olof Palme har aldrig ifrågasatts.
Som Andersson påpekade varnade Alf Karlsson för attentat. Rosenbads säkerhetsansvarige Ulf Dahlsten gjorde inget för att OP skulle ha bättre skydd.

Det hemliga skydd du talar om tillhör fantasivärlden. Hade det funnits så hade det reagerat på de personer som nämns i Övervaknings-PM med första notering fredag kl 19-21 17jan och en liknande notering nästa fredagkväll. Vi båda tillfällen i närheten av OPs bostad.

Om, jag betonar om västlig om, u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot Lisbeth Palme ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att OP skulle dödas ,som i sig vore historiskt.

U och Säk-tjänster har omvittnat strängar regler och principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skotten mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst.
Skottet mot LP bör väl rimligen vara av misstag?
Varför skjuter inte gärningsmannen LP efter det OP fallit?

... Och är det rimligt att ett proffs skjuter LP av misstag? Ja, kanske... Jag vet inte. Så speciellt kunnig på vapen är jag inte, även om jag skjutit en del S&W. Jag vet bara att jag tidigt fick inpräntat i skallen försiktighetsåtgärder rörande att skott kan gå av av misstag.
Citera
2020-06-17, 13:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Handstilen är som jag minns den dock lite lik Engströms men slarvigt skriven. Vill dock se brevet till Sven Aner igen för att kunna jämföra.

Edit
Jag hittade den, den fanns ju längre ner i artikeln och även här

http://lennartremstam.blogspot.com/2018/06/stig-engstrom.html?m=1

Jämför själva men visst ser man lite likheter ändå tycker jag. Även om Expressen inte tycker det.
Jag vet att SE inte skrev bekännelsebrevet men ser ändå likheter.

Likheterna är att det i grund och botten är samma bokstäver. men de olika breven kan svårligen visas vara av samma person. Engström var grafiker och hade säkerligen lärt sig kalligrafi och annat, och hans brev till Anér är djäkligt snyggt. Få svenskar kan skriva på det sättet. Han använder sig av ligaturer och annat som en vanlig brevskrivare inte ens känner till. Jämför hur dubbelkonsonanterna ser ut.

Skall man därför finna likheter är det i själva språkbruket.

Mot det kan man konstatera att om det är någon som skulle kunna skriva på olika sätt, är det just en grafiker eller konstnär, men då hade väl undersökarna lika gärna kunnat ha undersöka alla brev? Det länkades också till ett brev på engelska i Palme-forumet tidigare, som jag har tittat på, och jag ber om ursäkt för att jag inte har sparat det ursprungliga inlägget, men det såg ut så här.

https://www.facebook.com/palmemordet/posts/2071380196525707/

Det brevet ser ut att vara avsevärt mer vänsterlutat, och man kan notera ordet easyly. Vanligen tror jag lutningen är en indikation på om man är höger- eller vänsterhänt, men annars finns det inte mycket i det brevet heller som säger att det skulle vara skrivet av Engström, mer än att det är lättläst.

För att få veta hur det ligger till behöver man gå till Engströms släktingar och exhustrur. Någon av dem måste väl ändå ha något kärleksbrev eller vykort i behåll?
Citera
2020-06-17, 13:12
Medlem
Citat:
Det är efterhandskonstruktioner. Dagarna efter MOP rådde ingen tvekan om att Olof Palme avsagt sig sitt personskydd vid lunchtid.

Att livvakterna skulle varit svåra att komma fram till motsägs av att OPs pressekreterare Kjell Lindström inte har några Problem att komma fram till John-Erik Hahne när han ringde 2342.

Så sent som under torsdagen hade OP brutit sin överenskommelse mig livvakterna och gett sig av till PUB på egen hand för att prova en ny kostym.

Frågan är hur pass trovärdiga de uppgifterna är OM det var en konspiration inom polisen mot Palme.
Citera
2020-06-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jämför med pressträffen 20160225. Med tre torra byråkrater. Varav en CP-skadad Skarp. En yngre Melander och en snart pensionerad Dag. Skillnaden är himmelsvid mot det spektaklet vi nyligen såg.

https://www.youtube.com/watch?v=d0Cbo0ZrSuI
Tja, det förändrar ju inte att teorin om att man bytte lösning på mordet i sista minuten och hade en annan planerad är extremt långsökt, av anledningar jag beskrev ovan.

Vad som möjligen kan ha varit ett sent beslut är att man bad att få låna FHM:s lokal för dagliga pressträffar, det tekniska skälet var förmodligen att FHM har riggat och klart för corona-specialgrejen med att ta emot frågor från journalister via Skype, för då ska ju även nån sorts bildproducent sitta där och lägga ut dessa i bild i direktsändningen.

Och eftersom FHM fortfarande körde dagliga träffar då så hade man kvällen innan på sig att rodda ihop en provisorisk scen med Polis och åklagares skyltar plus bord att sitta vid. Antagligen därför som FHM passade på att sluta med dagliga träffar samma dag och återkom först på torsdagen.
Citera
2020-06-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Skottet mot LP bör väl rimligen vara av misstag?
Varför skjuter inte gärningsmannen LP efter det OP fallit?

... Och är det rimligt att ett proffs skjuter LP av misstag? Ja, kanske... Jag vet inte. Så speciellt kunnig på vapen är jag inte, även om jag skjutit en del S&W. Jag vet bara att jag tidigt fick inpräntat i skallen försiktighetsåtgärder rörande att skott kan gå av av misstag.
Det första skottet mot LP var troligtvis ett vådaskott. Riktat svagt underifrån uppåt genom hennes kappa. Avlossat från höfthöjd under rörelsen från ficka till höjd arm för att skjuta OP i övre delen av ryggen.
Citera
2020-06-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tja, det förändrar ju inte att teorin om att man bytte lösning på mordet i sista minuten och hade en annan planerad är extremt långsökt, av anledningar jag beskrev ovan.

Vad som möjligen kan ha varit ett sent beslut är att man bad att få låna FHM:s lokal för dagliga pressträffar, det tekniska skälet var förmodligen att FHM har riggat och klart för corona-specialgrejen med att ta emot frågor från journalister via Skype, för då ska ju även nån sorts bildproducent sitta där och lägga ut dessa i bild i direktsändningen.

Och eftersom FHM fortfarande körde dagliga träffar då så hade man kvällen innan på sig att rodda ihop en provisorisk scen med Polis och åklagares skyltar plus bord att sitta vid. Antagligen därför som FHM passade på att sluta med dagliga träffar samma dag och återkom först på torsdagen.

Men ditt inlägg som jag responderade på startade med orden:

''Orsaken till att presentationen var spartansk är att den gjordes av två torra byråkrater
Citera
2020-06-17, 13:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det första skottet mot LP var troligtvis ett vådaskott. Riktat svagt underifrån uppåt genom hennes kappa. Avlossat från höfthöjd under rörelsen från ficka till höjd arm för att skjuta OP i övre delen av ryggen.
Ja, men hur lätt är det egentligen att ett sådant går av? Om man är en van skytt?

Jag är ingen direkt superskytt, men har aldrig fått iväg något vådaskott, inte heller när jag skjutit rörliga mål på bana. Dock känner jag ingen som behövt trassla med laddat vapen i en ficka, så i det läget kan det förstås vara lätt hänt. Frågan blir väl om ett proffs alls skulle använda en ficka att trassla med.
Citera
2020-06-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Funderar på en annan teori på tal om Lars Borgnäs debattartikel här om dagen. Det är att SE av någon anledning har vikt av in på Tunnelgatan en kort stund innan makarna Palme passerar mordplatsen.
/.../
Det du beskriver är ett av två scenarion Lars Borgnäs framför i sin senaste boks andra bilaga, som handlar om Filter och Skandiamannen.
Faktum är att Borgnäs numer verkar anse att mördare tog in på Luntmakargatan, för han säger uttryckligen (i alla fall i ett samtalsforum i söndags) att mördaren inte sprang upp för trappan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in