2020-06-17, 12:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja därför var lock-down eller ansiktsmask aldrig ett alternativ Vi har inte EN befolkning utan en mängd disasporor med separata regler. Det enda som förenar de som bor i Sverige är skatteplikten och rätten till välfärd. I övrigt finns inget gemensamt.
Taiwaneserna talade om detta när det gällde Sverige; att hålla gemensamma regler är en omöjlighet i mångkulturellt samhälle.
Progonosen nu är att Sverige ej blir av med smittan förrän 2021, dödstalen kommer långsamt, långsamt sjunka dock.
Andra länder som stängt ner har också en blandad befolkning ...
Citera
2020-06-17, 12:19
Medlem
Prins Charles, som varit sjuk i covid-19, har fortfarande inte återfått smak- och luktsinnen efter sjukdomen som han fick i mars.

Det avslöjade han för sjukvårdspersonal vid Gloucestershire Royal-sjukhuset
(AB live)

Märkligt att det kan sitta i så länge!
Citera
2020-06-17, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Tja,

vi har samhällssmitta av ett importerat, för vissa dödligt virus
vi ska minska smittspridningen
vi ska inte överbelasta vården
om jag inte blir smittad kan jag inte smitta någon annan
nån, eller eventuellt flera, slipper kanske bli sjuka eller rentav dö
inklusive jag själv,

så jag har inte kommit på en anledning att INTE ta på masken,

som jag ser det jag gör mest nytta för alla om jag har den på.

Som sagt - tycker du resonerar 100% rätt, men det är många som inte resonerar som du och jag. Hos min arbetsgivare är vi exempelvis ålagda att jobba hemma så långt det bara är möjligt. Ändå har jag kollegor som tycker att vi ska träffas för AW. Hur tänker man då liksom? Det är som att tänka att det bara drabbar andra (och andra skiter man i). Ju färre som blir sjuka, ju färre vårdplatser tas upp. Ju mindre smittspridning precis som du säger. Blir vi smittade kan vi smitta andra. Andra som kanske jobbar inom vården och smittar patienter och gamla som i värsta fall dör. Det är som att en majoritet av folket inte tänker längre än vad näsan räcker, om ens det.
Citera
2020-06-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Märkligt nog så flögs det ifrån Kina, till Helsingfors. Direkt och fullastat. Vet inte om den norska trafiken mellanlandade. Men fram kom det.

Ja, jag är fullt jävla medveten, att den som bjöd mest, fick varorna. Varför tror du att jag skrev 10 miljarder ?

"Goda råd, är dyra !"

Finland fick två laster av värdelösa masker.
Citera
2020-06-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror det kan bero på kvalitet också. Min anhörige (som arbetat 40 år inom vården) anser inte det är värt risken att återanvända, utan slänger dem efteråt.

Jag är inte medicinskt kunnig, men antagligen blir skyddet sämre på ngt sätt efter användning, kan jag tänka mig. Om jag minns rätt nu sa hen att ett litet packe (kanske 10 skydd) kostar 500 kr. Det är ju rätt mkt pengar när man dessutom är hemma från arbetet på egen bekostnad (smittskyddspengen som lovades har ju inte kommit än, efter flera månader).
Du kan bygga en box med UVC-ljus för att sterilisera dina ansiktsmasker.
https://www.youtube.com/watch?v=P5HsKmTTa-c

Sök på
* UVC
* UVC face mask
* UVC Ozone

Följ alla de säkerhetsråd som du får.

Edit, Det finns många som säljer falska UVC-lampor så var försiktig vid köp.
https://www.youtube.com/watch?v=_EVw_AhPJ7E
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-06-17 kl. 12:46.
Citera
2020-06-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Prins Charles, som varit sjuk i covid-19, har fortfarande inte återfått smak- och luktsinnen efter sjukdomen som han fick i mars.

Det avslöjade han för sjukvårdspersonal vid Gloucestershire Royal-sjukhuset
(AB live)

Märkligt att det kan sitta i så länge!

Han borde vara tacksam för det. Han har också blivit tjock på gamla dagar.
Citera
2020-06-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är du rädd för följdfrågan: ”Om de har det, varför har inte vi det?”

Och den andra frågan: om vi nu har så mkt sämre ställt med antal läkare osv. Varför i hela friden valde man då denna galna strategi?

Det borde vara en ypperlig orsak till att tvärtom bli allvarligt bekymrad och stänga ned allt man bara kan...
Citera
2020-06-17, 12:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fråga.

Ni som följer och skriver i den här tråden. Bär ni munskydd FP2, FP3, KN95 etc, när ni vistas i publika miljöer? Är egentligen inte det en rätt bra idé att göra detta? Tycker det är så märkligt när det närmast är standard utomlands, samt att WHO rekommenderar detta att vi har så annan syn på det här hemma i Sverige. Sedan har vi väl också närmare 10 gånger så många dödsfall per capita här i Sverige, samt mycket hög smittspridning.

Jag använder munskydd och handsprit när jag vistas i offentliga miljöer, åker och handlar exempelvis. Har ändrat levnadsmönster, handlar typ en gång i veckan mot dagligen förut. Eventuellt övergår jag till att handla mat på nätet. Ser det lite som en protest mot Tegnells flockimmunitetsstrategi och civil olydnad.
Citera
2020-06-17, 12:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finland fick två laster av värdelösa masker.

Och det är det enda, som kommit ifrån Kina ?
Citera
2020-06-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han borde vara tacksam för det. Han har också blivit tjock på gamla dagar.

Haha näe nu tycker jag du är elak mot prins Challe, han ska väl få kunna känna smak och lukt av gåslevern och champagnen!

Mer seriöst, konstigt faktiskt ifall sinnena försvinner så länge för vissa. Är ju härligt att känna sommarens dofter liksom.
Citera
2020-06-17, 12:27
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Nej, de skulle inte ha ställts på t ex Sergels Torg. Men Sverige har inte haft några större ambitioner att skydda befolkningen, vilket också har påtalats flera gånger även här. Utåt sett så har man slagit sig för bröstet om sjukvård i världsklass, folkvett, myndighets- och experttilltro, skydda de i riskgruppen, flockimmunitet etc. Osså smugglar man undan några kylcontainers till en sunkig skogsglänta, avsedda för de som får betala priset för Sveriges teaterföreställning. Det är det man vill illustrera.

Nej, Sverige hade inte bättre förberedelser - däremot hade man bättre förutsättningar men lyckades ändå inte göra nåt vettigt av dessa utan schabblade till det.
Det har konstaterats - om än pliktskyldigt - på högsta nivå.

Men herregud din foliehatt, de ställdes utanför Karolinska i Huddinge.
Citera
2020-06-17, 12:27
Medlem
Citat:
Är du rädd för följdfrågan: ”Om de har det, varför har inte vi det?”

Varför ska JAG vara rädd för den frågan? :-o

I Tyskland betalar man privat sjukförsäkring och får vård därefter. Där satsar man alltså på vården - skickar inte pengarna till skatteparadisöarna i stället..

Norge har ju så mycket pengar att de vet inte vad de ska göra med alla. Så de har satsat på sjukvård - bl.a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in