2020-06-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, resurserna är slut. Ladorna visade sig vara tomma. Samtidigt som vi har många att försörja.
Finns en annan intressantare teori som inte bekräftar er förhoppning om systemkollaps som har utlovats av bommers sedan 2015

Och den teorin är att det inte går att stänga ner ett mångetniskt mångkulturellt samhälle, resurserna blir för stora och att man anser att kaoz-blattarna inte skulle lyda och att det då skulle bli tydligt för medelsvenssons att återvandring är enda alternativet
Citera
2020-06-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mmm-m..

Sveriges låga statsskuld gjorde det möjligt, att förbättra chanserna. Öppna upp några 10 tals miljarder, chartra några flyg för "top dollar". Resa till Kina och köpa skyddsutrustning, mediciner etc..

(precis som andra länder, med högre statsskuld valde att göra)

Löfven & co valde att inte göra detta. Det skulle ha räddat många liv och minska på smittspridningen.

Var tänkte du att dessa flygplan skulle ha mellanlandat för tankning?

Frankrike konfiskerade svenskarnas skyddsutrustning när planet mellanlandade i Frankrike. Tyskland införde "exportförbud" likaså.

USA betalade 4ggr så mycket som Frankrike redan hade gjort för skyddsutrustning som var på väg till Frankrike. Dessa skydd stannade i USA.

Några plan hittade en rutt via Etiopien.

Har du missat att det blev sjörövarstämning när skyddsutrustningen visade sig vara en bristvara och smittade låg i drivor?
Citera
2020-06-17, 12:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Viruset har visat att Sverige inte är någon välfärdsstat längre. Det är därför Löfven måste välja flockimmunitetsstrategin för vi har inte råd med något annat.
Ja, så är det. För naturligtvis handlar det inte om något val av coronastrategi. Sverige kunde helt enkelt inte bättre.
Senast redigerad av Karman 2020-06-17 kl. 12:09.
Citera
2020-06-17, 12:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Frankrike konfiskerade svenskarnas skyddsutrustning när planet mellanlandade i Frankrike. Tyskland införde "exportförbud" likaså.

USA betalade 4ggr så mycket som Frankrike redan hade gjort för skyddsutrustning som var på väg till Frankrike. Dessa skydd stannade i USA.

Har du missat att det blev sjörövarstämning när skyddsutrustningen visade sig vara en bristvara och smittade låg i drivor?
Vad jag förstår skulle den skyddsutrustning som Frankrike konfiskerade inte till Sverige, utan till Italien och Spanien. Vilket väl i och för sig inte gör saken bättre.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7445289
Citera
2020-06-17, 12:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att det du gör är mycket klokt. Hade fler gjort det hade vi antagligen haft mindre smittspridning. Folkhälsomyndigheten skulle säkert inte hålla med, men det finns ju andra experter...

Tja,

vi har samhällssmitta av ett importerat, för vissa dödligt virus
vi ska minska smittspridningen
vi ska inte överbelasta vården
om jag inte blir smittad kan jag inte smitta någon annan
nån, eller eventuellt flera, slipper kanske bli sjuka eller rentav dö
inklusive jag själv,

så jag har inte kommit på en anledning att INTE ta på masken,

som jag ser det jag gör mest nytta för alla om jag har den på.
Citera
2020-06-17, 12:13
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Finns en annan intressantare teori som inte bekräftar er förhoppning om systemkollaps som har utlovats av bommers sedan 2015

Och den teorin är att det inte går att stänga ner ett mångetniskt mångkulturellt samhälle, resurserna blir för stora och att man anser att kaoz-blattarna inte skulle lyda och att det då skulle bli tydligt för medelsvenssons att återvandring är enda alternativet

Ja därför var lock-down eller ansiktsmask aldrig ett alternativ Vi har inte EN befolkning utan en mängd disasporor med separata regler. Det enda som förenar de som bor i Sverige är skatteplikten och rätten till välfärd. I övrigt finns inget gemensamt.
Taiwaneserna talade om detta när det gällde Sverige; att hålla gemensamma regler är en omöjlighet i mångkulturellt samhälle.
Progonosen nu är att Sverige ej blir av med smittan förrän 2021, dödstalen kommer långsamt, långsamt sjunka dock.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Märkligt nog så flögs det ifrån Kina, till Helsingfors. Direkt och fullastat. Vet inte om den norska trafiken mellanlandade. Men fram kom det.

Ja, jag är fullt jävla medveten, att den som bjöd mest, fick varorna. Varför tror du att jag skrev 10 miljarder ?

"Goda råd, är dyra !"
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Tja,

vi har samhällssmitta av ett importerat, för vissa dödligt virus
vi ska minska smittspridningen
vi ska inte överbelasta vården
om jag inte blir smittad kan jag inte smitta någon annan
nån, eller eventuellt flera, slipper kanske bli sjuka eller rentav dö
inklusive jag själv,

så jag har inte kommit på en anledning att INTE ta på masken,

som jag ser det jag gör mest nytta för alla om jag har den på.

Hur resonerar ni andra?
Citera
2020-06-17, 12:14
Medlem
Ang. Resor utrikes

För att förtydliga är det rykten hittills. Så boka inga resor än!

UD säger att de själva kommer gå ut med info ifall ngt förändras. (AB LIVE).

Lite komiskt att se hur AB-chatten snabbt började fyllas med: kan jag resa till XYZ länder??

Verkar som många längtar efter att resa utomlands.
Citera
2020-06-17, 12:15
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hur resonerar ni andra?

Jag är endast inne i en butik, 1 gång per vecka, ICA. Resterande inköp gör jag i små paket i brevlådan.
På ica bär jag FFP3 HALVMASK, skyddsglasögon, handskar och täckande kläder.
Dessa tar jag av utomhus när jag kommer hem.
Citera
2020-06-17, 12:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Tyskland har så oändligt många fler läkare och sjukvårdsplatser så det är helt löjligt att jämföra dem med oss.

Du kan likaväl jämföra med Norge: 350 smittskyddsläkare gentemot Sveriges 60st.
Är du rädd för följdfrågan: ”Om de har det, varför har inte vi det?”
Citera
2020-06-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad jag förstår skulle den skyddsutrustning som Frankrike konfiskerade inte till Sverige, utan till Italien och Spanien. Vilket väl i och för sig inte gör saken bättre.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7445289

Spelar ju ingen roll vart dessa munskydd var på väg. De var inte Frankrikes egendom utan Mölnlyckes.
Säkert behövdes de i Italien och i Spanien och Italien har ju kritiserat Sverige för att Sverige inte ha levererat skyddsutrustning till Italien medan Kineserna har gjort det. Nu vet vi varför.

Vad är förresten vitsen med att beställa - och betala - en massa för masker som aldrig kommer fram?

Frankrike har beställt 1 miljard masker ifrån Kina och har upprättat en luftbro, ändå kommer bara en del av de beställda varorna fram.

Finland betalade 100milj för en hög med masker som inte höll måttet. De var "papperslappar" utan skyddsegenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in