2020-06-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Och det är det enda, som kommit ifrån Kina ?

Senare har de säkert fått leveranser som har kommit fram. Men de startade ju egen produktion av munskydd och ansiktsmasker inte för intet.
Citera
2020-06-17, 12:29
Medlem
Maravillas avatar
Vi går snart in i en månad med knöfulla gator, affärer och uteserveringar. Här i en medelstor stad finns det minst en lounge och en pub som "fuskar" vad jag vet gällande bordsavstånd och antal. Knökfullt där inne och kan lova att det inte är den enda. Lägg därtill utökad testkapacitet. Med det sagt borde fallen ökat explosionartat. Börjar man se lite spår av Tegnells älskade flockimmunitet som kostade nästan 5 tusen liv? Eller har det kanske å göra med stärkt immunförsvar tack vare d-vitaminerna från solen som gör oss mindre mottagliga?
Citera
2020-06-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Andra länder som stängt ner har också en blandad befolkning ...

Exakt? Tyskland var väl det land jämte Sverige som tog emot flest flyktingar 2015? Varför kan de isf ha en lockdown och inte vi. Makes No Sense.... 🤔
Citera
2020-06-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Haha näe nu tycker jag du är elak mot prins Challe, han ska väl få kunna känna smak och lukt av gåslevern och champagnen!

Mer seriöst, konstigt faktiskt ifall sinnena försvinner så länge för vissa. Är ju härligt att känna sommarens dofter liksom.

Det har hänt även efter en "vanlig influensa". Dock är det inte alls lika vanligt, men det händer.

Oerhört trist att inte känna dofter. Smaksinnet är förresten det som människan behåller sist. Allt annat försvagas ju med åldern.

När det gäller prins Charles: titta på hans händer och kinder. Hans fingrar är som korvar. Svullna. Och kinderna illröda - jämt. Jag har svårt att tro att han är helt frisk.
Citera
2020-06-17, 12:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Senare har de säkert fått leveranser som har kommit fram. Men de startade ju egen produktion av munskydd och ansiktsmasker inte för intet.

Ja, likaså att man startar egen produktion.

Så, tillbaka till det jag sade : Löfven & co valde att inte öppna upp plånboken.
Citera
2020-06-17, 12:33
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Och den andra frågan: om vi nu har så mkt sämre ställt med antal läkare osv. Varför i hela friden valde man då denna galna strategi?

Det borde vara en ypperlig orsak till att tvärtom bli allvarligt bekymrad och stänga ned allt man bara kan...
Övermod, kanske..?

Har sagt det förut: Vi hade alla förutsättningar att ta oss igenom detta med hjälp av enbart en mindre del skärpningar - istället gick man all-in och körde igång en teater, en teater baserad på våra goda förutsättningar men utan att beakta bristerna. En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk.

Hade man varit seriösa så hade man kommunicerat ut grunden för vår strategi och att den kommer att kräva vissa uppoffringar. Men istället ville man övertrumfa resten av världen, sticka ut genom att göra tvärtom och ligga i framkant för att kunna slå världen med häpnad.

Jag tror att man är bländad av sin egen Sverigebild, en bild man dock insett börjat krackelera genom en del fadäser de senaste åren och som man nu ville återupprätta.
Citera
2020-06-17, 12:34
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Siffrorna har publicerats i ansedda The Lancet.

Dessa studier kommer fram till ungefär samma som vi i Sverige. Ca 0,6% dödlighet.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

Och som sagt... det lär sjunka under de år som nu kommer.

Kommer såklart skilja mellan länder beroende på i vilken grupp av människor du får in smittan. Lombardiet har ju Europas äldsta befolkning och eftersom just åldern är i särklass den enskilt största riskfaktorn i Covid-19 så kommer ju Italien säkert ligga lite högre än snittet.

I Arabvärlden med totalt 100 000milj människor har vi ju knappt några dödsfall alls trots enormt stor smitta.
Antar att du inte på riktigt menar att jag ska utgå från en daterad artikel från den 31 Mars? Dessutom är urvalet mycket mer begränsat än de serologiska studierna. Kom in i matchen nu. De serologiska studierna är vår bästa datakälla i nuläget och de pekar på 1% i dödlighet. Dessutom är det en tumregel att FHM alltid har fel...

https://www.aa.com.tr/en/europe/stud...avirus/1839965

https://www.aa.com.tr/en/europe/only...-study/1840614
Senast redigerad av -AIR- 2020-06-17 kl. 12:38.
Citera
2020-06-17, 12:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår. Men visst är det väl så att om man låter munskydden ligga 14 dagar efter man använt dem, borde de vara säkra att använda igen? På den tiden ska väl allt virus ha avaktiverats. Har man då några stycken kan man alternera mellan dem, om man nu inte använder skydden någon längre tid varje gång vill säga.

Det går bra att göra så, alternera, 72h bör räcka för att deaktivera viruset. Har man möjlighet att lägga dem i solljus så är det ännu bättre då uv-strålning tar kål på viruset snabbare.
Citera
2020-06-17, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, likaså att man startar egen produktion.

Så, tillbaka till det jag sade : Löfven & co valde att inte öppna upp plånboken.

Jag anser att Maggan tvärtom har inte gjort något annat än öppnat plånboken. Den är vidöppen.
Citera
2020-06-17, 12:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Gällivare bromsar hårt:

Kommunen väljer att från och med i dag, med omedelbar verkan, stänga alla fritids- och kulturanläggningar som badhus, bibliotek, sporthallar och museer.

Unik åtgärd

– Kommunen kommer även under dagen att vända sig till länstrafiken i Norrbotten och vädja till dem att stoppa resandet till och från Gällivare. Det är en unik åtgärd, säger Stefan Nieminen.

De verkar gå sin egen väg nu, lite lockdown light, inte så mkt laissez faire, utan rätt hårda åtgärder... Hoppas de får stopp på det här nu.

https://www.vk.se/2020-06-17/okontrollerad-virusspridning-i-gallivare
"Enligt Stefan Nieminen har LKAB valt att stänga ett av sina verk då de hade 60 misstänka fall av covid-19 bland sjukskriven personal."

Finns det koppling mellan gruvdrift och smittspridning!?

Från kommunens hemsida:

2020-06-17 09:12
Vi har nu en okontrollerad och samhällsfarlig spridning av Covid-19 i kommunen. Region Norrbotten redovisar oroväckande hög frekvens av insjuknande. Vi uppmanar till stor försiktighet. Alla behöver ta sitt ansvar och bidra till att begränsa smittspridningen.

Ta ditt ansvar och göra allt som står i din makt för att skydda dig själv, dina anhöriga, dina vänner och medmänniskor. Folkhälsomyndigheternas restriktioner och anvisningar måste tas på största allvar. För att begränsa smittspridningen stänger kommunen från och med idag alla fritids- och kulturanläggningar.

Kommunens centrala krisledningsgrupp kommer i dag ha ett samverkansmöte med lokala aktörer för att tillsammans ta fram ytterligare åtgärder. Information kommer under eftermiddagen.

Informationen uppdaterad: 2020-06-17 kl.10:52

http://www.gellivare.se

Iofs har hela Sverige en "okontrollerad och samhällsfarlig spridning" sedan flera månader tillbaka.
Senast redigerad av Madagascar 2020-06-17 kl. 12:41.
Citera
2020-06-17, 12:42
Medlem
Smittskyddsläkaren om Gällivare: ”I nivå med Stockholm när det var som värst”

Nu håller vi tummarna för dem att de reder ut detta, det var nog dagens tråkigaste nyhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittskyddslakaren-om-situationen-i-gallivare-i-niva-med-stockholm
Senast redigerad av Maharaja79 2020-06-17 kl. 12:51.
Citera
2020-06-17, 12:43
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det går bra att göra så, alternera, 72h bör räcka för att deaktivera viruset. Har man möjlighet att lägga dem i solljus så är det ännu bättre då uv-strålning tar kål på viruset snabbare.

Fast corona sprider ju sig trotts att det är soligt och varmt. Att solen skulle döda viruset är något som Tegnell har hittat på. (Finns inga bevis på att uv ljus dödar coronaviruset).
Själv har jag några skydd jag varvar mellan och spritar av på insidan efter användning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in