2020-06-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det tror jag inte. De framträdde anonyma i artikeln. De kom från hotellet och båda var gifta, men inte med varandra.

Så det gamla djungelordspråket inom tidningsvärlden besannas om igen.
Nej, är det sant, eller har du läst det i (valfritt AB eller Expressen)?
Inte många trovärdighetspoäng med andra ord.
Citera
2020-06-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Låt SE ha två prickar i denna animationen. En prick som GM och en prick som den som "samtalade i några minuter" med väktarna på Skandia och kom fram först då OP hade vänts i ryggläge och omgavs med flera personer som SE själv påstår 1 mars.

Fundera också samtidigt på vilken av dessa två prickar som hade möjlighet att se att blod bubblade ur OPs mun efter att han vänts på rygg.

Det vore mycket intressant.

Intressantast av allt vore att få läsa A Kohuts hemligstämplade förhör för att kunna "pricka in" mördaren i animationen.

Jag har på något vis låst mig vid teorin att SE är en uppmärksamhetssökande mytoman som ville stå i centrum vilket många som kände honom påpekade att han var.

När SE kommer fram till mordplatsen ligger OP på rygg och blod bubblar ut genom hans mun. Samtidigt vänder sig LJ om i gränden och kan betittas av även närsynta grafiker med eller utan glasögon.

Ibland är den enkla lösningen den rätta!

Edit: För er som har otur när ni tänker så tror jag inte en sekund på SE som GM. Han var mytoman och insåg att han hade snackat bort sitt livs chans att stå i centrum med väktarna på Skandia får att spela en roll i detta drama. Han kom ut för sent då OP var vänd på rygg med blod bubblande ur sin mun och missade dramat med pass en minut. Med denna utgångspunkt blir SEs desperata mytomanlögner begripliga även för en trögtänkt individ som mig. Att SE är GM trotsar tyvärr även min, i vanliga fall, mycket livliga fantasi.
Håller med dig, och då skulle ju också ett av SE´s vittnesmål där han säger sig höra ett skott stämma. Då hör han det andra skottet och kommer fram innan AH har vänt OP i framstupa sidoläge. Tror inte ett ögonblick på att SE utan sjukvårdserfarenhet, och ansedd som feg, skulle ha gjort det.
Citera
2020-06-17, 11:44
Medlem
ben-varfors avatar
En video med Theutenberg. Han framhåller den olagliga avlyssningen
av Nesjinskij, krutsmugglingen och Damaskusmötet.
Den aktuella boken verkar handla mycket om källlor.

https://twitter.com/theutenberg/status/1272975191845543936
Citera
2020-06-17, 11:46
Medlem
Har någon en bild på brevet SE skrev till Sven Aner? Jag har sett det men hittar inte det nu. Handstilen är pedantiskt perfekt.

Jag vill jämföra med detta brev, ser nämligen likheter om än detta brev är slarvigt skrivet jämfört med det till Sven Aner.

https://www.expressen.se/nyheter/bekannelsebrevet-jag-mordade-palme/
Citera
2020-06-17, 11:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag erkänner villigt att jag bara gissar, men för mig känns PKK som ett villospår.

En mindre opportunistisk konspiration, som kvällspressen och HH antyder 5 mars och som amerikanska experter i "DR" inte vill utesluta utan lyfta fram känns mer bekvämt för mig.

Men en närsynt, reumatiskt, mytomanisk, alkoholluktande grafiker med kopplingar till kommunal hoppypolitik i "moderata bridgekretsar i Täby" är kanske en "bättre" lösning?

Vad vet jag?

Man får tro vad man vill, men jag väljer personligen att fortsättningsvis förhålla mig hälsosamt skeptisk mot SE som ensam GM. Och hela min magkänsla säger mig att SE inte var inblandad alls, även om detta säkert väcker ont blod hos de som vill "lägga locket på och glömma".

PKK hade under 84-85 avlivat två avhoppare på öppen gata i Sverige. Cetin Güngör sköts ihjäl på medborgarplatsen bara drygt tre månader innan MOP. Fler mord hade begåtts i Europa. Därför var det rätt av PU att syna PKK i sömmarna efter MOP. Problemet var att Hans Holmer Så ensidigt inriktade sig på PKK.

De poliser som utredde Viktor Gunnarsson fick endast avlyssna honom själv och pappan Gunnar Olsson. Övriga 90-talet sk avlyssningslinor gick till PKK. Där banden staplades på hög pga brist på kunniga och trovärdiga tolkar. De många karaktärer som fanns i VGs bekantskapskrets blev inte kollade ordentligt.

Indiciekedjan som PU och Tomas Petersson visat upp har lika många hål som en schweizerost Stig Engström . Finns inget hållbart bevis för att SE vid tiden för MOP haft tillgång till vapen. Inte heller finns någon indikation på att han begått våldsbrott tidigare i livet. De 52-åringar som debuterar som mördare gör det nästan uteslutande i en familjerelation. Extremt ovanligt att en 52-åring inleder sin mördarkarriär med att skjuta någon på öppen gata.
Citera
2020-06-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Brev, men inte skrivet av Engström...

https://www.expressen.se/nyheter/bekannelsebrevet-jag-mordade-palme/

Handstilen är som jag minns den dock lite lik Engströms men slarvigt skriven. Vill dock se brevet till Sven Aner igen för att kunna jämföra.

Edit
Jag hittade den, den fanns ju längre ner i artikeln och även här

http://lennartremstam.blogspot.com/2018/06/stig-engstrom.html?m=1

Jämför själva men visst ser man lite likheter ändå tycker jag. Även om Expressen inte tycker det.
Jag vet att SE inte skrev bekännelsebrevet men ser ändå likheter.
Senast redigerad av Zebrima 2020-06-17 kl. 11:54.
Citera
2020-06-17, 11:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
det finns ju uppgifter om att OP bad om livvaktsskydd men inte fick det:

https://www.expressen.se/nyheter/han-ville-ha-skydd/

Om det stämmer stärker det "polisspåret".

Det är efterhandskonstruktioner. Dagarna efter MOP rådde ingen tvekan om att Olof Palme avsagt sig sitt personskydd vid lunchtid.

Att livvakterna skulle varit svåra att komma fram till motsägs av att OPs pressekreterare Kjell Lindström inte har några Problem att komma fram till John-Erik Hahne när han ringde 2342.

Så sent som under torsdagen hade OP brutit sin överenskommelse mig livvakterna och gett sig av till PUB på egen hand för att prova en ny kostym.
Citera
2020-06-17, 11:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Sekretess är A och O för ett framgångsrikt personskydd. OP kan ha fått försäkringar om skydd vid sidan om beslut om " att livvakterna inte fick vistas inom den gyllene triangeln".

En fast bevakningspost utspanas lätt av professionella men är effektiv mot mindre kompetenta aktörer.

Att röja eget personskydd även för familjen gör inte u-man som OP var. Det försätter honom och hans familj i en ökad risksituation.

Under hypotesen att det fanns ett rörligt personskydd som OP visste om var hans agerande inte märkligt. Om sedan detta rörliga personskydd som "ingen visste om" infilterades av en konspiration och drogs tillbaka vid MOP så kommer det efteråt bara att finnas de som "Har svårt att förstå" som du skriver.

Det fanns ett informellt ”varningssystem” runt Olof Palme i gamla stan och Rosenbad. En del medarbetare och även medlemmar av Gamla Stans S-förening höll koll på om eX EAP fanns i krokarna och förvarnade OP om detta.

Detta kan inte jämföras med ett riktigt livvaktsskydd. Att såna Fanns i Sverige syns på filmen när statsråden anländer till Sabbatsberg på mordnatten, där syns hur livvakterna direkt scannar omgivningen när statsråden lämnar bilarna.
Citera
2020-06-17, 12:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Beror ju iofs på vilka man frågar. Om man går till de mest lågutbildade segmenten som fattiga svarta (en notoriskt konspirationstroende demografi) eller rednecks som bor i husvagn, dyrkar sydstatsflaggan och surfar på pickupflak, kommer man med säkerhet upp i >90% konspiration / <10% Oswald. Helt i linje med hur de skulle positionera sig angående månlandningen, vaccin, 9/11 eller corona vs 5G, med andra ord - på max avstånd från allt vad officiella versioner heter. Skulle man däremot fråga alla Mensa-medlemmar eller alla som lämnat Harvard med toppbetyg får man sannolikt det omvända förhållandet i samtliga exempel.
Källa på det? Men det stämmer säkert. Människor som identifierar sig med den rådande ordningen, är framgångsrika i den rådande ordningen och därmed ser varje potentiellt hot mot den rådande ordningen som ett hot mot dem själva, är nog mer benägna att klamra sig fast vid institutionaliserade lögner, too big to fail, än människor som INTE är det.

Hade du någon tanke med att jämställa vetskapen om att mordet på JFK mörklades av de som var satta att utreda det (inkl msm) med tron att månlandningarna var en bluff?

Citat:
I Sverige har vi inte samma gigantiska socioekonomiska klyftor (och i den mån de börjat växa fram är det en ny och migrationsrelaterad företeelse), och Palmefallet har heller inte samma enkla binära uppdelning i två alternativ där det å ena sidan finns en monolitisk officiell version motsvarande LHO, och å andra sidan valfri Grassy Knoll-variant med hur många ingredienser man nu vill ha på pizzan. Istället har vi en hel loppmarknad av olika blankslitna teorier och spår utan skarp gräns mellan vare sig lone nut/konspiration eller officiell version/pöbelns version. Myndigheterna har presenterat två olika lone nut-case som på varsitt sätt är deprimerande svaga, och som inte utesluter eventuella konspirationer ens enlogt dem själva. Till detta kan läggas att myndigheterna fläckvis själva snöat in på konspirationsspår som t ex PKK och Sydafrika. I JFK-fallet blev LHO officiell version inom en dryg timme efter mordet och har förblivit det i 57 år. I Palmefallet var man helt lost i över 2 veckor och den första misstänkta man kom dragandes med var 33-åringen.
Ja, det svenska samhället är fortfarande hyfsat öppet och mindre polariserat jämfört med gangsterstaten USA. Trenden är dock illavarslande.

Citat:
Så nja, ser inga betydande likheter annat än den roliga detaljen att LHO och SE båda jobbade i varsin byggnad alldeles intill respektive mordplats.
Ja, det är en likhet och ja, frågan är om den har någon betydelse.
Citera
2020-06-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Orsaken till att presentationen såg ut att vara hoprafsad under en halvtimme under morgonen kan mycket väl vara att det var B- eller C-"lösningen" vi fick se. Den riktiga fick man efter ett sent beslut inte tillåtelse att berätta fastän trettiofyra år har passerat. Så går det till i såssarnas Sverige.
Orsaken till att presentationen var spartansk är att den gjordes av två torra byråkrater med precis samma medel som när de lägger fram saker för varandra. Svensk polis & åklagare samarbetar hör och häpna inte med Industrial Light & Magic för att göra swooshande 3D-flyovers som de låter åhörarna uppleva genom VR-glasögon.

Att det skulle vara en hoprafsad B-lösning faller naturligtvis på sin orimlighet. Om myndigheter jobbade på det sättet att alla inklusive åklagare, polis och regering alla samverkar i en enda stor kontinuerlig mörkläggningsmanöver sedan 34 år, så skulle det ju vara givet på förhand vilken B-lösning som ska presenteras och vilken A-lösning som är förbjuden att röra. Sen hade man haft 2+ år på sig att förbereda B-presentationen på ett ballare sätt. Grovjobbet med råmaterialet var ju redan publicerat av Filter.

Och i vilken tokvärld skulle den maximalt säkerhetsklassade och totalförbjudna A-lösningen som ingen någonsin kan få tillåtas höra, KANSKE vara ett alternativ?
"Alltså såhär va. Som ni alla vet var det ju egentligen Hans Holmér som beordrade mordet på Palme på uppdrag av Pierre Schori som var skyldig Castro en tjänst efter Schori stulit en låda cigarrer från honom 1975. Och: Vi har snackat med Schori och han är ju 81 bast och börjar bli sugen på att säga sanningen va, MEN han har inte bestämt sig riktigt, besked kommer senast 8 juni 2020! Så jag tycker vi gör så här: Sätt ihop hela presentationen av sanningen och spara inget krut utan blås på med ljusshow och liverekonstruktion och hela skiten. Om Schori säger nej 2 dagar innan stora dagen så kör vi reservlösningen med Skandiamannen då."

"Så vi ska förbereda lösning A och B parallellt då, under de här två åren, så att vi är väl rustade oavsett hur det blir?"

"NEJ!!!! Absolut inte! Om det skiter sig med lösning A i sista stund, slänger vi ihop lösning B på max tre timmar kvällen den 9 juni. Det är en order."

"Men..."

"Du är avskedad! Töm skrivbordet och stick. Nån fler som vill ifrågasätta att det antingen blir alternativ A, full 3D-show om sanningen med Holmérs inspelade bekännelse och Skypeintervju med Schori från Brasilien som vi hjälper honom försvinna i exil till, eller alternativ B, minimalistisk och snabbt ihoprafsad PowerPoint som det är jävligt elementärt att INGEN smygjobbar på i förväg utan väntar till deadline kl 18 den 9 juni då slutbeskedet kommer? Bra, tänkte väl det. Vad väntar ni på? Scram!"
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Källa på det? Men det stämmer säkert. Människor som identifierar sig med den rådande ordningen, är framgångsrika i den rådande ordningen och därmed ser varje potentiellt hot mot den rådande ordningen som ett hot mot dem själva, är nog mer benägna att klamra sig fast vid institutionaliserade lögner, too big to fail, än människor som INTE är det.

Hade du någon tanke med att jämställa vetskapen om att mordet på JFK mörklades av de som var satta att utreda det (inkl msm) med tron att månlandningarna var en bluff?
"Vetskapen"... OK, du var en sån. För att spara tid och plats:

Så, då är vi klara här.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-17 kl. 12:30.
Citera
2020-06-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det fanns ett informellt ”varningssystem” runt Olof Palme i gamla stan och Rosenbad. En del medarbetare och även medlemmar av Gamla Stans S-förening höll koll på om eX EAP fanns i krokarna och förvarnade OP om detta.

Detta kan inte jämföras med ett riktigt livvaktsskydd. Att såna Fanns i Sverige syns på filmen när statsråden anländer till Sabbatsberg på mordnatten, där syns hur livvakterna direkt scannar omgivningen när statsråden lämnar bilarna.

Det var inte det informella "varningssystemet" jag menade.

Livvaktsskydd kan vara synligt som det du beskriver men dessutom "osynligt" och väl förberett genom övningar på hur de skall svara på överraskande attacker.

Jag har själv fått se hur en livvaktsstyrka under ledning av fd livvakt från Säpo övade motåtgärder mot en fingerad attack på en välkänd näringslivsprofil.

För ett attentat i närheten av makarnas LOP's bostad fanns säkert kontingenta planer för motåtgärder 24/7. Det vore märkligt annars.

Ett förräderi inom livvaktsstyrkan aktuell kväll är inte osannolikt. Med pengar, stora summor, kan livvakter köpas. En specialitet för Mossad innan deras riktade mord.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-17 kl. 12:15.
Citera
2020-06-17, 12:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det var inte det informella "varningssystemet" jag menade.

Livvaktsskydd kan vara synligt som det du beskriver men dessutom "osynligt" och väl förberett genom övningar på hur de skall svara på överraskande attacker.

Jag har själv fått se hur en livvaktsstyrka under ledning av fd livvakt från Säpo övade motåtgärder mot en fingerad attack på en välkänd näringslivsprofil.

För ett attentat i närheten av makarnas LOP's bostad fanns säkert kontingenta planer för motåtgärder 24/7. Det vore märkligt annars.

Ett förräderi inom livvaktsstyrkan aktuell kväll är inte osannolikt. Med pengar, stora summor, kan livvakter köpas.

John-Erik Hahnes Dedikation för Olof Palme har aldrig ifrågasatts.
Som Andersson påpekade varnade Alf Karlsson för attentat. Rosenbads säkerhetsansvarige Ulf Dahlsten gjorde inget för att OP skulle ha bättre skydd.

Det hemliga skydd du talar om tillhör fantasivärlden. Hade det funnits så hade det reagerat på de personer som nämns i Övervaknings-PM med första notering fredag kl 19-21 17jan och en liknande notering nästa fredagkväll. Vi båda tillfällen i närheten av OPs bostad.

Om, jag betonar om västlig om, u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot Lisbeth Palme ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att OP skulle dödas ,som i sig vore historiskt.

U och Säk-tjänster har omvittnat strängar regler och principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skotten mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-06-17 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in