2020-06-17, 06:47
Medlem
Varför var pk så enkelt utförd? Bara en massa ppt. T.ex när dom visade en handtecknad bild på Tunnelgatan med "gula linjen". Kunde dom inte ha gjort en datoranimation från olika vinklar som förklarar hur SE skulle ha sett LJ. Förutom fysiska bevis hade jag förväntat mig en presentation från 2020 och inte en konferansresa från 86!
Citera
2020-06-17, 06:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Min uppfattning är att mordet riktigt skriker om att fånga tillfället i flykten. Mordet är inte resultatet av en långvarig planering för då skulle det gått till på ett annat sätt. Eftersom här är det paret Palme som bestämmer händelseutvecklingen, inte mördaren. Alla kan tänka sig alternativet att hejda en taxi. Hur skulle mördaren hunnit med där? Vilket visar att tillvägagångsättet vid mordet innehöll en väldig mängd variabler som var omöjliga att förutse. Skulle mördaren slagit till om de haft sällskap med Mårten och Ingrid?

Och då kommer vi fram till följande. Förhör med LP 931103. Och en av gåtorna i MOP.

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2019/04/fc3b6rhc3b6r-med-lisbeth-palme-3-november-1993.pdf

Citat.

Tillfrågad om förföljelsen ökade de _sista 6 månaderna så ansåg Lisbeth Palme att
den då ökade till ett crescendo/. Förföljelsen skedde i media. Dom sista veckorna
innan mordet hade dom talat om det, vilket dom i vanliga fall inte gjorde. Man
kan inte utesluta att förföljelsen kan ha påverkat någon våldsbenägen människa.

Slut citat.

Hur kunde man komma fram till beslutet att man skulle promenera hem till GS utan livvakter. OP var långt ifrån en aningslös person eller dum i huvudet. Han hade genom åren även fått ett antal lektioner av de som ansvarade för hans säkerhet. Vilket finns redovisat. För mig är det obegripligt.

Håller med . Olof Palme är utan livvakterna 18 av 28 dagar i februari 1986. I denna månad är det omvittnat att OP kände oro inför behandlingen av Miro Baresics nådeansökan. Och som vi vet var stämningen mot honom uppskruvad på flera fronter vintern -86. Ändå ger han sig ut på stan åtskilliga gånger utan skydd. Det är ofattbart.
Citera
2020-06-17, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Att skytten överhuvudtaget beskjuter henne är också intressant. Hur mycket någon än må avsky en kontroversiell politiker så är det ett extremt stort steg att faktiskt skjuta denna i kallt blod i ryggen, och ett ännu större att liksom i förbifarten försöka mörda dennes i sammanhanget oskyldiga fru.
Ja, men för mig pekar LP-skottet mer på en valhänt och nervös skytt, alternativt ett misslyckat försök att undanröja det närmaste vittnet på ett "nothing personal"-liknande sätt, snarare än ett seriöst och motivförankrat försök att mörda LP.
Citat:
Det är förstås intressant och likväl var ju skjutvapenvåldet på gator och torg bara var en bråkdel av vad vi ser nu för tiden med dagliga så kallade skjutningar. En icke-ämneskopplad reflektion.
Sant, men samtidigt var de här kvarteren på 70- och en bit in på 80-talet ingenting för den städade övre medelklassen man hittar där idag. Malmskillnadsgatan var ju riksbekant för prostitutionen och när man läser olika förhör från perifera Grandvittnen m fl är det ju som att de är mitt i 70-talets New York i Taxi Driver. Vittnet PE väntade på bussen i närheten av Grand, blir antastad av en missbrukare som sedan drar kniv mot ungdomar som sparkar på en busskur. Väl på bussen förstår hon att nånting hänt i krökarna, men antar att det varit något knivbråk eller slagsmål som vanligt. SE själv beskriver i något av sina förhör hur han trodde mannen som låg i blodpölen var "någon ur det så kallade A-laget" och säger sig ha stått och vägt mellan att gå vidare eller hjälpa till, som att en normal fredagkväll på Sveavägen 1986 inbegrep att gå slalom över ett slagfält med diverse kroppar strödda över trottoaren, ducka för kulor och undvika att bli rispad när man passerar pågående knivslagsmål.
Citat:
Det är verkligen en pikant detalj och man kan undra varför han specifikt nämner det. Men får att gå till sannolikheterna, om det var så att SE på en och samma kväll både lyckas norpa till sig en elegant revolver på spelklubben Oxen och några timmar senare ramla rakt in i paret Palme OCH vara beredd att mörda bägge, det förefaller som en ytterst låg sannolikhet.
Jag menade inte bokstavligt att det skulle vara just det vapnet som användes och att han personligen norpat det samma kväll. Min spekulativa tolkning av den bisarra kommentaren i intervjun skulle luta mer åt att SE – i ett svagt ögonblick av frustration över att vara lika förbisedd som alltid, trots att han bär på en hemlighet som på ett ögonblick skulle kunna göra honom till Sveriges mest omtalade och ge honom en plats i historieböckerna – faller för frestelsen att leka lite med elden och droppa en hint om att han vet lite mer om undre världen, vapen och var man kan kunde få tag på såna 1986 än man kanske skulle kunna tro.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-17 kl. 06:54.
Citera
2020-06-17, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Håller med . Olof Palme är utan livvakterna 18 av 28 dagar i februari 1986. I denna månad är det omvittnat att OP kände oro inför behandlingen av Miro Baresics nådeansökan. Och som vi vet var stämningen mot honom uppskruvad på flera fronter vintern -86. Ändå ger han sig ut på stan åtskilliga gånger utan skydd. Det är ofattbart.

Njae..det var inte ofattbart 1986.
Uppenbarligen så var det naivt,men så var det vid tiden för mordet.
Det var en oskyldigare tid åtminstone generellt uppfattningsmässigt.
Citera
2020-06-17, 07:18
Medlem
ieshos avatar
Om mordet var planerat så är Ockham endast relevant om mordet planerades i enlighet med Ockhams princip. Om mordet planerades med målsättningar som:
- att skydda anstiftare
- att statuera ett tydligt exempel
- att utforma en hämnd
- att stärka sammanhållning inom kriminella grupper
- att påverka utgången av kalla kriget
etcetera, så tjänar Ockhams kniv endast syftet att skydda mördarna.
Citera
2020-06-17, 07:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Av förklarliga skäl.
Sist en svensk statsman mördades var 1948.
Och då var det i Israel av israeler.
Två svenska medlare i mellanöstern blev mördade.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte
Senast redigerad av Gothus 2020-06-17 kl. 08:02.
Citera
2020-06-17, 07:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Sidogatan in till höger säger hon. Troligtvis är det ett förtydligande utifrån vad hon sa innan i förhöret. Dvs det är Tunnelgatan hon menar. Eftersom hon själv befinner sig på Sveavägen vore det naturligt att uttrycka sig så.

Är det Luntmakargatan hon menar, vilket jag anser är tveksamt, då säger hon ju höger. Det innebär mot Apelbergsgatan. Och där stod ju Jeppsson, vid byggbarackerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
EXTRA EXTRA EXTRA !!!

I det allra första förhöret med Anna Hage, en timme efter mordet, så säger hon klart och tydligt att mördaren vek av och försvann in i en sidogata, vilket endast kan röra sig om Luntmakargatan!

Rad 12:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anna-Hage.pdf

Skandiahuset, någon?

Hur kan vi ha missat detta?
Citera
2020-06-17, 07:29
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Varför var pk så enkelt utförd? Bara en massa ppt. T.ex när dom visade en handtecknad bild på Tunnelgatan med "gula linjen". Kunde dom inte ha gjort en datoranimation från olika vinklar som förklarar hur SE skulle ha sett LJ. Förutom fysiska bevis hade jag förväntat mig en presentation från 2020 och inte en konferansresa från 86!
Orsaken till att presentationen såg ut att vara hoprafsad under en halvtimme under morgonen kan mycket väl vara att det var B- eller C-"lösningen" vi fick se. Den riktiga fick man efter ett sent beslut inte tillåtelse att berätta fastän trettiofyra år har passerat. Så går det till i såssarnas Sverige.
Citera
2020-06-17, 07:33
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sonerna-om-palmehatet

Men det var det utbredda Palmehatet som slog hårdast mot sönerna till en av Sveriges mest hatade – och älskade politiker.
– Jag var rädd. Det var hotfulla uttalanden och hugg och slag, säger Mattias Palme, Olof Palmes yngsta son.

– Speciellt kring val var det en infekterad stämning. Jag var rädd, men mest för hans skull. Jag trodde inte att mina klasskamrater skulle göra verklighet av sina hot, men det reflekterade ju vad deras föräldrar ansåg.

Bröderna beskriver hur de växer upp med en känsla av underliggande aggressivitet mot deras familj, och ständigt lever med ett konstant hot närvarande. Till slut blir deras värsta farhågor besannade, när Olof Palme skjuts på Sveavägen år 1986 efter biobesök.
Citera
2020-06-17, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Av förklarliga skäl.
Sist en svensk statsman mördades var 1948.
Och då var det i Israel av israeler.
Två svenska medlare i mellanöstern blev mördade.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

Var man med 1986 så var det förklarligt.
Det var en helt annan tidsera..och Olof Palme var dessutom av äldre snitt..som person formad av framförallt 40 och 50 talen.

Kungen åkte ju till exempel Vasaloppet 1978.Det hade varit världens enklaste sak att knäppa honom mellan Oxberg och Hökberg förslagsvis.

Det förklarar varför nationen chockades så svårt av mordet på Palme.Folk i allmänhet trodde verkligen att det inte kunde hända i Sverige.I jämförelse så var verkligetsuppfattningen betydligt sundare i allmänhet när det gäller Anna Lindhs frånfälle.Jag tycker egentligen att det var betydligt märkligare att hon var ute och sprang 2003 utan livvakt än att Palme gjorde det 1986.
Citera
2020-06-17, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sonerna-om-palmehatet

Men det var det utbredda Palmehatet som slog hårdast mot sönerna till en av Sveriges mest hatade – och älskade politiker.
– Jag var rädd. Det var hotfulla uttalanden och hugg och slag, säger Mattias Palme, Olof Palmes yngsta son.

– Speciellt kring val var det en infekterad stämning. Jag var rädd, men mest för hans skull. Jag trodde inte att mina klasskamrater skulle göra verklighet av sina hot, men det reflekterade ju vad deras föräldrar ansåg.

Bröderna beskriver hur de växer upp med en känsla av underliggande aggressivitet mot deras familj, och ständigt lever med ett konstant hot närvarande. Till slut blir deras värsta farhågor besannade, när Olof Palme skjuts på Sveavägen år 1986 efter biobesök.

Olof Palme var retoriskt den mest konfliktsökande politiker som Sverige har haft.Det var Palmes livsluft rent politiskt.Sådan politiker åtnjuter inte några neutrala åsikter.
Antingen så kände man passion för Olof Palme,eller direkt motsatt.Det finns inga mellanting när det gällde Palme.
Citera
2020-06-17, 07:54
Medlem
Citat:

Palme ringer Sven Asplund och Bo Toresson på kvällen innan bion men han ringer inte Alf Karlsson, som hade jouren den kvällen för Palmes livvaktsskydd. Säger allt att relationen mellan Palme och SÄPO inte var den bästa.

Var ringer han Sven Aspling, som slutat med politiken 1985 som ordförande i socialutskottet, 73 år gammal??

Aspling var med och bilda Stay Behind i början av 50-talet tillsammans med CIA:s Sverigechef William Cody.
Varför var han angelägen att ringa Aspling??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in