2020-06-16, 18:29
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad tycker du om Kina och de som, vad det verkar, har slarvat med hanteringen av detta experiment? Eller dina medmänniskor som inte kan tänka själva, eller följa enkla instruktioner? Om det skulle visa sig att Sverige har agerat olyckligt med detta, så är jag mer inne på att Tegnell och hans team kan ha gjort en grov överskattning av individers förmåga att agera korrekt, eller ens agera alls, utan att någon storebror vakar över dem. Detta anser jag inte vara straffbart.

Är det ännu någon som har dött som inte varit äldre, eller haft någon underliggande problematik? Är det många som själva tagit något ansvar över sina äldre anhöriga. Eller var jobbet klart den dagen de dumpade dem på äldreboendet et.c.......? Du vet de som byggde dit ”skitland”.

Sluta vara så förbannat bitter, så ska vi nog klara av detta också. Snart är det en parantes i historien....

En plan som inte tar hänsyn till andras brister och begränsningar är inte verklighetsanpassad.

Vad de snarare grovt överskattat är hur lätt smittan sprids, samt underskattat dödligheten. Folk verkar glömma att det knappast varit något lysande arbete på den epidemiologiska fronten.
Citera
2020-06-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Dödlighetsjämförelser som ett sätt att rationalisera är rätt blåsta överhuvudtaget. Kör man en bombräd över Stockholm så är det ingen förmildrande omständighet om det inte ger någon påtaglig överdödlighet i slutet av året.

Det som spelar roll är hur många färre dödsfall man kunde ha haft. Lite skit samma om det är virus eller annat folk dör av också.

Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Hur många hade normalt- nödvändigtvis- dött under din mätperiod?

Pythia - jag lånar här det utmärkta svaret ifrån användaren Urgt och använder skamlöst det som mitt eget svar.

Samtidigt svarar jag på ditt andra inlägg om att jag är en stor tänkare. Tack! Det är jag verkligen inte så klart och har aldrig hävdat, därav att jag använder mig av Urgts svar här ovan. Ibland är det bra att ödmjukt inse att andra har sagt det bättre än en själv.
Citera
2020-06-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Pythia - jag lånar här det utmärkta svaret ifrån användaren Urgt och använder skamlöst det som mitt eget svar.

Samtidigt svarar jag på ditt andra inlägg om att jag är en stor tänkare. Tack! Det är jag verkligen inte så klart och har aldrig hävdat, därav att jag använder mig av Urgts svar här ovan. Ibland är det bra att ödmjukt inse att andra har sagt det bättre än en själv.
OK- men nu är det ju ett virus. Ibland kommer det en influensa... if you get my drift....
(Gillar din ödmjukhet, dock )
Citera
2020-06-16, 18:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
De kanske vill ge igen för SVT:s reportage inifrån sjukhuset i Lombardiet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-rapporterade-svt-fran-sjukhus-i-lombardiet
Tror jag knappast - Italien ville att världen skulle se hur viruset drabbar oss ...
Citat:
Det här är ett extraordinärt läge. Normalt släpper sjukhus inte in journalister på intensivvårdsavdelningar, med hänsyn till patienters integritet. Men i det här fallet gjorde läkarna och sjukhusledningen ett undantag, för att de ville visa och varna Sverige och omvärlden hur tungt coronaepidemin slår.

SVT varnade för starka bilder och skyddade patienters identitet, men självklart var det här en svår avvägning mellan integritet och vikten att ge en autentisk bild av verkligheten.
Citera
2020-06-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ny italiensk minidokumentär om situationen i Sverige/Stockholm
https://www.youtube.com/watch?v=vl7IHDRIUAo

Väldigt dålig och förvriden video. Och jag undrar till vilket syfte man producerar sån skit?

Sverige har inte världens högsta dödstal. Italien själv ligger högre än Sverige så de borde knipa käft.

När filmteamet tränger sig in på Karolinska påstår de att de möts av "beväpnade vakter". Lögn igen. Vakten ber dem att gå och konstaterar att han kommer att kalla på polis om de inte slutar filma.

I Italien däremot fanns de beväpnade carabinieri som vaktade när folk gick för att handla.

Sverige kritiseras först kraftigt för att ingen bär munskydd. Men de utlänningar som intervjuas bär inte heller munskydd - trots att de är helchockade över slappheten i Sverige.

Emanuele Del Giudise, psykiatrikern, inget munskydd
Tai Hun Kim, Sydkoreansk geopolitisk analytiker, bär munskydd när han promenerar i stan - men inte under intervjun
Keith Begg, irländsk bög som har bott i Sverige i 7 år med sin svenska äkta man, han bär inte munskydd överhuvudtaget, men är så chockad över Sveriges agerande att han vill flytta tillbaka till Irland (by by).

Sen ojar man sig över kylcontainrar där döda människor har förvarats - som om inte detta hade hänt såväl i Italien som i Spanien.

Fruktansvärt skräp.
Citera
2020-06-16, 18:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Expressen kritiserar SR för Anders Tegnell får sommarprata.

https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/det-ar-for-tidigt-att-satta-pa-sig-blomsterkransen/
Jag håller med henne till 100%. Det är högst olämpligt att Tegnell sommarpratar. Det blir på något märkligt sätt att samtycka till alla de beslut som han och FHM tagit känns det som.

”Tjänstemannen ska tjäna sitt uppdrag, vara opartisk och saklig. Rollen ställer höga krav på värdighet, på ansvar. Förvaltningens enorma makt, nästan i det tysta, är bland det första som studenterna i statsvetenskap får lära sig. Politiska beslut och direktiv är en sak, men myndigheterna formar hur det faktiskt blir för människorna.
Citera
2020-06-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ehh... till skillnad från Italien, menar du?

Italien tycks ju inte ha lyckats särskilt väl när det gäller ekonomin. 10 milj människor under fattigdomsgränsen. Och maffian som lovar att ta hand om dem..
Citera
2020-06-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är ok om andra nationaliteter dör?

Ehh va? Du får gärna citera mig när jag säger att det är okej att andra nationaliteter dör.

Hint 1. Två saker kan vara sanna samtidigt. Dvs. jag kan tycka att mina egna landsmän inte skall dö. Samtidigt kan jag tycka att t.ex. NZ-folk inte skall dö.

Hint 2. Tänk bara på alla mina "grattis NZ"-inlägg och "grattis resten av Norden" -inlägg, så inser du nog att jag verkligen inte vill att andra nationaliteter skall dö....

Citera
2020-06-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Brutalt.

En Sverigebild till, då har vi fått två idag.

Ja, det var sannerligen två mörka bilder.

Undrar om regeringen har huvudvärk av detta. De kan knappast längre påstå att "många är nyfikna på Sveriges strategi" och "Sverige har valt en intressant väg"...
Citera
2020-06-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Ja, men tycker du att mord på en 94-åring är OK? Lagen gör ingen skillnad på ålder.

Det är 94åringen som han uppfostrat sitt barn precis så som hon har ansett vara lämpligt. Om resultatet inte behagade henne kunde hon leta efter den skyldige i badrumsspegeln.
Citera
2020-06-16, 19:07
Medlem
Wajis avatar
Danmark, Finland och Norge redovisar som vanligt noll döda. Massmördaren Tegnell berättar att 48st nya döda idag. Tegnell myser och ger sig beröm att allt går bra och de ser bra ut.

I Morgon tar vi ett historisk steg ( I fel riktning) över 5000st döda. Sveriges hantering och mörkläggning av detta är sjukt.
Citera
2020-06-16, 19:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Fördelarna med vårt lir jämfört med grannländernas är liksom ytterst marginella. Det har aldrig rådit något brutalt statligt förtryck där heller, även om många svenskar verkar inbilla sig det.

Nu slaktar vi människor, ekonomin och vårt rykte på samma gång. Men vi har i alla fall haft affärerna öppna och kunnat samlas i lite större grupper. Jippi...

I vågskålen hade nog utegångsförbud varit bättre, även om det nog inte hade behövts. Hela vårt lir bygger på missbedömningar snarare än att vara något överlagt.
Äldrevården hade kunnat vara bättre, det gällde redan innan pandemin, men i övrigt är det inte rättvisande att kalla det slakt. Inte när 3x så många levnadsår förloras årligen genom rökning. Ingen kallar det slakt att det tillåts, trots att folk kan bli himla dåliga av lungcancer och andra problem associerade med rökning, och trots problemet med passiv rökning i hemmet, och att barn kan mista föräldrar och far- och morföräldrar så att det drabbar fler än bara rökaren själv. Och de som överlever lungcancer kan få allvarliga men.

Jag tycker inte det är OT att dra upp, eftersom ingen skriker slakt och folkmord och mördare där. Vad är det för hysteri som gripit tag i folk att just nu, just detta virus, är det enda som tycks orsaka "onödiga" dödsfall?

Det som hänt är snarare att döden blivit ett samtalsämne, liksom svåra sjukdomsupplevelser, men naturligtvis är det bara covid det finns ett sådant intresse för. Det har liksom gått lite tulpanomani i det hela. Trots att död inklusive förtidig död länge varit något högst normalt, bara inte något det talats om på det sätt det nu oreras om covid.

Så egentligen handlar det inte om covid utan om något annat, frågan är bara vad. Det tycks ha blivit en katalysator för folk att skrika ut sin ångest och besvikelse. Utmärkta exempel finns i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in