2020-06-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Brutalt.

En Sverigebild till, då har vi fått två idag.
De kanske vill ge igen för SVT:s reportage inifrån sjukhuset i Lombardiet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-rapporterade-svt-fran-sjukhus-i-lombardiet
Citera
2020-06-16, 18:23
Medlem
qwerty-66s avatar
En drog som minskar dödligheten en femtedel för de som får syrgas

https://www.bbc.com/news/health-53061281
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Det är väldigt viktigt att det sprids. Nej, inte smittan. Utan den sanna Sveriges bild. Det händer oftare och oftare. Det är viktigt att det fortsätter så. Det är viktigt att hela världen får upp ögonen på galenskapen som pågår i detta skitland. Det är viktigt. Om man strävar efter rättvisan. Strävar man efter rättvisan ska de skyldiga få betala. Och om det inte lyckas med den interna fronten, om man inte lyckas få bort den fula och tjocka statsministern. Om man inte lyckas avsätta epidemiologen med asperger syndromen. Då är det ännu viktigare att hela världen ska få veta sanningen. Jag har ingen aning vilka konsekvenser det kan få. Jag hoppas bara att konsekvensen är att de skyldiga blir sparkade. Jag hoppas de skyldiga hamnar i fängelse. De har gjort något fruktansvärt mot sitt eget folk. Inte nog med det: de fortsätter att göra det och inte nog med det: de vägrar erkänna att något är fel med den strategin. Därför är deras skuld något som ska gångras flera gånger. Ja, Löfven och Tegnell förtjänar få livstidsfängelse.

Vad tycker du om Kina och de som, vad det verkar, har slarvat med hanteringen av detta experiment? Eller dina medmänniskor som inte kan tänka själva, eller följa enkla instruktioner? Om det skulle visa sig att Sverige har agerat olyckligt med detta, så är jag mer inne på att Tegnell och hans team kan ha gjort en grov överskattning av individers förmåga att agera korrekt, eller ens agera alls, utan att någon storebror vakar över dem. Detta anser jag inte vara straffbart.

Är det ännu någon som har dött som inte varit äldre, eller haft någon underliggande problematik? Är det många som själva tagit något ansvar över sina äldre anhöriga. Eller var jobbet klart den dagen de dumpade dem på äldreboendet et.c.......? Du vet de som byggde dit ”skitland”.

Sluta vara så förbannat bitter, så ska vi nog klara av detta också. Snart är det en parantes i historien....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är i alla fall skönt att veta att den sjättedel av den italienska befolkningen (10milj invånare) som nu riskerar ett liv i fattigdom kan få hjälp - om inte av staten men i alla fall av maffian.

Bättre det än att göra som i Sverige och tänka på ekonomin också...
Ehh... till skillnad från Italien, menar du?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Pressmöte Danmark just nu!

De har smittspårat och upptäckt personer som var med i BLM den 7e i Köpenhamn har testat positivt. De uppmanar alla som var tätt på andra under denna begivenhet att genast testa sig och vara uppmärksamma på symptom!

Det är Darwin awards på det!
Citera
2020-06-16, 18:24
Medlem
Citat:
Man får de barn man förtjänar.

Jag kan inte tycka att en död i 94års åldern skulle ha kommit ”alldeles för tidigt”.

Ja, men tycker du att mord på en 94-åring är OK? Lagen gör ingen skillnad på ålder.
Citera
2020-06-16, 18:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Expressen kritiserar SR för Anders Tegnell får sommarprata.

https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/det-ar-for-tidigt-att-satta-pa-sig-blomsterkransen/

Ryggrad!

Man känner igen den när man ser den.
Citera
2020-06-16, 18:26
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Men det är ok om andra nationaliteter dör?
Det ligger i nationens intresse, att (förhoppningsvis) se till att dess egna medborgare är så friska som möjligt.
Vi har inte resurser att vårda alla i hela världen...
Citera
2020-06-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så vänstern har alltså blivit högerextrem? Och de "bruna" står numera för humanitet o medmänsklighet?

Så är det inte internationellt. Alexander Bard stod för den traditionella högerradikala ståndpunkten. Sedan kan man säkert argumentera både från en vänsterståndpunkt och en socialkonservativ ståndpunkt att det är fel att massakrera äldre. Jag har dock svårt att förena ståndpunkten att ekonomi och företags vinster ska gå före människoliv med en vänsterståndpunkt. Där har nog SAP anpassat sig till näringslivet, och övriga vänster till SAP.
Citera
2020-06-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exprimis
Vad är en expert för dig?

https://campbellteaching.co.uk/
https://www.youtube.com/watch?v=K4SQ-NOV-iU

Att han har stora kunskaper i medicinämnet motsäger jag mig inte, men bara för att han har det betyder det ju inte att han är expert. Det var ett tag sen men vad jag kommer ihåg så var han inte särskilt inriktad på det som jag skulle anse utgöra en ''expert'' i pandemiämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Mannen har läst mer vetenskapliga artiklar om Covid-19 och SARS-CoV-2 än de flesta,

har gedigen sjukvårdserfarenhet och har undervisat,

det finns många som blivit kallade expert som har kunnat mindre om ett område.

Som sagt, om jag inte kommer ihåg fel så var hans inriktning som läkare inte direkt relaterat till just detta. Jag motsäger som sagt inte att han har en mycket större kunskap om sjukdomen i sig, men inte nödvändigtvis mycket större i t.ex. hur man effektivt förhindrar spridning i samhällen.
Citera
2020-06-16, 18:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr var den på italienska! Har ännu inte lärt mig detta språk
Det finns engelska undertexter i inställningarna
Citera
2020-06-16, 18:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag brukar inte dra den jämförelsen. Men, jag har inte svårt att förstå, att folks tankar går dit. Jag har inte svårt att ha empati inför att man kan tänka så.

Det handlar om en specifik grupp av människor som man helt enkelt bara låter dö. Man har bara sett det hända och låtit det ske. Under flera månader.

Nej, man har inte byggt upp några läger, satt en bindel på armen eller uttalat sin verbala avsikt, att de skall dö.

Men man har underlåtit att rädda dem. Fast man kunde.

Vad är den verkligt stora skillnaden?

- Antalet? (I så fall, var går gränsen? När är det nog för dig, hur många svenskar måste dö, för att du skall tycka att "nu är det fan inte ok längre!". Varför just vid det antalet, osv).

- Att man inte aktivt sätter dem i en viss byggnad och trycker på en knapp?

Du klagar extremt mycket på att andra är löjliga i denna tråd, men du framför sällan eller aldrig något eget originellt. Det blir torftigt till slut.

Vad vill DU kalla döden av 5.000 oskyldiga människor då? Som staten kunde ha räddat, men sket totalt i?

Jag skulle säga att vållande till annans död i 5.000 fall, kan hävdas, med mycket goda argument.

Det är ett sätt att säga att man dödade någon av likgiltighet/klantighet/underlåtenhet. Istället för att man verkligen ville döda dem. Semantics? När resultatet blir samma?

Och jag anser fortfarande att din (och regeringens) djupa upprördhet över vilka ord folk använder, snarare än att vara upprörd över de som faktiskt dör i covid, är ett mycket märkligt och skevt sätt att se på detta.

Ett ord kan man be om ursäkt för.

5.000 döda människor i onödan, kan man aldrig be om ursäkt för.

Förr fanns nåt som "försumlighet i tjänst" vet inte om det används längre,

var länge sen jag hörde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in