2020-06-16, 18:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Tycker man bör uppmuntra folk till att sluta med nikotin eller gå över till snus också, men man behöver inte lösa alla världsproblem på samma gång.
Poängen är att man är så van att acceptera dödsfall i andra fall, som rökning. Men för covid måste det enligt vissa vara noll för annars är det folkmord. Är det inte folkmord att tillåta tobak då?
Citera
2020-06-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svenska staten talar nu om att man behöver vara förberedda inför den andra vågen. Med andra ord kan en egen svensk fabrik för munskydd ses som ett beredskapsalternativ. Vi är alla nu medvetna om att marknadsekonomier inte fungerar vid stora kriser.

Vi är nu väl medvetna om att ett svagt ledarskap inte fungerar vid stora kriser.
Citera
2020-06-16, 18:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ny italiensk minidokumentär om situationen i Sverige/Stockholm
https://www.youtube.com/watch?v=vl7IHDRIUAo

Brutalt.

En Sverigebild till, då har vi fått två idag.
Citera
2020-06-16, 18:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag brukar inte dra den jämförelsen. Men, jag har inte svårt att förstå, att folks tankar går dit. Jag har inte svårt att ha empati inför att man kan tänka så.

Det handlar om en specifik grupp av människor som man helt enkelt bara låter dö. Man har bara sett det hända och låtit det ske. Under flera månader.

Nej, man har inte byggt upp några läger, satt en bindel på armen eller uttalat sin verbala avsikt, att de skall dö.

Men man har underlåtit att rädda dem. Fast man kunde.

Vad är den verkligt stora skillnaden?

- Antalet? (I så fall, var går gränsen? När är det nog för dig, hur många svenskar måste dö, för att du skall tycka att "nu är det fan inte ok längre!". Varför just vid det antalet, osv).

- Att man inte aktivt sätter dem i en viss byggnad och trycker på en knapp?

Du klagar extremt mycket på att andra är löjliga i denna tråd, men du framför sällan eller aldrig något eget originellt. Det blir torftigt till slut.

Vad vill DU kalla döden av 5.000 oskyldiga människor då? Som staten kunde ha räddat, men sket totalt i?

Jag skulle säga att vållande till annans död i 5.000 fall, kan hävdas, med mycket goda argument.

Det är ett sätt att säga att man dödade någon av likgiltighet/klantighet/underlåtenhet. Istället för att man verkligen ville döda dem. Semantics? När resultatet blir samma?

Och jag anser fortfarande att din (och regeringens) djupa upprördhet över vilka ord folk använder, snarare än att vara upprörd över de som faktiskt dör i covid, är ett mycket märkligt och skevt sätt att se på detta.

Ett ord kan man be om ursäkt för.

5.000 döda människor i onödan, kan man aldrig be om ursäkt för.

Nej och inte ducka för heller.

Omvärlden ser oss.
Citera
2020-06-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, hösttsunamin som vi på nåt vänster förväntas hantera bättre verkar vara det nya svarta.

Danmark, Norge och Finland är mer tveksamma till om de får fler (större) vågor.

Ja, nya halmstrån hittas hela tiden.

Något av det mest knasiga var idag på presskonferensen när Tegnell sa att det inte går att trycka ned smittan. (För att NZ hade fått in ett par importfall?!)

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, när han sa det... För, det lät precis som om han på något sätt likställde det med att "där ser ni, nu är det ju kört för dem!"....

Och jag blir mörkrädd på riktigt, om hans argumentation är så pass oärlig. För gemene man i tv-soffan kanske inte känner till Nya Zeelands situation? De kanske tolkar Tegnells uttalande som att NZ nu är helt utom kontroll?

Jag blir alldeles matt...
Citera
2020-06-16, 18:15
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo, och man gör även något för att begränsa smittspridningen för coronaviruset. Allt handlar om balans, att det till sist kostar orimligt mycket (och då inte bara mätt i pengar) att gå längre. Som rökning. Det finns massor av regler, men tobak är fortfarande tillåtet. Liksom det för covid görs saker för att dra ner spridningen utan att man tar till alltför extrema åtgärder.

Varför nollvision bara för covid?

Fördelarna med vårt lir jämfört med grannländernas är liksom ytterst marginella. Det har aldrig rådit något brutalt statligt förtryck där heller, även om många svenskar verkar inbilla sig det.

Nu slaktar vi människor, ekonomin och vårt rykte på samma gång. Men vi har i alla fall haft affärerna öppna och kunnat samlas i lite större grupper. Jippi...

I vågskålen hade nog utegångsförbud varit bättre, även om det nog inte hade behövts. Hela vårt lir bygger på missbedömningar snarare än att vara något överlagt.
Senast redigerad av urgt 2020-06-16 kl. 18:21.
Citera
2020-06-16, 18:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Pressmöte Danmark just nu!

De har smittspårat och upptäckt personer som var med i BLM den 7e i Köpenhamn har testat positivt. De uppmanar alla som var tätt på andra under denna begivenhet att genast testa sig och vara uppmärksamma på symptom!

Vilken överraskning... Undrar hur många dödsfall dessa demonstrationer kommer orsaka. Ska man demonstrera så gäller munskydd o distansering.
Citera
2020-06-16, 18:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nu är det dags att regeringen via Hallengren och Löfvén brännmärker Campbell som sprider en negativ bild av Sverige. Han vet inte hur bra vi sköter det här!

Visst kanske det inte varit helt optimalt med vissa begränsade fall i äldrevården, men på det stora hela har vi som en humanitär stormakt skött det hela på rätt sätt. Inte alls som resten av världen som har haft totalt fel och skadat sina ekonomier på ett irreversibelt sätt. Att några äldre i slutskedet av sina liv skulle dö av komplikationer såg vi inte komma. Det är dags att vända blad nu, vi släpper det!

Sverige kan nu gå stärkta genom krisen med tanke på vår flockimmunitet. Även om det bara var 7% som hade antikroppar i maj så är det säkert minst 40% nu i juni!

Leve Tegnell, FHM samt den trygga gamla mysgumman Wold och den empatifyllde oberoende omutlige experten, mysfarbrorn Giesecke! Vilken morfar hans barnbarn har!

Nej, nu är vi stolta över regeringen, vår äldrevård och vår eminenta sjukvård. Brännmärk experter som talar illa om Sverige.

Leve Sverigebilden!

Varför får jag Sverkers tunna som en bild i huvudet?
Citera
2020-06-16, 18:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det beror på att antikroppstesterna för covid-19 fortfarande inte är tillräckligt säkra för att garantera att du är smittfri, även om provsvaret visar att du har antikroppar.

https://www.1177.se/Skane/aktuellt/aktuellt-i-skane/12-juni-alla-med-symtom-kommer-kunna-testa-sig-fran-manadsskiftet-juni-juli/

Du kan ju lika gärna singla slant.

Det är ju intressant att veta om man haft det. Jag har suttit i karantän sen mars, är inte sjuk. Men hade en 5v besvärlig sjukdom innan dess.
Citera
2020-06-16, 18:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr var den på italienska! Har ännu inte lärt mig detta språk

Gick att slå på engelsk text subtitles
Citera
2020-06-16, 18:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Kunde ju skrivit det från första början...

Jag tyckte nog jag gjorde det i mitt huvud. Coronademens?
Citera
2020-06-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Sverige som moralisk stormakt, och i grunden ligger det ekonomiska intressen bakom detta, kan också definitivt vara över. Ska Sverige säga åt andra länder vad som är moraliskt, då kan de säga: men hur har ni behandlat era äldre?
Varför tycker du att Sverige varit en moralisk stormakt?

Det är i alla fall skönt att veta att den sjättedel av den italienska befolkningen (10milj invånare) som nu riskerar ett liv i fattigdom kan få hjälp - om inte av staten men i alla fall av maffian.

Bättre det än att göra som i Sverige och tänka på ekonomin också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in