2020-06-16, 14:23
Medlem
Härligt att vi kan gå till jobbet med symptom nu, underbart, det är över!
Citera
2020-06-16, 14:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Därför att vi vet att det är så skyddet fungerar?

Hela idén med enkla munskydd till befolkningen för att minska smittspridningen

bygger på att vi skyddar varandra. Som andra länder gör i kollektivtrafiken.

Inte mycket att göra åt. Det funkar så. Kom på nåt bättre/billigare.

Jag önskar verkligen du har rätt att vi har mindre än 1% smittade på gatorna i Sverige.

Vad baserar du den siffran på?
Jag tänker att det bör finnas långt fler som redan haft corona än som har det i nuläget. Så om 6 - 7 % har haft det och hälften av alla som har det nu stannar hemma på grund av symptom så borde det inte kunna finnas mer än grovt uppskattat 1 % som går runt asymptomatiska.
Citera
2020-06-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast vi har aldrig tidigare gjort så. Inte under svininfluensan, till exempel. 89/90 hade de ett ohyggligt influensaår i UK med runt 30 000 dödsfall bara i UK, men inte var det munskydd som gällde då heller.

Varför accepterar man dödsfall under andra pandemier medan man under denna har svängt till total nolltolerans i många länder? Jag tycker inte att det är självklart, även om man naturligtvis låter grym om man säger att man får acceptera ett visst antal döda.

Influensan 89/90 var alltså lika dödlig i UK som corona hittills varit i Sverige, men reaktionerna skiljer sig dramatiskt. Sverige hånas av alla men UK då var just inget märkvärdigt. Och inte ett munskydd så långt ögat kunde se.

Remember when we calculated the IFR for this together? And it landed at 0.1%?

The IFR for covid19 is 1% or over. Huge difference.
Citera
2020-06-16, 14:24
Medlem
arbetets avatar
MSB har frågat Kantar/SIFO igen och det går att ladda ner hela rapporten och slippa filtervarianten:

Fortsatt mycket högt förtroende för sjukvården – negativa trenden för flera aktörer fortsätter
Andel med ganska eller mycket stort förtroende gällande hanteringen av det nya coronavirusets utbredning i Sverige

Några resultat från de senaste dagarna (11-15 juni) förtjänar att lyftas fram, men notera att resultaten skall tolkas med viss försiktighet då de bygger på 471 intervjuer:

Förtroendet för Folkhälsomyndighetens är fortfarande högt i absoluta tal (71 %), men de senaste två delperioderna är det signifikant fler än tidigare som uttrycker ett lågt förtroende (17 % respektive 16 %).

Samma sak gäller för MSB (24 % respektive 24 % har lågt förtroende senaste delperioderna, vilket är fler än tidigare). Andel som har förtroende verkar ha stabiliserat sig på runt 50 % (51 % 11-15 juni).
Även för Socialstyrelsen finns detta mönster den senaste tiden, högre andel som har lägre förtroende än tidigare, och andel som har förtroende för myndigheten ser ut att ha etablerat sig strax under 40 %.

Ett liknande mönster finns gällande förtroendet för regeringens hantering av pandemin; andel med uttryckligen lågt förtroende är högre de senaste fyra delperioderna än tidigare, och andel som har förtroende ligger ganska stabilt runt 50 %.

För den politiska oppositionen är förtroendet nu lägre än någon gång tidigare under mätningen. Andel som har förtroende är ”all time low” (21 %) och andel som har ett lågt förtroende är ”all time high” (41 %). Det är en ganska anmärkningsvärd förändring, under en lång period i mätningen (26 mars-6 maj) var det fler som hade förtroende för oppositionen än tvärtom.
https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2020/juni/sommaren-utmanar-vart-beteende-i-coronatider/
Citera
2020-06-16, 14:27
Medlem
Kolla in dr Campbells analys av den svenska strategin
https://www.youtube.com/watch?v=K4SQ-NOV-iU&t=120s

En sak han säger som är fel är att vi stängt grundskolorna som det står felaktigt i den artikel som han verkar ta sina siffror från o bygger sin analys på, https://www.bmj.com/content/369/bmj.m2376, men annars är dr Campbell som vanligt spot on. Tyvärr.
Citera
2020-06-16, 14:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Fått erbjudande om att delta på fyra olika midsommarfester senaste dagarna men jag har valt att tacka nej till alla inbjudningarna och hänvisat till pågående pandemin annars hade jag valt att gå på någon av de fester jag blivit inbjuden till.

Både fått höra att jag är tråkig, feg och "det värsta är ju över nu" när jag valde att tacka nej.

Borde vara lugnt. Tegnell förkunnade ju just att det finns lediga platser på IVA eftersom de precis dragit ihop liksäckarna på 48 stycken senaste dygnet. Kurvan i jakten på flockimmuniteten har plattats till och kommer nås precis vilket år som helst...
Citera
2020-06-16, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte skrivit på något avtal om att ingå i ett medicinskt experiment som innebär att låta en samhällsfarlig smitta brinna igenom samhället! I princip alla andra länder har stängt ner för att skydda sina medborgare och ta kontroll över smittan, men inte Sverige. Ett land som kallar sig för en humanistisk stormakt. Vi svenskar är kanonmat i Tegnells experiment, du med.
Hade du tänkt dig att du skulle få ett papper där det står ”Jag godkänner att Sveriges stadsepidemiolog inte lämnar några rekommendationer om huruvida man ska ha munskydd eller inte samt att svenska barn får gå till skolan”?
Citera
2020-06-16, 14:31
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte skrivit på något avtal om att ingå i ett medicinskt experiment som innebär att låta en samhällsfarlig smitta brinna igenom samhället! I princip alla andra länder har stängt ner för att skydda sina medborgare och ta kontroll över smittan, men inte Sverige. Ett land som kallar sig för en humanistisk stormakt. Vi svenskar är kanonmat i Tegnells experiment, du med.
Ska Henbror Staten tala om precis allt du får göra? Svensken i ett nötskal. Ta på munskydd om du så vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Vem vågar vaccinera sig...med detta?
Vaccinerar man sig 2020 eller ens 2021 borde man givetvis omyndigförklaras.
Citera
2020-06-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Rätt underhållande vilket skrik det blir. Ni vet väl att dessa inte dött idag utan under senaste 10-11 dagarna. Ingen kommer såklart avgå.

Snälla.
Förta inte den uppenbara glädje som flera känner nu.
Det är rätt tragiskt att se samma människor som kallar Tegnell för psykopat och massmördare inte ens är nära att klara av att dölja sin glädje över ju högre dödstal som möjligt.

Det handlar om som jag tolkar det att skyhöga dödssiffror är bra så länge man kan hänga det på Tegnell.
Så omtanken om de äldre är onekligen sekundär
Citera
2020-06-16, 14:37
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Var är Anders Wallensten?
Han är helt ok, han jobbar på. Han käkade tidig lunch idag med en yngre kvinna, säkert ngn jobbgrej som diskuterades eller intervju.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Å andra sidan är det större risk att man är ute och rör sig bland folk när man inte har symptom, vilket innebär att de som är asymtomatiska i själva verket är de som driver smittspridningen i samhället.
Inte mycket talar för det.
Citera
Medlem
Stones avatar
Journalisterna har slutat oroa sig för antalet döda. Det finns inget motstånd längre. Det är väldigt lite plats för död. Endast, "får jag cykla i parken?", "får jag gå och handla mat?".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in