2020-06-16, 13:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hela hans ingångspunkt har alltid varit att det enda som fungerar är testa,spåra och isolera. Så har det alltid varit.
Känns lite väl magstarkt att mena på att svenska myndigheter pysslat med aktiv dödshjälp i vår.
Men hans videos riktar ju in sig på en viss typ av personer som gillar denna typ av analyser. D.vs folk med redan bestämda åsikter kring hur man ska hantera viruset. Precis på samma sätt som det finns folk enbart tittar på videos som följer det andra hållet, att man inte ska stänga ner och låta viruset puttra på.
Men det är bra att lyfts att vi misskött äldreomsorgen även internationellt.

Skilj på budbäraren och budskapet,

visst färgar Campbell sin film med sina kommentarer,

men artikeln med informationen som han kommenterar har inte han skrivit,

den är från British Medical Journal:

Has Sweden’s controversial covid-19 strategy been successful?
https://www.bmj.com/content/369/bmj.m2376
Citera
2020-06-16, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Hur mycket har FHM haft rätt i hittills och vilka är "många andra", det låter som att det är många, kan du göra en lista?

Vi kan ju nämna de över 100 företag som utvecklar vaccin. Sedan kan man ju fundera på varför smittan tycks gå ned i länder som haft hög smittspridning.

Något som är konstigt är ändå att många tycks vara mer eller mindre immuna utan att ens varit smittade. Vad är det som skiljer?
Citera
2020-06-16, 13:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
För att du har inte har givit ditt medgivande till att han inte gör det så klart.

Det är ju det du klagar på.

Eller vad exakt är det du inte skrivit under på att du godkänt?

Jag har inte skrivit på något avtal om att ingå i ett medicinskt experiment som innebär att låta en samhällsfarlig smitta brinna igenom samhället! I princip alla andra länder har stängt ner för att skydda sina medborgare och ta kontroll över smittan, men inte Sverige. Ett land som kallar sig för en humanistisk stormakt. Vi svenskar är kanonmat i Tegnells experiment, du med.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Hos mig är det så att antikropparna kanske inte gör mig imun men de kommer att hindra eventuell nyexponering för viruset att få fäste.

Vad är skillnaden?
Citera
Medlem
Citat:
Hela hans ingångspunkt har alltid varit att det enda som fungerar är testa,spåra och isolera. Så har det alltid varit.

Jo, men det är också traditionell smittbekämpning, och det som har rekommenderats av WHO - och som tillämpats i princip i hela världen. Så det är ju Sverige som är "the odd man out", så att säga. Han representerar ju "mainstream" medan vi representerar något väldigt udda, sett i ett globalt perspektiv. Det är viktigt att komma ihåg det.

Citat:
Känns lite väl magstarkt att mena på att svenska myndigheter pysslat med aktiv dödshjälp i vår.

Han säger inte det på ett sådant"hårt och dömande sätt", han uttrycker sig ändå rätt diplomatiskt. Vilket gör att det känns ännu mer skärande och sant. Han tar upp och kommenterar rapporter som har kommit om att äldre i stor utsträckning dött på äldreboenden, utan enkel vård som syrgas, osv.

Han verkar genuint helt förundrad över det. Sedan säger han att som vårdutbildad så känns det inte etiskt och att det förefaller som nära dödshjälp, för honom. Ser man videon så får man inte känslan av att han säger det på det "hårda" sätt det låter som du kanske menar. Mer som en förundran och en reflektion, nästan som om det är svårt att ta in. Och det är det ju. Även en geriatrikprofessor inom vårt land har ju sagt samma sak, fast i mkt hårdare termer.

Citat:
Men hans videos riktar ju in sig på en viss typ av personer som gillar denna typ av analyser. D.vs folk med redan bestämda åsikter kring hur man ska hantera viruset. Precis på samma sätt som det finns folk enbart tittar på videos som följer det andra hållet, att man inte ska stänga ner och låta viruset puttra på.
Men det är bra att lyfts att vi misskött äldreomsorgen även internationellt.

Som ovan, man bör återigen komma ihåg att han representerar mainstream i världen och vi är "undantaget"...
Citera
2020-06-16, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så sa jag själv efter påsken, sen sa jag samma efter valborg osv osv. Nu vet jag inte vad jag skall tro längre.
Verkar fan inte balla ur, hur illa folk än beter sig..

Jag tror midsommar är något annat då man umgås mer intimt. Det som skulle vara en fördel är att man
är så mycket utomhus.
Citera
2020-06-16, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Den är ju på dekis nu, och varför skulle viruset bete sig annorlunda i Sverige än i andra länder med liknande kurvor?

Vi har en plan kurva, andra länder har brant nedstigande kurvor. Där har du skillnaden. Sen har vi midsommar nästa helg. där det sups, hånglas och knullas mer än någon annan helg på hela året.
Citera
2020-06-16, 13:34
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Arbetslösheten i Sverige fortsätter att öka dramatiskt. Enligt Arbetsförmedlingens dystra utsikter kommer arbetslösheten ligga på över 11 procent i mars nästa år.

– Vi kommer se en historiskt hög arbetslöshet det kommande året

Det var ju tur att vår strategi räddade ekonomin iaf, som många här inne förutspådde....

Obs ironi.

https://www.dn.se/ekonomi/arbetsformedlingen-presenterar-arbetsmarknadsprognos/
Det beror på massinvandringen, inte coronan.
Citera
2020-06-16, 13:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu smittar ju inte den personen lika mycket som när den blir riktigt sjuk så nej det viktigaste är om folk som är sjuka eller känner obehag stannar hemma.

Stämmer verkligen det du skriver?

Jag postade igårkväll en studie som visar på att man har samma mängd virus i andningsvägarna innan man har symptom som efter att man har fått symptom. Här är inlägget med länken till studien: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Vad har du för belägg för ditt påstående?
Citera
2020-06-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymous-user
Jag trodde på Sveriges strategi från start. Trodde på att detta är för svårt att stoppa men att vi skulle skydda våra äldre och samtadigt plana ut kurvan så att vården hinner med. Förvisso ser det ut som att de restriktioner som faktiskt införts har planat ut kurvasn, men min tro på strategin har fått sig en törn när det visade sig hur dåligt skyddade våra äldre var/blev.

Har ändå svårt att hitta alternativ till Sveriges strategi.

Man hör hela tiden att ingen vet om eller hur länge man blir immun. Trots detta har mig veterligen ingen haft Covid19 två gånger än så länge. Detta bör ju tyda på man blir iaf temporärt immun.

Man hör även att Sverige misslyckats och att Nya Zeland, Taiwan, Kroatien mfl har lyckats, men när världen ser ut som den gör, ett globalt samhälle där många länder har en fri smittspridning, hur ska man kunna hindra smittan från att komma tillbaks? Små kluster av smittade har ju börjat dyka upp i många av de länder som folk anser ha lyckats. Visst kan man slå ner detta igen med nya lockdowns och med hjälp av smittspårning, men hur länge ska man hålla på med detta? Smittan härjar ju fritt i stora delar av världen. Vad kommer det att kosta dessa samhällen i form av utbildning, jobb, psykisk hälsa?

Vaccin eller flockimmunitet verkar fortfarande vara den enda vägen att gå om man inte vill stänga ner sitt land mot stora delar av resten av världen för en lång tid framåt. Det kommer alltid att finnas länder där man inte har möjlighet att slå ner smittan.

Om jag förstått det rätt finns det inte vaccin för något av de 6 andra coronavirusen som drabbar människor. Har man inte försökt få fram dem, eller har man inte lyckats? Det förefaller konstigt om man inte försökt ta fram mot de 4 som orsakar vanlig förkylning, där måste det ju finnas massor av pengar att hämta. Hur många företag hade inte velat skydda sin personal mot förkylning t.ex? Varför är detta coronavirus lättare att göra ett vaccin mot?

Det är inte tvunget så att du måste göra en "ny lockdown" i ett land, bara för att det hoppar upp kanske en 50 eller 100 eller t.o.m. flera hundra fall. Du kan sannolikt fortfarande slå ned sådana lokala utbrott genom testning och smittspårning och isolering. Det ingår i strategin som lockdown-länderna har... Googla gärna på "Hammaren och dansen", så kan du läsa mer om den strategin.

Att anta att man tvunget måste göra 2, 3, 4 "lockdowns" är alltså inte korrekt.

Nej det finns inte vaccin mot de andra coronavirusen såvitt jag läst i alla fall, det har inte lyckats.
Citera
2020-06-16, 13:39
Medlem
Stones avatar
Hur många tror ni det presenteras idag? Jag gissar på 30 döda och 900 infekterade.
Citera
2020-06-16, 13:49
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vi har en plan kurva, andra länder har brant nedstigande kurvor. Där har du skillnaden. Sen har vi midsommar nästa helg. där det sups, hånglas och knullas mer än någon annan helg på hela året.
Så har det låtit med påsk, kristi flygare, valborgs, nationaldagen, BLm-demosar, studenten eller you name it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in