2020-06-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Intressant det där som YN säger att GM(?) förmodligen försöker få ner puffran ner i den lilla väskan. Den uppgiften kommer jag särskilt ihåg från tiden när det begav sig och tänkte att hittar men den personen så är ju mordet löst.

Hur många med sådana "små" väskor var det i farten den kvällen, en sådan känner vi ju till.

Precis.. Hur många handledsväskor och gubbkepsar kan rent statistiskt sett ha funnits på en och samma person inom en radie av en sådär 500-1000 meter från paret Palme vid tidpunkten för skotten?

ETT vittne möter en jäktad medelålders mansperson på David Bagares gata strax efter skotten.. Den personen försöker småspringandes få ned ett föremål i en bögslungeliknande väska. Det finns skäl att tro att det faktiskt skulle kunna vara mördaren. Enligt vittnet stämmer mannens klädsel i övrigt rätt väl med Skandiamannens klädsel. Vilket himla sammanträffande ärligt talat
Senast redigerad av Macke85 2020-06-15 kl. 22:12.
Citera
2020-06-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Ofta tycker jag att fantombilder på gärningsmän kan vara ganska porträttlika (nu senast Linköpingsmördaren). Jag googlade fram fantombilden för Palmemordet som blev offentligt i mars 1987, där gärningsmannen ser ut att ha smalt ansikte... Jag tycker inte alls att det liknar SE, som dessutom har ett ganska brett ansikte.

Glöm fantombilden i Palmemordet. Föreställer inte mördaren . GW vet vem personen som ser ut som fantombilden på pricken är och har träffat honom.
Citera
2020-06-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Glöm fantombilden i Palmemordet. Föreställer inte mördaren . GW vet vem personen som ser ut som fantombilden på pricken är och har träffat honom.

Intressant, berätta gärna mer.
Citera
2020-06-15, 22:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Precis.. Hur många handledsväskor och gubbkepsar kan rent statistiskt sett ha funnits på en och samma person inom en radie av en sådär 500-1000 meter från paret Palme vid tidpunkten för skotten?

ETT vittne möter en jäktad medelålders mansperson på David Bagares gata strax efter skotten.. Den personen försöker småspringandes få ned ett föremål i en bögslungeliknande väska. Det finns skäl att tro att det faktiskt skulle kunna vara mördaren. Enligt vittnet stämmer mannens klädsel i övrigt rätt väl med Skandiamannens klädsel. Vilket himla sammanträffande ärligt talat
Ja det där vittnesmålet (tillsammans med LJ-vittnesmål) är svårt att förklara bort. Väldigt mycket tyder på att det är gärningsmannen de möter och det mesta tyder på att det är SE, inte minst den lilla väskan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-15 kl. 22:19.
Citera
2020-06-15, 22:28
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Intressant det där som YN säger att GM(?) förmodligen försöker få puffran ner i den lilla väskan. Den uppgiften kommer jag särskilt ihåg från tiden när det begav sig och tänkte att hittar man den personen så är ju mordet löst.

Hur många med sådana "små" väskor var det i farten den kvällen, en sådan känner vi ju till.

Vad jag vet så hade åtminstone Lars Jeppsson , Anders Björkman och Victor Gunnarsson "små" väskor den kvällen. Visserligen axelremsväskor men ändå liknande så det var nog inte helt ovanligt.

Det hade ju varit intressant att få veta vad t.ex. Gunnarsson hade med sig i sin kameraväska den kvällen. .
Citera
2020-06-15, 22:32
Medlem
Citat:
Intressant det där som YN säger att GM(?) förmodligen försöker få puffran ner i den lilla väskan. Den uppgiften kommer jag särskilt ihåg från tiden när det begav sig och tänkte att hittar man den personen så är ju mordet löst.

Exakt... Som SE själv hintade ”polisen är inte så bra på att lägg pussel”. Inte en stor del av pöbeln heller. Många i denna tråd borde läsa på om Ockhams rakkniv.
Citera
2020-06-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det är DU som inte hört förhöret ordentligt!

Två gånger nämner Gösta Söderström "Elefanten", dvs SE, vid pass 17.20 och 17.26, som den person som talade med Lisbeth Palme och fick en beskrivning av mördaren:

https://www.youtube.com/watch?v=Cz_ZBmIg_rU

Uppenbart, eller hur?

Nej, han skrattar åt det faktum att tingsrätten dömt CP bland annat med hänsyn till vittnesmål från SE. Söderström har i princip tjatat sig in i hovrättsförhandlingen för att få sänka trovärdigheten hos det vittnet. Han berättar noga att LP var helt okontaktbar, och sänker därmed trovärdigheten fullständigt hos åklagarens vittne SE. Han är försvararens vittne i hovrätten.

Herregud, vet du hur en domstolsförhandling fungerar?
Citera
2020-06-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Vittnet Fauzzi ser paret Palme med Björkman i släptåg, runt Sveavägen 56. Björkman är i en alkoholdimma och tittar förmodligen ner i backen när han går, men kollar upp och ser tre personer framför sig på några meters avstånd strax innan skotten avlossas.

Någonstans strax innan Tunnelgatan har det anslutit en tredje person, och med utpasseringstid kl 23.20 från Skandiahuset förstår man att detta mycket väl kan vara Engström.

I Engströms vittnesmål, eller i alla fall i rekonstruktionen som han gjorde för Rapport, nämns ingen Björkman, vilket är högst underligt om Engström faktiskt befann sig 20-30 meter från mordplatsen när skotten avlossades som han själv hävdade.

Ja, hur får Engström plats mellan AB och LOP? Eller, har jag missat nåt?
Citera
2020-06-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Ja och i det här fallet känner han sig tvungen på grund av tiden han stämplar ut. Det är mycket möjligt att han hållit sig undan annars

Fatta om han hållit sig borta och inte ringt runt och babblat! Polisens eftersökningar skulle snart säkerligen ha visat att en man vid namn S Engström stämplat ut två minuter före mordet! En person som inte gett sig till känna bland vittnena på mordplatsen. Sedan visar det sig att hans klädsel den kvällen i stora överenstämmer med mördaren. Då hade han nog blivit häktad omgående eller?

Även om SE är oskyldig blir han kanske riktigt orolig över att sjäv bli misstänkt? Speciellt om han inte fått lämna vittnesuppgifter på plats. Då är det ju smart att påkalla uppmärksamhet. Att hålla sig undan skulle nog verkat allt för misstänkt i hans fall.
Citera
2020-06-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Ja, hur får Engström plats mellan AB och LOP? Eller, har jag missat nåt?
Antingen är SE GM (och då får han plats mellan dem), eller så måste han vara bakom AB (för AB är alldeles för nära LOP), men han nämner aldrig AB i sina vittnesmål. Han kan ju ha missat AB eftersom AB springer och gömmer sig i en port när skotten avfyras, men -- vad jag inte visste när jag skrev min kommentar men som jag nu vet efter att ha läst på litet -- det visar sig att de enda två personer som SE med säkerhet kunde identifiera i en fotokonfrontation med vittnen från brottsplatsen var just AB och LJ (de två personer som GM passerade alldeles före och efter mordet).
Citera
2020-06-15, 23:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Fatta om han hållit sig borta och inte ringt runt och babblat! Polisens eftersökningar skulle snart säkerligen ha visat att en man vid namn S Engström stämplat ut två minuter före mordet! En person som inte gett sig till känna bland vittnena på mordplatsen. Sedan visar det sig att hans klädsel den kvällen i stora överenstämmer med mördaren. Då hade han nog blivit häktad omgående eller?

Även om SE är oskyldig blir han kanske riktigt orolig över att sjäv bli misstänkt? Speciellt om han inte fått lämna vittnesuppgifter på plats. Då är det ju smart att påkalla uppmärksamhet. Att hålla sig undan skulle nog verkat allt för misstänkt i hans fall.
Vilken otur han hade som "råkade" stämpla ut två minuter före mordet, ett par minuter senare och han skulle haft alibi
Citera
2020-06-15, 23:42
Medlem
AegWyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy

Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Intressant, berätta gärna mer.

Fantombilden föreställer väl en man en kvinna såg på Brunkebergsåsen, som av anledningar jag inte minns agerade misstänkt och man därmed var intresserad av i utredningen.

Det handlar alltså inte om en fantombild på skytten, så vitt jag minns det hela.
Senast redigerad av AegWyr 2020-06-15 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in