2020-06-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag tror inte att folk riktigt har satt sig in i den enorma logistik som krävs för att iscensätta ett statsministermord när förutsättningarna var dem att ingen visste när paret Palme skulle lämna bostaden och var de skulle bege sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En opportunistisk semiprofessionell konspiration som organiseras hastigt under kvällen då? Jag säger som en som tror det - Varför krångla till det i onödan?

Hela poängen med en organisation är ju att man är några stycken som arbetar mot ett mål, ett attentat. Man styr alltså händelseförloppet själva, letar rätt tillfälle & är förberedda för att utföra attentatet.

Ett spontanmord bygger ju enbart på rent sammanträffande, tur/otur.

Vid ett mord på en statsminister så får man nog i första hand anta att det är planerat. Nu pekar ju visserligen en hel del på CA som kandidat för ett spontanmord. Det som talar mot CA är då denna mängden av olika spår inom polisspåret.
Citera
2020-06-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ibland känns det som att KP valde SE eftersom det annars inte skulle gå att få tyst på spekulationerna kring honom.

Hade man valt CA så hade folk klagat på att han inte kunde placeras på mordplatsen, eller att han faktiskt sålde sitt legala vapen till en knarklangare för ett par tusenlappar.
Och sen hade Filter och TP gjort 100 reportage och böcket till om varför SE faktiskt var banemannen.

För att undvika mest möjliga spekulation så kör man då på SE, eftersom det också är det spår som det pratas mest om i media, och sen begraver man allting.

Jag kan inte förklara KP och HM och vad de sysslade med i Onsdags.Det går tvärs emot sunt förnuft.
Dessa två var innan Onsdagen respekterade yrkesmän,med utmärkt meritlista.
Jag kan inte frigöra mig ifrån känslan att de sålde ut..men varför i sådant fall?

När två pusselbitar inte stämmer överens..så är det fel på en av dem.Deras kompetens är vedersägligen bevisad via deras långa yrkeskarriärer.Sålunda så finner jag personligen att man måste titta på pusselbit nummer två..det som hände i Onsdags.

Varför?...Frågetecknet hänger för mig i luften.

Det hade varit så mycket enklare att bara avfärda alltihop som man kunde med Hans Holmer..en S märkt politruk som saknade erforderlig kompetens.

Det går ju inte med vare sig KP eller och HM.

Det är synnerligen märkligt alltihop..men man börjat ju onekligen bli van om man som jag grottat ned sig X antal timmar med Palmemordsmaterial.
Citera
2020-06-13, 23:05
Medlem
Citat:
Vad sker med yppandeförbud nu? Smith var ju i kontakt med någon från skytteföreningen som ville uttala sig, men inte fick.

Jag var i kontakt med samma person 2015, alltså några år senare än Paul. Allt som rör Christer, är för känslig, sa han.
Citera
2020-06-13, 23:15
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ibland känns det som att KP valde SE eftersom det annars inte skulle gå att få tyst på spekulationerna kring honom.

Hade man valt CA så hade folk klagat på att han inte kunde placeras på mordplatsen, eller att han faktiskt sålde sitt legala vapen till en knarklangare för ett par tusenlappar.
Och sen hade Filter och TP gjort 100 reportage och böcket till om varför SE faktiskt var banemannen.

För att undvika mest möjliga spekulation så kör man då på SE, eftersom det också är det spår som det pratas mest om i media, och sen begraver man allting.

Håller med dig. Jag tycker att de dom sa om CA under presskonferensen var otroligt kort och konstigt.
Citera
2020-06-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTredjeTeorin
Släpp det här med WT-män, det finns inte ett enda konkret bevis för sådana.

Däremot CA-teorin bygger helt och hållet på konreta bevis.

- CA gillade inte Palme.
- CA hade en Magnum som han har gjort sig av med med en dubiös förklaring.
- CA vapen är det enda licensierade vapnet som inte provskjutits.
- CA's vapen har ej dykt upp trots att den kunde inbringa miljoner i hittelön.
- CA infann sig ej till provskjutningen.
- CA rörde sig ofta på Sveavägen.
- CA bodde en kvarts promenad från Grand.
- CA gjorde sig anonym efter mordet.
- CA mordhotade en granne.
- CA sparkade en hund.
- CA sköt sönder sin TV.
- CA förlorade pengar på ett regeringsbeslut dagen innan mordet.
- osv osv osv.

Det urstarka med CA-teorin är att den bygger på bevisbar fakta, endast.

Jag håller med.

När det gäller specifika arbetshypoteser i mordet på Olof Palme,så handlar den allmänna diskussionen alltför mycket om rena spekulationer,direkta faktafel och tillrättalagda resonemang.
Silar man detta..och tittar på sumpen..så återstår det som är av verkligt värde.
Jag vill i sammanhanget tillägga att jag tror att vi alla färgas av personliga ställningstaganden och sättet vi intar information på..men generellt sett så anser jag att Palmemordsdebatten skulle tjäna oerhört mycket i kvalite om vi kom bort från hålla på mitt lag i fotboll mentaliteten.

Själv är jag intresserad av sanningen,och att komma denna så nära som möjligt.That´s it.

Vi famlar..alla..fortfarande i mörkret.Skulle det visa sig att hypotes CA är helt åt fanders i framtiden,så kommer jag omedelbart att lämna det därhän.Det finns faktiskt ingen prestige kvar att förlora när det gäller mordet på Olof Palme..och att hålla fast vid sådan falsk föreställning kommer inte att innebära att kollektivet medborgare kommer närmare sanningen om vad som verkligen hände utanför Dekorima 23.21.20 den 28 Februari 1986.

Jag hoppas att ovidkommande personlig prestige dog i Onsdags(fat chance).Låt oss alla prova något helt annat.
Senast redigerad av Lookalike 2020-06-13 kl. 23:25.
Citera
2020-06-14, 00:12
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTredjeTeorin
Släpp det här med WT-män, det finns inte ett enda konkret bevis för sådana.

Det finns ett tjugotal vittnesmål. Det är konkreta bevis, om inte samtliga ljuger.
Citera
2020-06-14, 00:25
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Hela poängen med en organisation är ju att man är några stycken som arbetar mot ett mål, ett attentat. Man styr alltså händelseförloppet själva, letar rätt tillfälle & är förberedda för att utföra attentatet.

Ett spontanmord bygger ju enbart på rent sammanträffande, tur/otur.

Vid ett mord på en statsminister så får man nog i första hand anta att det är planerat. Nu pekar ju visserligen en hel del på CA som kandidat för ett spontanmord. Det som talar mot CA är då denna mängden av olika spår inom polisspåret.

Jag kan inte riktigt se hur händelseförloppet styrdes av de tilltänkta förövarna i det här fallet. Ingen förutom sonen Mårten och dennes flickvän vet när paret Palme lämnar sin lägenhet och vart dom ska någonstans. Till råga på allt väljer paret Palme inte att ta den mest troliga vägen hem. Det var en kall och grinig kväll i Stockholm och dom hade kommit till bion med tunnelbana. Det mest troliga vore då att dom skulle ta samma väg tillbaka.

Förklara gärna varför inga mystiska män iakttogs längs vägen till tunnelbanan. En professionell organisation skulle naturligtvis ha haft män utposterade längs den mest tänkbara vägen. Det förefaller mig också som en oerhört omständlig och riskabel plan när man istället kunde koncentrera sig på de tillfällen när man exakt visste var Palme skulle befinna sig.

För mig framstår det som långt mer troligt att vi har att göra med en halvspontan, ensam gärningsman som bodde i närheten av biografen och som hade tillgång till vapen. Kan ha varit någon som sett en tidigare film på samma biograf alternativt var ute och köpte kvällstidningar och cigaretter. Eller som i CA:s fall, brukade promenera omkring i centrum.
Citera
2020-06-14, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hur ser trådens läsare på Lisbeth Palmes ögonvittnesmål i sammanhang CA?

Personligen utifrån olika utsagor som påpekar likheten mellan CA och CP,så tror jag fortfarande att LP såg GMs ansikte.
Är det egentligen rimligt att anta något annat?
Det är extremt korta avstånd det handlar om,och ljudet från spädgrisen är av sådan art att hennes koncentration bör..koncentreras däråt.

Hennes beskrivning av klädseln stämmer överens med AB.Jag har inga problem med att anse att hon ser fel härvidlag.Dock så beskriver hon aldrig ABs ansikte.såsom hon gör hans klädsel.
Detta bör,som jag ser det..innebära att hon beskriver ABs klädsel,och samtidigt mördarens ansikte.

Om hon har sett detta..och vi nu vet att det näppeligen är CP hon ser så bör detta indikera att hon ser någon som verkligen liknar CPs nuna vid tiden för brottet..i alla fall vid konfrontationen.

Vi snackar naturligtvis inte om Stig Engström i detta sammanhang.Han är alltför olik för att förväxlas med CP.Herr Andersson däremot skall ju enligt obestridda utsagor varit mycket lik CP vid dessa tidpunkter.

Det är oförklarligt att PU inte har försökt köra denna hypotes i botten så långt det gått.
Personligen så tycker jag att på punkt efter punkt så funkar det.

Vem kan rimligen påstå att LP inte såg mördarens ansikte?

Det är ytterligare en ofattbart översedd faktor av senaste delen av PU.

När det gäller LPs vittnesmål och vad hon faktiskt såg så... visst, hon kan helt klart ha sett GM med sina ögon, men hela händelsen är alldeles för traumatisk för att hon ska kunna redogöra klart för den och för oss att kunna lägga någon vikt vid den. Då blir det s.k. Cherry picking, precis som KP sysslade med.

Jag köper dock att de inte hade någon kontakt med GM innan, för hon hade nog kommit ihåg om någon sagt något till dem eller försökt stoppa dem precis innan det small .
Senast redigerad av Andran 2020-06-14 kl. 00:33. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-06-14, 00:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag var i kontakt med samma person 2015, alltså några år senare än Paul. Allt som rör Christer, är för känslig, sa han.

Frågar man samme man idag så kan denne inte komma med samma svar.
Om han gör det så betyder det att denne antingen skyddar CA, är rädd för något eller sympatiserar med mordet (och vill inte att det ska lösas upp)
Senast redigerad av kato85 2020-06-14 kl. 00:41.
Citera
2020-06-14, 00:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
För mig framstår det som långt mer troligt att vi har att göra med en halvspontan, ensam gärningsman som bodde i närheten av biografen och som hade tillgång till vapen. Kan ha varit någon som sett en tidigare film på samma biograf alternativt var ute och köpte kvällstidningar och cigaretter. Eller som i CA:s fall, brukade promenera omkring i centrum.

Enligt RRV:s rapport från 1996 så stämmer CA:s signalement överens med den man som sågs lämna biljettkön efter att makarna Palme köpt sin biljett.
Minns inte vilket vittne det var, men det var en av de kvinnliga Grandvittnena.
Citera
2020-06-14, 00:43
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag kan inte förklara KP och HM och vad de sysslade med i Onsdags.Det går tvärs emot sunt förnuft.
Dessa två var innan Onsdagen respekterade yrkesmän,med utmärkt meritlista.
Jag kan inte frigöra mig ifrån känslan att de sålde ut..men varför i sådant fall?

När två pusselbitar inte stämmer överens..så är det fel på en av dem.Deras kompetens är vedersägligen bevisad via deras långa yrkeskarriärer.Sålunda så finner jag personligen att man måste titta på pusselbit nummer två..det som hände i Onsdags.

Varför?...Frågetecknet hänger för mig i luften.

Det hade varit så mycket enklare att bara avfärda alltihop som man kunde med Hans Holmer..en S märkt politruk som saknade erforderlig kompetens.

Det går ju inte med vare sig KP eller och HM.

Det är synnerligen märkligt alltihop..men man börjat ju onekligen bli van om man som jag grottat ned sig X antal timmar med Palmemordsmaterial.

Man får hålla i minnet att Krister Pettersson hela livet präglats av juridiken. Han är lågmäld och har aldrig ställt till med några skandaler eller besvär. Han har naturligtvis inte helt plötsligt tappat sinnet. Uppdraget till honom måste därför ha varit utformat på ett sådant sätt att han med gott samvete kan komma till den här slutsaten.

"Krister, gå igenom PU med egna ögon och lägg fram den mest sannolika gärningsmannen. Lägg sedan ner utredningen."

Sedan mer outtalat, ej skriftligt. "Du Krister, det skulle vara bra om vi kunde hitta en GM som syr igen alla öppna sår i den här utredningen och så att dom anhöriga kan komma till ro."

Enda tänkbara sättet.
Senast redigerad av omiga 2020-06-14 kl. 00:45.
Citera
2020-06-14, 00:44
Medlem
Citat:
Det rimliga vore, om fortsatt utredning bedöms som utsiktslös, att utan att namnge någon presentera CA och SE och varför man anser att det ej går att komma vidare med någon av dem och lägga ner.

Exakt så.

Det hade alla kunnat köpa, och de hade kunnat gå i pension med hedern i behåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in