2020-06-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är du totalt faktaresistent?

Inpassering loggas efter receptionen, utpassering före receptionen?

Du kan inte bara vräka ur dig vad som helst och tycka att vi ska tro på det.

Säger KP att inpassering loggas efter receptionen så har han helt rätt, läs på, gör om, gör rätt, och kalla mig inte mongo.

SE kan ha gått ut och in genom dörren vid garageporten ett antal gånger efter 20:10, det framgår klart och tydligt om du läser förhören med Skandiapersonal som har koll på just den saken.

Hur menar ni?

Om receptionen är närmast ytterdörren så refererar man ju till kortläsare el. liknande inpasseringssystem på följande sätt:

Om man som anställd går In i byggnaden så drar man sitt passerkort Efter receptionen.
Om man går ut så drar man den Innan receptionen.
-Man refererar ju till sin egna färdriktning.

Har inte själv läst om denna detaljen, men det låter ju märkligt om ķortläsare el. liknande skulle vara placerad mellan ytterdörr och reception i en byggnad som tar emot så många externa besökare.

Seriös fråga. Förstår inte vad ni menar med före/efter och i förhållande till vad.
Senast redigerad av Andran 2020-06-12 kl. 23:38. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-06-12, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Hur menar ni?

Om receptionen är närmast ytterdörren så refererar man ju till kortläsare el. liknande inpasseringssystem på följande sätt:

Om man som anställd går In i byggnaden så drar man sitt passerkort Efter receptionen.
Om man går ut så drar man den Innan receptionen.
-Man refererar ju till sin egna färdriktning.

Har inte själv läst om denna detaljen, men det låter ju märkligt om ķortläsare el. liknande skulle vara placerad mellan ytterdörr och reception i en byggnad som tar emot så många externa besökare.

Seriös fråga. Förstår inte vad ni menar med före/efter och i förhållande till vad.
Det var jag som skrev fel. OY fastnade på min blunder...
Citera
2020-06-12, 23:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Kan detta vara anledningen till att hon inte vill bandas? Att hon vet att hon kommer att ljuga om mötescenariot, och som den psykolog hon är, är hon irrationellt rädd för att någon ska analysera inspelningarna?

Och var befinner sig AB och LOP i ögonblicket när SE kommer ut från Skandia? De borde vara söderut gåendes på trottoaren. Sen hör SE en avgasknall, och då faller Palme, och AB ställer sig i avfasningen. Då SE fortsätter söderut borde han isåfall passera AB väl? Som borde lägga märke till honom? Om SE inte passerar AB, var i hela världen befinner han sig? Stannar han upp när han ser vad som händer och står kvar och ser vad som händer på håll? Alltså, om han inte är mördaren, var befinner han sig från att han går ut på gatan till dess att personer strömmar till och polis kommer. Eller, ja var befinner han sig under de 20 minuterna om han inte vistats i anslutning till mordplatsen? Har han varit där omkring ända tills han går tillbaka till Skandia borde någon rimligtvis ha sett honom.

Läste någon gång att Hage sagt att en vaktmästare från Skandia kommer och drar OP i benen. Isåfall kan det ju röra sig om Stig väl?

Ja vi får sluta att vara så naiva när det gäller Lisbet. Hon var inte en knäppskalle utan hon hade sina skäl till att inte låta sig bandas samt att vägra svara på frågor (men begära att få prata till Säpo) och vägra vara med på rekonstruktion av mordet. Hon förstod att det då inte skulle gå att dölja att hon förmedlade en helt felaktig historia annars.

Undantaget var nog när hon i chocktillstånd direkt efter mordet berättade att det var två gärningsmän som hon dessutom sett tidigare. Detta ströks dock omedelbart av Hans Holmér som tidigare varit Säpochef och det ströks så väl att nästan ingen kände till vittnesmålet om två gärningsmän förrän många år senare.
Citera
2020-06-12, 23:42
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Ingen har nämnt nåt om varför SE gick tillbaka till Skandia och receptionen klockan 23.40...

Här har vi svaret, polisförhör med SE, på sidan 58:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html

Stig Engström var alltså tvungen att ringa sin hustru och fråga vilken tid nattbussen går hem, eftersom han missade sista tunnelbanan klockan 23.30.

Ganska logiskt, eller hur?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-12 kl. 23:46.
Citera
2020-06-12, 23:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Fast "satans mördare" var riktat mot Franco-diktaturen, inte USA. Däremot bombningarna av Hanoi under julen -72 var där han räknade in USA bland krigsförbrytelser tog hus i helsike. Bl a Nixon och Kissinger blev skitsura på honom. Kissinger ändrade sig senare och de träffades åtskilliga gånger, bl a hos Wallenberg.

Den här typen av politiskt agerande hade sådana som Frånstedt noll koll på. Det färgade ju också deras syn på Palme.
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
...jag tror sådana som Frånstedt inte minns eller vill minnas helt korrekt om man summerar alla källor till mötet och kontexten så kan man tvivla på Frånstedt som gärna skarvar inte så lite.

Sen var ju OP hårt ansatt av sin vietnamdemonstration (där han blev lurad att gå med nordkoreas ambassadör). OP måste ha fått klart för sig stormen som detta orsakade och vad som väntade. Kanske vässade på sitt "satans-mördare-tal" redan då och visste att det skulle bli kris i USA-förhållandet. Hemkallad ambassadör är ju steget innan krig.

...åssa har vi Vinge som han sparkade...vet vi hela historien...vad kastade Vinge ur sig egentligen.

Palmekommisionen-oberoende stater-osv...

Om detta orsakat ett sug efter balans mellan USSR och USA kontakter, vet jag inte. Här har jag vita fläckar på min karta. Han säger vi kritiserar USA så mycket bara för att vi älskar det så mycket vi ställer så mycket högre krav på dem. Det visar också något.

Men kanske insåg han att han var på väg mot "krasch and burn" i USA-förhållandet, kanske oplannerat. Som alla superintelligenta personen är han ju lite svår att komma innanför pannbenet på.
Citera
2020-06-12, 23:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Nån som har svar på hur det kommer sig att det var så många vittnen (inklusive Lisbeth Palme och Stig Engström) som uppfattade skotten som smällar?

Ljuddämpare på revolvern?

Man kan inte ha ljuddämpare på en revolver.
Citera
2020-06-12, 23:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
.
Ingen har nämnt nåt om varför SE gick tillbaka till Skandia och receptionen klockan 23.40...

Här har vi svaret, första förhöret med SE, på sidan 58:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html

Stig Engström var alltså tvungen att ringa sin hustru och fråga vilken tid nattbussen går hem, eftersom han missade sista tunnelbanan klockan 23.30.

På den tiden var samhället annorlunda, ingen smartphone som du enkelt kan kolla tidtabellen med, ingen mobil ens som du kan ringa frun med. Hade jag sett ett statsministermord i det läget skulle nog jag också gå tillbaks till jobbet och prata av mig med frun, samt fråga om tidtabellen och se till att hon vet när jag kommer hem. Känns mycket rimligt, inte minst om vi planerade att åka på skidsemester dagen efter.
Citera
2020-06-12, 23:52
Medlem
Någon som har en rimlig förklaring var SE höll hus under den tid som han var "utsläppt" från Skandia det hann ju trots allt bli några minuters frigång.
Citera
2020-06-12, 23:55
Medlem
Citat:
.

Här har vi svaret, polisförhör med SE, på sidan 58:

Sista tbanan gick 23.48 tror jag.
Citera
2020-06-12, 23:56
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Gryningsräder mot flertal personer – beslag och förhör

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Joj78m/nya-detaljerna-ur-palmeutredningen-slog-till-i-gryningsrad

Det högerextream partiet EAP? Vilka är eller var det?
Citera
2020-06-12, 23:59
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Sista tbanan gick 23.48 tror jag.

Mer info, sidan 62:

Handlovsväskan var 15 x 22 cm.
Citera
2020-06-13, 00:01
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det högerextream partiet EAP? Vilka är eller var det?

Bland det märkligare som Statsvetenskapen producerat. Tänk dig en blandning av Ny Demokrati, AFA och Scientologerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in