Citat:
Enligt beskrivningarna av mötet mellan Säpo-företrädarna och IB hade Elmér beskrivit det hela som att OP frågat honom om de hade kontakter med ryssarna dvs KGB/GRU. Det hade man inte hade hans varat OP. OP menade då att pga Vietnamkrigets utveckling skulle USA behöva dra ner sin närvari Europa och därmed skulle också underrättelseverksamheten dras ned. I det läget skulle Sverige behöva ha kontakter med den andra supermakten för att vara säker på att det inte blev några missförstånd som Sverige kunde drabbas av.
Detta var enligt Elmér bakgrunden och han ville att Säpo och IB skulle vara förberedda om ryssarna skulle ta kontakt. Det kan bli till dig eller mig hade han sagt till Holmér som i egenskap av Säpochef deltog på mötet tillsammans med bl a Olof Frånstedt. Frånstedt har gett sken av att det skulle vart en order från OP att kapa banden till USA och närma sig ryssarna. Detta motsägs av det PM som rikspolischefen Carl Persson skall ha fått efter mötet.
Detta var enligt Elmér bakgrunden och han ville att Säpo och IB skulle vara förberedda om ryssarna skulle ta kontakt. Det kan bli till dig eller mig hade han sagt till Holmér som i egenskap av Säpochef deltog på mötet tillsammans med bl a Olof Frånstedt. Frånstedt har gett sken av att det skulle vart en order från OP att kapa banden till USA och närma sig ryssarna. Detta motsägs av det PM som rikspolischefen Carl Persson skall ha fått efter mötet.
...jag tror sådana som Frånstedt inte minns eller vill minnas helt korrekt om man summerar alla källor till mötet och kontexten så kan man tvivla på Frånstedt som gärna skarvar inte så lite.
Sen var ju OP hårt ansatt av sin vietnamdemonstration (där han blev lurad att gå med nordkoreas ambassadör). OP måste ha fått klart för sig stormen som detta orsakade och vad som väntade. Kanske vässade på sitt "satans-mördare-tal" redan då och visste att det skulle bli kris i USA-förhållandet. Hemkallad ambassadör är ju steget innan krig.
...åssa har vi Vinge som han sparkade...vet vi hela historien...vad kastade Vinge ur sig egentligen.
Palmekommisionen-oberoende stater-osv...
Om detta orsakat ett sug efter balans mellan USSR och USA kontakter, vet jag inte. Här har jag vita fläckar på min karta. Han säger vi kritiserar USA så mycket bara för att vi älskar det så mycket vi ställer så mycket högre krav på dem. Det visar också något.
Men kanske insåg han att han var på väg mot "krasch and burn" i USA-förhållandet, kanske oplannerat. Som alla superintelligenta personen är han ju lite svår att komma innanför pannbenet på.
Senast redigerad av heheho 2020-06-12 kl. 23:14.
Senast redigerad av heheho 2020-06-12 kl. 23:14.