2020-06-12, 23:03
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Enligt beskrivningarna av mötet mellan Säpo-företrädarna och IB hade Elmér beskrivit det hela som att OP frågat honom om de hade kontakter med ryssarna dvs KGB/GRU. Det hade man inte hade hans varat OP. OP menade då att pga Vietnamkrigets utveckling skulle USA behöva dra ner sin närvari Europa och därmed skulle också underrättelseverksamheten dras ned. I det läget skulle Sverige behöva ha kontakter med den andra supermakten för att vara säker på att det inte blev några missförstånd som Sverige kunde drabbas av.

Detta var enligt Elmér bakgrunden och han ville att Säpo och IB skulle vara förberedda om ryssarna skulle ta kontakt. Det kan bli till dig eller mig hade han sagt till Holmér som i egenskap av Säpochef deltog på mötet tillsammans med bl a Olof Frånstedt. Frånstedt har gett sken av att det skulle vart en order från OP att kapa banden till USA och närma sig ryssarna. Detta motsägs av det PM som rikspolischefen Carl Persson skall ha fått efter mötet.

...jag tror sådana som Frånstedt inte minns eller vill minnas helt korrekt om man summerar alla källor till mötet och kontexten så kan man tvivla på Frånstedt som gärna skarvar inte så lite.

Sen var ju OP hårt ansatt av sin vietnamdemonstration (där han blev lurad att gå med nordkoreas ambassadör). OP måste ha fått klart för sig stormen som detta orsakade och vad som väntade. Kanske vässade på sitt "satans-mördare-tal" redan då och visste att det skulle bli kris i USA-förhållandet. Hemkallad ambassadör är ju steget innan krig.

...åssa har vi Vinge som han sparkade...vet vi hela historien...vad kastade Vinge ur sig egentligen.

Palmekommisionen-oberoende stater-osv...

Om detta orsakat ett sug efter balans mellan USSR och USA kontakter, vet jag inte. Här har jag vita fläckar på min karta. Han säger vi kritiserar USA så mycket bara för att vi älskar det så mycket vi ställer så mycket högre krav på dem. Det visar också något.

Men kanske insåg han att han var på väg mot "krasch and burn" i USA-förhållandet, kanske oplannerat. Som alla superintelligenta personen är han ju lite svår att komma innanför pannbenet på.
Senast redigerad av heheho 2020-06-12 kl. 23:14.
Citera
2020-06-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Är också inne på det , troligen inte inblandad i själva mordet men helt klart en stor anledning till att mordet inte är löst. Tänk efter nu, i princip samtliga vittnen påstår överhuvudtaget inte att en GM smög upp bakom paret Palme och sköt . Tvärtom så är alla oberoende av varandra överens om att det är ett sällskap på 3 personer innan skotten faller . Lisbeth talar INTE sanning om vad som händer minuten/sekunderna innan skotten!

Kan detta vara anledningen till att hon inte vill bandas? Att hon vet att hon kommer att ljuga om mötescenariot, och som den psykolog hon är, är hon irrationellt rädd för att någon ska analysera inspelningarna?

Och var befinner sig AB och LOP i ögonblicket när SE kommer ut från Skandia? De borde vara söderut gåendes på trottoaren. Sen hör SE en avgasknall, och då faller Palme, och AB ställer sig i avfasningen. Då SE fortsätter söderut borde han isåfall passera AB väl? Som borde lägga märke till honom? Om SE inte passerar AB, var i hela världen befinner han sig? Stannar han upp när han ser vad som händer och står kvar och ser vad som händer på håll? Alltså, om han inte är mördaren, var befinner han sig från att han går ut på gatan till dess att personer strömmar till och polis kommer. Eller, ja var befinner han sig under de 20 minuterna om han inte vistats i anslutning till mordplatsen? Har han varit där omkring ända tills han går tillbaka till Skandia borde någon rimligtvis ha sett honom.

Läste någon gång att Hage sagt att en vaktmästare från Skandia kommer och drar OP i benen. Isåfall kan det ju röra sig om Stig väl?
Citera
2020-06-12, 23:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Du saknar ju fan helt belägg för att SE ska ha varit ute och ätit och kommit tillbaka kl 21.

Svårt med läsförståelse?

Häggström berättar i förhör att ALG anger tiden 21 till honom, det är ett belägg för att uppgiften existerar i utredningen.

Du saknar belägg för att SE återkom 20:10 om jag saknar belägg för 21.

ALG trovärdigare än Häggström?
Citera
2020-06-12, 23:20
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Nån som har svar på hur det kommer sig att det var så många vittnen (inklusive Lisbeth Palme och Stig Engström) som uppfattade skotten liknande påsksmällar?

Ljuddämpare på revolvern?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-12 kl. 23:51.
Citera
2020-06-12, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svårt med läsförståelse?

Häggström berättar i förhör att ALG anger tiden 21 till honom, det är ett belägg för att uppgiften existerar i utredningen.

Du saknar belägg för att SE återkom 20:10 om jag saknar belägg för 21.

ALG trovärdigare än Häggström?
Häggströms utsagor grundar sig på andrahandsuppgifter, alltså ALG uppgifter. Vi har redan diskuterat detta sedan långt tidigare. Har du läst för mycket Filter? Självklart är förstahandskällan ALG från sitt första förhör definitivt mer robust än Häggströms uppgifter.
Citera
2020-06-12, 23:27
Medlem
funerals avatar
Det är ändå ganska fascinerande att väldigt många har både sett Chrille P och SE på eller i anslutning till brottsplatsen. Var dessa 2 herrar polare och umgicks eller vad?
Citera
2020-06-12, 23:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kallar mig mongo och ber mig sedan att ursäkta dina misstag, jag suger på den ett tag.

Du som anser att du vet mer än mig, hur förklarar du att enligt Bergström har SE bara stämplat in en gång och ut en gång den aktuella dagen, trots att han enligt ALG har varit ute och återkommit minst en gång?

Enligt Bergström på Skandia så måste man använda kortet på dörrarna mellan stämpelklocka och reception åt vilket håll man än går, till exempel om man kommer inifrån och bara ska ut i receptionen för att prata med väktarna.

Har du koll på om en sådan passering loggas?

EDIT; Reserverar mig för att det kan vara Häggström istället för Bergström.

Det framgår i förhöret med Gahn att Engström bankar på dörren och blir insläppt av väktare istället för att dra kortet.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs/view
Citera
2020-06-12, 23:28
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Nån som har svar på hur det kommer sig att det var så många vittnen (inklusive Lisbeth Palme och Stig Engström) som uppfattade skotten som smällar?

Vanligt i många liknande fall och ingen mystik. Vapen låter helt enkelt inte som folk tror. Därutöver satt hälften av vittnena i bilar samt platsen hade instängd akustik.
Senast redigerad av H24 2020-06-12 kl. 23:33.
Citera
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det vore i och för sig förenligt med Theutenbergs tes att Palme höll
fast vid avtalet från 1963. Omriktningen skulle vara en måttlig
eftergift till entouraget. Men då kommer händelsen med professor P,
omriktningen avblåses, IB avslöjas och man har ett nytt läge.

Med all respekt för Herr T, som jag känner till en hel del då jag är kompisar med några av hans släktingar och träffat honom via dem. Jag delar inte hans världsbild och jag tror han möjligtvis fastnat i sitt (närmast)hat för de som gått om honom i karriärer eller gjort andra oförrätter. PS tex är en skarp svensk superagent kanske med en viss fabless för neutralism på den här tiden, (säkert speglat i hans uppväxt) men roten till allt ont är han inte.
Jag är mer orolig för Herr T:s entourage som är fanatiker och busar IMHO. Nåja, mycket vita fläckar här på min karta men världen är inte så svart-vit som herr T tycker. Sen har vi hans engagemang i Malta-knektarna hmmm...tveksam...
Citera
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Nån som har svar på hur det kommer sig att det var så många vittnen (inklusive Lisbeth Palme och Stig Engström) som uppfattade skotten som smällar?

Egenladdade patroner med halv krutmängd för att minska rekylen har jag sett någon teori om.
Smäller inte lika högt då heller.
Citera
2020-06-12, 23:31
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför ljuger du? Förhöret hölls 10 juni 1986

Jag såg fel på en väldigt liten skärm samtidigt som jag vände kött på grillen. Om jag skulle vilja ljuga skulle jag knappast försöka ändra ett datum som vem som helst kan verifiera. Att du vill få det till det är däremot märkligt.

Ok, vi talar om 3 månader efter händelsen. Skall SE alltså ha påverkat vakten vittnesmål under den tiden tänker du. Eller skall vakten minnas fel efter 3 månader och blanda ihop det SE sagt med annan information?

3 månader är ändå väldigt lite jämfört med 34 år. Skall vi misskreditera allt som är äldre än 3 månader och 10 dagar så uppstår väldiga problem.

Tre månader efter händelsen säger vakten vad SE sagt och det är att SE beskriver att det kommer blod ut ur munnen ur OP. Skall det vittnesmåler misskrediteras behövs skäl för det. Skälet att det är 3 månader och 10 dagar gammalt är inte särskilt konstruktivt.
Citera
2020-06-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
JA, det är lätt att flyga iväg och fundera likt" tänk om receptionisten var en del av stay behind, den viktiga biten som skapar ett alibi för SE!"

Det som talar för att SE är mördaren är att han är militärtränad, duktig skytt, och förmodligen vet hur man ska mörda någon på det sätt han utförde det på. Han är underlig, och det kan indikera på att det finns en del sidor som han inte visar utåt som är kapabla till att gå utanför ramen.
Han uttrycker sig märkligt i vapen & skydd artikeln, "det var nog ett misstag att skjuta statsministern, ett vådaskott". Vittnen har ju sagt att Palme dog en verkligt ond och bråd död, rent av slaktad. Dog på sekunden. Det är verkligen inget vådaskott. Helt uppenbart fel.
Hans berömda mening om att lägga pussel, så hakar han upp sig på ett speciellt nervöst sätt.
Han bar också ofta vapen.. varför egentligen??

Det som talar emot SE är att vittnen har sett honom, att han verkade vara en fridfull människa, inte alls kapabel till extrema våldshandlingar.
Inte är en sådan atlet vid 50 års ålder, som mördaren beskrevs som,
denne mördare sprang uppför 100 steg av isiga trappor. Detta kräver både kondition, och en bra motorik. Inget jag förknippar med SE.
Han verkar vara mer i behov av att få uppmärksamhet.
Och han blir visserligen alkoholiserad, men om han verkligen var skyldig till att ha mördat Palme så brutalt, så hade han nog haft fler konstiga drag med sig. Tvångshandlingar och polisparanoja t.ex.
Det verkade han avsakna.
Det pusslet går inte heller ihop.
Och om Stay behind hade en konsperation inom sin organisation - varför valde man en sådan som SE??? Hade han än mer anseede än vad vi kan ana? Hade han inte fått mer uppbackning än att förpassas till att bli alkolist?
Och det enligt mig mest troliga : Människan Stig Engström mådde inte topp innan Palme mördades, och vips hamnade han mitt i tumultet. Precis som GW berättar, en sådan människan blir inte bättre av ett sådan trauma. Och visst har han rätt. Först känner han sig lyssnad och viktig i media, men sedan tar alkoholen och hans problem över ännu starkare, med en svårhanterad upplevelse av statsminister mord.

Näej. Svårt att tro att SE är skyldig ändå.

Det är väl helt rätt person för en eventuell konspiration av stay behind om det nu är SE. Han gjorde ju att mordet blev olöst i 34 år med sitt knepiga beteende och att ingen tog honom på allvar. Vilket gjorde att eventuellt ansvariga personer kunde sopa alla spår efter dem helt åt fanders.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in