2020-06-12, 20:45
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selim69
Idioti. Han hade en rock på sig och ett helt kontor att lämna Komradion på. Tänk utanför din lilla låda

En komradio 1986 ger en rejäl bula om den bäres under en rock. Det är inget han vill visa upp för skandiavakten när han småpratar. Lika lite vill han lämna misstänkta föremål på sitt rum om han vet att andra utanför på gatan eller runt Grand kan iakttas med walkie.
En sån här pjäs är är inget som underlättar vid snabb löpning och speciellt inte med ett tungt vapen också.
Finns i nåt förhör en antydan om att en vakt skulle söka i hans arbetsrum efter vapenfett eller liknande. Gjordes det?
Edit : Men det hittades en komradio senare i närheten av mordplstsen. (slängd?) Det kan ju styrka din hypotes något. Var han gärningsmannen tog han enorma risker så varför inte också bära på en komradio?
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-06-12 kl. 20:50. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-12, 20:52
Medlem
p.norths avatar
För 4år sen, vad hände med dessa egentligen?
Blev det förr hett när det kom till tals, spåret sammansvärjningen och träffen med DF 2017?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme
Citera
2020-06-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
En komradio 1986 ger en rejäl bula om den bäres under en rock. Det är inget han vill visa upp för skandiavakten när han småpratar. Lika lite vill han lämna misstänkta föremål på sitt rum om han vet att andra utanför på gatan eller runt Grand kan iakttas med walkie.
En sån här pjäs är är inget som underlättar vid snabb löpning och speciellt inte med ett tungt vapen också.
Finns i nåt förhör en antydan om att en vakt skulle söka i hans arbetsrum efter vapenfett eller liknande. Gjordes det?
Edit : Men det hittades en komradio senare i närheten häav mordplstsen. (slängd?) Det kan ju styrka din hypotes något. Var han gärningsmannen tog han enorma risker så varför inte också bära på en komradio?

Komradion lämnade han självfallet på sitt låsta rum. Mordvapnet lämnade han i garaget och därefter i tunneln under Thule-huset. Ytterst märkligt att inte KP sökt där. Men som sagt de vill inte lösa mordet eftersom SE var med i Lindencronas sällskap, precis som Holmer.
Citera
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Ganska simpelt. Han ändrar sig efterhand när han inte får den uppmärksamhet han vill ha. Ju mer tid som passerar ju mer har han gjort på MP. Han har hjälpt till med återupplivning, lagt Palme i framstupa sidoläge etc etc.

Jag tror SE var tidigt framme, allt tyder på det. Sen gjorde han inte så mycket som han ville - därav hans vittnesmål där han gör allt han kan för att både hjälpa polis och Palme.

Nej jag menade vad som var normalt med hans första vittnesmål?

Mannen i den mörkblå täckjackan kan ju mördaren ha sett och i övrigt säger han ingenting som hindrar att resten är påhittat, som samtalet med Lisbeth.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-12 kl. 20:58.
Citera
Medlem
informaticss avatar
Vad exakt för armbandsur (märke och modell) hade Stig Engström på sig?
Citera
2020-06-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag hoppas att GW hittar något ytterligare som ifrågasätter den inslagna linjen. Jag utesluter inte SE men tycker någon har gjort det alltför enkelt för sig här och inte levererat utifrån det som sagts. Därför testar jag SE tesen genom att vara skeptisk.
Intressant att GW tror på person utanför materialet.

GW vet att det var AGAG som låg bakom mordet på Op. Du kan ju kontakta honom och fråga vad som fick honom på andra tankar. När han satt i TV tillsammans med Sven 1988 var polisspåret helt otänkbart.
Citera
2020-06-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
I förhöret med Henry Olofsson.
HO berättar också att Engström berättat att de (SG och AH) försökt ge konstgjord andning.

Det hade varit bra om KP hade tagit fasta på sådana uppgifter i stället för att ödsla dyrbar tid på att redogöra för att en väktare sagt att SE varit ute en sväng kl 20, vilket KP inte ens kunde berätta vad det hade med mordet att göra.
Det handlar om att sila mygg och svälja kameler efter bästa förmåga.

Fast jag läste just igenom två förhör med honom och hittar inte? Länka gärna eller copy-paste. Det här är nämligen något som (nästan) ger SE alibi.
Citera
2020-06-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Vad exakt för armbandsur (märke och modell) hade Stig Engström på sig?

Svart urtavla, möjligen gammal militärklocka enligt bilden. Eventuellt en tysk WW2.
Citera
2020-06-12, 20:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Tycks finnas flera lögner av KP.

kopierat från "FB Palmerummet".

"Jag har inte orkat se om presskonferensen men när jag såg den så tyckte jag mig se två uppenbara fakta fel. (Då menar jag inte KP:s alla taffliga försök med klena indicier snärja SE)

Det första, KP vill påskina att SE ljuger när han säger att journalister från "Norge" redan 1 mars söker honom. Nu har det ju visat sig att en intervju med SE var inne i Norska tidningen Aftenposten redan på måndag 3 mars. Så tidningen måste förstås sökt honom tidigare. (antagligen sprids hans namn när han kontaktar SvD första mars)

Det andra, KP vill påskina att SE ljuger när han säger att han har bråttom till tåget. KP säger att tåget till Mörby går först 23:48 från T-centralen och SE då inte är stressad. Men det verkar som KP undanhåller lite uppgifter här. SE ska inte T-centralen utan han ska först till Hötorgets tunnelbanestation och därifrån åka till T-centralen och byta till Mörby linjen. Tunnelbanetåget från Hötorget går 23:31, enligt SE, och han har förstås bråttom då.

KP vänder på ordningen när SE lämnar Skandia, sanningen är utstämpling först, sedan samtal med HO. KP förvandlar för säkerhets skull samtal om semestern ”i ett par minuter” till ”växlar några ord”.

KPs favoritvittne LJ ser en man med keps på Tunnelgatan, men faktumet att samme LJ säger ”blå täckjacka” tyckte inte KP skulle sägas eller stå i presentationen.
Citera
2020-06-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
I rättegången mot CP, detta:
Från rättegången

Detta är alltså långt efter mordet efter att andra vittnen redan berättat i tidningar och annat.

Fast det där är Engström. Nu var det HO som påstods ha sagt det. Men tack ändå
Citera
2020-06-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
KP vänder på ordningen när SE lämnar Skandia, sanningen är utstämpling först, sedan samtal med HO. KP förvandlar för säkerhets skull samtal om semestern ”i ett par minuter” till ”växlar några ord”.

KPs favoritvittne LJ ser en man med keps på Tunnelgatan, men faktumet att samme LJ säger ”blå täckjacka” tyckte inte KP skulle sägas eller stå i presentationen.

KP har fått direktiv att lägga skulden på enbart SE. Det är därför han ser så skamsen ut. Men som sagt han är med i en ordern och följer dess regler
Citera
2020-06-12, 21:00
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
En kort klassanalys

Några korta klasskommentarer rörande Palme och Engström. Palme tar studenten efter studier i Sigtuna med genomsnittsbetyget A. Engström studerar i Sigtuna men klarar inte studentexamen. Båda har en relativt framgångsrik militär karriär. Olof Palme avlägger juristexamen. Palme gifter sig och får tre barn. Engström gifter sig också, men förblir barnlös. Palme gör det hatade, men antagligen övertygade och smarta draget att bli socialdemokrat. Engström blir moderat kommunalpolitiker.

Palme väljer självsäkert att göra avsteg från sin överklassbakgrund. Engström kämpar ängsligt livet igenom för att få vara en del av överklassen.

Till slut möts de på något sätt på Sveavägen 1986 och därefter förändras deras liv, oavsett skuldfrågan. Olof blir skjuten till döds och Stig går in i alkoholmissbruk.
En bra beskrivning (vad jag tycker) över vad som kan vara orsaken till mordet om det nu är som polis/åklagare tycker är sant. Är lite tveksam till presentationen av gärningen som man fick för någon dag sedan. Kändes tunn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in