2020-06-12, 20:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Den stora frågan när det gäller SE efter Palmemordet är väl varför han super ner sig och tar livet sig år 2000. Beror det på:

a) Att hans fru har lämnat honom
b) Att han inte längre kan leva med att inte få ha blivit någonting, inte ens ett viktigt vittne rörande Palmemordet, vilket han var så nära att bli
c) Att han inte längre kan leva med att ha mördat Olof Palme
d) Att livet känns meningslöst som pensionär
e) Att han av någon anledning känner att åklagarna när som helst kommer att "slå klorna i honom" som KP sade i onsdags, oavsett om han är skyldig eller ej

Man skulle ju kunna tycka att om han var skyldig och inte ha blivit häktad på 14 år, så skulle han ligga nära till att ha utfört det perfekta brottet. Han skulle kunna fortsätta en lugn pensionärstillvaro eller emigrera och ta sig utanför åklagarnas räckvidd.

Under den tid som SE utreddes som eventuell GM tycker jag att det hade varit listigt av spaningsledningen att gå SE till mötes som ett viktigt vittne. Man skulle kunna ha bjudit in honom till Palmeutredningen och tillsammans diskuterat möjliga lösningar utifrån hans vittnesmål. Lång tids samvaro med honom skulle ha ökat sannolikheten att han hade avslöjat mer om sig själv och eventuell skuld.

Angående C gäller det också CA, han sköt sig i huvudet när polisen knackade på hans dörr och skrek "öppna, det är polisen".

Att SEs exfru trots deras skilsmässa beskriver SE som en person som inte ens kan döda en fluga betyder en hel del tycker jag, exfruar skyddar knappast en våldsam statsministermördare. Hon dementerar också totalt även efter SE dött att han skulle kunna ha dödat Palme och inget har kommit fram att SE skulle ha vapen.
Citera
2020-06-12, 20:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Om jag förstår KPs framställan rätt så springer han på Palme av en slump, har av okänd anledning ett vapen med sig -oklart hur han fått tag på det, utan någon som helst föregående kontakt drar han fram revolvern, skjuter, springer därifrån, springer tillbaka, åker på semester i fjällen dagen därpå...

Låter ungefär som när min 6-åriga son berättar om vad som händer i sin "legostad".

Det är KP:s teori baserad på det material han har, han förmedlar också att han inte kan utesluta att SE ingick i en konspiration, och att man inte har kommit framåt på ett sådant spår, bland annat har man inte kunnat undersöka vissa personer och organisationer som löd under sekretess då och gör fortfarande så.

SE som ensam GM blir precis som du säger rena rama barnsagan, men om till exempel en hemligtjänst eller polis var en del av attentatet blir det lite begripligare hur till exempel SE kunde göra det han misstänks för.
Citera
2020-06-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Djurfeldt med kollegor i piketbussen kan vi avskriva. De lät väldigt trovärdiga på tv3.

Jag tror inte på att uniformerade ordningspoliser hade med detta att göra. Vi måste gå till botten med sånt som inte varit känt för oss innan. Vi måste titta på alla WT-observationer, Berth Melens SÄPO-rapport om övervakning av OP och knarkspaningen vid Sveavägen. Bara då kan vi komma framåt.

Att han spydde pga att han druckit en cola för fort?
Citera
2020-06-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Detta har talats om tidigare. Fick han plats med både Magnum och Walkie i sin lilla väska? Det är 1986 och de här apparaterna var inte små då. Sedan var SE inte en person som bedömts som tillförlitlig att ha samarbete med. Med den personlighet han hade. Det är ju direkt idiotiskt att samarbeta med någon som vill synas och vara viktig och bli hjälte.

Idioti. Han hade en rock på sig och ett helt kontor att lämna Komradion på. Tänk utanför din lilla låda
Citera
2020-06-12, 20:34
Medlem
Citat:
Den stora frågan när det gäller SE efter Palmemordet är väl varför han super ner sig och tar livet sig år 2000. Beror det på:

b) Att han inte längre kan leva med att inte få ha blivit någonting, inte ens ett viktigt vittne rörande Palmemordet, vilket han var så nära att bli
e) Att han av någon anledning känner att åklagarna när som helst kommer att "slå klorna i honom" som KP sade i onsdags, oavsett om han är skyldig eller ej

Man skulle ju kunna tycka att om han var skyldig och inte ha blivit häktad på 14 år, så skulle han ligga nära till att ha utfört det perfekta brottet. Han skulle kunna fortsätta en lugn pensionärstillvaro eller emigrera och ta sig utanför åklagarnas räckvidd.

Under den tid som SE utreddes som eventuell GM tycker jag att det hade varit listigt av spaningsledningen att gå SE till mötes som ett viktigt vittne. Man skulle kunna ha bjudit in honom till Palmeutredningen och tillsammans diskuterat möjliga lösningar utifrån hans vittnesmål. Lång tids samvaro med honom skulle ha ökat sannolikheten att han hade avslöjat mer om sig själv och eventuell skuld.

på pressträffen pratade man ju om att se hade ekonomiska problem och att han typ levde över sina tillgångar

undrar om han även hade spelskulder?

jag menar att det hade kunnat vara någon typ av motiv?

typ någon skuldsedel som bytte ägare?
Citera
2020-06-12, 20:35
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att vi kan begrava SE spåret. Att 80% inte tror på dem är mycket talande. Räknar vi insatta personer är det som LGWP uttrycker det svårt att förstå att någon går på det här. Han är tydligen ENIG med mig att det är rena försök att leda och manipulera vittnen de hållit på med.

Jag är också helt ENIG med honom när han säger att GM inte finns i materialet. Denne har hållits utanför och inte utretts. Möjligen kan vi hitta denne i det som inte finns med fast det borde finnas med i utredningen.

Det är nog lika uppenbart som att SE spåret var ett taffligt och misslyckat försök att skapa avslut. Nu när de misslyckas måste vi gå vidare och sluta älta detta.

Vi kan inte lamslås att ett antal oinsatta idioter håller kvar som galningen på stormavdelningen på mentalsjukhuset som hävdar att han är Saddam Husein.

Kanske är det så att LGWP som ofta legat lite lågt nu motiverats att ändra taktik till en mera offensiv.

Jag hoppas att GW hittar något ytterligare som ifrågasätter den inslagna linjen. Jag utesluter inte SE men tycker någon har gjort det alltför enkelt för sig här och inte levererat utifrån det som sagts. Därför testar jag SE tesen genom att vara skeptisk.
Intressant att GW tror på person utanför materialet.
Citera
2020-06-12, 20:36
Medlem
Kan Holmers eventuella samröre med Stay Behind förklara varför de inte utredde Engströms förehavanden?
Citera
2020-06-12, 20:36
Medlem
Citat:

F: Han begick ej självmord. Han låg på sängen med hörlurar (troligen lyssnat på musik). Inget självmordsbrev men med en urdrucken whisky flaska och ett par kartor tomma tablettkartor. Min gissning är att det var hans normaltillstånd tills den dagen då hjärtat sa stopp.
Citera
2020-06-12, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag har sett hela PK i sin helhet trots allt gammalt alster och diverse sidospår som inte har med misstanken mot SE att göra. För liten andel av tiden togs till det och endast en fråga per reporter utan möjlighet till följdfrågor ser jag som ett sätt att undvika svåra frågor.

KP har bara indicier och inget konkret. Han antyder att SE har en falsk brådska och därav min invändning då det kan handla om upplevd brådska eller objektiv brådska. Han lägger samtalet med vakten på fel sida av stämpeltiden och hanterar inte vittnesmålet att SE kom in 20:10. Likaså inget hur SE kunde veta exakt när han skulle gå ut och inget konkret om tillgången till vapen.

3 nivåer av misstänklighet finns.
Tillräckligt för frihetsberövade.
Tillräckligt för åtal.
Tillräckligt för fällande dom.

KP medger själv att det endast räcker till frihetsberövande och har själv ett upplägg där det sägs "går inte att komma runt", dvs omvänd bevisföring. Dvs, det går inte att utesluta att SE är gärningsman. Det håller många med om, inklusive GW.

Jag menar att nivå 1 ovan, dvs tillräckligt för frihetsberövande, är en för låg ambition för att lägga ned utredningen.

Jag håller med dig, utredningen borde inte läggas ner med de motiveringar som KP har fört fram.

Att det råder sekretess kring det som inte är utrett är knappast ett skäl att lägga ner, upp till Regeringen antar jag, att häva sekretess i de delar som KP anser är intressant för utredningen.

Att Regeringen inte gör så talar starkt för att man inte vill att sanningen ska se dagens ljus, S är inblandat, hemligtjänster är inblandade och eventuellt främmande makt.

Låga odds på att KP vet vad som har hänt och vem som är inblandad, och att Regeringen har sagt stopp och belägg för en fullständig redovisning, tycker jag.
Citera
2020-06-12, 20:38
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
På detta följde mötet 1971 där Elmér och Palme ville att
SÄPO skulle delta i en omriktning från CIA till KGB.
Intressant uppgift från försvarsstaben detta att
det inte skulle ha varit på USA:s initiativ som
IB bildades.

Jag har försått omriktningen från "CIA" till "CIA+KGB". Precis som de flesta svenskar trodde att sverige fungerade. Palme ville bilda en jättepakt som bar hans namn med början i Den oberoende kommissionen för nedrustnings- och säkerhetsfrågor. Senare Palmekommisionen. Det skulle finnas Natopakten, warsawapakten och palmenpakten. Idén var att denna skulle vara sant neutral för att vara lockande, logisk och meningsfull att ansluta sig till. Det betyder att man behandlar andra stormakter någotsånär lika; briefar man CIA så briefar man KGB. Palme var kommunisthatare så den kan inte ha varit tanken att han skulle varit allt för intim med KGB.
Citera
2020-06-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är KP:s teori baserad på det material han har, han förmedlar också att han inte kan utesluta att SE ingick i en konspiration, och att man inte har kommit framåt på ett sådant spår, bland annat har man inte kunnat undersöka vissa personer och organisationer som löd under sekretess då och gör fortfarande så.

SE som ensam GM blir precis som du säger rena rama barnsagan, men om till exempel en hemligtjänst eller polis var en del av attentatet blir det lite begripligare hur till exempel SE kunde göra det han misstänks för.
Nej, ingår han i en organiserad attentatsgrupp finns ingen anledning att komma tillbaka tillbaka till platsen.

Det finns då heller ingen anledning att för en organiserad grupp använda en person som bevisligen kan knytas till platsen, har minimal chans att anpassa agerande efter dynamiska faktorer, (ex andra personer på plats) och dessutom riskerar att missa sitt minimala tidsfönster.

Väljer du en attentatsgrupp kan du lika gärna peka ut LJ.
Citera
2020-06-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
på pressträffen pratade man ju om att se hade ekonomiska problem och att han typ levde över sina tillgångar

undrar om han även hade spelskulder?

jag menar att det hade kunnat vara någon typ av motiv?

typ någon skuldsedel som bytte ägare?

Som jag förstått det kom hans ekonomiska problem senare i livet , särskilt de sista åren i livet.
Om jag minns rätt så skilde han sig något år innan han dog.

En annan misstänkt person ( Christer A) som levde över sina tillgångar , hade vunnit pengar på travet men satsat dessa pengar på aktier och han blev hårt drabbad av en aktieskatt som infördes i februari 1986,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in