2020-06-12, 17:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Förutsätter att SE vet exakt när tåget mot T-centralen går. Han kanske vet när tåget mot mörby går från T-centralen men inte första delresan. Om det går vart 10:e minut så kan man ha otur och missa med 9 minuter. Så för att inte riskera det så kan han ha bråttom.

Vad jag förstod av KP berättelse så hade SE mycket gott om tid att hinna med tåget, även att missa ett eller flera tåg om de gick var tionde minut.

Hur lång tid att gå från Skandiahuset till aktuell järnvägsstation?
Citera
2020-06-12, 17:50
Medlem
Det finns andra suspekta typer runt mordplatsen som borde granskats, men man har helt inte brytt sig.
Lätt identifierbara och helt enkelt bara att plocka in till förhör.

LGWP:
”Det finns flera sådana tomtar som man inte gör något åt. Man försöker inte ens ta reda på var de har varit under kvällen”

https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/
Citera
2020-06-12, 17:50
Medlem
FurirRevaers avatar
10-15 minuter.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag förstod av KP berättelse så hade SE mycket gott om tid att hinna med tåget, även att missa ett eller flera tåg om de gick var tionde minut.

Citera
2020-06-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag skulle tippa på 5 minuter från huset till perrongen.
Citera
2020-06-12, 17:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Antingen pekade hon ut honom mot bättre vetande eller så hade ett minne av honom vuxit fram. Inget av alternativen går att utesluta. Intressant är dock varför hon aldrig reagerade på SE.

Jag tycker inte det håller som försvar för Lisbet. I sina första vittnesmål var det definitivt ingen alkoholist hon sett och att då svänga 180 grader på det sättet handlar inte om att hennes minnesbilder förändrats.
Citera
2020-06-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Det som talar för hans oskuld är att han kunde beskriva när han kom tillbaka till Skandia för Henry O att blod vällde ur Palmes mun

I vilket förhör sägs detta?
Citera
2020-06-12, 17:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis

Och framförallt när hölls detta förhör
Citera
2020-06-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
SE har ju onekligen en del att förklara.
Men tyvärr så är han bara en i mängden av misstänkta.
Och han blir huvudmisstänkt pga att han är den enda av de misstänkta som bevisligen funnits på MP.
Dessutom
Handlovs väskan kepsen och rocken.
Sannolikheten att han råkade ha samma kläder som mördarens kläder beskriven av Y N och Lars J (Lars J keps utpekande) samtidigt som han haft sån otur att inget annat vittne sett honom på brottsplatsen är riktig otur om det är så att han är oskyldig
Det som talar för hans oskuld är att han kunde beskriva när han kom tillbaka till Skandia för Henry O att blod vällde ur Palmes mun, samt att han kyligt nog förde en tillsynes normal konversation inne på Skandia med Henry O minuten/minuterna innan dådet.
Den kylan säger mig att han vid det tillfället i så fall inte visste att han skulle träffa paret Palme och ta tillfället mörda honom?
Samtidigt talar mycket för att mördaren närmast går fram och gör slakt av Palme enligt vittnet IM (Inge M)som verkade ha sinnena alerta den kvällen.
Dessutom säger IM att GM stod i avfasningen dekorima en bra stund innan paret P dök upp och om IM har rätt så har SE sannolikt alibi, i a f rätt tajt tidsmässigt för honom.

Hörde väktarna skotten? Gick dom ut för att titta på vad det var? Minns inte vad dom sagt i förhör. Hade dom gått ut och kikat så borde dom ju sett SE där då om hans version stämmer.
Citera
2020-06-12, 18:02
Medlem
Citat:
I förhöret med Henry Olofsson.
HO berättar också att Engström berättat att de (SG och AH) försökt ge konstgjord andning.

Det hade varit bra om KP hade tagit fasta på sådana uppgifter i stället för att ödsla dyrbar tid på att redogöra för att en väktare sagt att SE varit ute en sväng kl 20, vilket KP inte ens kunde berätta vad det hade med mordet att göra.
Det handlar om att sila mygg och svälja kameler efter bästa förmåga.
Citera
2020-06-12, 18:04
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag tycker inte det håller som försvar för Lisbet. I sina första vittnesmål var det definitivt ingen alkoholist hon sett och att då svänga 180 grader på det sättet handlar inte om att hennes minnesbilder förändrats.
Tvärsäker kan man inte vara på att hon visste att hon pekade ut fel person. Vittnespsykologen Astrid Holgersons förklaring är intressant. Men jag håller med om att det är mycket möjligt att LP visste att hon pekade ut fel person. Min gissning är att hon drogs in i det och sedan inte kunde ta sig ur det, i kombination med att hon trodde att utredarna visste att CP var rätt person och behövde hennes utpekande för att kunna döma honom.
Citera
2020-06-12, 18:05
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är bara att kolla det som sker på mordplatsen. OP skjuts nästan helt bakom ryggen på henne. Hon ser aldrig någon mördare i ansiktet om ens alls. Enda chansen till det är om hon och Olof står vända mot mördaren och det sker någon sorts interaktion mellan dom.

Dessutom är hon helt uppriven och direkt hysterisk enligt åtskilliga vittnen på plats. Hon pratar oavbrutet och är rent fysiskt mot de som försöker rädda livet på maken. Hon är med andra ord inte i skick att göra några som helst iakttagelser.

Sedan ägnar hon enligt vad Dahlsten mfl berättat en åtskillig tid till att samla sina tankar och prata ihop sig med bl a sonen Mårten. Hon gör så gott hon kan men eftersom hon vill men inte kan bidra med något konkret så spekulerar hon. Drar slutsatser och ställer krav. Kort och gott är hon ett rätt värdelöst vittne.
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Citera
2020-06-12, 18:06
Medlem
Citat:

I rättegången mot CP, detta:
Från rättegången

Detta är alltså långt efter mordet efter att andra vittnen redan berättat i tidningar och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in