2020-06-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag syftade till: ”Enligt tingsrätten ska undersökningen inte omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning.”

Jag tror ju att eventuella allvarliga psykiska störningar är självförvållade genom missbruk, och då antar jag att den stora sinnesundersökningen kommer visa att hon är lämplig (?) för fängelsevistelse.
Men om det skulle visa sig att hon får vård istället så klurade jag på om det var bättre eller sämre med SUP.

Ok, så det har tagits upp tidigare - minnet är dåligt och kort här.

Tack för svar!
🌸

Precis, jag förstod nästan det men ville ändå förtydliga. Det som diskuterats tidigare är RPV jämfört med fängelse. Jag tror inte att det finns någon jättebra statistik på det då det är en mindre andel som döms till vård utan SUP, det är ca 250 personer som döms varje år till RPV och av dessa är det bara drygt 60 personer som döms utan SUP. Är man redan på förhand bedömd att man inte riskerar att återfalla i grövre kriminalitet vilket gäller i detta fall eftersom man inte begär SUP (brottet har ju riktats mot närstående och barnen är ju idag LVU:ade) så kommer ju vården inte att bestå lika länge som där det föreligger risk.
Citera
2020-06-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Man skäms. Och man blir vansinnigt arg. Och förundrad över inkompetensen hos socialsekreterarna (m fl). Som i Olles fall. Han var med dit två gånger. Två dagar i rad. Var fanns hans yrkesskicklighet ? Hans yrkeserfarenhet ? Hans yrkeskunskap ? Hur kunde han tillåta sig tolka föräldrarna på det sätt han gjorde ? I mina ögon är det uppenbart att Olle NORMALISERAT föräldrarnas drog- & psykrelaterade beteenden och agerat utifrån det. Han har utgått från en egen skala. Han tolkar beteenden efter en egen gränsdragning. Som har tänjts genom åren. Skyller kanske på uppgivenhet.
Han har hanterat ärenden på precis samma sätt som R säger att hon hanterade P när han blev för tjatig. Man orkar inte höra skiten hur länge som helst, eller hur många gånger som helst (även om R ältar i evigheter, och beter sig exakt likadant själv).
Olle borde byta jobb. Olle borde INTE arbeta med balansgången, det finstilta liret, att avgöra om små värnlösa barn far illa hos sina biologiska föräldrar när han inte i yrket kan avgöra om de uppenbara negativa beteenden han ser framför sig är av ondo för ett litet barn.

Instämmer med din analys. Samma sak gällde den "soctant Olle" jag nämnde i mitt exempel med den 11-åriga flickan vars mamma är som R (aktivt missbruk, labila män, psykisk ohälsa).

Min stads "Olle" sa till den oroliga pappan till flickan som slumpen räddade från att bli min stads "lilla hjärtat" att "hon sköter det ju snyggt i alla fall, hon springer inte påverkad på stan". När pappan anmält sin oro till min stads socialförvaltning att mamman till hans barn har ett aktivt drogmissbruk.

Det räcker ju med EN "soctant Olle" för att orsaka en situation som den med Esmeralda.
Frågan är hur många "Olle" som finns runt i landet och som har barnärenden på sitt bord...

Att tjänstemanna-ansvaret tagits bort gör att Olle personligen inte kan ställas till svars.

En intern utredning kommer sannolikt (felaktigt naturligtvis) visa att Olle "gjorde en korrekt bedömning av situationen".
Och Olle kommer kunna lalla vidare, precis som Olle i min stad och alla andra "Olle" runt i landet.
Medan alla "Esmeralda" och "Bobby" (också där brast soc) står helt skyddslösa. Trots att både Esmeralda och Bobby hade ett familjehem respektive en kontaktfamilj som älskade dem och uttryckte sin oro för dem till respektive socialförvaltning. Där de sannolikt möttes av en Olle. Skandal! Återinför tjänstemanna-ansvaret!
Citera
2020-06-11, 16:58
Medlem
PetraParkers avatar
Vem var det som skulle begära ut ljudfilerna? Har de laddats upp ännu?
Citera
2020-06-11, 19:04
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Man skäms. Och man blir vansinnigt arg. Och förundrad över inkompetensen hos socialsekreterarna (m fl). Som i Olles fall. Han var med dit två gånger. Två dagar i rad. Var fanns hans yrkesskicklighet ? Hans yrkeserfarenhet ? Hans yrkeskunskap ? Hur kunde han tillåta sig tolka föräldrarna på det sätt han gjorde ? I mina ögon är det uppenbart att Olle NORMALISERAT föräldrarnas drog- & psykrelaterade beteenden och agerat utifrån det. Han har utgått från en egen skala. Han tolkar beteenden efter en egen gränsdragning. Som har tänjts genom åren. Skyller kanske på uppgivenhet.
Han har hanterat ärenden på precis samma sätt som R säger att hon hanterade P när han blev för tjatig. Man orkar inte höra skiten hur länge som helst, eller hur många gånger som helst (även om R ältar i evigheter, och beter sig exakt likadant själv).
Olle borde byta jobb. Olle borde INTE arbeta med balansgången, det finstilta liret, att avgöra om små värnlösa barn far illa hos sina biologiska föräldrar när han inte i yrket kan avgöra om de uppenbara negativa beteenden han ser framför sig är av ondo för ett litet barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Instämmer med din analys. Samma sak gällde den "soctant Olle" jag nämnde i mitt exempel med den 11-åriga flickan vars mamma är som R (aktivt missbruk, labila män, psykisk ohälsa).

Min stads "Olle" sa till den oroliga pappan till flickan som slumpen räddade från att bli min stads "lilla hjärtat" att "hon sköter det ju snyggt i alla fall, hon springer inte påverkad på stan". När pappan anmält sin oro till min stads socialförvaltning att mamman till hans barn har ett aktivt drogmissbruk.

Det räcker ju med EN "soctant Olle" för att orsaka en situation som den med Esmeralda.
Frågan är hur många "Olle" som finns runt i landet och som har barnärenden på sitt bord...

Att tjänstemanna-ansvaret tagits bort gör att Olle personligen inte kan ställas till svars.

En intern utredning kommer sannolikt (felaktigt naturligtvis) visa att Olle "gjorde en korrekt bedömning av situationen".
Och Olle kommer kunna lalla vidare, precis som Olle i min stad och alla andra "Olle" runt i landet.
Medan alla "Esmeralda" och "Bobby" (också där brast soc) står helt skyddslösa. Trots att både Esmeralda och Bobby hade ett familjehem respektive en kontaktfamilj som älskade dem och uttryckte sin oro för dem till respektive socialförvaltning. Där de sannolikt möttes av en Olle. Skandal! Återinför tjänstemanna-ansvaret!

Man får inte glömma att ovanför Oll3 sitter en chef som beslutar.
Från förundersökningen (förhör med soc, vet på rak arm inte vilka sidor det står på)

”Gentian4 (soc) meddelade tiden och avslutade samtalet.
Därefter återkopplade hon till M3linda samt pratade med sin chef då hon inte hade någon bra känsla efter besöket och telefonsamtalet.

* Oll3 (soc): till slut gick pappan med på att låta socialjouren göra ett besök kommande dag istället varvid Oll3 och Gentian4 lämnade platsen.
De kontaktade enhetschefen Helen4 B0rin som beslutade att det inte fanns skäl till att göra ett omedelbart omhändertagande.

* Charlott3 (soc): denna kännedom om familjen. Enhetschefen Helen4 B0rin kontaktades som ansåg att socialjouren skulle göra ett hembesök. Charlott3 uppger att Gentian4 och kollegan Oll3 Ereng3r åkte till familjen för att göra ett hembesök men de blev inte insläppta. Familjen accepterade att de skulle komma tillbaka följande dag. Helen4 B0rin informerades om detta och kom fram till att inga ytterligare åtgärder skulle vidtagas före hembesöket följande dag.

Besöket avslutades efter drygt 30 minuter och därefter informerades Helen4 B0rin om vad som framkommit. Hon beslutade att förhandsbedömningen skulle avskrivas

Inte för att försvara Olle, men hans befogenheter som socialsekreterare begränsad väl av både lagen och hans chef?
Om chefen säger nej - vad ska han göra? Han har väl inte mer blod på sina händer än den där H3lena?

Eller tänker jag fel pga solsting?
Citera
2020-06-11, 19:16
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Precis. En liten tuva kan stjälpa ett stort lass. Oerhört betydelsefullt att socialfolk är pålitliga, erfarna och ansvarsfulla. Att det personliga ansvaret är borta är ren och skär skandal.
Citera
2020-06-11, 19:51
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Man får inte glömma att ovanför Oll3 sitter en chef som beslutar.
Från förundersökningen (förhör med soc, vet på rak arm inte vilka sidor det står på)

”Gentian4 (soc) meddelade tiden och avslutade samtalet.
Därefter återkopplade hon till M3linda samt pratade med sin chef då hon inte hade någon bra känsla efter besöket och telefonsamtalet.

* Oll3 (soc): till slut gick pappan med på att låta socialjouren göra ett besök kommande dag istället varvid Oll3 och Gentian4 lämnade platsen.
De kontaktade enhetschefen Helen4 B0rin som beslutade att det inte fanns skäl till att göra ett omedelbart omhändertagande.

* Charlott3 (soc): denna kännedom om familjen. Enhetschefen Helen4 B0rin kontaktades som ansåg att socialjouren skulle göra ett hembesök. Charlott3 uppger att Gentian4 och kollegan Oll3 Ereng3r åkte till familjen för att göra ett hembesök men de blev inte insläppta. Familjen accepterade att de skulle komma tillbaka följande dag. Helen4 B0rin informerades om detta och kom fram till att inga ytterligare åtgärder skulle vidtagas före hembesöket följande dag.

Besöket avslutades efter drygt 30 minuter och därefter informerades Helen4 B0rin om vad som framkommit. Hon beslutade att förhandsbedömningen skulle avskrivas

Inte för att försvara Olle, men hans befogenheter som socialsekreterare begränsad väl av både lagen och hans chef?
Om chefen säger nej - vad ska han göra? Han har väl inte mer blod på sina händer än den där H3lena?

Eller tänker jag fel pga solsting?

Nej, du tänker rätt. Naturligtvis har enhetschefen högsta ansvaret. Men eftersom de tjänstgörande socialarna vid dessa besök framlagt och föredragit händelserna för henne, måste de väl ha förminskat allt så att hon inte växlat upp...? (Ingen ursäkt det heller, iofs)
Citera
2020-06-11, 21:21
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Nej, du tänker rätt. Naturligtvis har enhetschefen högsta ansvaret. Men eftersom de tjänstgörande socialarna vid dessa besök framlagt och föredragit händelserna för henne, måste de väl ha förminskat allt så att hon inte växlat upp...? (Ingen ursäkt det heller, iofs)

Genti@na tycks ha känt oro på juldagen, vilket hon förmedlade till sin chef, men chefen ville inte gå vidare med det.

Oehme har tydligen kollat upp att M3linda och en av poliserna som var med på juldagen kände varandra (ytligt?).
Har någon kollat upp vem Hel3na kan tänkas känna..? Hon verkar haft tillit till familjen Gustafsson/Lingman, trots att hon borde haft störst befogenhet att kika i registren?

Men det var ju jul, o inget stör julfriden som en drogpåverkad galning som skriker sig till det han vill ha (ungefär som att dra nappen ur en bäbis mun).
Citera
2020-06-12, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Vem var det som skulle begära ut ljudfilerna? Har de laddats upp ännu?

Det vsr CharlieR som Skulle det. Han har meddelat att han fått reda på att man inte får ut dem förrän i juli, när huvudförhandlingen är klar.
Citera
2020-06-12, 11:24
Medlem
Seus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Riktigt obehagligt. Trots att man inte ska diagnostisera folk på fb, så gör jag det ändå nu. Jag tror att hon är psykopat - det här lögnaktiga beteendet som har beskrivits och som man märker av när man läser förhören i FUP, tsm med känslokylan inför vad de gjort mot Esmeralda. Dessa två är ju huvudkaraktärsdrag för psykopatisk personlighetsstörning eller psykopatiska drag. Drogmissbruket, att hon väljer en sån individ som P att leva med och skaffa barn med. Men å andra sidan, hon verkade ju ha ganska ansträngd relation till sin egna familj, då är man väl, tsm med de andra omständigheterna som psykisk ohälsa, ett ”lätt offer” för att hamna med en olämplig partner. Undrar om det bara är som hon säger, eller om det kan ha existerat samtidigt, detta att hon delvis var (eller blev ”självmant”?) en ”kuvad kvinna” under honom? Hon verkar ju inte ha fungerat så bra på egen hand heller? Det är väl så dynamiken fungerar i dysfunktionella relationer, personer som inte fungerar så bra själva söker upp likasinnad eller kompletterande personlighet och så är tanken att helheten ska fungera bättre än halvorna var för sig. Det verkar ju som att här har varit en dysfunktionell relation i flera dimensioner om en säger så. Obehagligt med deras språkbruk i sms-konv om E. Känns mkt olustigt.

Har tänkt mycket på detta att hon framställer sig som så kuvad i förhören och att hon inte visste något om någonting pga att P totalkontrollerade hennes och deras liv hemma. Detta samtidigt som han var borta på jobb 3-400h i månaden. I smskonversationerna med sina vänner framstår hon som allt annat än kuvad, snarare att hon har mycket kontroll och att hon styr och ställer när det gäller vilka vilka tabletter och hur många de ska ha. Trots detta jamsar förhörsledarna med i att hon är liten, hjälplös och att hon inte hade något att säga till om. Varför? Eller missuppfattar jag deras intentioner?
Citera
2020-06-12, 11:28
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Genti@na tycks ha känt oro på juldagen, vilket hon förmedlade till sin chef, men chefen ville inte gå vidare med det.

Oehme har tydligen kollat upp att M3linda och en av poliserna som var med på juldagen kände varandra (ytligt?).
Har någon kollat upp vem Hel3na kan tänkas känna..? Hon verkar haft tillit till familjen Gustafsson/Lingman, trots att hon borde haft störst befogenhet att kika i registren?

Men det var ju jul, o inget stör julfriden som en drogpåverkad galning som skriker sig till det han vill ha (ungefär som att dra nappen ur en bäbis mun).

När det gäller det första anser jag det vara bevis så gott som något att familjehemmet verkligen brydde sig om hur det var, och var oroliga över vad som hände i den biologiska familjen. MJ var verkligen OROLIG. Hedrande.

När det gäller den drogpåverkade galningen så har du en stor portion rätt. Där man skulle varit EXTRA observant, gav man efter för att det var just det galningen skrek om: första julen tillsammans hela familjen....bevekelsegrunden slog ut i blom och Olle och hans kollegor köpte det.
Citera
2020-06-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seu
Har tänkt mycket på detta att hon framställer sig som så kuvad i förhören och att hon inte visste något om någonting pga att P totalkontrollerade hennes och deras liv hemma. Detta samtidigt som han var borta på jobb 3-400h i månaden. I smskonversationerna med sina vänner framstår hon som allt annat än kuvad, snarare att hon har mycket kontroll och att hon styr och ställer när det gäller vilka vilka tabletter och hur många de ska ha. Trots detta jamsar förhörsledarna med i att hon är liten, hjälplös och att hon inte hade något att säga till om. Varför? Eller missuppfattar jag deras intentioner?

Håller med känns inte alls kuvad snarare tvärtom men alla från soc till FL beter sig som att så är fallet. Intressant är att Oehme kör precis den teknik med sin klient här som han fördömde i Bobby-fallet.

"Man fick inte bara mamman att lägga över skulden för allt som hade hänt pojken, på min klient, utan fick henne dessutom att påstå en massa övergrepp som min klient skulle ha begått mot henne."

https://embed.hallpressen.se/bobby-8/
Citera
2020-06-12, 13:18
Medlem
Citat:

Skulle denna enhetschef alltså ha ständig bakjour på kvällar o nätter o veckoslut o storhelger ( all icke-kontorstid)för att ta "beslut" i såna här ärenden?
Det är svårt att tro.
Beslut om akut tvångsomhändertagande av barn tas av en politiker som har beslutanderätt i frågan. Det gäller antingen det är kontorstid eller ej.
Jag kan inte tro annat än att jourpersonalen kan vända sig direkt till beslutande politiker om de bedömer att ett barn måste flyttas från sitt hem mot vårdnadshavarnas vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in