2020-06-03, 00:41
Medlem
En fråga.
Har lilla Esmeralda inte ens fått en dödsannons?
Har hennes begravning ägt rum och fick familjehemmet delta?
Av FUPen framgår att Rebecka fått godkänt från polis att planera Es begavning. Det framgår även att hon fått delta på Patriks begravning 8/5. Men framgår inte huruvida Es begravning varit och om hon deltog.
Det framgår även att Melinda uttryckt att hon vill delta på begravningen.
Citera
2020-06-03, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
En fråga.
Har lilla Esmeralda inte ens fått en dödsannons?
Har hennes begravning ägt rum och fick familjehemmet delta?
Av FUPen framgår att Rebecka fått godkänt från polis att planera Es begavning. Det framgår även att hon fått delta på Patriks begravning 8/5. Men framgår inte huruvida Es begravning varit och om hon deltog.
Det framgår även att Melinda uttryckt att hon vill delta på begravningen.

Inget reggat på svenskagravar.se iaf...
Citera
2020-06-03, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massingsknopp
Inget reggat på svenskagravar.se iaf...

Patriks finns inte heller där och jan begravdes 8 maj. Tror inte alla kommuner finns med där.
Citera
2020-06-03, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Tack! jag känner att vi behöver iaf göra något, vi kan tyvärr inte göra något för Esmeralda längre vilket hade varit min högsta önskan men alla som varit delaktiga i att detta kunnat ske ska inte få det för enkelt, så det vi kan göra, åtminstone försöka göra tycker jag att vi borde göra.. Jag hade önskat att någon granskade polisen och deras brister på juldagen, vet inte vem som granskar dem?

Finns det någon här inne som har journalistkontakter? Hade velat få ut detta i internationell media.

Just nu ska jag skriva ihop Jo-anmälan, kan förhoppningsvis skicka den nästa vecka. Försöker hitta en länk ut till internationell media. Vågar knappt skriva det men jag har även mailat Europadomstolen för att fråga vad som krävs för att de ska ta upp ett klagomål, jag anser att Kammarrätten stridit mot de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, barnperspektivet och barns rättigheter.

Vet inte vad mer vi skulle kunna göra? Någon som har tips?

Polisen är en myndighet så bland annat JO och JK granskar även polisen. Sedan finns det också en tillsynsenhet inom polisen, men den kanske mest är intern.

Tror det är bra att vara så specifik och så konkret man bara kan. En sådan grej kunde vara att vittnen har hotats. Kammarrätten verkar inte alls ha brytt sig om hoten fastän de fick information om det. Gissningsvis har de följt någon praxis och har juridiskt inte gjort fel (?), men om vittnen har hotats och det har påverkat domen, så är det ju mycket allvarligt. Och har vittnen blivit hotade, varför skulle då inte också det juridiska ombudet kunnat ha blivit hotad? Tänk bara tanken om också Esmeraldas juridiska ombud blivit hotad, och det är därför han tvärvände så. Då är det ju... ja, en rättsskandal!

Hoppas verkligen att kammarrätten blir granskad, det är mycket där som väcker frågor. Också socialministern säger i en intervju om kammarrätten: verkligen anmärkningsvärt... , det är mycket som förbryllar!
Citera
2020-06-03, 07:00
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Jo tack, jag mår utmärkt Jag reagerade INTE på att RS blev kallad mamma en gång, utan att hon sa sig bruka bli kallad det och verkade tycka det var bra.
Nu kommer en eventuell fyrkantig o inskränkt teori, men jag tänker hasch, Bob Marley-tröja, lite bohemisk inredning = någon slags wannabe rastafari..? ”Mama Gi”.

Citat:
Ursprungligen postat av Vevaro
Vilken sida i Fup är ni på?
Fotona börjar på sidan 49 (om man läser i hörnet, typ 55 om man scrollar).

Edit: såg nu att jag var typ femma på bollen.
Senast redigerad av OroligLantis 2020-06-03 kl. 07:08.
Citera
2020-06-03, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Du är grym!

Jag undrar också var alla grävande journalister är just nu, detta borde väl vara högintressant. Funderar lite på kammarrättens mailtrafik, detta är ju allmänna (offentliga) handlingar som skulle kunna begäras ut. Kan det finnas något av intresse där?

Om man kollar lite snabbt på barnkonventionen är det solklart att kammarrätten brustit där. Bara tex:

”Artikel 3: Vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.” - hur är det ett litet barns bästa att flyttas från sin trygga, välkända hemmiljö till en miljö med föräldrar hon inte ens känner, med instabilitet, psykisk ohälsa och aggressionsproblem?

Artikel 19: ”Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp.” - detta har man inte säkerställt eftersom man inte har följt upp beslutet med tex täta kontroller. Man har lämnat barnet vind för våg.

Artikel 33: ”Barn ska skyddas från narkotika.” - ändå lämnar man barnet hos vuxna med tidigare missbruksproblem utan att kräva regelbundna drogtester.

Dessa är inte de enda artiklarna som kammarrätten brutit mot! Läser man sedan på Barnombudsmannens hemsida står det såhär:

”Vem måste följa barnkonventionen?
Barnkonventionen förbinder i första hand staten att säkerställa rättigheter barnet har enligt konventionen. Även aktörer som staten har delegerat makt och ansvar till är skyldiga att följa konventionen. Detta gäller till exempel olika statliga myndigheter, kommuner och regioner.”

Varför i helvete gör ingen något åt detta NU?! Ja, vi har lex Lilla hjärtat men ska vi verkligen låtsas som att kammarrätten gjort rätt? Ska alla titta åt andra hållet IGEN?

Det sjuka är att socialtjänstlagen också stödjer det som står i dessa Barnkonventionens artiklar.

Det enda sätt socialtjänsten kan komma undan att tjänstefel begåtts är att hävda att det inte fanns anledning till oro.

Men med alla signaler som fanns innan och under det där hembesöket innan jul där två personer med tidigare känt missbruk och psykisk ohälsa inte släppte in dem och flera personer hade larmat soc så faller det försvaret om en seriös utredning tar tag i det.

Flickan hade fortfarande levt om socialtjänsten och flickans juridiska ombud följt lagen och gjort sitt jobb.

De kan slingra sig hur mycket de vill för att döva sina samveten inför sig själva, men faktum är att skulden ligger på dem.
De följde inte sin respektive arbetsbeskrivning.
Citera
2020-06-03, 08:12
Medlem
Alltså förhöret med soctanten Olle, 30 bast är ju ett riktigt jävla dåligt skämt. ”Nä, fanns inga tecken på att nåt var fel ”. Nä lilla Olle, såna som du kanske ska ägna sig åt arbeten där du inte har med människor, och framförallt inte har med barn att göra, för deras bästa verkar du knappast ha förmåga att se till.
Blir så jävla ledsen för hur samhället svikit här. Pundare ska inte ha vårdnad om barn, det är punkt på den.

Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det sjuka är att socialtjänstlagen också stödjer det som står i dessa Barnkonventionens artiklar.

Det enda sätt socialtjänsten kan komma undan att tjänstefel begåtts är att hävda att det inte fanns anledning till oro.

Men med alla signaler som fanns innan och under det där hembesöket innan jul där två personer med tidigare känt missbruk och psykisk ohälsa inte släppte in dem och flera personer hade larmat soc så faller det försvaret om en seriös utredning tar tag i det.

Flickan hade fortfarande levt om socialtjänsten och flickans juridiska ombud följt lagen och gjort sitt jobb.

De kan slingra sig hur mycket de vill för att döva sina samveten inför sig själva, men faktum är att skulden ligger på dem.
De följde inte sin respektive arbetsbeskrivning.
Citera
2020-06-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonforest
Alltså förhöret med soctanten Olle, 30 bast är ju ett riktigt jävla dåligt skämt. ”Nä, fanns inga tecken på att nåt var fel ”. Nä lilla Olle, såna som du kanske ska ägna sig åt arbeten där du inte har med människor, och framförallt inte har med barn att göra, för deras bästa verkar du knappast ha förmåga att se till.
Blir så jävla ledsen för hur samhället svikit här. Pundare ska inte ha vårdnad om barn, det är punkt på den.

Ja, att vi inte har fler fall som Esmeralda och Bobby är bara tur eller Guds försyn med tanke på hur många pajasar som Olle som sitter i position att ta livsavgörande beslut.

Bara i min hemstad finns en mamma som likt R har ett mångårigt missbruk och en historia av psykisk ohälsa samt klippkort hos soc pga att grannar, hennes egen mor, ett av hennes barns far mfl gjort upprepade orosanmälningar.

Hennes 11-åring stal exempelvis mat i butiker av hunger, visade tecken att må dåligt (antisociala beteenden, stal saker av vänner, bajsade på golvet framför en kompis i yngre ålder pga det var upptaget på toa etc.), berättade för soc att mamma har sex med män i hennes säng och tog enligt pappan med en bit hash som hon hittat hos mamman och visade på ett socmöte.

Mammans umgängeskrets består av missbrukare varav en dömd för att ha våldtagit en fyraårig och dunkat dess huvud i en sten så en tand föll ut 10 år tidigare.

Vår stads soctant Olle (man ca 50 år) tyckte inte att något av detta var skäl till att bryta mammahelgerna.
(Inte förrän polis ingrep i bostaden gällande ett annat av barnen).

Nämner detta i tråden om Esmeralda för att visa att soc agerande i fallet inte var otur utan ett symptom på en myndighet i kaos där inkompetens tillåts härja fritt av olika skäl.
Senast redigerad av Firesnake 2020-06-03 kl. 08:41.
Citera
2020-06-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ja, att vi inte har fler fall som Esmeralda och Bobby är bara tur eller Guds försyn med tanke på hur många pajasar som Olle som sitter i position att ta livsavgörande beslut.

Bara i min hemstad finns en mamma som likt R har ett mångårigt missbruk och en historia av psykisk ohälsa samt klippkort hos soc pga att grannar, hennes egen mor, ett av hennes barns far mfl gjort upprepade orosanmälningar.

Hennes 11-åring stal exempelvis mat i butiker av hunger, visade tecken att må dåligt (antisociala beteenden, stal saker av vänner, bajsade på golvet framför en kompis i yngre ålder pga det var upptaget på toa etc.), berättade för soc att mamma har sex med män i hennes säng och tog enligt pappan med en bit hash som hon hittat hos mamman och visade på ett socmöte.

Mammans umgängeskrets består av missbrukare varav en dömd för att ha våldtagit en fyraårig och dunkat dess huvud i en sten så en tand föll ut 10 år tidigare.

Vår stads soctant Olle (man ca 50 år) tyckte inte att något av detta var skäl till att bryta mammahelgerna.

Nämner detta i tråden om Esmeralda för att visa att soc agerande i fallet inte var otur utan ett symptom på en myndighet i kaos där inkompetens tillåts härja fritt av olika skäl.

Fy fan alltså. Jag skäms att bo i det här landet där vi hela tiden pratar om hur duktiga vi är men fallerar brutalt på dem mest oskyddade ämnena. Barn och Äldre.
Citera
2020-06-03, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonforest

För flera, flera år sedan pratade jag flertalet gånger med nyexaminerad socialtant som jobbade i Norrköping. Så detta är gammal fakta...jag vet alltså inte om det stämmer idag...

Denne socialtant vittnade om orimligt svåra fall som lades på nyexaminerades bord, där de inte fick tillräckligt med stöd av sin arbetsledning.

Jag hoppas de jobbar annorlunda idag och lärt av gamla misstag. Så med det sagt så kan det vara ett ledningsproblem.
Citera
2020-06-03, 09:24
Medlem
vanligajags avatar
Citat:

Man skäms. Och man blir vansinnigt arg. Och förundrad över inkompetensen hos socialsekreterarna (m fl). Som i Olles fall. Han var med dit två gånger. Två dagar i rad. Var fanns hans yrkesskicklighet ? Hans yrkeserfarenhet ? Hans yrkeskunskap ? Hur kunde han tillåta sig tolka föräldrarna på det sätt han gjorde ? I mina ögon är det uppenbart att Olle NORMALISERAT föräldrarnas drog- & psykrelaterade beteenden och agerat utifrån det. Han har utgått från en egen skala. Han tolkar beteenden efter en egen gränsdragning. Som har tänjts genom åren. Skyller kanske på uppgivenhet.
Han har hanterat ärenden på precis samma sätt som R säger att hon hanterade P när han blev för tjatig. Man orkar inte höra skiten hur länge som helst, eller hur många gånger som helst (även om R ältar i evigheter, och beter sig exakt likadant själv).
Olle borde byta jobb. Olle borde INTE arbeta med balansgången, det finstilta liret, att avgöra om små värnlösa barn far illa hos sina biologiska föräldrar när han inte i yrket kan avgöra om de uppenbara negativa beteenden han ser framför sig är av ondo för ett litet barn.
Citera
2020-06-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Patriks finns inte heller där och jan begravdes 8 maj. Tror inte alla kommuner finns med där.
Okej, möjligt. Eller så är det inte inne i systemet ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in