2020-06-09, 11:15
Medlem
Jag kan inte förstå kammarrätten.
Oavsett karaktärsvittnen... vägrar en före detta narkoman drogtest, då bör rätten ta det för troligt att personen använder droger fortfarande.
Speciellt när de visste att de kunde förlora barnet på att inte ta drogtest(om det inte fanns några extremt konstiga omständigheter runt något enstaka test möjligt). De var påverkade annars hade de inte vägrat.

Och även om de inte varit det, så visar de ju isåfall tydligt att barnet inte är speciellt viktigt.

De som tog det domslutet har förhoppningsvis ett tungt samvete. Men.. de bryr sig väl inte.
Senast redigerad av adyring 2020-06-09 kl. 11:17.
Citera
2020-06-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Hade inte garantansvaret kickat in hade hon friats från ansvar. Sjukt. Trots 50 skador på kroppen, droger i kroppen och placeras i ett knyte under en säng.

Riktigt obehagligt. Trots att man inte ska diagnostisera folk på fb, så gör jag det ändå nu. Jag tror att hon är psykopat - det här lögnaktiga beteendet som har beskrivits och som man märker av när man läser förhören i FUP, tsm med känslokylan inför vad de gjort mot Esmeralda. Dessa två är ju huvudkaraktärsdrag för psykopatisk personlighetsstörning eller psykopatiska drag. Drogmissbruket, att hon väljer en sån individ som P att leva med och skaffa barn med. Men å andra sidan, hon verkade ju ha ganska ansträngd relation till sin egna familj, då är man väl, tsm med de andra omständigheterna som psykisk ohälsa, ett ”lätt offer” för att hamna med en olämplig partner. Undrar om det bara är som hon säger, eller om det kan ha existerat samtidigt, detta att hon delvis var (eller blev ”självmant”?) en ”kuvad kvinna” under honom? Hon verkar ju inte ha fungerat så bra på egen hand heller? Det är väl så dynamiken fungerar i dysfunktionella relationer, personer som inte fungerar så bra själva söker upp likasinnad eller kompletterande personlighet och så är tanken att helheten ska fungera bättre än halvorna var för sig. Det verkar ju som att här har varit en dysfunktionell relation i flera dimensioner om en säger så. Obehagligt med deras språkbruk i sms-konv om E. Känns mkt olustigt.
Citera
2020-06-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Riktigt obehagligt. Trots att man inte ska diagnostisera folk på fb, så gör jag det ändå nu. Jag tror att hon är psykopat - det här lögnaktiga beteendet som har beskrivits och som man märker av när man läser förhören i FUP, tsm med känslokylan inför vad de gjort mot Esmeralda. Dessa två är ju huvudkaraktärsdrag för psykopatisk personlighetsstörning eller psykopatiska drag. Drogmissbruket, att hon väljer en sån individ som P att leva med och skaffa barn med. Men å andra sidan, hon verkade ju ha ganska ansträngd relation till sin egna familj, då är man väl, tsm med de andra omständigheterna som psykisk ohälsa, ett ”lätt offer” för att hamna med en olämplig partner. Undrar om det bara är som hon säger, eller om det kan ha existerat samtidigt, detta att hon delvis var (eller blev ”självmant”?) en ”kuvad kvinna” under honom? Hon verkar ju inte ha fungerat så bra på egen hand heller? Det är väl så dynamiken fungerar i dysfunktionella relationer, personer som inte fungerar så bra själva söker upp likasinnad eller kompletterande personlighet och så är tanken att helheten ska fungera bättre än halvorna var för sig. Det verkar ju som att här har varit en dysfunktionell relation i flera dimensioner om en säger så. Obehagligt med deras språkbruk i sms-konv om E. Känns mkt olustigt.

Ja verkligen! De vill bara ha rätt, de ska ha tillbaka E för att det är deras barn. Inget sägs om att de bryr sig om E, älskar henne, försöker förstå hur livet ter sig för en treåring som utan egen önskan måste byta familj. Bara jag, jag, jag och allt som händer är någon annans fel.
Citera
2020-06-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Jag kan inte förstå kammarrätten.
Oavsett karaktärsvittnen... vägrar en före detta narkoman drogtest, då bör rätten ta det för troligt att personen använder droger fortfarande.
Speciellt när de visste att de kunde förlora barnet på att inte ta drogtest(om det inte fanns några extremt konstiga omständigheter runt något enstaka test möjligt). De var påverkade annars hade de inte vägrat.

Och även om de inte varit det, så visar de ju isåfall tydligt att barnet inte är speciellt viktigt.

De som tog det domslutet har förhoppningsvis ett tungt samvete. Men.. de bryr sig väl inte.

Flickans offentliga biträde vid Kammarrätten borde ha påpekat det orimliga i att föräldrarna inte accepterade att göra (minst) ett drogtest. Det är obegripligt att inte gjorde det. Han var ansvarig för att ta tillvara flickans bästa...
Citera
2020-06-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Flickans offentliga biträde vid Kammarrätten borde ha påpekat det orimliga i att föräldrarna inte accepterade att göra (minst) ett drogtest. Det är obegripligt att inte gjorde det. Han var ansvarig för att ta tillvara flickans bästa...

Det är såpass grundläggande så det borde inte behövas ens. Även om barnets ombud såklart borde gjort det.

Det borde domstolen ta hänsyn till direkt. Oavsett om andra missar.
Citera
2020-06-09, 13:21
Medlem
Jag har läst mammans psykjournal, Capio Aktiebolag, och blivit förvånad över hur hon lyckas få gå kvar där som patient. Uteblir från vart och varannat besök.När hon uteblir kallas hon igen, och igen. Men dyker alltid upp förr eller senare för att få sin medicin. Olika nedtrappningsförsök faller platt...skickligt ljuger hon och pladdrar hit och dit..hon snörvlar och gråter sig igenom de flesta av besöken.. träffar ofta nya läkare, sjuksköterskor osv.

Långa sjukskrivningsperioder. Eviga diskussioner om ångestdämpande medicin.
INGEN sätter ner foten.
Ingen kommer på tanken att säja: Nej. Du kommer inte på tider du ska komma, och du svarar inte på överenskomna telefontider. Vi bedömer inte att vi kan sjukskriva dig eller ge dig recept längre.

Finns det någon här i tråden som kan svara på om det "brukar gå till" så här inom den öppna psykiatrin?
Citera
2020-06-09, 15:39
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Vi är ganska många som läst allt som finns att tillgå i den här hemska händelsen. Blivit hatiskt berörda av R och hennes provocerande beteenden. Flera här inne har känt R och fyllt på med information.
Tror de flesta stryker under på att det ruskigaste med R är hennes EGOISM. Jag. Jag. Jag.
Hennes elakhet, hennes dumhet, hennes inbilskhet, hennes osedvanligt osmakliga minnesförluster och hennes manipulerande lögner ÄR provocerande.
Det viktigaste har varit att hon - R - fått samla sin familj runt omkring sig. Skit samma hur de andra har mått eller hur de har haft det. Skit samma. Även om hela Dantes inferno skallrade i vardagsrummet och både barn och katter mådde för djävligt i denna hemmiljö så var det ju huvudsaken att jaget R hela tiden fick känna sig bra, behövd, viktig och i medelpunkten. EGOISM. Hon drunknade i dålig självinsikt. Hennes självdisciplin var non-existing. Hennes "sans och balans" var det största djävla skämtet någonsin. Bad mom. Bad mom.
Vad gör man när man konfronteras med att ett av ens barn dör, som resultat av ens egoistiska levnad - om man är R ?
Jo, man tappar minnet. Så satans praktiskt. Elakt. Dumt. Inbilskt. Osmakligt. Vedervärdigt. Och vääääldigt egoistiskt.
Och för att gardera sig med något så hänvisar den provocerande individen R till vad någon inom vården har sagt att hennes minnesförlust "kan" beror på. Trauman. Så satans praktiskt....igen.
Men så helt i linje med den R som växt fram i denna tragiska historia.

R kommer fortsätta på given inslagen väg i sitt liv. Förneka det obehagliga och hitta egna små förklaringar till minnesförluster.
R kommer fortsätta ljuga och manipulera sig inom sjuk- & psykvård - kanske blir en tablett extra någonstans ?!
R kommer fortsätta "kämpa" för att få vårdnaden om sina barn. Utan självinsikten att de kanske har det bättre utanför hennes "vård". Oehme kommer att ta sig an det så småningom. Han är inte lastgammal.

Fy fan. Den enda som hade kunnat ge E upprättelse efter döden var hennes egen mamma, som borde berättat vad som hänt och tagit konsekvenserna av det.
Men det egoistiska stycket väljer återigen sig själv som den viktigaste personen i sitt liv.
(Förlåt, blev långt...men det här gör en illa till mods i alla lägen.)

Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag har läst mammans psykjournal, Capio Aktiebolag, och blivit förvånad över hur hon lyckas få gå kvar där som patient. Uteblir från vart och varannat besök.När hon uteblir kallas hon igen, och igen. Men dyker alltid upp förr eller senare för att få sin medicin. Olika nedtrappningsförsök faller platt...skickligt ljuger hon och pladdrar hit och dit..hon snörvlar och gråter sig igenom de flesta av besöken.. träffar ofta nya läkare, sjuksköterskor osv.

Långa sjukskrivningsperioder. Eviga diskussioner om ångestdämpande medicin.
INGEN sätter ner foten.
Ingen kommer på tanken att säja: Nej. Du kommer inte på tider du ska komma, och du svarar inte på överenskomna telefontider. Vi bedömer inte att vi kan sjukskriva dig eller ge dig recept längre.

Finns det någon här i tråden som kan svara på om det "brukar gå till" så här inom den öppna psykiatrin?

”2020-03-16 12.43

(...) patienten önskar hjälp att hantera dessa vågor av panik och ångest som strömmar över patienten när denna tänker på vad som har hänt.
(...)
Patienten förnekar suicidtankar. Uppger att denna inte har haft det i häktet.
(...)
Hjälpsökande. Anser att det är fel att avsluta sitt liv. Vill kämpa för sina barn.
(...)
Suicidrisk låg.
(...)
2 st Stesolid 10mg samt två stycken 5mg Zopiklon delas i läkemedelspåse och överlämnas till patienten vid besöket”

Jomensåatte. Hon kommer nog fortsätta vira både läkare och andra runt sitt finger.
Citera
2020-06-09, 16:50
Medlem
Med risk för att skriva något som redan sagts, men det här blir ju bara värre och värre. Inte nog med att rätten inte anser att det finns bevisning för ett uppsåtsbrott utan bara oaktsamhet.
Gällande påföljd för detta makabra brott: Dessutom begär man bara en utökad sinnesundersökning gör att avgöra om fängelse kan dömas, utan att lägga till grunden för att kunna döma satan till rättspsyk med särskild utskrivningsprövning (?!). Fattar ni vad det är kan betyda? Om det visar sig att hon var psykstörd vi gärningen, så ska rätten enligt huvudregel inte döma henne till fängelse. Endast vid väldigt specifika tillfällen får man då döma fängelse (synnerliga skäl - brottet har högt straffvärde, begränsat behov av psykiatrisk vård, personen var under rus, eller annat likande sätt och omständigheterna i övrigt). Kanske kan man få in fängelse om man kan påvisa att hon knarkat och var under rus, då det finns ett undantag för fängelse om den tillagade har vållat sin bristande förmåga.
Men annars, vad som kanske (om hon fortfarande vid domstolstillfället lider av en allvarlig störning) återstår då är att välja på rättspsykiatriskvård, där vården upphör när när vårdbehovet upphör. Vård får pågå i högst 4 månader som grund, sen kan chefsöverläkaren ansöka om förlängning i högst 6 månader i taget (förvaltningsrätten tar beslut). Frågan om vårdens upphörande ska övervägas löpande... med speciell utskriftsprövning hade det varit svårare för henne att komma ut eftersom utgångsläget lite förenklat är att man snarare ska stanna inne på rättspsyk.
Notera att om den som begått ett brott under allvarlig psykisk störning vid domstolstillfället inte längre lider av en sådan störning får domstolen varken döma till fängelse eller vård (HDR 31 kap 3 par. BrB). Då återstår vara fri från påföljd eller en lindrigare påföljd, tex skyddstillsyn eller böter).

Jag jobbar inte med påföljdsval till vardags så disclaimer för att jag inte tagit hänsyn till praxis vid vållande av annans död och vad den säger. Men någon annan kanske kan sia vad det lutar åt?
Citera
2020-06-09, 18:23
Medlem
CharlieRs avatar
Ljudupptagningarna från förhandlingarna släpps från TR när förhandlingarna är klara, alltså när sinnesundersökningen är klar.
Citera
2020-06-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
”2020-03-16 12.43

(...) patienten önskar hjälp att hantera dessa vågor av panik och ångest som strömmar över patienten när denna tänker på vad som har hänt.
(...)
Patienten förnekar suicidtankar. Uppger att denna inte har haft det i häktet.
(...)
Hjälpsökande. Anser att det är fel att avsluta sitt liv. Vill kämpa för sina barn.
(...)
Suicidrisk låg.
(...)
2 st Stesolid 10mg samt två stycken 5mg Zopiklon delas i läkemedelspåse och överlämnas till patienten vid besöket”

Jomensåatte. Hon kommer nog fortsätta vira både läkare och andra runt sitt finger.
Det är psykiatrin som fyller på hennes behov och forsätter hålla hennes drogbehov vid liv. Så som de gör med vääääldigt mång/ de flesta som söker vård där. Det finns nämligen ingen planering inom Psyk -bara läkemedel.
Häktesläkaren sätter ut stesolid och ersätter den med atarax o lergigan, som inte är narkotika, och psykiatrin återinsätter stesolid. Som vanligt.
Citera
2020-06-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ljudupptagningarna från förhandlingarna släpps från TR när förhandlingarna är klara, alltså när sinnesundersökningen är klar.
Tror inte man väntar till att nån RPU är klar. De kommer några dagar efter den 17 juni.
Citera
2020-06-10, 14:32
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte man väntar till att nån RPU är klar. De kommer några dagar efter den 17 juni.
Nej, enligt tingsrätten kommer huvudförhandlingen fortsätta efter 3:e juli (dagarna är inte planerade än) och det är först efter detta som de kommer skicka ut ljudupptagningarna. Jag gissade alltså inte utan informerade om vad tingsrätten sagt till mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in