2020-06-12, 14:48
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
När det gäller det första anser jag det vara bevis så gott som något att familjehemmet verkligen brydde sig om hur det var, och var oroliga över vad som hände i den biologiska familjen. MJ var verkligen OROLIG. Hedrande.

När det gäller den drogpåverkade galningen så har du en stor portion rätt. Där man skulle varit EXTRA observant, gav man efter för att det var just det galningen skrek om: första julen tillsammans hela familjen....bevekelsegrunden slog ut i blom och Olle och hans kollegor köpte det.

Mycket hedrande. Dock verkar Oehme vilja vrida det till att det var något dåligt, typ att polisen tog det på allvar pga att M var polare med polisen. Eller något.
Han verkar ju vilja lägga ansvaret på familjehemmet - de var jobbiga som gjorde orosanmälningar, och elaka när de skrev på Instagram att de saknade E.
Citera
2020-06-12, 14:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Skulle denna enhetschef alltså ha ständig bakjour på kvällar o nätter o veckoslut o storhelger ( all icke-kontorstid)för att ta "beslut" i såna här ärenden?
Det är svårt att tro.
Beslut om akut tvångsomhändertagande av barn tas av en politiker som har beslutanderätt i frågan. Det gäller antingen det är kontorstid eller ej.
Jag kan inte tro annat än att jourpersonalen kan vända sig direkt till beslutande politiker om de bedömer att ett barn måste flyttas från sitt hem mot vårdnadshavarnas vilja.
Ja det är socialjouren som har ansvar då det är icke kontorstid. Som privat person ringer man 112 och begär att få tala med dom.
Soc kan informera socialjouren om ärende som är speciellt akuta, eller ha ett lvu liggande hos dem över tillexempel en helg.
Men socialjouren handlägger sol, lvu och LVM ärende. De kan ta ett omedelbart lvu om den akuta situationen kräver.
Citera
2020-06-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja det är socialjouren som har ansvar då det är icke kontorstid. Som privat person ringer man 112 och begär att få tala med dom.
Soc kan informera socialjouren om ärende som är speciellt akuta, eller ha ett lvu liggande hos dem över tillexempel en helg.
Men socialjouren handlägger sol, lvu och LVM ärende. De kan ta ett omedelbart lvu om den akuta situationen kräver.

"Delegationsordning för socialnämnden i Norrköpings kommun"
Beslut om omedelbart omhändertagande av barn tas av nämndens ordförande eller annan ledamot som nämnden förordnat.
Det ligger alltså INTE på tjänstemannanivå, i det här fallet socialjouren, att fatta ett beslut om tvångsomhändertagande. Ärendet måste dras för en politiker.
Citera
2020-06-12, 15:46
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Mycket hedrande. Dock verkar Oehme vilja vrida det till att det var något dåligt, typ att polisen tog det på allvar pga att M var polare med polisen. Eller något.
Han verkar ju vilja lägga ansvaret på familjehemmet - de var jobbiga som gjorde orosanmälningar, och elaka när de skrev på Instagram att de saknade E.

Ja, han vrider ju på allt så det visas ur Rs perspektiv. M a o alldeles snedvridet !
Citera
2020-06-12, 18:28
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Skulle denna enhetschef alltså ha ständig bakjour på kvällar o nätter o veckoslut o storhelger ( all icke-kontorstid)för att ta "beslut" i såna här ärenden?
Det är svårt att tro.
Beslut om akut tvångsomhändertagande av barn tas av en politiker som har beslutanderätt i frågan. Det gäller antingen det är kontorstid eller ej.
Jag kan inte tro annat än att jourpersonalen kan vända sig direkt till beslutande politiker om de bedömer att ett barn måste flyttas från sitt hem mot vårdnadshavarnas vilja.

Som jag har förstått det när jag läst förhören, så har samtliga (tre personer) från soc varit i kontakt med sin chef = Helen@ B under juldagen och annandagen, och HB har beslutat att inga insatser och ingen utredning behövs (baserat på vad socialtjänsten/jouren berättat för henne).

Tänker du att de skulle gått till en politiker när de fick ’nej’ från chefen?
Citera
2020-06-12, 18:35
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
"Delegationsordning för socialnämnden i Norrköpings kommun"
Beslut om omedelbart omhändertagande av barn tas av nämndens ordförande eller annan ledamot som nämnden förordnat.
Det ligger alltså INTE på tjänstemannanivå, i det här fallet socialjouren, att fatta ett beslut om tvångsomhändertagande. Ärendet måste dras för en politiker.
Nja, det är ju en sanning med modifikation. Det är sant att ordförande skriver på och står för det formella beslutet. Med det är ju inte så att nämndens ledamöter åker ut på ärende eller själva skriver LVUet.
Jag vet fall där man ringt på ordförandens dörr med ett papper mitt i natten och haft hen att skriva på.
Men att nämden fattar det formella beslutet, eller att man om det är brådskande tar ett ordförande beslut är ju inget som gäller bara då socialjouren har ansvar. Samma regler gäller ju vardagar när soc är på plats.
Citera
2020-06-12, 19:52
Medlem
Jag har läst varenda sida här och i FUP och R ger mig kalla kårar.
Förutom allt som redan har tagits upp:

- I ett av förhören med R så härmar hon Melindas skånska hånfullt. Hur fan har hon mage? Tycker det är ganska tydlig indikation på vart hennes egentliga ilska ligger.
- Hon säger (enligt SVT i rättegången) att P har sagt efter mordet ”Är det konstigt att man inte har ångest?” Hon kommer alltså inte ihåg något, förutom just det och andra saker som ger P skulden? Det låter mer som ett försök från en psykopat att regissera en situation än något annat. Jag läste dessutom i en annan tråd att minne inte funkar så, att om något är traumatiskt så kommer man inte ihåg små detaljer utan snarare det hemska. Kanske lite dåligt sammanfattat men har någon mer insyn om hur det fungerar?
- På bilden på badrummet, sida 66 i FUPen, är inte det figur föreställande sideshow bob som står på andra hyllan till höger?

Andra frågetecken och saker som in:

- Deras vän *arry, är han dum i huvudet, ljuger han eller är det bara så lätt att bli lurade av knarkare? Jag har så svårt att tro att någon som enligt egen utsago har varit hemma hos paret ca en gång i veckan inte fattat att dom knarkar? Och i så fall, borde inte han veta mer om hur E har behandlats?
- Patriks bror (eller nån med samma namn) vill i ett sms köpa brunt för en röding eller en lax. Borde inte han också fatta att P inte var att räkna med som förälder?
- Patrik gamla arbetsgivare är den enda av deras bekanta som ger ett ärligt intryck. Han säger typ att P såg ut som en zombie och han frågade vad som var fatt så svarade att han bara var trött och han inte kunde svara på om P var påverkad eller inte medan alla andra ba ”Inget konstigt här! Han knarkar inte!”

Utöver det tycker jag att det är jävligt konstigt att ingen bekant till Patrik har gett sig till känna. Hade han inga vänner?
Finns det någon info om vad R gjorde när P satt inne? Var hon ren?

I övrigt hoppas jag verkligen att A och S får den hjälp dom behöver. Det gör så ont i hjärtat att tänka på vad alla barnen har genomlidit. Fler fantastiska personer som Melinda behövs
Citera
2020-06-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Som jag har förstått det när jag läst förhören, så har samtliga (tre personer) från soc varit i kontakt med sin chef = Helen@ B under juldagen och annandagen, och HB har beslutat att inga insatser och ingen utredning behövs (baserat på vad socialtjänsten/jouren berättat för henne).

Tänker du att de skulle gått till en politiker när de fick ’nej’ från chefen?

Det kanske finns någon annan här i tråden som kan förklara varför HB överhuvudtaget blev inblandad??!
Var hon i tjänst? Vadå beslutat om inga insatser eller utredning..

Socialjouren har själva mandat att besluta om att gå vidare till en politiker för beslut. Antingen beslut om tvångsomhändertagande eller ditkallande av läkare för undersökning av barnet.

Jag tror det kan vara så att socialjouren blev rådvilla efter juldagens besök och socialsekreterarna var inte två jämbördiga i yrkeserfarenhet som kunde hjälpas åt i beslutsfattandet. Det är min uppfattning efter att ha läst deras vittnesmål.
De chansade och vände sig till enhetschefen som på sin fritid? ställde upp på rådgivningen. Eller hade hon någon slags av bakjour?
Anledningen till att de vände sig till HB var nog osäkerhet om hur de skulle göra. Hade de ansett att det inte var någon fara på taket behövde de inte alls ha ringt HB. Men de var tveksamma. Skulle tre barn tvångsomhändertas - eller inte? Hade de bedömt att en tvångsåtgärd var nödvändig hade de inte heller behövts något "beslut" från HB. De kunde ha vänt sig direkt till en nämndpolitiker och fått ett beslut.
Vem kom med förslaget om besök på annandagen? Var det soc eller familjen? Jag har sett lite oklara uppgifter om det. Kanske var det ett förslag från familjen som på så sätt räddade sig från en tvångsåtgärd.
Citera
2020-06-12, 23:20
Medlem
Pandalina4s avatar
Vag hon gjorde när han åkte fast finns i FUP. Både tjejen å killen är dömda. Tjejen är efterlyst. Läs R sms ang nya smugglingar. Brunt från Iran osv.
Citera
2020-06-12, 23:43
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffifriend
—-
Andra frågetecken och saker som in:

- Deras vän *arry, är han dum i huvudet, ljuger han eller är det bara så lätt att bli lurade av knarkare? Jag har så svårt att tro att någon som enligt egen utsago har varit hemma hos paret ca en gång i veckan inte fattat att dom knarkar? Och i så fall, borde inte han veta mer om hur E har behandlats?
- Patriks bror (eller nån med samma namn) vill i ett sms köpa brunt för en röding eller en lax. Borde inte han också fatta att P inte var att räkna med som förälder?
- Patrik gamla arbetsgivare är den enda av deras bekanta som ger ett ärligt intryck. Han säger typ att P såg ut som en zombie och han frågade vad som var fatt så svarade att han bara var trött och han inte kunde svara på om P var påverkad eller inte medan alla andra ba ”Inget konstigt här! Han knarkar inte!”
:

Det är en utgåande sms från Ps mobil, är det inte?
Jeg förstår det så att P vill köpa av J? Lika skumt, det...
Citera
2020-06-13, 10:00
Medlem
Fy fan, när man läser fupen inser man hur värdelösa män är på att se signaler och känna av situationer. Alla snubbar ba "hon var så glad, inga problem här inte" medan alla kvinnor verkar ha sett hur dåligt hon mått och hur illa horföräldrarna behandlade den stackars lilla flickan.

Den som gav tillbaka henne till sina föräldrar borde bli av med jobbet. Och dömas för vållande till annans död.
Citera
2020-06-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasisterarligister
Fy fan, när man läser fupen inser man hur värdelösa män är på att se signaler och känna av situationer. Alla snubbar ba "hon var så glad, inga problem här inte" medan alla kvinnor verkar ha sett hur dåligt hon mått och hur illa horföräldrarna behandlade den stackars lilla flickan.

Den som gav tillbaka henne till sina föräldrar borde bli av med jobbet. Och dömas för vållande till annans död.

Du har rätt. 😣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in