2020-06-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Hon tycks veta vad man ska säga i olika lägen.
Hos Capio ”jag har inga planer på att ta livet av mig, utan vill kämpa för mina barn”, vid omhäktning ” jag kommer ta livet av mig o tänker svälta mig till döds!”

En gissning är att hon vet att Capio inte ger henne starka mediciner om hon är suicidal..?

Känns som att nästan varje steg är beräknat.
Så den eventuella allvarliga psykiska störningen är väl bara ännu ett steg i hennes plan, eller lär bero på intag av droger (vilket väl inte räknas vid straffpåföljd?)

Ja, mitt intryck är att hon är proffs på att vara patient. Hon har olika strategier för att lyckas med det. Trots diskussioner om nedtrappning och utsättning av sina ångestdämpande mediciner manövrerar hon skickligt psykpersonalen dit hon vill. Dvs. att fortsätta med sitt medicinintag. Och att bli sjukskriven.
Citera
2020-06-10, 22:13
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Vet inte hur en rättspsykiatrisk utredning går till. Är det möjligt att manipulera sig till en psykisk störning i en sådan utredning eller kan man tro att den faktiskt avslöjar vad som är "riktig" sjukdom?

Jag har en bekant som dömdes till ett tioårigt fängelsestraff (och satt sedvanliga 2/3).
Han tänker aldrig hamna i fängelse igen. Den enkla utvägen hade ju varit att sluta begå brott, men han valde istället att spela sjuk(are än han är) nästa gång han blev häktad, o hamnade på psyket istället för häktet.

Polisutredningen lades ned, så någon egentlig psykologisk utredning gjordes aldrig, men jag kan tänka mig att han är tillräckligt påläst för att få igenom det.

Sen verkar det på många här som att rättspsyk är minst lika illa som fängelse, så jag vet inte varför han hellre vill dit. 🙈
Citera
2020-06-10, 22:17
Medlem
Citat:
Jag har en bekant som dömdes till ett tioårigt fängelsestraff (och satt sedvanliga 2/3).
Han tänker aldrig hamna i fängelse igen. Den enkla utvägen hade ju varit att sluta begå brott, men han valde istället att spela sjuk(are än han är) nästa gång han blev häktad, o hamnade på psyket istället för häktet.

Polisutredningen lades ned, så någon egentlig psykologisk utredning gjordes aldrig, men jag kan tänka mig att han är tillräckligt påläst för att få igenom det.

Sen verkar det på många här som att rättspsyk är minst lika illa som fängelse, så jag vet inte varför han hellre vill dit. 🙈

Det är en oerhörd skillnad att lura läkare i öppenvården eller en vanlig häktesläkare än en rättspsykiater.
Citera
2020-06-10, 22:21
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Det är en oerhörd skillnad att lura läkare i öppenvården eller en vanlig häktesläkare än en rättspsykiater.
Ja, som sagt så vet jag inte (eftersom han släpptes), men jag kan tänka mig att han är tillräckligt påläst för att få sin vilja igenom.

Det är väl bara en tidsfråga innan han begår fler brott, så jag får se om jag överskattar honom.
Citera
2020-06-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ja, som sagt så vet jag inte (eftersom han släpptes), men jag kan tänka mig att han är tillräckligt påläst för att få sin vilja igenom.

Det är väl bara en tidsfråga innan han begår fler brott, så jag får se om jag överskattar honom.

Det handlar om att observera beteende och det räcker inte på långa vägar med påläst. Det är oerhört svårt att imitera den nivån av psykisk störning, de som försöker har oftast inte tillräcklig erfarenhet av hur det gestaltar sig 24h/dygn och i olika situationer där du dessutom blir utvärderad mer eller mindre hela tiden.
Citera
2020-06-10, 22:38
Medlem
Citat:

En anledning är att tiden på rättpsyk avgörs efter hur vidare du svarat på behandling och vad för risk som föreligger för återfall.
Är du inte sjuk på riktigt och spelar sjuk så kan du ju "friskna" till självmant och få ett kortare straff tidsmässigt.

MEN det är mycket svårt att fejka sig till en allvarlig psykisk störning under en rättpsykatrisk undersökning. ( om ens möjligt)

En RPU är oftast mycket omfattande och de hämtar ut journaler från barndomen blandannat, en socialutredning finns med, även om den inte alltid är så omfattande, men där beskrivs allt från hemförhållanden under uppväxten till eventuell psykisk sjukdom i släkt och familj..
Självklart är observeratioerna under de 4 veckorna av den misstänkte en stor del, detta utifrån samtal med patienten, men även mycket observeration av hur hen ter sig på avdelningen.

Sedan har patienterna på rättspsyk såklart bättre chans till friförmåner så länge de inte sitter med SUP.
Det kommer dock en och annan häktes eller fängelsedömd patient och "gästspelar" en tid pga av de försämrats i sitt psykiska under sin tid. (dessa är till största delen de med antisocial personlighetsstörning, de döms till fängelse och inte LRV)
De har dock samma restriktioner då som de hade i häktet alt fängelse.
En av landets livstidsdömda har suttit större delen av sitt straff på den klinik jag jobbar på.
Citera
2020-06-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
En RPU är oftast mycket omfattande och de hämtar ut journaler från barndomen blandannat, en socialutredning finns med, även om den inte alltid är så omfattande, men där beskrivs allt från hemförhållanden under uppväxten till eventuell psykisk sjukdom i släkt och familj..

Antalet journaler och dokument man tar in för bedömning är ju precis som du säger omfattande. Bara sjukvårdskontakterna i detta fall kommer ju att vara ansenliga och det lilla som återfinns i FUP (som ligger nära i tid för gärningen) skvallrar ganska tydligt om vad problemet är, och det är inte någon psykossjukdom.
Citera
2020-06-10, 22:57
Medlem
Citat:
Antalet journaler och dokument man tar in för bedömning är ju precis som du säger omfattande. Bara sjukvårdskontakterna i detta fall kommer ju att vara ansenliga och det lilla som återfinns i FUP (som ligger nära i tid för gärningen) skvallrar ganska tydligt om vad problemet är, och det är inte någon psykossjukdom.

Ja precis, hon är inte psykotisk.
Hon är troligen personlighetsstörd i kombination med ett missbruk som försvårat hennes förmåga till känslomässig anknytning, emapatisk förmåga och konsekvenstänk.
Det lär inte i sig ge skäl för ett LRV även om jag tror att hon ändå hamnar inom rättpsykiatrins regi större delen av sin strafftid likväl, jag misstänker dock att det inte är något längre straff bakom murarna ändå.

Hennes probelamtik, det faktum att hon börjat sticka sig en offerkofta och att hon är kvinna, talar mycket för att det ändå kommer inriktas på "vård " och att hon rätt snart är ute i samället igen, om än lika dysfunktionell så åtminstone långt i från sina andra barn.
Citera
2020-06-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ja precis, hon är inte psykotisk.
Hon är troligen personlighetsstörd i kombination med ett missbruk som försvårat hennes förmåga till känslomässig anknytning, emapatisk förmåga och konsekvenstänk.
Det lär inte i sig ge skäl för ett LRV även om jag tror att hon ändå hamnar inom rättpsykiatrins regi större delen av sin strafftid likväl, jag misstänker dock att det inte är något längre straff bakom murarna ändå.

Hennes probelamtik, det faktum att hon börjat sticka sig en offerkofta och att hon är kvinna, talar mycket för att det ändå kommer inriktas på "vård " och att hon rätt snart är ute i samället igen, om än lika dysfunktionell så åtminstone långt i från sina andra barn.

Absolut. Den typen av person är inte det lättaste att ha på anstalt även om man knappast kommer att kunna vårda henne i egentlig mening. Hon kommer att vara i samma skick när hon lämnar, fast kanske lite mindre medicinerad. Barnen lär det inte bli någon mer vårdnad om och med tanke på ålder är det tveksamt om det blir några nya (tack och lov). Livet i det fria lär inte bli någon dans på rosor men jag hoppas ändå på att man gör ett bättre jobb i HR från åklagarsidan. Det finns saker att gå på för annan tolkning av bevisen, för andra åtalspunkter än det man fått med sig i TR och således hårdare straff.
Citera
2020-06-11, 06:35
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
(...)

Sedan har patienterna på rättspsyk såklart bättre chans till friförmåner så länge de inte sitter med SUP.
Det kommer dock en och annan häktes eller fängelsedömd patient och "gästspelar" en tid pga av de försämrats i sitt psykiska under sin tid. (dessa är till största delen de med antisocial personlighetsstörning, de döms till fängelse och inte LRV)
De har dock samma restriktioner då som de hade i häktet alt fängelse.
En av landets livstidsdömda har suttit större delen av sitt straff på den klinik jag jobbar på.

SUP var inte aktuellt i detta fall, om jag minns rätt?
Innebär SUP oftast ett längre straff (vård)? Jag förstår att det är individuellt, men det finns säkerligen statistik även på det?
Citera
2020-06-11, 10:30
Medlem
Citat:
SUP var inte aktuellt i detta fall, om jag minns rätt?
Innebär SUP oftast ett längre straff (vård)? Jag förstår att det är individuellt, men det finns säkerligen statistik även på det?

Det beror på vad du menar, längre vårdtid med eller utan SUP eller med/utan SUP jämfört med fängelsestraff. Enligt forskning så tenderar de som har dömts till vård villkorad med SUP att sitta länge än vad de gjort om de blivit dömda till ett tidsbestämt straff (redan diskuterat längre bak i tråden), men jag tror inte att det gjorts jämförelser mellan vårdtider med SUP och utan SUP. Det flesta (ca 75%) som döms till vård har SUP som villkor. Exempelvis sorterar ju Belfrages forskning bort de som inte villkorats med SUP. Däremot är det rimligt att anta att vårdtiden blir kortare än med SUP eftersom man redan på förhand bedömer återfallsrisken som låg. Man kan nog anta att R skulle komma ut väldigt fort om hon döms till vård, finns dock inget som talar för att hon har den typen av problematik som motiverar vård istället för fängelse.
Citera
2020-06-11, 11:46
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Det beror på vad du menar, längre vårdtid med eller utan SUP eller med/utan SUP jämfört med fängelsestraff. Enligt forskning så tenderar de som har dömts till vård villkorad med SUP att sitta länge än vad de gjort om de blivit dömda till ett tidsbestämt straff (redan diskuterat längre bak i tråden), men jag tror inte att det gjorts jämförelser mellan vårdtider med SUP och utan SUP. Det flesta (ca 75%) som döms till vård har SUP som villkor. Exempelvis sorterar ju Belfrages forskning bort de som inte villkorats med SUP. Däremot är det rimligt att anta att vårdtiden blir kortare än med SUP eftersom man redan på förhand bedömer återfallsrisken som låg. Man kan nog anta att R skulle komma ut väldigt fort om hon döms till vård, finns dock inget som talar för att hon har den typen av problematik som motiverar vård istället för fängelse.

Jag syftade till: ”Enligt tingsrätten ska undersökningen inte omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning.”

Jag tror ju att eventuella allvarliga psykiska störningar är självförvållade genom missbruk, och då antar jag att den stora sinnesundersökningen kommer visa att hon är lämplig (?) för fängelsevistelse.
Men om det skulle visa sig att hon får vård istället så klurade jag på om det var bättre eller sämre med SUP.

Ok, så det har tagits upp tidigare - minnet är dåligt och kort här.

Tack för svar!
🌸
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in