Citat:
Ursprungligen postat av
OroligLantis
Jag har en bekant som dömdes till ett tioårigt fängelsestraff (och satt sedvanliga 2/3).
Han tänker aldrig hamna i fängelse igen. Den enkla utvägen hade ju varit att sluta begå brott, men han valde istället att spela sjuk(are än han är) nästa gång han blev häktad, o hamnade på psyket istället för häktet.
Polisutredningen lades ned, så någon egentlig psykologisk utredning gjordes aldrig, men jag kan tänka mig att han är tillräckligt påläst för att få igenom det.
Sen verkar det på många här som att rättspsyk är minst lika illa som fängelse, så jag vet inte varför han hellre vill dit. 🙈
En anledning är att tiden på rättpsyk avgörs efter hur vidare du svarat på behandling och vad för risk som föreligger för återfall.
Är du inte sjuk på riktigt och spelar sjuk så kan du ju "friskna" till självmant och få ett kortare straff tidsmässigt.
MEN det är mycket svårt att fejka sig till en allvarlig psykisk störning under en rättpsykatrisk undersökning. ( om ens möjligt)
En RPU är oftast mycket omfattande och de hämtar ut journaler från barndomen blandannat, en socialutredning finns med, även om den inte alltid är så omfattande, men där beskrivs allt från hemförhållanden under uppväxten till eventuell psykisk sjukdom i släkt och familj..
Självklart är observeratioerna under de 4 veckorna av den misstänkte en stor del, detta utifrån samtal med patienten, men även mycket observeration av hur hen ter sig på avdelningen.
Sedan har patienterna på rättspsyk såklart bättre chans till friförmåner så länge de inte sitter med SUP.
Det kommer dock en och annan häktes eller fängelsedömd patient och "gästspelar" en tid pga av de försämrats i sitt psykiska under sin tid. (dessa är till största delen de med antisocial personlighetsstörning, de döms till fängelse och inte LRV)
De har dock samma restriktioner då som de hade i häktet alt fängelse.
En av landets livstidsdömda har suttit större delen av sitt straff på den klinik jag jobbar på.