2020-06-12, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Skulle Stig Engström ha blivit fälld för Palmemordet - givet att man provat att lagföra honom i Rättan Tid??

Med pajas-Holmér som åklagare så är jag inte säker på om ens Paolo Roberto hade fällts för sexköp trots erkännande.
Citera
2020-06-12, 10:30
Moderator
pbos avatar
Citat:
Skulle Stig Engström ha blivit fälld för Palmemordet - givet att man provat att lagföra honom i Rättan Tid??
Det beror ju rätt mycket på vad som hade framkommit vid förhör och ytterligare utredning. Hade polisen tagit in honom redan 1-2 mars så hade de hittat krutrester på rocken om han var GM.

Med denna bevisning borde han inte ha blivit fälld. Men CP fälldes i tingsrätten med svagare bevisning och efter Quick-skandalen får man ju utgå från att vad som helst kan duga inför svensk domstol. Fundera över scenariot att SE ser rättegången som sin chans till rampljus i ett värdelöst liv? Han kanske hade erkänt oavsett skuld när han väl suttit hos polisen?
Senast redigerad av pbo 2020-06-12 kl. 10:35.
Citera
2020-06-12, 10:31
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Med pajas-Holmér som åklagare så är jag inte säker på om ens Paolo Roberto hade fällts för sexköp trots erkännande.
Självklart inte. Roberto är ju inte kurd.
Citera
2020-06-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Det beror ju rätt mycket på vad som hade framkommit vid förhör och ytterligare utredning. Hade polisen tagit fått in honom redan 1-2 mars så hade de hittat krutrester på rocken OM han var GM.

Med denna bevisning borde han inte ha blivit fälld. Men CP fälldes i tingsrätten med svagare bevisning och efter Quick-skandalen får man ju utgå från att vad som helst kan duga inför svensk domstol. Fundera över scenariot att SE ser rättegången som sin chans till rampljus i ett värdelöst liv? Han kanske hade erkänt oavsett skuld när han väl suttit hos polisen?
Om du nu ska dra in Christer Pettersson (Engströms "olycksbroder" , i avseendet att bli evigt förtalad i smb med MOP) är det ju faktiskt så att CP sannolikt fortfarande suttit inlåst - givet att "kejsarinnan" Lisbeth P inte råkat schabbla bort sig vid vittneskonfrontationen med CP 1988!
Citera
2020-06-12, 10:43
Medlem
Citat:

Han skulle absolut inte blivit fälld med det lilla som vi vet nu, men det hade med 99% chans antagligen varit tillräckligt för att gripa och anhålla honom för att förhöra sig om mer, och förmodligen hade han kunnat bli häktad åtminstone en kortare tid.

Det hade sen i sin tur gjort att man exempelvis hade kunnat höra en massa människor i hans närhet, göra husrannsakan i hemmet och på arbetsplatsen, förhöra honom hårdare och betydligt mera utförligt, göra en teknisk undersökning av arbetsplatsen samt hans kläder, skaffa sig en bild av hans levnadsmönster och åsikter, utreda hans kontaktnät, eventuellt valla honom på brottsplatsen. Samt naturligtvis då trippelkolla om hans berättelse verkar kunna vara rimlig, eller är helt omöjlig. Med mera..

Vilket i sin tur hade gjort att man hade kunnat avföra honom från utredningen som EJ trolig mördare, eller gräva vidare ännu djupare. Polisen var ju initialt väldigt intresserad av att forska vidare i det här, men nu bestämde Holmér som den superproffsiga utredaren han var att man skulle komma fram till att det inte var Skandiamannen.
Senast redigerad av Macke85 2020-06-12 kl. 11:18.
Citera
2020-06-12, 10:46
Moderator
pbos avatar
Citat:
Om du nu ska dra in Christer Pettersson (Engströms "olycksbroder" , i avseendet att bli evigt förtalad i smb med MOP) är det ju faktiskt så att CP sannolikt fortfarande suttit inlåst - givet att "kejsarinnan" Lisbeth P inte råkat schabbla bort sig vid vittneskonfrontationen med CP 1988!
Nja, utan konfrontationen hade han inte dömts alls. Frågan är ju om LP hade kunnat peka ut någon alls vid en vettigt utförd konfrontation? Men visst, CP kunde ha suttit inlåst för brottet trots obefintlig bevisning. Dock har inte en enda juristdomare ansett honom skyldig. Med tanke på CPs liv är det oklart om det blev bra eller dåligt för honom som det nu blev.

Dock är detta OT i denna tråd. Åter till SE. Hade han tagits in på förhör och erkänt, så hade han fällts på de bevis som nu finns plus erkännande. Hade han nekat hade det blivit svårare, men givet brottets dignitet hade man nog prövat åtal i alla fall.
Citera
2020-06-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Och i artikeln intill beskrivningen en bild på SE i sitt hem: https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
Stig har passande nog inte glojärnen på i artikeln
Citera
2020-06-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Med tidsstämpeln tycker jag att om man ska diskutera huruvida det ena eller det andra är möjligt, och om skillnaden mellan möjligt och omöjligt rör sig i storleksordningen 10tals sekunder hit eller dit, då är det absolut grundläggande att på ett extremt stringent sätt försöka bedöma tillförlitligheten och exaktheten i alla uppgifter som man bygger sitt resonemang på. Var folk möttes, exakt när någonting hände, osv.

Om det finns en inbyggd prutmån eller brist på exakthet i någon uppgift så ska den upp på bordet och bedömmas så väl det går, så att alla osäkerheter kan räknas ihop, och i summeringen säga vad vi egentligen kan säga oss veta och inte veta.

(Av samma anledning ställer jag mig lika tvekande till påståendet som framförts på sina ställen nyligen att Sture Engströms beskrivning av vittnet Jeppson på något sätt bevisar att Engström är mördaren, därför att han skulle bara ha kunnat se Jeppson från plats si och så. Då krävs det exceptionella bevis som visar att man vet exakt var alla stod och vad man kunde se varifrån)

Jag håller med dig till fullo om att det inte finns i närheten av tillräckligt med hårda bevis för att säga säkert att Sture Engström är skyldig. Det finns en massa grejer som gör honom trovärdig och väldigt lite i min mening som talar emot. Men det är inte samma sak som att det finns bevis.

TP utgår jag ifrån har skrivit en bok med bland annat målet att den ska vara säljbar och läsvärd. Varför någon annars skulle ge sig på att beskriva precis exakt hur Engström går från Skandiahuset till mordplatsen - något som förstås är helt omöjligt för någon att säga i detalj idag 35 år senare - har jag svårt att se.

Stämpelklockan och vilken tid den visar är bara intressant ur två syften:

1. Kan man placera Engström i närheten av mordplatsen, vid tiden för mordet? Ja! Denna fråga är avklarad sedan länge.
  2. Kan den ge Engström ett alibi som bevisar att han inte kan vara mördaren? Svaret på denna fråga är såvitt jag uppfattar det "nej". Engström själv försökte få det dithän via att säga att stämpelklockan gick fel och att han lämnade Skandiahuset :20, istället för :19. Men så var det inte och i vilket fall har jag inte sett någonting som styrker exakt vad klockan var med tillräcklig säkerhet för att överhuvudtaget säga bu eller bä

Jag uppskattar att du lyfter frågetecken i resonemanget.
Betänk att jag i tidsuppskattningen väljer det bästa scenariot ur TPs perspektiv vid de olika hållpunkterna. SE kan ha stämplat ut i slutet av den uppgivna minuten och således lämnat Skandia ännu senare.

Det kan ha tagit längre tid för O&L att ta sig till mordplatsen. Det tog 1 min 35 sek för N.F att gå till den plats där han uppger att han hörde skotten. Stämmer det skedde mötet snarare kring 23:19:55.

Stämmer vittnet HOs uppgift är det helt orimligt att anta att SE är mannen N.F såg då SE isf lämnat Skandia efter mötet skett. Det gäller oavsett när mötet skedde eller när i intervallet SE stämplade ut.

Så: Den tredje punkten som gör stämpelklockan intressant är om det är rimligt att anta att det är SE som vittnet N.F uppger sig se följa efter makarna Palme. Och det är det vi (iaf jag) diskuterar.
Citera
2020-06-12, 11:22
Moderator
pbos avatar
SE:s utstämplingstid är faktiskt ett verkligt graverande indicium mot honom. I alla fall hur han själv hanterar den. Redan på f.m. 1/3 ser han till att få reda på den eftersom
Citat:
tidningarna, polisen och Norge [sic!] jagar honom.
Vid tidpunkten känner ingen till honom, än mindre jagar honom. Han får då uppgiften 23:20 från sin arbetsgivare. Efter koll av klockan mot Fröken Ur justeras detta till 23:19. Vi vet inte om detta är 23:19:00 eller 23:19:59 för klockan stämplar endast minuter.

Det graverande är att SE under åren kommer att ange en allt senare tidpunkt för sin utstämpling för att till slut ange den till 23:23. Varför? Från att ha varit mycket mån om att veta exakt när han stämplade sviktar plötsligt minnet. Och inte bara sviktar, det sviktar bara åt ett håll.

Om SE bara hade haft svårt att minnas exakt när han stämplade ut så hade tidpunkten svajat fram och tillbaka runt 23:20. Det är lika troligt att minnas fel åt båda hållen. Sannolikt hade han väl sagt att det var runt 23:20 helt enkelt. Det är ju egentligen bara om man aktivt vill ge intryck av att det var så sent som möjligt som SE:s beteende blir rimligt. För varje gång han får chansen att uttala sig knuffar han tiden lite längre fram. Varför skulle han ha ett intresse av det?
Citera
2020-06-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ja det är iskallt, men samtidigt mindre överraskande om man frigör sig från bilden av en mördare som en råbarkad buse. Signalementet är ute. Utstämplingen från jobbet kommer förr eller senare noteras av polisen när de börjar söka av vilka som kan ha varit på plats. En rimligt intelligent person begriper att det kommer vara lönlöst att ligga lågt och hoppas. Återstår att fly, men har man skjutit just en regeringschef är man fredlös i hela världen. Alltså är det enda alternativet att se till att man får status som vittne. Det är ett stort riskmoment att ringa polisen, men det är bättre att ta risken direkt än låta dem komma och knacka på. Kanske är det, som jag skrev tidigare, ett första steg till att erkänna. När det inte blir förhör är det enkelt att ringa SvD och prata ut. Bara att spela ut rollen som vittne fullt ut.

Ja, jag tycker inte egentligen att det är så svårsmält heller.

Vi vet ju att en uppsjö gärningsmän, vanliga människor, inte förhärdade brottslingar, kan blåneka förhörspoliser rakt i ansiktet och spela sin roll under lång tid. Jag kollade nån gång lite på videon med tvåbarnsfadern som hade mördat sin fru och sina två små söta flickor och sänkt deras kroppar i en oljetunna - för att han ville starta ett nytt liv med sin älskarinna - och sen sitter och blånekar polisen innan han erkänner efter ett par timmar. På ett plan är det ju obegripligt att nån som ter sig som vem som helst kan göra nåt sånt, men sen har man beviset där rakt under ögonen att jo det går tydligen alldeles utmärkt.

En variant som jag kan tänka mig, men som förstås är spekulation, är följande. Engblom beskrivs ju av ett flertal bekanta som omväxlande vek, feg, omanlig, en aning löjeväckande, och så vidare. Själv har han beskrivit sig själv när han var yngre som sjukligt blyg, men med ett mycket starkt självförtroende .

Jag kan tänka mig att han helt enkelt hade blivit skicklig på att spela på andra människors underskattning av vad en sådan som honom var kapabel till. Och att han därmed kom att nära ett förakt mot omvärlden - som inte gav honom den respekt han tyckte den borde göra, då han egentligen var mycket smartare och slugare än dom och deras förutfattade meningar och antaganden om hans person.

Så vad jag menar på är att Engström kan ha haft en inte oansenlig - och kanske inte helt missriktad - tilltro till sin förmåga att manipulera sin omgivning och deras bild av honom. Han kan ha gått in i det hela hyfsat trygg i tron att fick han bara chansen att spela vanlige grå, harmlöse, lite stollige, lite irriterande Stig Engström som man inte riktigt behövde ta på allvar, då skulle han göra det med bravur.

Och sen har han då använt detta självförtroende till att ganska så metodiskt och inte helt oävet sabotera utredningen innan den ringar in honom.

Vill man romantisera den misstänkte mördaren lite med en Hollywoodmotsvarighet blir det denna: https://www.youtube.com/watch?v=4OAFtr-ciQE
Senast redigerad av timeisbackwards 2020-06-12 kl. 11:49.
Citera
2020-06-12, 11:48
Avslutad
Citat:
Detaljer i LP:s vittnesmål ska man naturligtvis inte fästa någon större vikt vid. Hennes man har precis blivit ihjälskjuten utan förvarning på en mysig promenad hem efter en trevlig biokväll. Hennes värld har raserats och allt är kaos. Att tro att hon ska kunna ta in sådana saker som mördarens ansikte är ju helt absurt.

Detaljerna kommer också i senare vittnesmål och beror sannolikt på att hennes minne har lagt till detaljer från media.

fast vissa saker kan etsa sig fast i minnet

"Omedelbart efter det att Olof Palme beskjutits vred sig Lisbeth Palme med
ett ryck åt vänster. Samtidigt sade hon något om smällare. I det ögonblicket
blev hon själv beskjuten. Hon förstod då vad som hade hänt. Därefter iakttog hon mannen på ett avstånd av 5 – 7 meter. Hon befann sig ansikte mot
ansikte med mannen. Lisbeth Palme vet inte om stod upp eller satt på huk
när hon gjorde iakttagelsen, men hon tror att hon stod upp. Mannen stod i
ett ljussken. Lisbeth Palme anger på en bifogad skiss mannens position."

källa granskningskommissionen

om det nu var skytten

varför sköt han inte igen?
Senast redigerad av klinkerhofen 2020-06-12 kl. 11:51.
Citera
2020-06-12, 11:51
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
fast vissa saker kan etsa sig fast i minnet
Fast mest är det så på TV och bio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto