2020-06-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Testar en tredje och sista gång innan jag ger upp med ovanstående fråga: Hade uppgiften om det försvunna vapnet med elfenbenskolv varit tillgänglig utanför polisens egna pärmar i höjd med 1992?

Annars är det kanske den märkligaste grejen med allt som rör SE. För att citera en annan användare, "det där låter mer som en beskrivning på hur han utförde mordet än en teori."

Uttalandet är helt magiskt vansinnigt, det är ingenting en normal person ens skulle tänka, men SE vet exakt vilket vapen han skulle ha använt och var detta vapen(som faktiskt existerat) har funnits innan mordet!
Citera
2020-06-11, 22:21
Medlem
kato85s avatar
Kära medlemmar, denna diskussion borde inte handla om huruvida SE är mördaren eller inte, eftersom det finns överväldigande bevis för att han inte är det.

Diskussionen borde handla om varför Palmeutredningen valde att göra Skandiamannen till syndabock, och varför de valde att avsluta allt, och om alla spår verkligen blev utredda till fullo.
Citera
2020-06-11, 22:30
Medlem
Väktaren som träffade SE när han kom tillbaks till Skandiahuset ca 23:41 beskrev honom som chockad och att han pratade osammanhängande, blev han chockad först efter att ha lämnat mordplatsen eller varför har inget vittne sett en chockad och svamlande SE på mordplatsen?
Citera
2020-06-11, 22:31
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Uttalandet är helt magiskt vansinnigt, det är ingenting en normal person ens skulle tänka, men SE vet exakt vilket vapen han skulle ha använt och var detta vapen(som faktiskt existerat) har funnits innan mordet!

Om SE var GM så är ju intervjun ett tydligt tecken på hur han riktigt bubblade av uppdämd önskan att få berätta om sin betydelse och påverkan på Sveriges historia.

Han måste ha upplevt en enorm frustration över att istället vara övergiven och bortglömd.

Kanske de övriga som var inblandade i dådet levde betydlig lyckligare liv, i alla fall i SE:s eget huvud.

Alkoholen fick döva smärtan.

Kort före sin död kan SE tänkas ha erkänt allt i en text som han sparade i datorn.

Han hade inte tänkt sig att en person med intresse av nedtystning skulle vara snabbt på plats i hans bostad.

Denne okände person har, i resonemanget, genom åren noga övervakat alla som sitter på info om MOP, och vid minsta tendenser till begynnande läcka har denne vidtagit särskilda åtgärder.

Två män som kan ha fått känna på dessa åtgärder är Stig Engström och Christer Pettersson.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-11 kl. 22:50.
Citera
2020-06-11, 22:33
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kära medlemmar, denna diskussion borde inte handla om huruvida SE är mördaren eller inte, eftersom det finns överväldigande bevis för att han inte är det.

Diskussionen borde handla om varför Palmeutredningen valde att göra Skandiamannen till syndabock, och varför de valde att avsluta allt, och om alla spår verkligen blev utredda till fullo.

Min gissning lutar åt Polisspåret. Jag tänker att SE valdes då han helt riktigt ”inte kan kommas runt”, därav kan han användas för att stänga förundersökningen.
Citera
2020-06-11, 22:36
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Du vill alltså inte ta till dig bevisen som finns.

Om han pekar ut vittnet på Luntmakargatan. Bevisar inte det att Engström var på mordplatsen inom 30 sekunder efter mordet?

Hur många män springer runt med handlovsväska runt mordplatsen? Vad är sannolikheten att mördaren är en dubbelgångare till Engström?

Det är inte bevis. Ingen kallar det bevis, det är möjligen indicier.
Citera
2020-06-11, 22:42
Medlem
Är Robert Gustafssons iakttagelser att förakta undrar jag..?
Tycker dom låter trovärdiga..
Citera
2020-06-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ja det känns lite som det närmaste ett "OJ Simpson: If I did it" man kan komma med SE, och det var såvitt jag vet den sista intervjun och hade karaktären av ett bokslut. Fattar ni inte nu ger jag upp, typ. Det hade gått så länge att det kanske kändes safe att trolla lite extra en sista gång.
Citera
2020-06-11, 22:46
Medlem
KP lät inte så övertygad om att han verkligen trodde på SE som gärningsman, även om han försökte framställa det så. Men om han nu verkligen tror på det på riktigt så lyckades han verkligen inte alls förmedla varför han gör det.
Något måste ju fått PU övertygade från början för att spendera tid på att försöka få fram SEs DNA etc. Men inget i det han sade igår var annat är rena spekulationer där han helt gled över tillvägagångssätt och motiv. Istället pratade han bara om enstaka vittnen och enstaka klädesplagg de mindes som skulle kunna passa in på SE.
Väldigt förvånande om han skulle kunnat tro att övertyga en enda person med den presskonferensen.
Citera
2020-06-11, 22:46
Medlem
Något jag saknat och inte sett här heller är hur SE visste varför OP och LP skulle komma gående på Sveavägen.

Och hur kunde timingen vara så bra?

Någon?
Citera
2020-06-11, 22:49
Medlem
Citat:
Väktaren som träffade SE när han kom tillbaks till Skandiahuset ca 23:41 beskrev honom som chockad och att han pratade osammanhängande, blev han chockad först efter att ha lämnat mordplatsen eller varför har inget vittne sett en chockad och svamlande SE på mordplatsen?
Precis. Jag gillar även hur i princip hela väktargänget blev fundersamma över att han skulle ha hjälpt en man som var en enda stor blodfontän från ryggläge till framstupa sidoläge, utan att få en droppe blod på kläder och händer. Själv kan jag knappt få en paper cut utan att det hamnar en blodfläck på nånting av textil eller papper.
Citera
2020-06-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
Är Robert Gustafssons iakttagelser att förakta undrar jag..?
Tycker dom låter trovärdiga..

Vad har han haft för iakttagelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in