2020-06-18, 12:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag såg det. Men har det kommit fram något nytt? Var det värt att sammankalla pressen?

Sammanfattningen är att åklagaren KP inte hade något nytt att komma med, det finns inga som helst bevis för vem som mördat Palme men hans magkänsla vill tro att det är Engström som gjort det.
Citera
2020-06-18, 12:41
Medlem
"Men jag vet inte vem det var som sköt Palme, säger Hans Ölvebro.

Sammanfattningsvis anser Hans Ölvebro att han inte heller blev så mycket klokare av chefsåklagare Krister Peterssons och spaningsledare Hans Melanders tv-sända pressträff.

Särskilt inte av den efterföljande tv-debatten som pågick långt in på onsdagseftermiddagen.

– De spräckte ju hela tv-tablån på grund av allt tjat. Jag hade sett fram emot att se en australiensisk serie jag följer, ”Hemma igen”, men den föll helt ur tablån.

Du hade hellre sett ”Hemma igen”?

– Ja, det skulle ju varit säsongsavslutning i dag, själva upplösningen på alla intriger. Den är faktiskt lite spännande, säger före detta spaningsledare Hans Ölvebro, 75."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGrv4/olvebro-sapo-forvrangde-informationen

Citera
2020-06-18, 16:31
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnet-vid-grand-pekar-nu-ut-stig-engstrom-blev-aldrig-forhord-av-nya-palmeutredningen

Citat:
Hon säger sig nu vara säker på att det är samma person som hon såg utanför Grand.

– Han har samma keps och allt. Men det var aldrig något tal om honom. Och jag såg inte de där intervjuerna för vi tittade inte så mycket på tv då. Jag hade inte sett hans bild någonstans under alla dessa år, i onsdags var första gången.

ett vittne som pekar ut han vid biografen, tänk om hon hade fått se en bild av han 86 kanske mordet hade varit löst nu.
Citera
2020-06-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Det kan han visst ha gjort. Han var ganska ensam i hela huset och kan ha sett LOP från fönstret i något annat rum eller ett gemensamt utrymme.

Om SE hade specialnyckel till sitt tjänsterum, så kom han förmodligen inte in i någon annans rum. Frågan är alltså om det fanns åtkomliga gemensamma utrymmen på vån. 1 som SE kunde spana från?

Enligt denna artikel i Proletären från 1991, fanns bara fyra personer i Skandiahuset denna kväll, SE och tre väktare: http://proletaren.se/artikel/vad-hande-i-skandiahuset
Någon annanstans har jag dock läst att det var en hel del "aktivitet" i Skandiahuset denna afton, vilket ju inte riktigt går ihop.

AGAG lär enligt flera källor haft ett dolt kontor i Skandiahuset, med hemlig ingång från Luntmakargatan. AGAG sägs dessutom haft band till Stockholms Försvarsskytte Förening. Frågan är om det var samma skytteförening som SE var med i? Om det går att styrka samband mellan AGAG och SE tycker jag det finns skäl att återuppta förundersökningen, då KP nu har pekat ut SE som trolig gärningsman.
Senast redigerad av polox 2020-06-18 kl. 17:36.
Citera
2020-06-18, 18:09
Medlem
Stones avatar
edit: flyttad
Senast redigerad av Stone 2020-06-18 kl. 18:58.
Citera
2020-06-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnet-vid-grand-pekar-nu-ut-stig-engstrom-blev-aldrig-forhord-av-nya-palmeutredningen

ett vittne som pekar ut han vid biografen, tänk om hon hade fått se en bild av han 86 kanske mordet hade varit löst nu.

har lite svårt för detta

alltså hon missade honom då i alla tidningar och tv men 34 år senare är hon säker på att det var honom hon såg då?

vem fan minns någon man har sett flyktigt för 34 år sedan?
Citera
2020-06-18, 19:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
har lite svårt för detta

alltså hon missade honom då i alla tidningar och tv men 34 år senare är hon säker på att det var honom hon såg då?

vem fan minns någon man har sett flyktigt för 34 år sedan?

Alla som vet något om hur minnet fungerar tar sådant för trams förstås. Det är inte ens värt att fråga vittnen som gav sig till känna direkt efter mordet vad som hände.
Citera
2020-06-18, 20:34
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Hållit nio förhör med Stig Engströms exfru
Förhört den nya ägaren till det hus som Stig Engström bodde i.
Förhört vapensamlarens dotter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-har-palmegruppen-gjort-for-att-utreda-engstrom

osv. OK. De har förhört en massa folk, grillat hans exfru nio gånger, för att få info om snubben om att han erkänt nåt eller pratat bredvid mun.

Citat:
Vi anser att det materialet vi redan har ger ordentligt stöd för den slutsats vi har kommit fram till.

Citat:
Fotnot: SVT har begärt ut och väntar på dokumentation som ger mer information om vad de olika utredningsåtgärderna har givit för resultat.
Citera
2020-06-19, 03:12
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jo, men inte från sitt fönster som jag skrev. Och antag att han ser dem från något annat fönster (som i sig gärna kan undersökas hur långt man ser i mörker nerpå gatan för att identifiera gående på håll som just paret Palme) så dräller han alltså ned i receptionen med mord i sinnet, men tar sig tid att småprata med väktarna om sin kommande skidsemester för att sedan gå ut och skjuter statsministern.
Tja, dräller och dräller. Som Filter har påpekat så kan han ju ha tagit en väg från Luntmakargatan till Grand sedan tillbaka till Luntmakargatan och raka vägen till receptionen för att gå till handling. Förresten så hade SB en egen utgång till Luntmakargatan.
Citera
2020-06-19, 03:26
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Om SE hade specialnyckel till sitt tjänsterum, så kom han förmodligen inte in i någon annans rum. Frågan är alltså om det fanns åtkomliga gemensamma utrymmen på vån. 1 som SE kunde spana från?

Enligt denna artikel i Proletären från 1991, fanns bara fyra personer i Skandiahuset denna kväll, SE och tre väktare: http://proletaren.se/artikel/vad-hande-i-skandiahuset
Någon annanstans har jag dock läst att det var en hel del "aktivitet" i Skandiahuset denna afton, vilket ju inte riktigt går ihop.

AGAG lär enligt flera källor haft ett dolt kontor i Skandiahuset, med hemlig ingång från Luntmakargatan. AGAG sägs dessutom haft band till Stockholms Försvarsskytte Förening. Frågan är om det var samma skytteförening som SE var med i? Om det går att styrka samband mellan AGAG och SE tycker jag det finns skäl att återuppta förundersökningen, då KP nu har pekat ut SE som trolig gärningsman.
Kontorsbyggnader av det där slaget brukar inte sällan ha olåsta gemensamma utrymmen på varje våningsplan. Många kontor av mindre viktig rang kan också vara olåsta.

AGAG/SB hade definitivt ett hemligt kontor i Skandiahuset. Deras kontor hade egen ingång mot Luntmakargatan, ja. Det var ju dåvarande högsta Skandia-hönset Lindencrona (själv SB-man av hög rang) som hade ordnat detta.

Om SE är GM så är det i allra högsta grad misstänkt att SB på något vis kan ha varit inblandade. Det där med SFF tål definitivt att gräva i! Tack för det uppslaget.
Citera
2020-06-19, 03:30
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Men jag vet inte vem det var som sköt Palme, säger Hans Ölvebro.

Sammanfattningsvis anser Hans Ölvebro att han inte heller blev så mycket klokare av chefsåklagare Krister Peterssons och spaningsledare Hans Melanders tv-sända pressträff.

Särskilt inte av den efterföljande tv-debatten som pågick långt in på onsdagseftermiddagen.

– De spräckte ju hela tv-tablån på grund av allt tjat. Jag hade sett fram emot att se en australiensisk serie jag följer, ”Hemma igen”, men den föll helt ur tablån.

Du hade hellre sett ”Hemma igen”?

– Ja, det skulle ju varit säsongsavslutning i dag, själva upplösningen på alla intriger. Den är faktiskt lite spännande, säger före detta spaningsledare Hans Ölvebro, 75."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGrv4/olvebro-sapo-forvrangde-informationen

Ölvebro är en person man aldrig kan ta seriöst. Utredningen under honom var katastrofal, därmed inte sagt att de som jobbade under honom var det, men det begicks nästan lika många fel som under Holmers tid, exempelvis det faktum att det dröjde fram till 1993 innan man fann ut att man inte provskjutit alla vapen som skulle in
Citera
2020-06-19, 03:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler

Vilka andra bilder har hon och andra vittnen inte sett? VG? CA? De Kock? AA? etc etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in