2020-06-11, 12:41
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Att dagen efter gå ut till media och säga ni har förväxlat mig med mördaren. Samma klädsel, längd och keps men det var inte jag!, måste ses som en kanonstrategi för att bli ointressant för utredningen? En omvänd Sture Bergwall strategi med twist.
Ja. Och samtidigt håna polisen för att inte kunna lägga pussel.

Framstod antagligen mest som en jobbig jävel som sökte uppmärksamhet.
Senast redigerad av lakritc 2020-06-11 kl. 12:51.
Citera
2020-06-11, 12:42
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Han var säkert i kontakt med datorer i jobbet redan under 80-talet så att han skulle ägt en dator år 2000 är inget konstigt alls. Fanns många som var 60+ som hade en dator då. Han hade kanske rent av internet också.

Huruvida han tog sitt liv är ju också lite omtvistat. Han verkar ha varit ganska nedgången när han gick bort. Alkoholiserad.. Kanske stannade bara hjärtat? Polisen som fann honom sa ju i nån tidningsintervju för några dar sen att det inte fanns några tydliga tecken på självmord, han verkade ha dött i all hast. Så vi vet väl inte riktigt med säkerhet hur det var med den saken.

Trodde han hängde sig? Detta blir mer och mer märkligt..

Jag vet bladade ihop årtalen, givetvis dog han inte samma år som Palme, tänkte på hur många datorer det fanns 86.. förmodligen färre än 00
Citera
2020-06-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Trodde han hängde sig? Detta blir mer och mer märkligt..

Dödsorsaken var en kombination av starka värktabletter och alkohol.
Citera
2020-06-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq

Precis och då är det lite knivigt att avgöra om det var otur, självmord eller naturligt fysiologisk reaktion.
Citera
2020-06-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Precis och då är det lite knivigt att avgöra om det var otur, självmord eller naturligt fysiologisk reaktion.

Enligt uppgift hade han ätit flera askar, det är knappast otur.
Citera
2020-06-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Enligt uppgift hade han ätit flera askar, det är knappast otur.

Troligtvis självmord men han led antagligen av ett tungt missbruk. Vi vet inte med säkerhet!

Det har ingen avgörande betydelse egentligen.
Citera
2020-06-11, 12:56
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq

Då är det absolut något lurt.
Citera
2020-06-11, 12:57
Medlem
lakritcs avatar

Kan bara instämma. Överhuvudtaget inte professionellt utfört och att det skulle ha varit ett beställningsjobb utomlands ifrån som diverse popförfattare anser verkar inte speciellt troligt.
Citera
2020-06-11, 13:06
Medlem
Analysers avatar
Nu när SE är officiellt utpekad som misstänkt kan man ju hoppas att fler personer som känt honom kan träda fram och berätta om honom. Om vi arbetar utifrån premissen att: SE sköt Olof Palme.

Nog måste han ha pratat en hel del om sin påstådda roll som vittne inför kollegor och anhöriga. Tidigare grannar, kollegor, vänner och anhöriga har utlåtit saker som "Han var en social, snäll och möjligtvis lite uppmärksammhetssökande person - men ingen mördare". Men det måste ju finnas mer att säga?

- Hur betedde han sig dagarna, veckorna och månaderna efter mordet?
- Hur reagerade SE på de olika uppslag som kom och gick genom åren ang. MOP?
- Skiljde sig den berättelse han uppgav till polisen från den han berättade privat?
- Om han nu sjönk djupare och djupare ner i ett alkoholberoende under 90-talet, vad berodde det på enligt hans egen utsago?
- Han måste ju privat ha givit sitt gillande / ogillande gentemot MOP, hur lät han i de diskussionerna?

Det här är givetvis frågor som PU har ställt till t. ex hans ex-fru och andra. Nog fan finns det mer att berätta än "SE var ingen mördare. Han var för vek". Han levde ändå 14 år till efter mordet skedde.

Edit: Jag är medveten om att ex-frun har yppandeförbud. Så kanske är det främst andra vänner, kollegor osv jag tänker mig kan skingra ljuset kring gåtan SE.
Senast redigerad av Analyser 2020-06-11 kl. 13:09.
Citera
2020-06-11, 13:12
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
Nu när SE är officiellt utpekad som misstänkt kan man ju hoppas att fler personer som känt honom kan träda fram och berätta om honom. Om vi arbetar utifrån premissen att: SE sköt Olof Palme.

Nog måste han ha pratat en hel del om sin påstådda roll som vittne inför kollegor och anhöriga. Tidigare grannar, kollegor, vänner och anhöriga har utlåtit saker som "Han var en social, snäll och möjligtvis lite uppmärksammhetssökande person - men ingen mördare". Men det måste ju finnas mer att säga?

- Hur betedde han sig dagarna, veckorna och månaderna efter mordet?
- Hur reagerade SE på de olika uppslag som kom och gick genom åren ang. MOP?
- Skiljde sig den berättelse han uppgav till polisen från den han berättade privat?
- Om han nu sjönk djupare och djupare ner i ett alkoholberoende under 90-talet, vad berodde det på enligt hans egen utsago?
- Han måste ju privat ha givit sitt gillande / ogillande gentemot MOP, hur lät han i de diskussionerna?

Det här är givetvis frågor som PU har ställt till t. ex hans ex-fru och andra. Nog fan finns det mer att berätta än "SE var ingen mördare. Han var för vek". Han levde ändå 14 år till efter mordet skedde.

Edit: Jag är medveten om att ex-frun har yppandeförbud. Så kanske är det främst andra vänner, kollegor osv jag tänker mig kan skingra ljuset kring gåtan SE.

Jag är ju numera rejält intresserad av Dubbelspåret SE och Stay Behind, och jag kan tänka mig att Stig såg framför sig hur han efter mordet skulle behandlas som en hjälte av de andra inblandade.

Istället blev han helt övergiven eftersom ingen av de övriga ville vara i hans närhet pga risken för upptäckt.

Då blev den naturliga följden att SE sökte sig till flaskan för att finna tröst, och en nedåtgående spiral inleddes.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-11 kl. 13:15.
Citera
2020-06-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Jag är ju numera rejält intresserad av Dubbelspåret SE och Stay Behind, och jag kan tänka mig att Stig såg framför sig hur han efter mordet skulle behandlas som en hjälte av de andra inblandade.

Istället blev han helt övergiven eftersom ingen av de övriga ville vara i hans närhet pga risken för upptäckt.

Då blev den naturliga följden att SE sökte sig till flaskan för att finna tröst, och en nedåtgående spiral inleddes.

Om SE är GM, och om det inte fanns tid från att SE stämplade ut för att leta reda på Palme, gå i förväg till dekorima och vänta, så måste han på något sätt ha fått anvisningar utifrån.

Men det är väldigt osannolikt. Jag tror SE var en viktigpetter med mytomaniska drag som råkade göra dig själv misstänkt när han bara ville verka intressant.
Senast redigerad av Manskahahusvagn 2020-06-11 kl. 13:25.
Citera
2020-06-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Får läsa protokollet vid tillfälle. Men visst, lite märkligt att man börjar bry sig om någon minut på en stämpelklocka förstås. Däremot om vi ponerar att han var ett enkelt vittne så vill han väl det för han ur denna rollen visade sig vara väldigt petig med hela händelseförloppet.

Nä, det i sig är ju inget man kan döma honom för.

Det som gör honom till den i min tycke mest trovärdige mördaren är att:

• Det finns starka skäl att tro att han befann sig mycket nära mordplatsen vid tiden för mordet, något han själv också säger att han gjorde
  • Ingen överhuvudtaget styrker att han varit på mordplatsen --efter-- att mordet skett, medan han själv säger sig ha varit där och mitt i händelsernas centrum
  • Det enda vittnet som hyfsat ser flyende GM lämnar ett signalement som stämmer väl in på honom
  • Han säger sig ha sett Lars Jeppsson på ett sätt som inget annat vittne förutom Lisbeth Palme säger sig ha gjort, vilket allra minst antyder att han skulle varit väldigt nära mordplatsen väldigt nära tiden för mordet
  • Tre personer vid Grand lämnar ett signalement som stämmer väl in på honom
  • Det är plausibelt att han kan ha observerat paret Palme på väg till bion när han lämnade Skandiahuset för att äta middag
  • Han känner bevisligen till miljön kring mordplatsen extremt väl
  • Han har haft möjlighet att hålla uppsikt över paret Palmes väg från biografen från sin arbetsplats
  • Det finns vittnesobservationer av flyende man som kan tolkas som att GM flyr Johannesgatan, St Johannes kyrkogård, Luntmakargatan, Tegnergatan. Detta passar väl med en SE som söker att ta sig tillbaka in i Skandiahuset.
  • SE har haft möjlighet att göra sig av med eventuellt mordvapen inne i Skandiahuset
  • SE stämmer väl med två av de tre gjorda gärningsmannaprofilerna
  • SE avfördes från utredningen på felaktig grund. SEs person var sådan att han lätt avfärdades såsom en irriterande men harmlös stolle. Detta är en potentiell förklaring hur han klarade sig undan upptäckt.

Inget av detta hade i sig varit nog att döma honom, inget bevisar att han är skyldig. Men han är den starkaste kandidaten utan konkurrens.
Senast redigerad av timeisbackwards 2020-06-11 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in