Citat:
Ursprungligen postat av
Analyser
Nu när SE är officiellt utpekad som misstänkt kan man ju hoppas att fler personer som känt honom kan träda fram och berätta om honom. Om vi arbetar utifrån premissen att: SE sköt Olof Palme.
Nog måste han ha pratat en hel del om sin påstådda roll som vittne inför kollegor och anhöriga. Tidigare grannar, kollegor, vänner och anhöriga har utlåtit saker som "Han var en social, snäll och möjligtvis lite uppmärksammhetssökande person - men ingen mördare". Men det måste ju finnas mer att säga?
- Hur betedde han sig dagarna, veckorna och månaderna efter mordet?
- Hur reagerade SE på de olika uppslag som kom och gick genom åren ang. MOP?
- Skiljde sig den berättelse han uppgav till polisen från den han berättade privat?
- Om han nu sjönk djupare och djupare ner i ett alkoholberoende under 90-talet, vad berodde det på enligt hans egen utsago?
- Han måste ju privat ha givit sitt gillande / ogillande gentemot MOP, hur lät han i de diskussionerna?
Det här är givetvis frågor som PU har ställt till t. ex hans ex-fru och andra. Nog fan finns det mer att berätta än "SE var ingen mördare. Han var för vek". Han levde ändå 14 år till efter mordet skedde.
Edit: Jag är medveten om att ex-frun har yppandeförbud. Så kanske är det främst andra vänner, kollegor osv jag tänker mig kan skingra ljuset kring gåtan SE.
Jag är ju numera rejält intresserad av Dubbelspåret SE och Stay Behind, och jag kan tänka mig att Stig såg framför sig hur han efter mordet skulle behandlas som en hjälte av de andra inblandade.
Istället blev han helt övergiven eftersom ingen av de övriga ville vara i hans närhet pga risken för upptäckt.
Då blev den naturliga följden att SE sökte sig till flaskan för att finna tröst, och en nedåtgående spiral inleddes.