2020-06-10, 14:16
Medlem
Analysers avatar
Det stora problemet med MOP har ju alltid varit att folk "känner" - eller har en intuition av något slag. Så om man avfärdar SE som gärningsman pga att denne inte "känns" rätt, begår man precis samma misstag som Hans Holmér gjorde från allra första början.

Jag håller t. ex med om CA "känns" mer rätt än SE baserat på en allmän uppfattning av hur en person som mördar Sveriges statsminister är som människa. Även Sydafrika, Polisspåret, osv är teorier som "känns" mer rätt än en ensam gärningsman pga av motivbild och brottets dignitet. Frågan "Varför?" mordet skedde är tämligen enkelt att svara på om man utgår en politisk konspiration i form av Sydrafrika-spåret, Polisspåret osv - Men frågan "Hur?" kan de inte besvara för att det inte finns en misstänkt gärningsman.

Men, och detta är det väsentliga, det finns ingen annan teori om MOP i vilken vi faktiskt kan knyta en misstänkt gärningsman till brottsplatsen. SE är den person passar bäst in på gärningsmannabeskrivningen och som bevisligen fanns på brottsplatsen. Man kommer för att citera Peterson "Inte runt honom" om man ska fortsätta utreda brottet.

Om tar ovanstående som en premiss för ett fortsatt utredningsarbete. Om man utgår från det som bortom allt rimligt tvivel skedde på brottsplatsen så finns det ingen annan än SE som är den sannolika mördaren. Detta betyder inte att det är bevisat att han är mördaren. Men det är inte heller möjligt att fortsätta utredningen.

Man skulle kunna uttrycka det som att jag inte är konklusivt övertygad om SE som mördaren, men jag är övertygad om att det inte går att komma längre i utredningen. Det hade också varit mer passande att endast peka ut honom utan att namnge honom. Problemet är väl att han varit allmänt känd som PU:s huvudspår de senaste två åren och därav hade han ändå blivit inofficiellt namngedd.

Frågor som handlar om - Varför SE gick omkring med ett vapen? - Eller varför en vanlig tjänsteman sköt OP? - Hur SE fick tag på ett vapen? Det är i egentlig mening inga invändningar som talar emot SE som gärningsman. Det är helt enkelt frågor som aldrig någonsin kommer att kunna besvaras.

Man kan säkert göra en lista på 10.000+ personer av presumtiva gärningsmän i form av Sydafrikanska agenter, CIA-agenter, Sovjet-agenter, Barbogruppen-stridspittar, ensamma galningar som hyste agg mot Palme osv. Vi kan enkelt föreställa oss motiv, hur de planerade mordet, och hur de fick tag på ett vapen. Men på 34 år har ingen sådan person kunnat knytas till brottsplatsen.

Det finns ingen annan än SE som under denna astronomiskt långa utredningstid har kunnat visas ha tillfälle att genomföra mordet. Detta bör beaktas innan man avfärdar honom till förmån för en annan teori.

Slutligen. Detta var egentlingen inte ett försvar till SE som gärningsman, utan mer hur jag antar att PU har resonerat.
Citera
2020-06-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han begick väl självmord också? Inte åtalbart, men en sjuk och aggressiv handling riktad mot sig själv.

Han hade visst varit svårt skuldsatt. Kan ju vara ett beställningsmord av nån Palmehatare, det fanns gott om dem!

Visst. Kan. Om. Osv osv..

Jo, jag har också hört påståendet att han var skuldsatt. Fick hans livsstil ett plötsligt uppsving efter mordet? Vilken Palmehatare med djupa fickor fick för sig att anlita en mördare med noll bevisat våldskapital? Vart hittade denne mystiske uppdragsgivare ens Stig?

Många frågor. Få svar. Allra minst från Krister Peterson..
Citera
2020-06-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Men om han stämplade ut från sitt jobb två minuter före mordet, hur visste han att Palme var på väg? Det här var innan mobiltelefonernas tid. Ringde någon till hans kontor från en telefonkiosk? Händelseförloppet visar att han knappast kan vara ensam om han är skyldig.

Att han råkar kliva ut genom dörren och av en händelse har en laddad revolver i fickan, stöter ihop med Palme och sedan får en ingivelse ”jag skjuter honom” är nästan för osannolikt för att platsa en i en kioskdeckare.

SE ser ju inte ut som någon asketisk Mahatma Gandhi på bilderna.. Rimligt är väl att han om han åt lunch senast vid två, kanske tidigare, behövt äta nåt mer innan kl: 23:19? Entréväktaren ska väl ha vittnat om att SE som själv påstod att han varit på kontoret hela kvällen faktiskt återvände till Skandiahuset efter att ha varit ute under kvällen. SE ska ev också varit lite småfull då..

Antagligen har han stuckit ut och käkat nåt och sen fått syn på paret Palme vid bion, och bestämt sig för att vänta på dom. Tillfället gör tjuven ibland..

Så tänker jag. Sen upp på kontoret och spana genom fönstret sista halvtimmen. I nyktert tillstånd skulle han aldrig göra nåt sånt här men det blir en impulshandling i berusat tillstånd. Ett spännande streck..

Sen passerar han ut och möter upp Palme. Ser till att skjuta precis vid Tunnelgatan så att han kan sticka in till vänster.

Ungefär så..
Senast redigerad av Macke85 2020-06-10 kl. 14:31.
Citera
2020-06-10, 14:24
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soniz
Han skulle hinna till nedgången vid kungsgatan och tåget gick "några minuter" över halv. Sen behövde han byta på T-centralen och det tåget verkar ha gått 23.48.

Enligt:
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html

Känns oärligt upplagt av K.P att presentera det som han gjorde?

Fy fan vad pinsamt av KP

Han slirade alltså rejält med sanningen när han påstod att Stigs tåg gick 23.48. Tolkningen tittaren gjorde var naturligtvis att KP syftade på den närmaste tunnelbanestationen SE var på väg till.
Citera
2020-06-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Lyssna på Chevamannen! Skandiamannen är lika oskyldig som Ted Gärdestad till Palmemordet.

Jag såg det nu, Leif Ljungkvist bekräftar ju SE version till 100%.

Mycket graverande för PU anser jag.
Citera
2020-06-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det finns massor av frågetecken fortfarande.

Hur kom SE om han nu var skyldig över ett vapen? Han hade ingen vapenlicens och har inte beskrivits som vapenintresserad. Och öht VARFÖR skulle han ha haft en revolver med sig på kontoret?

Var dådet mot Palme planerat? Och om det var det, var det planerat sedan längre tillbaka, eller bara i all hast under kvällen? Eller var det en impulshandling på fyllan?

Och om SE på något vis fått tag på revolvern via sin bridgevän, den där pappersmassadirektören eller vad han nu var.. Varför i herrans namn skulle denne få för sig att låna ut en revolver till den halvt alkoholiserade SE? Det verkar ändå lite orimligt? Med en så stadgad tillvaro och sitt omvittnat noggranna och anala vapensamlande?

Skulle verkligen en liten konspiration av nåt slag verkligen medvetet välja ut SE som hitman? Verkar ju oerhört riskfyllt isf..
Ja tyvärr blev vi inte klokare.
Slumpen fällde OP känns det som.
OP var som ett jagat djur, jag anser att det var bara en tidsfråga innan detta öde hade drabbat honom.
Den som fäller det svenska trädet är en alkad, beräftelsetörstande, grafiker som jobbar intill mordplatsen.
Att han inte var en del av en konspiration är hans svaga sida nämligen, bekräftelsebehovet
Att han inte försa sig om att han var GM, anser jag vara att han insåg att hans gärning inte skulle hyllas, som han förmodligen drömde om.
Såg en intervju med honom där han trasslar in sig i vissa svar som tex att mördaren kanske använde ett annat vapen och att mördaren i vredesmod skjutit då han inte hade blivit korrekt bemött.
Men SE kanske var för lättkränkt och då skjuter han!
Citera
2020-06-10, 14:31
Medlem
Två saker som inte nog kan betonas.

1= Det hopkok som KP presenterade idag skulle aldrig någonsin hålla i en svensk domstol. Inte ens mot någon som exempelvis Christer Pettersson och definitivt inte mot en ostraffad man som Stig Engström. Ingen ärlig människa som vet hur verkligheten fungerar kan påstå något annat..

2= Konstiga saker inträffar. Att en man skulle leva 70 år utan att någonsin vara ens delgiven misstanke, än mindre dömd, för något våldsbrott men just den där kvällen sköt Sveriges statsminister är inte omöjligt. Men det är en riktig jävla högoddsare och det måste varje tänkande individ kunna medge. Ska man ändå påstå att så är fallet så måste man leverera oemotsägliga bevis. Det har inte KP varit i närheten av att göra..
Citera
2020-06-10, 14:33
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag såg det nu, Leif Ljungkvist bekräftar ju SE version till 100%.

Mycket graverande för PU anser jag.

Ja KP ljög ju rätt ut idag när han påstod att ingen sett SE vid mordplatsen efter dådet.

Leif L är bergsäker på att han såg Stig och även om KP har synpunkter på trovärdigheten är det ju bedrövligt av KP att bara ignorera och ljuga om saken.
Citera
2020-06-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ja tyvärr blev vi inte klokare.
Slumpen fällde OP känns det som.
OP var som ett jagat djur, jag anser att det var bara en tidsfråga innan detta öde hade drabbat honom.
Den som fäller det svenska trädet är en alkad, beräftelsetörstande, grafiker som jobbar intill mordplatsen.
Att han inte var en del av en konspiration är hans svaga sida nämligen, bekräftelsebehovet
Att han inte försa sig om att han var GM, anser jag vara att han insåg att hans gärning inte skulle hyllas, som han förmodligen drömde om.
Såg en intervju med honom där han trasslar in sig i vissa svar som tex att mördaren kanske använde ett annat vapen och att mördaren i vredesmod skjutit då han inte hade blivit korrekt bemött.
Men SE kanske var för lättkränkt och då skjuter han!

Rent konkret så kom det inte fram så mkt nytt idag nej.

Och även om det som jag skriver finns en del frågor så.. är det faktiskt rimligt att entlediga palmegruppen, och avsluta utredningen nu 34 år efter dådet.

Det ÄR rimligt att ur Petersons synvinkel peka ut SE och anse att mordet är polisiärt uppklarat. Sydafrika? PKK? Säpo? Poliser? Christer Petersson? 33-åringen? Bla bla bla..

De var inte på mordplatsen klockan 23.21 kvällen när Palme blev mördad. Skandiamannen var det däremot! De vittnesuppgifter som pekar ut mördaren stämmer mycket väl in på SE. Han var på platsen och hans egen historia stämmer inte. Han kontaktar nervöst sin arbetsplats på förmiddagen dagen efter och ber att få kontrollera in och utpasseringstiderna i loggen. Han kontaktar därefter media och lyckas få en intervju där han sprider sin egen berättelse från mordplatsen. En berättelse som inte alls stämmer med vad nåt annat vittne berättar.

Framöver så sjunker han sen in i ett djupt missbruk och ensamhet.
Senast redigerad av Macke85 2020-06-10 kl. 14:44.
Citera
2020-06-10, 14:38
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Ja KP ljög ju rätt ut idag när han påstod att ingen sett SE vid mordplatsen efter dådet.

Leif L är bergsäker på att han såg Stig och även om KP har synpunkter på trovärdigheten är det ju bedrövligt av KP att bara ignorera och ljuga om saken.

Rätta mig om jag har fel men Chevamannen nämde väl aldrig något om SE under dom första förhören? Det här med att han såg SE är något han hävdat nu senare. Han känns inte trovärdig.
Citera
2020-06-10, 14:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
...

Antagligen har han stuckit ut och käkat nåt och sen fått syn på paret Palme vid bion, och bestämt sig för att vänta på dom. Tillfället gör tjuven ibland..

Problemet med det är väl tidsangivelserna. Bion verkar ha slutat 23:07. En gärningsman med uppsåt borde ha försökt räkna ut när bion slutar, och inte ta i beräkning att Palme stannar en stund och pratar efter filmen.

Hade paret Palme gått hem med en gång hade Skandiamannen missat dem.

Som förloppet beskrivs är det för mig därför så att det då måste handla om en otrolig slump, där SE har med sig ett vapen till jobbet, råkar kliva ut på gatan strax framför Palme, och beslutar sig för att skjuta honom.
Citera
2020-06-10, 14:44
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Rätta mig om jag har fel men Chevamannen nämde väl aldrig något om SE under dom första förhören? Det här med att han såg SE är något han hävdat nu senare. Han känns inte trovärdig.

Det är likväl bedrägligt av KP att definitivt hävda att ingen såg Stig, oavsett när Leif gjorde sitt uttalande. LL borde naturligtvis ha förhörts närmare om detta när PU hörde om hans avfärdande av SE, men det skulle ju förstört KP:s redan mycket vingliga upplägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in