2020-06-10, 12:35
  #4525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
ha ha undra vem som är haverist här egentligen? Känsligt när man bli avslöjad?

Nja jag har sett dina inlägg och du tappade intresset när du blev överbevisad om att du har fel, men lev i din egen lilla haveristvärd, uppenbarligen känner du igen dig själv?
Citera
2020-06-10, 13:01
  #4526
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nja jag har sett dina inlägg och du tappade intresset när du blev överbevisad om att du har fel, men lev i din egen lilla haveristvärd, uppenbarligen känner du igen dig själv?
överbevisad? att man ska blinka vänster när man svänger höger ur en CPL? ha hajävla pantskalle
__________________
Senast redigerad av Scalping 2020-06-10 kl. 13:03.
Citera
2020-06-10, 13:22
  #4527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
överbevisad? att man ska blinka vänster när man svänger höger ur en CPL? ha hajävla pantskalle

Vem har påstått det? Du skall blinka höger om du ska ut ur CPL och vänster om du skall göra saker som privatister inte förstår.
Citera
2020-06-10, 13:37
  #4528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
överbevisad? att man ska blinka vänster när man svänger höger ur en CPL? ha hajävla pantskalle

Du har uppenbarligen stora bekymmer med läsförståelsen och grov rättshaverist.
Du har tydligt blivit överbevisad om att regelverket runt en circulationsplats har ändrats under de senaste 30 åren vilket du har hävdat inte skett.
Och vad jag har sett har ingen i tråden hävdat något annat än att man skall blinka höger när man svänger ur en circulationsplats, däremot kan det finnas en fördel att visa när man kör in i en circulationsplats att man indikerar var man vill ta vägen, vilket var regeln fram till början av 2000 talet. Och detta rekomenderas av trafikverket och körskolor.
Men som tidigare påpekats nåt som du har svårt att ta till dig.
Citera
2020-06-10, 15:49
  #4529
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har uppenbarligen stora bekymmer med läsförståelsen och grov rättshaverist.
Du har tydligt blivit överbevisad om att regelverket runt en circulationsplats har ändrats under de senaste 30 åren vilket du har hävdat inte skett.
Och vad jag har sett har ingen i tråden hävdat något annat än att man skall blinka höger när man svänger ur en circulationsplats, däremot kan det finnas en fördel att visa när man kör in i en circulationsplats att man indikerar var man vill ta vägen, vilket var regeln fram till början av 2000 talet. Och detta rekomenderas av trafikverket och körskolor.
Men som tidigare påpekats nåt som du har svårt att ta till dig.
Du borde googla innebörden av rättshaverist då du inte känner till innebörden.

regelverket har inte ändrats på minst 30 år. Om nån hävdar det så är det ju upp till den att bevisa detta vilket inte gjorts ännu, varken här eller i mastodonttråden om CPL. Regeländringar sker inte via ryktesvägen kan jag upplysa dig om. Du tror på nånting som du har "hört" andra säga, och för det sen vidare till nästa person osv osv tills ni tror att det är sant. Hade det skett förändringar så hade nog transportstyrelsen ändrat sina direktiv på hemsidan, vilket inte skett iaf sen jag tog körkort för si så där 30 år sen.
Citera
2020-06-10, 16:05
  #4530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Du borde googla innebörden av rättshaverist då du inte känner till innebörden.

regelverket har inte ändrats på minst 30 år. Om nån hävdar det så är det ju upp till den att bevisa detta vilket inte gjorts ännu, varken här eller i mastodonttråden om CPL. Regeländringar sker inte via ryktesvägen kan jag upplysa dig om. Du tror på nånting som du har "hört" andra säga, och för det sen vidare till nästa person osv osv tills ni tror att det är sant. Hade det skett förändringar så hade nog transportstyrelsen ändrat sina direktiv på hemsidan, vilket inte skett iaf sen jag tog körkort för si så där 30 år sen.
Om det stämmer att du tog körkortet för ca. 30år sen är det ett under att du klarade dig. Definitionen från att ses som en vägkorsning till att defineras till en circelformad väg ändrades 2008.
Då ändrades också riktlinjerna om hur du skulle visa din färdväg via blinkers, från att ha gällt att du skall blinka som en 4 vägskoesning dvs höger om du skall ta först utfarten inte alls om du skulle ta 2ndr utfarten och vänster vid 3e eller senare utfart till att dagens regler att du skall blinka höger när du kör ut.
Fortfarande rekomenderas att vid mindre circulationsplatser indikera via blinkers till tänkta färdväg.
Men uppenbarligen har du bekymmer med att ta till dig fakta, så min rekomendation till dig är att du kontaktar en bilskola för några grundläggande lektioner om du har tankar på att fortsätta köra bil.
Citera
2020-06-10, 17:59
  #4531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Du borde googla innebörden av rättshaverist då du inte känner till innebörden.

regelverket har inte ändrats på minst 30 år. Om nån hävdar det så är det ju upp till den att bevisa detta vilket inte gjorts ännu, varken här eller i mastodonttråden om CPL. Regeländringar sker inte via ryktesvägen kan jag upplysa dig om. Du tror på nånting som du har "hört" andra säga, och för det sen vidare till nästa person osv osv tills ni tror att det är sant. Hade det skett förändringar så hade nog transportstyrelsen ändrat sina direktiv på hemsidan, vilket inte skett iaf sen jag tog körkort för si så där 30 år sen.


Du är verkligen en pajas.... Som har noll koll, men kaxig som fan...

Ok, du påstår att reglerna för CP inte har ändrats på minst 30 år....? Fel, och där ser vi igen att du har noll koll...

Citat:
Lag eller rekommendation?
När den nya Trafikförordningen trädde i kraft 1 oktober 1999 fick vi också en beskrivning om hur vi ska köra i en cirkulationsplats.
Om det handlar om en ny lag, eller endast en rekommendation tvistas det om.
Frågan har satts på sin spets när det gäller om man ska blinka eller inte, när man kör rakt fram i cirkulationsplatsen.
I första hand är det trafikskolorna som protesterar, särskilt de som står utanför STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
Jag kan förstå dem. Här har man i åratal lärt sina elever att inte blinka när man kör rakt fram genom cirkulationsplatsen. Nu ska man plötsligt lära ut ett nytt sätt, som man dessutom inte alls gillar. Motiveringen är att man tycker att blinkningen är onödig och lätt kan leda till missförstånd.
Att man en gång inte behövde blinka beror på att cirkulationsplatsen fram till 1 oktober 1999 liknades vid en korsning, och i en korsning behövs inget tecken när man kör rakt fram.
Sedan cirkulationsplatsen togs upp i Trafikförordningen betraktas den numera som en egen ”väg” där man svänger runt en rondell. Vid varje sväng ut från en väg ska man visa sin avsikt med körriktningsvisare.

Källa, en artikel från 2001: https://www.aftonbladet.se/bil/a/On39E3/rondellharvan-ett-varv-till

Kom igen nu alla, vi skrattar åt pajasen i kör....
Citera
2020-06-10, 18:00
  #4532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Om det stämmer att du tog körkortet för ca. 30år sen är det ett under att du klarade dig. Definitionen från att ses som en vägkorsning till att defineras till en circelformad väg ändrades 2008.
Då ändrades också riktlinjerna om hur du skulle visa din färdväg via blinkers, från att ha gällt att du skall blinka som en 4 vägskoesning dvs höger om du skall ta först utfarten inte alls om du skulle ta 2ndr utfarten och vänster vid 3e eller senare utfart till att dagens regler att du skall blinka höger när du kör ut.
Fortfarande rekomenderas att vid mindre circulationsplatser indikera via blinkers till tänkta färdväg.
Men uppenbarligen har du bekymmer med att ta till dig fakta, så min rekomendation till dig är att du kontaktar en bilskola för några grundläggande lektioner om du har tankar på att fortsätta köra bil.

Faktiskt långt före 2008 vad jag förstår, typ1999 eller så
Citera
2020-06-10, 18:06
  #4533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Faktiskt långt före 2008 vad jag förstår, typ1999 eller så

Jag har försökt reda ut exakta året, trodde själv att det var tidigare men när jag försökt söka efter datumet verkar det som om diskusionen drog igång med en otydlig definition 1999 men en definitivt klargörande först 2008.
Men det är faktiskt svårt att få fram ett definitivt datum, men någon annan kanske har större framgång.
Citera
2020-06-11, 01:02
  #4534
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag har försökt reda ut exakta året, trodde själv att det var tidigare men när jag försökt söka efter datumet verkar det som om diskusionen drog igång med en otydlig definition 1999 men en definitivt klargörande först 2008.
Men det är faktiskt svårt att få fram ett definitivt datum, men någon annan kanske har större framgång.
ja det har alltid varit svårt att överföra rykten till fakta.

du kan ju testa och kolla med polisen om var bötesbeloppet låg att inte blinka vänster. Jag ger dig 100 år bakåt i tiden.
Citera
2020-06-11, 08:48
  #4535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
ja det har alltid varit svårt att överföra rykten till fakta.

du kan ju testa och kolla med polisen om var bötesbeloppet låg att inte blinka vänster. Jag ger dig 100 år bakåt i tiden.

Då min herre uppenbarligen lider av någon typ av demens vilket jag tycker du bör söka för så bifogar jag lite länkar som kan förklara läget: och bakgrunden till att det finns lite oklarheter i det år jag refererar till. Gjordes en generell men lite otydlig förändring som sedan förtydligades 2008.

Men du kan gärna referera till var du hittar bötesbelopp för att indikera din färdväg in i en rondell och gärna kolla med polisen vilka bötesbelopp som gäller om man följer trafikverkets och körskolornas rekomendationer.


http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

https://xn--krkort-wxa.se/rondell/
Citera
2020-06-11, 10:39
  #4536
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Då min herre uppenbarligen lider av någon typ av demens vilket jag tycker du bör söka för så bifogar jag lite länkar som kan förklara läget: och bakgrunden till att det finns lite oklarheter i det år jag refererar till. Gjordes en generell men lite otydlig förändring som sedan förtydligades 2008.

Men du kan gärna referera till var du hittar bötesbelopp för att indikera din färdväg in i en rondell och gärna kolla med polisen vilka bötesbelopp som gäller om man följer trafikverkets och körskolornas rekomendationer.


http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

https://xn--krkort-wxa.se/rondell/

Jag sätter mer tilltro till en trafiksäkerhetsexpert på transportstyrelsen som uttalar sig i frågan. Han om nån borde veta.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5610868
__________________
Senast redigerad av Scalping 2020-06-11 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in