Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Du borde googla innebörden av rättshaverist då du inte känner till innebörden.
regelverket har inte ändrats på minst 30 år. Om nån hävdar det så är det ju upp till den att bevisa detta vilket inte gjorts ännu, varken här eller i mastodonttråden om CPL. Regeländringar sker inte via ryktesvägen kan jag upplysa dig om. Du tror på nånting som du har "hört" andra säga, och för det sen vidare till nästa person osv osv tills ni tror att det är sant. Hade det skett förändringar så hade nog transportstyrelsen ändrat sina direktiv på hemsidan, vilket inte skett iaf sen jag tog körkort för si så där 30 år sen.
Du är verkligen en pajas.... Som har noll koll, men kaxig som fan...
Ok, du påstår att reglerna för CP inte har ändrats på minst 30 år....? Fel, och där ser vi igen att du har noll koll...
Citat:
Lag eller rekommendation?
När den nya Trafikförordningen trädde i kraft 1 oktober 1999 fick vi också en beskrivning om hur vi ska köra i en cirkulationsplats.
Om det handlar om en ny lag, eller endast en rekommendation tvistas det om.
Frågan har satts på sin spets när det gäller om man ska blinka eller inte, när man kör rakt fram i cirkulationsplatsen.
I första hand är det trafikskolorna som protesterar, särskilt de som står utanför STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
Jag kan förstå dem. Här har man i åratal lärt sina elever att inte blinka när man kör rakt fram genom cirkulationsplatsen. Nu ska man plötsligt lära ut ett nytt sätt, som man dessutom inte alls gillar. Motiveringen är att man tycker att blinkningen är onödig och lätt kan leda till missförstånd.
Att man en gång inte behövde blinka beror på att cirkulationsplatsen fram till 1 oktober 1999 liknades vid en korsning, och i en korsning behövs inget tecken när man kör rakt fram.
Sedan cirkulationsplatsen togs upp i Trafikförordningen betraktas den numera som en egen ”väg” där man svänger runt en rondell. Vid varje sväng ut från en väg ska man visa sin avsikt med körriktningsvisare.
Källa, en artikel från 2001:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/On39E3/rondellharvan-ett-varv-till
Kom igen nu alla, vi skrattar åt pajasen i kör....