Citat:
Tja ett inte alls otänkbart scenario faktiskt.
Även om det kanske inte var så lätt att identifiera just vart makarna Palme gick i en kikare?
Det var trots allt mörkt kunde verkligen SE hålla koll exakt på VART Palmes gick?JA med en bra kikare och ett bra mörkerseende så kanske,
Även om det kanske inte var så lätt att identifiera just vart makarna Palme gick i en kikare?
Det var trots allt mörkt kunde verkligen SE hålla koll exakt på VART Palmes gick?JA med en bra kikare och ett bra mörkerseende så kanske,
Tja, att fastställa exakt hur mycket SE hade kunnat se från Skandiahuset, med eller utan kikare, kräver väl en ordentlig undersökning av ordningsmakten. Eller någon annan hugad med tillgång till huset
Mitt spekulerande är enbart grundat på att det går fint att se Skandiahuset från Sveavägen vid "bortre" delen av Adolf Fredriks Kyrkogård på Google Streetview, och därmed torde det gå bra att se ungefär minst så långt inifrån Skandiahuset. Du nämner belysningen, och den har jag komplett noll koll på hur den var på mordnatten. Går man där idag så skulle jag gissa att det är hyfsat väl upplyst hela vägen, men mycket har ju hänt på 35 år.I väntan på upplysning (förlåt!) från påläst så slänger jag in gissningen att ändock han förmodligen inte från fönstret kunde avgöra vilken väg makarna Palme tog om de hade tagit någon annan väg, så skulle det kanske kunna ha räckt för att bekräfta att "ja, de kommer faktiskt åt det här hållet" tänker jag?
Jag spinner som du hör vidare på tesen att detta var ett opportunistiskt brott, som halvt var stundens infall, men bara halvt. Han såg de komma från tunnelbanan till bion; han misstänkte att de skulle ta samma väg hem; om det skulle falla sig så att de gjorde det hade han en plan; gjorde de det inte fick saken bero.
Citat:
Ett annat alternativ scenario är ju att SE ALDRIG såg Palmes gå in på bion när han var ute och åt middag utan efter middagen gick åter till Skandiahuset Jobbade(eller söp) stämplande ut precis i tid för att hinna med sista tåget hem till Täby.
När han kom ut på Sveavägen såg han plötsligt statsministern med hustru komma gåendes stärkt av alkoholen sökte SE kontakt blev avvisad av OP och på ren impuls drog fram sin pistol och sköt.
I både ditt och mitt scenario är alltså SE INTE den sk Grandmannen.
När han kom ut på Sveavägen såg han plötsligt statsministern med hustru komma gåendes stärkt av alkoholen sökte SE kontakt blev avvisad av OP och på ren impuls drog fram sin pistol och sköt.
I både ditt och mitt scenario är alltså SE INTE den sk Grandmannen.
Också fullt möjligt. Jag har ett par invändningar. Den första är att man här måste anta att SE knallade runt med pickan. Till viss del köper jag de motiveringar som framförts varför SE skulle kunna tänkas ha gått runt med ett vapen trots att han till synes var en väletablerad akademiker med fru barn och villa i Täby (dvs powertrip och dagdrömmeri för en man med hävdelsebehov som inte känner sig respekterad). Men där jag har vissa frågetecken är att typen av vapen som Palme mördades med som jag förstått det är både tungt och skrymmande, och SE kan i princip bara ha gömt det innanför rocken eller i den lilla handledsväskan. Det låter spontant för bökigt och riskabelt för att hålla på med lite till vardags som en powertrip tycker jag.
Den andra grejen som jag inte riktigt köper är att han skulle skjutit Palme därför att Palme snäste av honom. Detta är ju för all del på ett sätt attraktivt därför att idén kommer från SE själv i en intervju.
Men om SE är Palmes mördare så tror jag inte att han talade sanning i det här fallet. Egentligen har jag ju ingen aning, men jag konstaterar att Palme i SEs version görs till en otrevlig person som snäser av medborgare som söker kontakt med honom, och att Palme på sätt och vis är den som via sitt eget beteende triggar att han blir skjuten. Är SE skyldig så luktar detta väldigt mycket den skyldiges baktalande av offret varför jag skulle ta det med en nypa salt.
Citat:
Givetvis finns ett tredje alternativ också nämligen att SE som du tror såg makarna Palme utanför Grand.SE återvände till kontoret gick sen ut genom bakdörren väntade utanför Grand såg åt vilket håll Palmes gick insåg att han glömt att stämpla ut gick förbi Palmes in genom bakdörren för att stämpla ut med hopp om att han då borde komma ut på gatan igen ungefär samtidigt som Olof och Lisbeth.Vilket ju också skedde därefter så hände exakt det jag beskrev i scenariot ovan.
Också fullt möjligt, på pappret. Dock kan man kanske tycka att det, med denna versionens något hattige och oplanerade Stig, ter sig som ett än större mirakel att han faktiskt kom undan med det. Men konstigare saker har hänt.