2020-06-10, 22:45
Medlem
Lisbeth, som vi med säkerhet vet är den enda bekräftade som sett mördarens ansikte, skulle antagligen med lätthet kunnat känna igen SE ifall han varit GM.

Antingen i tidningsartikeln han var med i på söndagen direkt efter mordet, eller i det av SE självregisserade Rapportinslaget tillsammans med Folke Dydén.

Scenariot att en GM, som själv är medveten om att ha haft ögonkontakt med huvudvittnet direkt efter skotten, frivilligt dessutom, skulle gå ut i media två dagar efter mordet och därmed högeligen riskera att röja sin identitet för LP är helt absurt. Mer troligt är att åka och gömma sig någonstans, köpa lösnäsa, ligga lågt och odla helskägg.

Ovanpå det ordnar SE en egen rekonstruktion, eftersom han snuvades på att vara med i polisens dito, vilket han rimligen borde förstått är något som kommer visas upprepade gånger i rikstäckande Rapport. Hade SE varit GM hade LP, då med mördarens ansikte färskt i minne, antagligen kunnat peka ut honom genom ett enkelt telefonsamtal, vilket hon inte gjorde. Någonsin.

Chevamannens, i mina ögon mycket trovärdiga, vittnesuppgifter om att han ser SE komma insläntrande från vänsterkanten ~4 minuter efter skotten stämmer lika bra in i att

a) SE promenerar norrut, till höger direkt efter han stämplat ut, vilket tidsbestämts till ca 2320. Han avser då att ta sig hemåt. När han hör debaclet bakom sig 2322 så blir han idel öra, vänder nyfiket på klacken och återvänder i samma fotspår han hunnit gå under de två minuter som då förflutit. Klockan är ca ~2324 när han dyker upp och stämmer alltså väl med att Chevamannen ser SE runda hörnet innan denne springer in i gränden.

eller varför inte b), att SE stämplar ut ~2320, byter artighetsfraser med väktarna på Skandia i ca 3-4 minuter innan han ramlar ut på Sveavägen, kanske pratar de om hans förestående fjällresa nästkommande dag och att det var orsaken till varför han jobbade över en fredagkväll. När han kliver ut, lätt berusad? och upptäcker tumult vid korsningen till Tunnelgatan, tar han sig dit på 10-15 sekunders promenad och glider även i det scenariot in perfekt i Chevamannens version.

- Chevamannen avfärdar med kraft SE som GM.
- Att en kontorsjobbande grafiker sitter och småsuper på jobbet sent en fredagkväll må vara, men att han utöver det är revolverman i smyg och väldigt random ramlar på paret Palme, som han dessutom vill skjuta dagen till ära, är, om inte omöjligt, så väldigt osannolikt. Förutom att han även, i så fall, måste vara i maskopi med Chevamannen.
- SE hade varit aktiv grovskytt och hade ett militärt förflutet. Även en mycket medioker pistolskytt, stabsmilitär eller annan malaj skulle med lätthet ha träffat LP på det avstånd hon sköts på ifrån.

Åklagarens lösning är fabricerad för att slutligen kunna stänga ner utredningen och lägga pluring och personal på annat. Men det var en tafflig sorti må jag säga.
Citera
2020-06-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Lambertz är verkligen en pajas utan dess like. I slutet av inlägget "20 timmar senare" har han bytt åsikt 180 grader baserat på "chevamannens" intervju i Swebbteve som han länkar till.

Men funderar ju verkligen över svenskt rättsväsende så här post Palme- och Quickrättegångarna mfl. Jag menar den här Krister Peterson måste ju skärskådas ordentligt för att se vilka tankevurpor han har gjort tidigare i sin karriär? Lambertz beskrevs under 20 år som ett helgon och en vandrande hjärna. Så är i efterhand börjar åtminstone jag fundera över om inte hela domar- och åklagarkåren har varit helt politiskt styrd under decennier och att det bara är de värsta medlöparna som kommit någonstans. Jag menar det funkar ju så inom många andra yrkesgrupper så varför inte även inom dessa?

/Johan

Jag är också inne på att hela hans gärning måste skärskådas. Är det ytterligare en Lambertz som satt dit oskyldiga svaga individer?
Citera
2020-06-10, 22:46
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Förhoppningsvis begär någon med gott om pengar ut materialet och lägger ut det på Internet. Det kan väl tex regeringen be polisen att göra själva, så slipper de att skicka ut det om och om igen.
skall vi organisera något ihop så inte alla betalar flera gånger för Kohut, polisman G och andra godbitar/storsäljare.
Citera
2020-06-10, 22:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det sägs faktiskt inte att han stämplar ut efter samtalet. Det är en tolkning utefter ordningen på sliden
Ledsen, men du har fel. Jag gick tillbaka och lyssnade (vilket du inte kan ha gjort innan du kommenterade mitt inlägg, sade han lite irriterat...) och KP säger (10:05):
- (SE) stängde sin tjänstedörr 23:25
- gick nerför trappan
- bytte några ord med väktarna i receptionen
- och stämplade sedan ut

KP blandar solklart ihop ordningen i både ord och text. Frågan är om det påverkar hur han resonerar kring tiden SE har på sig att hinna mörda OP. Förutom att HOs ”ett par minuter” förvandlats till ”ett par ord”. Så mycket för att gå tillbaka till MP...
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-10 kl. 23:04.
Citera
2020-06-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja och var det inte hon som pratade om nån vaktmästare från Skandia som drog OP i benen?
Exakt. Vem var det om SE var flyende på åsen då. Snus är snus och strunt är strunt.
Citera
2020-06-10, 22:52
Medlem
Apostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Lisbeth, som vi med säkerhet vet är den enda bekräftade som sett mördarens ansikte, skulle antagligen med lätthet kunnat känna igen SE ifall han varit GM.

Nej, hon beskriver den hon ser när hon tittar upp. Det är inte nödvändigtvis gärningsmannen.
Citera
2020-06-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.5nuggles
https://www.gp.se/nyheter/sverige/nu-kan-du-beg%C3%A4ra-ut-hela-f%C3%B6runders%C3%B6kningen-om-palmemordet-men-det-%C3%A4r-dyrt-1.2927 5015
Till er som har frågor kring att begära ut förundersökningen. Saftig prislapp för övrigt, över 1 miljon kronor för alla dokument.
Aner var en djävel att betala för att få ut material som han sedan delade med alla som var intresserade. Har en hyllmeter sådant någon stans.
Citera
2020-06-10, 22:55
Medlem
matsqqs avatar
Yvonne anser sig ha fått upprättelse :

https://www.expressen.se/nyheter/krim/palmevittnet-jag-har-fatt-upprattelse/
Citera
2020-06-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Han verkar ha lite svårt att skilja sin roll som åklagare. Yvonne Nieminen har sett Stig i samma klädsel i såväl tidningar som TV utan att ha reagerat på att "Det var exakt så han var klädd". Men KP har hängt upp sig på "bögslungan", vilket förmodligen var en pistolväska.
Vg hade också snöslunga och då hette det att vapnet inte rymdes i den. Avskriven.
Citera
2020-06-10, 23:00
Medlem
Gunnar Wall och Lars Borgnäs hade båda fått indikationer på att det var Sydafrika som skulle pekas ut.

Suhonen blev lurad att PU hade tillgång till mordvapnet.

Vem eller vilka är det som luras och varför behövde man göra det , när det fanns en lämplig syndabock att peka ut.
Citera
2020-06-10, 23:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
En liten vittnesdetalj som faktiskt kan tala för Engström är dock den fladdrande jackan/rocken som flera vittnen kommenterar. Att man inte har jackan knäppt i bitande kyla kanske kan tala för att man nyss varit inomhus.
... i så fall har han öppnat den sedan han med ”blå täckjacka” (LJ 860301) sprang förbi LJ på Tunnelgatan.

Vi får alla inse faktum att vi aldrig kan binda en GM till MP med hjälp av klädseln. Därför är hela KP-debaclet så sorgligt. Kunde ingen ha ruskat om honom och påpekat att ”det här håller inte”?
Citera
2020-06-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteln
Nej, hon beskriver den hon ser när hon tittar upp. Det är inte nödvändigtvis gärningsmannen.

tyckte man sa på pressträffen idag att den lisbeth såg när hon tittade upp alltså "alkoholisten" med stirrande blick var inte skytten utan christer petterson!?

och sedan sa man mer om det senare (men den fortsättningen missade jag)

var cp så nära? och i så fall borde han väl ha sett något?

eller missuppfattade jag något?
Senast redigerad av klinkerhofen 2020-06-10 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in