2020-06-10, 21:50
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad var hans förklaring till den stickade mössan? Den missade jag.

Vad avser LP så duckade han alldeles uppenbart på Borgnäs fråga. Det var riktigt svagt, för den frågan var ju given på förhand.

Grejen med KP är vad han inte säger: i kombination med utstämplingstiden så utesluter IMs väntande man SE som GM. Då bör han redogöra varför IM har fel. Samma sak med väktaren ALG. KP låtsas som att SE kan ha kommit tillbaka vid 21-tiden, men förklarar inte varför ALG säger 20:10:i förhör. KP vill stänga säcken, men han lämnar ju precis allt öppet. Bedrövligt arbete. Ännu sämre presentation.

Tänkte också på den när IM ikväll i SVT åter sade att han såg Dekorima mannen stå och vänta i några minuter vid hörnet. Om de angivna tiderna för mordet och SE:s utstämpling stämmer, och förutsatt att IM inte överdrivet missbedömt tidsåtgången, eller ljuger, eller minns totalt fel, så borde SE vara otänkbar som gärningsman.
Citera
2020-06-10, 21:51
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Håller med! Och SE känns inte som en person som ingår i ett nätverk som minutiöst planerat mordet på Palme.

Känns inte som en grupp av människor skulle anförtro den uppmärksamhetskåta och speciella personen SE att spela huvudrollen i ett uppdrag där så mycket står på spel.

Och som du säger, om han är ensam gm, även om han stämplat ut så tidigt som 23:19ish så är det ändå nästan omöjligt att han skulle ha hunnit att bestämma sig att spontanskjuta Palme, ladda/osäkra vapnet samt hinna fram till korsningen Tunnelgatan, och skrida till handling. Allt detta på dryga minuten efter att han lämnar dörrarna på Skandia?

Känns omöjligt! Och då har vi ändå resonerat med "bästa" tänkbara scenario. SE behöver inte ha checkat ut 23:19ish, som i exemplet ovan, utan det kan ha varit så sent som 23:21.

Nä, jag kan inte få ihop att det är SE på något sätt faktiskt.

Med tanke på SEs personlighet och karaktär: linslus, "vill alltid ha rätt" - (hans egna ord - i en intervju flera år före mordet), alkoholen, extroverta, grannens vittnesmål om hur han inte kunde smälta att inte bli chef över grafikerna på Skandia osv så skulle han knappast bli betrodd att invigas i en mordkomplott och än mindre stå för skjutandet. Och aldrig i livet att Stay Behind eller andra professionella skulle göra det.
Senast redigerad av StuG 2020-06-10 kl. 21:54.
Citera
2020-06-10, 21:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vad? Om KP inte menar att det skulle räckt till åtal, varför hänger han då ut en död man? Det är ju helt bedrövligt i så fall.

Jag tolkade definitivt KPs inledning som att han menar att det var i ”mitten-rutan” och räcka till åtal. Jag skall motvilligt titta på eländet igen...

Historisk händelse, allmänintresse. Det hade räckt till häktning och vid en häktning hade vi fått namnet även 1986.
Citera
2020-06-10, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Jo men just denna person var redan en person som ville synas i media och han satt på info som hela Sverige hade velat veta sanningen om, åt både håll så att säga. Det var jag eller det var inte jag som gjorde det. På så sätt skiljer han sig ifrån "vanliga" självmordskandidater. Men du tror på ditt, jag tror på mitt.

Det enda jag tror är att det kan finnas en förklaring i hans leverne att han var samma människa då som tidigare. Sedan vet jag inte vad jag ska tro om allt annat. Jag har aldrig trott på CP som mördare och har likaledes svårt att tro på SE. Min uppfattning är att det var organiserat och att det var en professionell utövare som höll i vapnet.
Citera
2020-06-10, 21:53
Avslutad
I polisförhör har den i dag 64-åriga kvinnan beskrivit mannen: han bar knälång rock, verkade jagad, såg sig om över axeln och försökte lägga ner något i en handledsväska.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/palmevittnet-jag-har-fatt-upprattelse/

Om detta är Engström kan man undra hur han hann tillbaka till brottsplatsen sedan och inte minst. Vem F är så dum å riskera dyka upp i pressen när man är mördare inte vittne? Det hade ju räckt med ett enda vittne som inte hört av sig för att fälla honom. Kan han verkligen haft antingen en önskan å bli gripen, eller att få bort misstankarna mot sig genom att spela vittne? Det är ju i såfall den ultimata nesan för svensk polis. Vifta bort en underlig närmast mytomanlikt vittne, som i själva verket är mördaren.
Senast redigerad av lone star 2020-06-10 kl. 21:57.
Citera
2020-06-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
SE var inte trevlig, däremot var han mesig. TB var mycket trevlig och inte mesig någonstans. Det finns inga likheter där.
Visst finns det likheter båda trodde dom stod över polisen mentalt och satte vilkoren själva. Åklagaren berröde den mentaliteten "bitteramarta" killar alltaå , Täby grannarna vittnar också om Engströms trevliga anda, andra om hans vilja
att synas.
Hur Engström kom över puffran kanske ett lån från grannen eller hade han en egen på Jobbet köpte han "kungsträdgårds revolvern" 5 min bort, fanns alla möjligheter att be nån annan handla in den bland klientelet runt hörnet..vem vet fråga Kungen av Kungsan jan vill säkert snacka lite om hur det gick till förr..
-Jag tror det är samma vapen...som mordvapnet.
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-06-10 kl. 22:00.
Citera
2020-06-10, 21:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vad har detta med KPs miss i den skriftliga presentationen att göra?

Han vill inte säga till hela världen "HO minns fel". På samma sätt som han inte vill säga "LL minns fel"
Citera
2020-06-10, 21:54
Medlem
Dr.5nuggless avatar
https://www.gp.se/nyheter/sverige/nu-kan-du-beg%C3%A4ra-ut-hela-f%C3%B6runders%C3%B6kningen-om-palmemordet-men-det-%C3%A4r-dyrt-1.2927 5015
Till er som har frågor kring att begära ut förundersökningen. Saftig prislapp för övrigt, över 1 miljon kronor för alla dokument.
Citera
2020-06-10, 21:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det finns inget tydligt som omöjliggör SE som GM.

INGEN har sagt att detta skulle räcka till åtal. INGEN.
KP räknar i PK upp olika alternativ (09:32-09:33) vad han kan göra om någon är misstänkt och säger/skriver sedan att
a) SE är misstänkt,
b) eftersom den personen är död är kan jag inte väcka åtal.

Du tycker inte detta pekar på att KP tycker att bevisningen räcker till åtal...?
Citera
2020-06-10, 21:57
Medlem
Ett ganska fint snyftslut ändå på SVT:s Palmekväll, med Mårten P som tackar en rörd Anna H.
Citera
2020-06-10, 22:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
KP räknar i PK upp olika alternativ (09:32-09:33) vad han kan göra om någon är misstänkt och säger/skriver sedan att
a) SE är misstänkt,
b) eftersom den personen är död är kan jag inte väcka åtal.

Du tycker inte detta pekar på att KP tycker att bevisningen räcker till åtal...?

Nej det är inte synonymt med "hade han levt hade jag väckt åtal", men att "icke kunna väcka åtal" är ett krav för att använda avskrivningsgrunden.
Citera
2020-06-10, 22:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Ett ganska fint snyftslut ändå på SVT:s Palmekväll, med Mårten P som tackar en rörd Anna H.

Regimmedia skyddar regimen. Tack tack snyft snyft.

Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Kan inte denna lösning vara iscensatt av Löfve’ns partikompisar? Nu får ni prestera nåt så vi vinner valet. Corona är för deppig. Kom med nåt nu! Jamen vi kan inte... Nu!! Ok, vi har väl nån som passar in.

Hahaha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in