Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-18, 11:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Den som såg mördaren på kortast avstånd, om man bortser från Lisbeth Palme, var väl Anders Björkman? Han uppgav i det första förhöret att gärningsmannen bar ett mörkt och rockliknande plagg.
Jag bortser från Grandmannen i det här sammanhanget eftersom jag tvivlar på att han är identisk med mördaren.
Jag säger inte att det gäller alla vittnen. LP och LJ var också mycket nära GM. LP:s tidigaste vittnesmål ser jag ingen anledning att misstro, det är senare man märker att hon påverkats.
Citera
2020-05-18, 11:59
Medlem
Citat:
Den som såg mördaren på kortast avstånd, om man bortser från Lisbeth Palme, var väl Anders Björkman? Han uppgav i det första förhöret att gärningsmannen bar ett mörkt och rockliknande plagg.
Jag bortser från Grandmannen i det här sammanhanget eftersom jag tvivlar på att han är identisk med mördaren.

Tycker att den samlade vittnesbilden ger att vi får nöja oss med att GM antingen hade en rock som kan misstas för en längre jacka eller en jacka som går att ta för en rock. Biter man sig fast vid någotdera är det för att man driver en tes. Och det är ju okej, bara man är ärlig med det.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag säger inte att det gäller alla vittnen. LP och LJ var också mycket nära GM. LP:s tidigaste vittnesmål ser jag ingen anledning att betvivla, det är senare man märker att hon påverkats.

LJ säger i sitt första förhör att mördaren bar någon form av jacka som var mörk, troligtvis en dunjacka. Han säger ingenting om färgen blå i det första förhöret.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag skulle i så fall kunna tänka mig att man har en misstänkt gärningsman som man sedan försöker pussla in på mordplatsen genom att omtolka vittnesuppgifter.

Har svårt att se hur ett mer förutsättningslöst omtag om vittnena skulle kunna ta något framåt. Det är mer så folk härinne försökt lösa mordet i mer än 30 år. Har inte gett så mycket.

Nej man har utgått från mordplatsen för att se vad det kan ge. Man har inte utgått från misstänka. Det är ju just det som gett resultat. Har du helt missat vad KP sagt?

Jag tror att man genom omtolkning av vittnesmål får ett trovärdigt scenario. Detta scenario har sen få alternativ på mördarens identitet. Sen har man fokuserat på denna person och på något sätt fått även något tekniskt på sin sida.
Citera
2020-05-18, 12:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
"Björkman omtalar att mannen som sköt var klädd i en mörk eller mörkblå stickad mössa som var ihoprullad ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna. (FUP 104)

Morelius säger mörk stickad mössa och parkas utan kapuchong
Senast redigerad av 299792458 2020-05-18 kl. 12:07.
Citera
2020-05-18, 12:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
LJ säger i sitt första förhör att mördaren bar någon form av jacka som var mörk, troligtvis en dunjacka. Han säger ingenting om färgen blå i det första förhöret.
Ja, du ser ju tendensen. Och man kan inte bortse från Grandmannen eftersom det är mycket möjligt att GM väntade på OP där. På vilka grunder avfärdar du Grandmannen som GM? Jag påstår inte att Grandmannen är GM, men sannolikheten är inte liten.
Citera
2020-05-18, 12:04
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
"Björkman omtalar att mannen som sköt var klädd i en mörk eller mörkblå stickad mössa som var ihoprullad ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna. (FUP 104)

Ja, det var väl exakt det jag skrev?
Citera
2020-05-18, 12:09
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ja, du ser ju tendensen. Och man kan inte bortse från Grandmannen eftersom det är mycket möjligt att GM väntade på OP där. På vilka grunder avfärdar du Grandmannen som GM? Jag påstår inte att Grandmannen är GM, men sannolikheten är inte liten.

Vad gäller Grandmannen så är det väl inte etablerat att han bar en blå jacka/rock?
Citera
2020-05-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej man har utgått från mordplatsen för att se vad det kan ge. Man har inte utgått från misstänka. Det är ju just det som gett resultat. Har du helt missat vad KP sagt?

Det kan inte uteslutas. Men vad har han egentligen sagt? Jag känner bara igen det där med att man återvänt till mordplatsen. Har det varit konkretare än så?

Citat:
Jag tror att man genom omtolkning av vittnesmål får ett trovärdigt scenario. Detta scenario har sen få alternativ på mördarens identitet. Sen har man fokuserat på denna person och på något sätt fått även något tekniskt på sin sida.

Det är väl just det jag tycker låter högst anmärkningsvärt. Att man genom att titta på vittnesmål skulle kunna krama fram ett scenario som gör att man kan ringa in en enskild person...
Citera
2020-05-18, 12:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vad gäller Grandmannen så är det väl inte etablerat att han bar en blå jacka/rock?
Grandmannen är ett hopkok av vittnen som förmodligen inte sett samme man allihop, men flera talar om jacka.
Citera
2020-05-18, 12:13
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Grandmannen är ett hopkok av vittnen som förmodligen inte sett samme man allihop, men flera talar om jacka.

Jag trodde att det var färgen blå som vi diskuterade här.
Citera
2020-05-18, 12:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag trodde att det var färgen blå som vi diskuterade här.
Inte bara. Färg och plagg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in