Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-06-10, 14:08
Medlem
Efter sett inslag och intervjuer med SE är jag övertygad SE ville polisen skulle gripa honom. Han hånade polisen. Hans mål var att få en plats i historieböckerna men ville inte kontakta polisen själv. Såg detta som en jakt och besvikelsen att han inte blev gripen slutade med självmord
Citera
2020-06-10, 14:09
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Dagen D är här, dagen som jag längtat till är äntligen här. Dagen då jag tänkt att vi (Sverige) ska ta oss ur gropen vi grävt djupare och djupare i 34 år (o lite till om man dessutom räknar in ubåtskränkningarna). Gropen som jag skämts över och de frågande blickar som riktats mot vårt land.

Åren som föregår gropens tillkommande var goda, Sverige var ett land som andra såg upp till. Vi hade industriella, sportsliga och musikaliska framgångar utöver de faktumet att vi hade god vård av barn, äldre, sjuka och socialt utsatta. Vi sågs som ett land där trygghet och demokrati rådde tillsammans med öppenhet och du riskerade inte att åka i fängelse för att du kritiserade politiker eller stod upp för din ståndpunkt. Ett Sverige som andra såg upp till och något som jag själv var stolt över.

Allt sedan ubåtskränkningarna och sedermera mordet på Palme har allt gått utför. Klantighet, rädsla för att göra fel och ett sopa-under -mattan-mentalitet har med stegrande intensitet försatt Sverige i en pinsam återvändsgränd och det var idag jag önskade att vi kunde återställa Sveriges goda anseende vi en gång hade.

Jag kan möjligtvis köpa att Palmeutredningen inte kan komma längre i sin undersökning utifrån eget grävande men det finns ju fortfarande möjlighet att andra mer sannolika gärningsmän kommer fram och erkänner, ex på sin dödsbädd eller att teknisk bevisning uppdagas. Men att stänga utredningen på basis av att ingen annan sträcker upp handen så att läraren får helt enkelt peka på den som mest rimligen gjort det är inget annat än skandalöst.
Familjen Palme kan sätta punkt och därmed läka såren och jag är på ett sätt glad för deras skull men för familjen Engström öppnades såret istället och de har ingen möjlighet att försvara sig. Detta i sig är häpnadsväckande hur det hanteras i ett land som Sverige.

Gropen har nu grävts ännu djupare och allt medan Löfven tittar på. Jag hoppas att oppositionen tar sitt ansvar och lyfter detta till en ny nivå. Om inte så måste en privatfinansierad utredning till och jag är helt säker att det finns medel för det. Det här kan vi inte släppa förrän rättvisa skipats.
Senast redigerad av Suckmesideways 2020-06-10 kl. 14:18.
Citera
2020-06-10, 14:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Om Peterson dragit dessa slutsatser som en flashback-användare här i tråden hade det betraktats som amatörmässiga slutsatser. Det finns många som underbyggt sina teser bättre än detta med andra kandidater som mördare.
Citera
2020-06-10, 14:12
Medlem
Basfaktas avatar
Ja vad ska man säga. Efter 3 år kommer KP med detta som givetvis inte är annat än ett haveri.

Inte ett bevis. Högläsning ur vittnesförhören. Samma märkliga slutsatser som Filter.

Inget mordvapen och ingen annan bevisning heller.

Innan verkade det som om KP hade på fötterna. Ärligt talat tycker jag lite synd om honom.

Kritikstormen rasar med oerhörd styrka.

Att SE var en person att utreda är solklart. En mängd besynnerliga uttalanden efter mordet.

Men nu fick vi ingenting utöver det vi känt till i 34 år. En spekulation till. Vad hände?
Citera
2020-06-10, 14:14
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andman75
Efter sett inslag och intervjuer med SE är jag övertygad SE ville polisen skulle gripa honom. Han hånade polisen. Hans mål var att få en plats i historieböckerna men ville inte kontakta polisen själv. Såg detta som en jakt och besvikelsen att han inte blev gripen slutade med självmord
Då är det väl än märkligare att han inte lämnar någon dokumentation efter sig. Ett halvdussin påbörjade nyckelromaner och grandiosa anteckningar till rättsförhandlingarna och tjocka kuvert avlevererade till någon advokat att öppnas i händelse av det ena med det tredje.
Citera
2020-06-10, 14:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Oerhört besviken.

Jag hade Skandiamannen ångest grad 4/5 ungefär, eftersom jag trodde att man hade teknisk bevisning men inget som direkt band SE så att vi kunde dra streck.

Men att höra KP var som att läsa ett av de sämre inläggen i denna tråden eller att besöka ryggdunkar-tråden bredvid. Några punkter för att skriva av mig tomheten:
  • KP har inte koll på ordningen när SE lämnar Skandia. Helt centralt och en häpnadsväckande miss. Inte heller nämner han att HO uppger att de talade ett par minuter. Jag undrar om det kan bero på att han inte inser att det är väsentligt om det sker efter utstämplingen?
  • Han påstår att SE kan ha lämnat Skandia och återvänt vid 21-tiden men nämner inte att ALG säger att det var 20:10.
  • KP gör stor sak av att LJ ser en keps, men att han inte ser en rock hoppar KP över. Med YN är det i stället rocken som gäller, inte att hon INTE ser en keps. Körsbär, körsbär.
  • När Borgnäs frågar om LPs utpekande tittar KP bort och hänvisar till HR. Sanslöst. Vi talar här om huvudvittnet som pekar ut någon som inte liknar SE det minsta, och karln har inte förberett ett svar!?!

Det här var Kwast-klass. Fy f-n.
Citera
2020-06-10, 14:16
Medlem
Suckmesidewayss avatar
ingen nytt tillkom idag, inte ett skit. Möjligtvis promemorian för den hade jag själv inte läst innan, vet inte om den var ny för utomstående eller ej men oavsett så gav det ju bara tidigare PU ett sämre läge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Peterson är en lakej som tillhör partiet, rörelsen.
Upp som en sol ned som en pannkaka.

Fortsatta lögner och locket på.
Var fanns alls kritiska frågor?
Pressträffen var ju bara gammal skåpmat.

Det behövs en ny granskning av människor utanför partiet, rörelsen som får tillgång till allt material.

Detta håller fan inte.

Petersson är så vitt jag vet gammal moderat kommunpolitiker, om jag inte skummade helt fel i nån SvD-artikel här nyligen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
KP brast i allt ovanstående så det skrek om det

Grund för överprövning av åklagarens beslut kan finnas.

ÅKLAGARMYNDIGHETEN

Om utredningen läggs ner
När en utredning har lagts ned gör inte polis och åklagare något mer med utredningen. Om ny bevisning framkommer kan en nedlagd förundersökning återupptas.
Även om en utredning har lagts ned, till exempel på grund av att gärningspersonen är okänd, kan man ändå ha rätt till ersättning. I första hand får man vända sig till sitt försäkringsbolag. Om inte försäkringen täcker skadan kan man vända sig till Brottsoffermyndigheten som ersätter skador i många fall.

Är man missnöjd med en polis eller åklagares beslut att lägga ned en förundersökning kan man begära så kallad överprövning av beslutet. En begäran om överprövning skickas till den lokala polismyndigheten eller åklagarkammaren där beslutet fattades.

Alla människor har inte rätt att begära överprövning av beslutet utan det ska vara någon med ett berättigat intresse av att få saken prövad, såsom målsäganden. Det finns inga särskilda tidsfrister för överprövning.

Källa: https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/om-utredningen-laggs-ner/#:~:text=N%C3%A4r%20en%20utredning%20har%20lagts,k an%20en%20nedlagd%20f%C3%B6runders%C3%B6kning%20%C 3%A5terupptas.&text=%C3%84r%20man%20missn%C3%B6jd% 20med%20en,s%C3%A5%20kallad%20%C3%B6verpr%C3%B6vni ng%20av%20beslu tet
Citera
2020-06-10, 14:18
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vi är nu i precis samma läge som före pressträffen. Ingenting nytt. Inga bevis.

Dagens utpekande av SE består alltså i, enligt KP, att det inte går att komma runt honom.

I denna tråden har Engström diskuterats ett antal gånger. 2 böcker har skrivits. Ingenstans har det framkommit något som ens liknar bevis.

Som jag tidigare skrivit är det tyvärr omöjligt att lösa detta mordet med den information som finns. Alltså är nu enda chansen att ny tillkommer.

Man var ju väldigt noga med att beskriva "lösningen" utan att använda en enda tidigare okänd uppgift. Mysko, minst sagt!

Oavsett om det är Engström eller någon annan så kan man utgå ifrån att det borde finnas massor av kompletterande information i utredningen som skulle stödja detta, utöver det som framkommit tidigare. Man vill inte vända några nya stenar.
Citera
2020-06-10, 14:20
Medlem
Tänk att en presskonferens som skulle ge oss svaret på olika frågor bara skapade ännu fler frågor!

Dog Palme-utredningen när Dag Andersson slutade?
Citera
2020-06-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja vad ska man säga. Efter 3 år kommer KP med detta som givetvis inte är annat än ett haveri.

Inte ett bevis. Högläsning ur vittnesförhören. Samma märkliga slutsatser som Filter.

Inget mordvapen och ingen annan bevisning heller.

Innan verkade det som om KP hade på fötterna. Ärligt talat tycker jag lite synd om honom.

Kritikstormen rasar med oerhörd styrka.

Att SE var en person att utreda är solklart. En mängd besynnerliga uttalanden efter mordet.

Men nu fick vi ingenting utöver det vi känt till i 34 år. En spekulation till. Vad hände?
Notera. Dag avgick i protest. DE jobbade med WT sades det. Allt KP sagt är blå duster. Inget annat har de granskat. FRÅN DAG ETT FÖR KP har de försökt övertala försäkringarna och vittnen att det är SE. Filter hade noll inflytande på det.

Däremot verkar de ha spridit desinformation till både politiker och pressen in i det sista.
De har nog dock lyckats ena alla kunskapare mot sig själva. Nu är handskarna av.

Fram med namnen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in