Citat:
Ursprungligen postat av
BrandiLove
Hans handväska spelar en central roll i utredningen , en så kallad bögslunga som han alltid hade med sig
Jag undrar om han alltid hade med sig palmevapnet för att kunna skjuta palme om han råkade träffa på honom?
Obs jag spekulerar bara jag tycker man ska utgå ifrån att stig Engström är oskyldig då han är död och inte kan dömas
Han hade knappast ständigt med sig vapnet för att kunna skjuta Palme ifall tillfälle gavs. Men han hade nog vapen med sig av andra anledningar, kanske han kände sig tryggare så. Sedan beskriver han själv hur han "tror" det gått till. Det vill säga att Palme avvisat honom och i ren ilska kommer skotten.
Tyvärr verkar det ju inte finnas en chans i helvetet att kunna bevisa varken det ena eller andra just nu. Men jag ser inga uppenbara hål i förklaringen med Skandiamannen, särskilt ifall man tar med alla hans egna beskrivningar och förklaringar av mordet, som han ju faktiskt redogör för ganska utförligt (utan att erkänna, förstås).
Jag tycker inte alls man kan utgå ifrån att han är oskyldig. Man kan inte utgå från varken att han är oskyldig eller skyldig. Något definitivt svar på den frågan kommer aldrig att finnas. Men klarar man hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt, så kan man förstå att det troligtvis var han, men att det nog aldrig går att bevisa. Och att han i lagens mening förblir oskyldig.