Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-11, 17:45
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vem har inte tid att småprata lite när man skall skjuta Sveriges statsminister?

Funderade idag på om inte dom ändå talade om för oss vad de tänkte igår. Först meddela att man gärna tittat vidare på sydafrika och sedan efter det utmåla stackars Engström som mördare. Dessutom inte ett ord om walkie-talkies.
Var det deras sätt att protestera mot order att lägga locket på? Bara en reflektion jag gjorde idag.

Haha, garvade lite åt din första mening. Ja, för oss normalt funtade blir det ju naturligtvis bisarrt, men vem vet, kanske SE pratade med vakten för att inte avvika i sitt normala beteende för mycket så det blir misstänksamt.

Jag är inte inne på att SE är skyldig, men vill bara lyckas eliminera honom helt så man kan gå vidare till nästa misstänkta. Någon pratade ju om en larmad dörr som var öppen där han kunde smugit ut och konstigt nog låstes den minuten efter skotten. Låter inte det märkligt? Ingen aning om var dörren var placerad, känns som att det har en stor betydelse.

Ja, walkie talkies då.. jag håller helt med dig där. Både Robert Gustafsson och minst en till har ju sett dessa. Låter ju som att dom rapporterade till mördaren via dom.
Citera
2020-06-11, 17:45
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Trodde Jag skulle fa en miljon träffar pa CA! Fanns en del pa wiki, som jag länkat till! Inte borta när det gäller google.

Ett enkelt sätt är att lyssna på podden "Palmemordet". Lycka till!
Citera
2020-06-11, 17:46
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, tror jag har den men hittar inte just nu! Kom väl förra året?
Minns tyvärr inte citatet du nämnde. Konstigt hon legat lågt så många år, det tänkte jag på mest
Läste det mesta i boken för ngt ar sedan. Mycket bra. Man far hoppas att vittnen far mer hjälp nuförtiden. Hon försökte hjälpa till och fick sitt liv delsvis förstört.
Citera
2020-06-11, 17:47
Medlem
Det som jag tycker är märkligt är att samtliga palmeurredare har ignorerat walkie talkie rapporteringen.

Och KP har väl ryktats ha gjort något fynd, och användt ny teknik. Ny teknik till vad?
Det fanns ingenting.

Jag börjar misstänka att KP har gjort en rejäl felkalkylering.
Han verkar ha varit så säker på sin sak om något, som gått om stöpet, som visat negativt utslag, och därmed inte kunnat inkludera det i sin slutgiltiga plädering.
För om ett slutbesked är så här tunt, så är det något som gått fel, eller oberäknat.

KP medger att de faktiskt har haft Arla gryning på radarn, men att ingen velat yppa någonting, eller gjort det mycket motvilligt finner jag rätt sensationellt!! Varför gick man inte vidare här, typsikt palmespaning. Dvs. klent och värdelöst. Jag har hoppet kvar om att gärningsmännen nu kan göra ett erkännande om att det var vi, men jag tror faktiskt att vi aldrig kommer att få veta. Om man lyckats dölja sanningen så långt, att världens största mordutredning lägger ner för att de ger upp, då har man ju lyckats hålla sanningen borta.

Det enda som man kan gå på,

Min känsla om det betyder något :
En konsperation av personer,
de har kunskap och inflytande, kontakter
de kan mycket om vapen och krigsstrategi
Mördaren flydde snabbt utomlands . men vart troligen skjuten kort efter mordet - för att inte erkänna pga skuldkänslor eller annat.

Hög trolighet svenskar, kan även vara agenter från en annan nation som ville påvisa att vara för offensiv i både politik och uttryck leder till graven.
Senast redigerad av leading 2020-06-11 kl. 17:56.
Citera
2020-06-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Enligt min uppfattning var SE, aka Skandiamannen, inget annat än en tönt. Ett fyllo som råkade befinna sig i närheten av mordplatsen den här kvällen. Han råkade troligen passera korsningen nån minut efter mordet och förbannade då sig själv över att han inte var på plats en minut tidigare. SE är en mytoman och en nolla, i mina ögon. Inget annat.
Observera att han hjälpte till att fälla cp i tingsrätten. Dessutom gjorde hans virriga vittnesmål att man trodde mer på lisbets totalt felaktiga vittnesuppgifter.
Citera
2020-06-11, 17:49
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Observera att han hjälpte till att fälla cp i tingsrätten. Dessutom gjorde hans virriga vittnesmål att man trodde mer på lisbets totalt felaktiga vittnesuppgifter.
Det var väl försvaret som använder SE som vittne?
Citera
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Jaså? Sidan 7, mitten

”Lade du märke till någon man iklädd mörkblå rock [...]”

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

Menar du att han inte är trovärdig eller att han hördes i gamla utredningen?
Jag menar att han inte används i den argumentation KP för.
Citera
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:

Öh... Ja! SE var sinnessjuk. alkoholiserad och en extrem mytoman. Dessutom ganska lågintelligent. Ingen Palmemördare där inte.
Citera
2020-06-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Finns det någon vänlig själ som har tillgång till Anna Hages bok som kan kolla om detta citat stämmer?

"Ja hon skriver själv i boken att hennes granne eller kompisens granne (någon granne i alla fall) som va polis sagt att även om hon såg GM så skulle hon inte säga det eftersom det då skapades en hotbild mot henne. Efter det sa hon att hon inte sett GMs ansikte, men som hon skrev i boken: "men det gjorde jag"."

Hennes väninnas granne var polis och dagen efter MOP i en oklar situation när ingen visste något om det låg en organisation bakom gav han det förnuftiga rådet att offentligt säga att hon inte såg ansiktet.

Det kunde försätta henne i en utsatt situation utan personskydd.

På flera ställen i boken återkommer det att hon inte såg ansiktet.

Det du citerar "men det gjorde jag" kan jag inte hitta med sökfunktion men har ett minne av men att det syftar på att hon såg GM, dock inte hans ansikte.

Min tanke är att det var en omständighet som poliser i förhör ville klarlägga genom "indirekta" frågor. Varför?
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-11 kl. 17:58.
Citera
2020-06-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Det var väl försvaret som använder SE som vittne?
Precis men hans vittnesmål får motsatt effekt vilket tyder på att han kanske är jävligt smart
Citera
2020-06-11, 17:52
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Hans handväska spelar en central roll i utredningen , en så kallad bögslunga som han alltid hade med sig

Jag undrar om han alltid hade med sig palmevapnet för att kunna skjuta palme om han råkade träffa på honom?

Obs jag spekulerar bara jag tycker man ska utgå ifrån att stig Engström är oskyldig då han är död och inte kan dömas

Han hade knappast ständigt med sig vapnet för att kunna skjuta Palme ifall tillfälle gavs. Men han hade nog vapen med sig av andra anledningar, kanske han kände sig tryggare så. Sedan beskriver han själv hur han "tror" det gått till. Det vill säga att Palme avvisat honom och i ren ilska kommer skotten.

Tyvärr verkar det ju inte finnas en chans i helvetet att kunna bevisa varken det ena eller andra just nu. Men jag ser inga uppenbara hål i förklaringen med Skandiamannen, särskilt ifall man tar med alla hans egna beskrivningar och förklaringar av mordet, som han ju faktiskt redogör för ganska utförligt (utan att erkänna, förstås).

Jag tycker inte alls man kan utgå ifrån att han är oskyldig. Man kan inte utgå från varken att han är oskyldig eller skyldig. Något definitivt svar på den frågan kommer aldrig att finnas. Men klarar man hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt, så kan man förstå att det troligtvis var han, men att det nog aldrig går att bevisa. Och att han i lagens mening förblir oskyldig.
Citera
2020-06-11, 17:53
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Annelis vittnesmål:

http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2013/10/forhoret-med-anneli-aldrig-meningen-att.html#.XuJPCbjg2R4

Är Anneli avfärdad som vittne vid något tillfälle? "Icke trovärdig" typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in