Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Jag fortsatt fullkomligt vägrar att acceptera Stig Engström såsom Olof Palmes dräpare utan närmast helt solid teknisk bevisning.
Vad som KP måste presentera OM han skall saluföra Stig Engström som GM ter sig närmast omänskligt.
Kopplingen till vapnet måste vara otvetydig.
Dessutom måste hela den vankelmodiga indiciekedjan rörandes Skandiamannen rätas ut och kompletteras med flera punkter.
All stödbevisning för att Stig Engström skall vara dräparen måste dessutom offentliggöras.
Redan Engströms koppling till eventuellt mordvapen måste vara extremt svår.För mig så räcker det inte ens om SEs fingeravtryck finns på kolven.Det är fortfarande mera rimligt att anta att dessa har satts när Engström var på ett av sina flertaliga vänskapliga besök hos vapensamlaren.
Det torde vara mindre än 17 timmar kvar tills KP spiller bönorna.
För hans yrkesheders skull,och för hans goda rykte..så hoppas jag att han inser hur oerhört mycket solid fakta han måste presentera imorgon för att Stig Engström skall kunna antas vara liktydig med Olof Palmes dräpare.
Om det någon gång varit tid att bekänna färg är nu.Jag vidhåller fortfarande att Christer Andersson är den klart mest sannolike mördaren i det material vi har vid hand.Ingenting har hänt sedan KPs intervju 18 Februari så som jag uppfattar det som på något sätt kan kullkasta detta.
Därför vidhåller jag att jag tror att Christer Andersson kommer att presenteras såsom Olof Palmes mördare imorgon.Har jag fel om detta,så kräver jag otvetydig bevisning för att annan GM är den riktige.
Med mindre än så kan och skall man inte låta sig nöja.
Näej, det fungerar inte så att KP måste bevisa en hel kjedja.
Det gås efter ett regelverk.
Om SEs fingeravtryck finns på revolvern som hittats - så anser regelverket att han kan dömas på sannolika skäl. Att det teoretiskt sett är otetydligt att han är mördaren - eftersom det finns två gemensamma faktorer till mordet.
1 SE var på mordplatsen, och gett tvetydlgia uppgifter som kan motsägas, har inget tätt alibi
2 Hans fingeravtryck finns på revolvern
Oavsett om SE lånat ut revolvern, blivit lurad till att hålla i den, eller blivit utlurad på gatan, eller bara är en lättlurad dum människa på något sätt- spelar ingen roll.
Det är kjedjan som talar. Oavsett om det är sant eller ej.