2020-06-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Att gå tillbaka till sin arbetsplats efter ett sådant mord verkar för mig mycket märkligt. Även att självmant söka upp polisen, eventuellt med oro för att man tror sig ha varit felaktigt utpekad och istället, bekvämt nog, "råkar" ha värdefulla upplysningar om vad som hänt.

Det enda man kan vara säker på är att karln inte verkar vara normal. Psykopat eller virrpanna.

Liknar beteendet där mördare är med på skallgång som gäller hans mordoffer. Är väl en del i någon ångestdämpande kontrollbehov kanske.

Han förstod väl att han kunde ligga risigt till när flera vittnen snackade om hatt och rock etc. Därför beslöt han sig för att framställa sig som ett vittne på plats som liksom Lisbeth sett nån i blå täckjacka.
Citera
2020-06-10, 14:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Nån som har en länk till PDF:en av Filter #62 som tar upp skandiamannen?
Filter tog inte upp något nytt, de bara tuggade om Proletärens ursprungliga text.
En oformlig, rödfärgad rappakalja. "Engström var fascist och umgicks med vapenfetichister" ungefär.
Efter den artikeln var åtminstone jag övertygad om att Engström är oskyldig.
Citera
2020-06-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloridaMan
Har varit närmast sjukligt intresserad av det här fallet under många år och såg verkligen fram emot att äntligen få något oemotsägligt att bita i men allt som bjöds var en vattentunn soppa utan struktur..

Vi ska alltså okritiskt köpa att en man som under sina 70 år på jorden aldrig ens delgavs misstanke för något våldsbrott men just den där kvällen så klev han ut från sitt jobb med en handkanon på sig, happy go lucky fick syn på statsministern och omedelbart fick för sig att skjuta honom..

Ingen konkret bevisning. Inget vapen. Inte ens något riktigt motiv varför han skulle velat skjuta Palme. "Palmekritisk" visst men det stämmer ju i varierande grad in på alla som inte röstade på honom..

Som sagt oerhört tunt och som flera redan påpekat kan det mycket väl vara förtal av avliden. Krister Peterson borde skämmas livet ur sig..

Han begick väl självmord också? Inte åtalbart, men en sjuk och aggressiv handling riktad mot sig själv.

Han hade visst varit svårt skuldsatt. Kan ju vara ett beställningsmord av nån Palmehatare, det fanns gott om dem!
Citera
2020-06-10, 14:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihly
Om vi förutsätter att mordet inte var planerat så är det inte så konstigt om hanteringen av vapnet efteråt inte heller var något vidare genomtänkt.

Sedan kanske det var små fickor eller nått sånt i rocken? Bara spånar lite...
Engström var väl ganska välkänt alltid synlig på bild med handledsremväska.
Citera
2020-06-10, 14:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Man måste inte vara "foliehatt" för att tro att Petersson och Melander har fått "påtryckningar från högre ort" för att komma fram till detta va?
Inte ett dugg. De har slängt fram gammal skåpmat som refuserats av Hans Holmér i tron att det kommer tysta massorna.
Citera
2020-06-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Otur otur.. Maximal otur för Skandiamannen SE om han nu är oskyldig.

Han känner alltså av en slump, en person som också av en ren slump, nu bara råkar äga en revolver med kalibern .357 Magnum. En revolver som till skillnad från i stort sett allt annat som testskjutits i alla fall inte går att utesluta som möjligt mordvapen.

Sen kliver han alltså ut på Sveavägen runt 23.19? SE uppger sig då vara stressad eftersom det bara är en lite dryg halvtimma till sista tunnelbanan från T-centralen (flera hundra meter från Sveavägen) går hem? Ont om tid..

Mordet sker sedan ett par minuter senare ungefär 50 meter därifrån. Mördaren (från Sydafrikanska säkerhetstjänsten?) är klädd i en halvlång mörk rock, har en liten väska i handen och har troligtvis en huvudbonad av nåt slag. SE har händelsevis en nästan exakt likadan klädsel. En halvlång mörk rock, en liten väska och en huvudbonad. Vilken slump! Vilken häpnadsväckande tajming.. Han som suttit hela kvällen på kontoret och jobbat (även om vittnesuppgift av en slump hävdar motsatsen) dyker upp precis där klädd nästan exakt som mördaren. Sen springer för säkerhets skull också SE samma väg som mördaren.. Ett vittne som befinner sig längs mördarens flyktväg möter dock bara av en slump en springande person?

Den där skidresan som det skulle åkas på, verkar sedan skjutas upp till söndagen? På lördagsförmiddagen ringer han i stället stressad till jobbet för att förhöra sig om in och utstämplingstider! Helt normalt ju, vem gör inte det flera gånger i månaden?

Ja, vilket sammanträffande alltsammans. Och sen sjunker han allt djupare in i ett alkoholmissbruk efter allt det här..

Men om han stämplade ut från sitt jobb två minuter före mordet, hur visste han att Palme var på väg? Det här var innan mobiltelefonernas tid. Ringde någon till hans kontor från en telefonkiosk? Händelseförloppet visar att han knappast kan vara ensam om han är skyldig.

Att han råkar kliva ut genom dörren och av en händelse har en laddad revolver i fickan, stöter ihop med Palme och sedan får en ingivelse ”jag skjuter honom” är nästan för osannolikt för att platsa en i en kioskdeckare.
Citera
2020-06-10, 14:09
Medlem
Någon som vet vem som skrev under den Promemoria som KP nämner och som friade SE?
Citera
2020-06-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Alla har en bild av en mördare och när bilden av sanningen uppdagas får hjärnan problem.
Senast igår när bilden av linköpingsmördaren släpptes fick jag problem, jag väntade mig en annan bild.
Skandiamannen för mig var en bekräftelsesjuk ,halvalkis lite nördig figur. På något vis känns han lättkränkt, kan det vara så enkelt att han tilltalade OP, som frös och bara ville gå hem, SE tålde inte det och sköt honom i vredesmod.
En fråga är; varför sprang han runt med vapen för?

Motivbilden? ja han var M men alla M hade inte planer på mörda OP.
HH gjorde många misstag, det största var att inte ta in elefanten som han yttrade,till förhör.

Jag har svårt att ta in den här dråpliga mannen som OP mördare...……..

Jag förstår ärligt inte det sista.. Det är ju en återkommande företeelse, som sker gång på gång på gång, att en viss typ av män, som högt värderar respekt och social status, men som av en eller annan anledning inte kommer i åtnjutande av någotdera, t ex pga av brist på traditionell maskulinitet, och därmed hamnar långt ner på hackordningen, begår våldsamma brott.

Exempel:

https://i.insider.com/51d1fc4669beddec05000018?width=400&format=jpeg&aut o=webp
https://s.hdnux.com/photos/02/44/65/675164/3/920x920.jpg
https://ichef.bbci.co.uk/news/1024/branded_news/7105/production/_96433982_breivik.jpg
https://www.denverpost.com/wp-content/uploads/2016/05/20050905_124432_CD05_columbine1.jpg?w=400

SE passar in klockrent där, enda som faller ur mönstret är att han är äldre och mer etablerad.

Inte heller är det särskilt svårt att mörda någon som knallar runt glad i hågen utan någon tanke på att bli skjuten, det kan väl vilket jävla fån som helst göra. Det som hindrar oss är att vi inte vill. Mark David Chapman lyckades ju döda John Lennon liksom...
Senast redigerad av timeisbackwards 2020-06-10 kl. 14:15.
Citera
2020-06-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han sysslade ju med jakt/prickskytte, har man ner vapenlicens då? Hur som helst, kan han väl lånat vapnet av vapensamlarkompisen!?
Absolut ELLER lånat det utan dennes vetskap .
Det är inte osannolikt att SE tex vattnade blommor eller tog in posten när vapensamlaren var bortrest.
SE KAN också ha fått tag på vapen nån annanstans .I Skydd&Säkerhet .92 nämner han ett vapen som ska ha stulits på spelklubben Oxen samma kväll som mordet.
Hade SE känningar där?
Brukade han rent av själv vara där?
Kan det vara så att han spelade en del berodde hans ekonomiska problem på tex spelskulder?

Ja teorier finns det gott om .
jag köper SE som GM alla dar i veckan MEN visst tvivel finns såklart då inga konkreta bevis ju presenterades.

Man kan väl i vart fall konstatera att alla ni som avfärdad SE bara sådär inte borde gjort det.
Och ni som tolkat"läs förhören" som att det omöjligt kunde vara SE nej som jag hela tiden sagt så finns det INGET i materialet som utesluter honom som GM .Snarare saker som gör att man blir mer misstänksam mot honom.
Citera
2020-06-10, 14:11
Medlem
vinbras avatar
Det här uttalandet av Mårten Palme om Stig saknar för mig all logik:

– För att det var ju så konklusiva bevis. Dessutom stämde hans utseende med mina iaktagelser utanför Grand, kepsen med öronlappar knäppt ovanpå. På det sättet var det omskakande.

Hur i hela friden kan det ha varit Stig han såg börja förfölja LOP från Grand när SE samtidigt höll på att avsluta sitt arbetspass i Skandiahuset?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGrwW/palmes-soner-tror-ocksa-att-engstrom-ar-skyldig
Citera
2020-06-10, 14:13
Medlem
Beskedet att Stig Engström är den sannolika Palmemördaren en antiklimax i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986
Citera
2020-06-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Det enda nya som framkom idag som jag reagerade på var att sista tåget gick 23:48. Han hade alltså drygt en halvtimme på sig att ta sig till tåget, vilket tar max 5 minuter från Sveavägen 44. Varför hade han då bråttom? Troligen var han redan i gasen efter att ha halvsprungit tillbaka småfull från Grand där han fegade ur när han såg att barnen var med. Utifall någon skulle sett honom kan han säga att de har förväxlat honom med mördaren eftersom han också gick snabbt, och han också gick in till språnget där han stod och väntade.

Han skulle hinna till nedgången vid kungsgatan och tåget gick "några minuter" över halv. Sen behövde han byta på T-centralen och det tåget verkar ha gått 23.48.

Enligt:
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html

Känns oärligt upplagt av K.P att presentera det som han gjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in