2020-12-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror YN säger väska. Om den hade snodd för handleden såg hon inte vad jag kommer ihåg. De som analyserade hennes vittnesmål i Granskningskommissionen ansåg att det kunde röra sig om fodralet till en Walkie Talkie.

Väskan var också i minsta laget för mordvapnet som samma kommission ansåg att låg i en ficka eller hölstades efter mordet.

Så gärningsmannen ska ta fram en walkie-talkie?
Citera
2020-12-30, 18:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
SE som vittne anländer alltså ca 30 sekunder efter skotten. Han ställer sig några meter från mordplatsen och iakttar. Då får han syn på LJ som sedan försvinner. Han tittar vad som sker när de andra försöker att rädda Palmes liv. Efter det går han runt lite och uppfattar att YN lämnar ett signalement som påminner om honom. Sedan går han tillbaka till Skandia. Är det så händelseförloppet ser ut?

Ja i stora drag.

Lägg till att det hela börjar med några minuters samtal med väktaren på Skandia och som denne vittnat om. Jag gissar att det samlades ganska många människor på platsen redan innan polisen kom till platsen och att SE blev "sur" då polisen bara tog vittnesmål från de som sett själva mordet direkt på brottsplatsen.

Han kan således verkligen talat med en polis som "snäst av honom" när polisen insåg att SE inte sett skotten. Det kan förklara den delen i hans berättelse. Det måste funnits kanske 10 personer på platsen när polisen kom dit som inte sett själva mordet.

SE behöver inte ens hört YN:s vittnesmål då även det signalement som gick ut i tidningar och TV starkt påminde om hur SE var klädd. SEs uppgift att mördarens signalement och hans har förväxlats är något som dyker upp först när han ringer polisen.

Så det är inte omöjligt att SE hamnar i bakgrunden om han är en försiktig general. AH verkar i alla fall sett när han anländer till mordplatsen.
Citera
2020-12-30, 18:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så gärningsmannen ska ta fram en walkie-talkie?

Det har hittats en Walkie Talkie vid Jutas backe dagen efter mordet och det finns ett PM i PU som slår fast att det fanns en omfattande WT-bevakning runt OP. (Dock kom detta PM till då PKK var i ropet och polisen verkar mest hitta det de letar efter under sin egen lykta...)

Jag vet inte om detta kan ha påverkat Granskningskommissionens analys. Det talas om WT och den springande mannen på David Bagares Gata där i alla fall.
Citera
2020-12-30, 18:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Väskans storlek stämmer bra med den SE hade.

Ja det stämmer. Dock är väskan för liten för att rymma en 357 magnum med 6" pipa. Vad skulle SE leta efter i väskan? Dessutom måste väskan håller gömd vid mordplatsen så att inga vittnen ska se den.

Storleken på väskan stämmer, men sen blir det bara konstigt med SE som GM.
Citera
2020-12-30, 18:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Väskans storlek stämmer bra med den SE hade. Och påminner om en handledsväska. Så säger i alla fall YN.

Ok. Jag har inte kollat detta. Jag trodde inte hon använde ordet "handledsväska".

Edit: Jag kan bara se att hon själv använder ordet "väska" i förhöret. Du får gärna länka till förhör när hon talar om en "handledsväska". Jag hittar det inte, men kan säkert ha fel.
Senast redigerad av ursprungligen 2020-12-30 kl. 18:58.
Citera
2020-12-30, 18:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja i stora drag.

Lägg till att det hela börjar med några minuters samtal med väktaren på Skandia och som denne vittnat om. Jag gissar att det samlades ganska många människor på platsen redan innan polisen kom till platsen och att SE blev "sur" då polisen bara tog vittnesmål från de som sett själva mordet direkt på brottsplatsen.

Han kan således verkligen talat med en polis som "snäst av honom" när polisen insåg att SE inte sett skotten. Det kan förklara den delen i hans berättelse. Det måste funnits kanske 10 personer på platsen när polisen kom dit som inte sett själva mordet.

SE behöver inte ens hört YN:s vittnesmål då även det signalement som gick ut i tidningar och TV starkt påminde om hur SE var klädd. SEs uppgift att mördarens signalement och hans har förväxlats är något som dyker upp först när han ringer polisen.

Så det är inte omöjligt att SE hamnar i bakgrunden om han är en försiktig general. AH verkar i alla fall sett när han anländer till mordplatsen.
Då blev han sur och så småningom även väldigt chockad. Chockad antagligen för att polisen inte brydde sig om honom, inte för att statsministern blivit mördad.
Citera
2020-12-30, 18:58
Bannlyst
Citat:
SE som vittne anländer alltså ca 30 sekunder efter skotten. Han ställer sig några meter från mordplatsen och iakttar. Då får han syn på LJ som sedan försvinner. Han tittar vad som sker när de andra försöker att rädda Palmes liv. Efter det går han runt lite och uppfattar att YN lämnar ett signalement som påminner om honom. Sedan går han tillbaka till Skandia. Är det så händelseförloppet ser ut?
Vi vet att GM befinner sig uppe på krönet cirka 23:22:11 (tar 46 sekunder att ta sig från mordplats till krönet). Mordet sker 23:21:20 och GM börjar springa 23:21:25. (LL säger att GM försvinner efter 4-5 sekunder). GM är uppe vid krönet 23:22:11, alltså efter 46 sekunders språngmarsch.

Lars Jeppson står kvar en stund innan han sakta tar sig uppåt vilket styrks av att han möter YN vid krönet 23:23:08.

Lars Jeppson möter kommissariebilen någon minut senare, 23:24.

Det jag vill säga är att det finns tillräckligt med marginal för den sölige SE att kunna uppfatta LJ vid trappavsatsen. Om vi utgår från att SE befinner sig precis utanför Skandia när skotten smäller eller att han tar sig ut precis efter att skotten fallit så går tiderna ihop från det att han går ut skandias entré till att han är på mordplatsen. SE har alltså en minuts marginal att ta sig till mordplatsen och se Lars Jeppsson.

Förstår inte hur detta inte kan friskriva SE från att vara gärningsman. Han nämner sin iakttagelse av Jeppsson tidigt morgonen efter.
Citera
2020-12-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ja i stora drag.

Återigen ,vem är det som går bredvid SE när han kommer till mordplatsen?

"SE behöver inte ens ha hört YN:s vittnesmål"

Ljuger han om det för att vara intressant? Varför lägger han till saker som inte sagts?
Citera
2020-12-30, 19:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Då blev han sur och så småningom även väldigt chockad. Chockad antagligen för att polisen inte brydde sig om honom, inte för att statsministern blivit mördad.

Det är väl svårt att sätta sig in i hur han reagerade, men chockad sade väktarna på Skandia att han blev. Det räckte egentligen att han hann bli sur någon gång innan han ringde till polisen. Glöm inte att han också kollade utstämplingstiden med jobbet först så att han visste att han skulle "hinna ut på gatan" för att bli så intressant han ville vara.

Här finns nog förklaringen att SE har friserat bort ett samtal med väktaren på flera minuter. Då går inte stämplingstiden ihop med den hjältesaga han håller på att koka ihop.
Citera
2020-12-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ok. Jag har inte kollat detta. Jag trodde inte hon använde ordet "handledsväska".

Edit: Jag kan bara se att hon själv använder ordet "väska" i förhöret. Du får gärna länka till förhör när hon talar om en "handledsväska". Jag hittar det inte, men kan säkert ha fel.

Den påminner om en handledsväska. Så säger hon.
Citera
2020-12-30, 19:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Vi vet att GM befinner sig uppe på krönet cirka 23:22:11 (tar 46 sekunder att ta sig från mordplats till krönet). Mordet sker 23:21:20 och GM börjar springa 23:21:25. (LL säger att GM försvinner efter 4-5 sekunder). GM är uppe vid krönet 23:22:11, alltså efter 46 sekunders språngmarsch.

Lars Jeppson står kvar en stund innan han sakta tar sig uppåt vilket styrks av att han möter YN vid krönet 23:23:08.

Lars Jeppson möter kommissariebilen någon minut senare, 23:24.

Det jag vill säga är att det finns tillräckligt med marginal för den sölige SE att kunna uppfatta LJ vid trappavsatsen. Om vi utgår från att SE befinner sig precis utanför Skandia när skotten smäller eller att han tar sig ut precis efter att skotten fallit så går tiderna ihop från det att han går ut skandias entré till att han är på mordplatsen. SE har alltså en minuts marginal att ta sig till mordplatsen och se Lars Jeppsson.

Förstår inte hur detta inte kan friskriva SE från att vara gärningsman. Han nämner sin iakttagelse av Jeppsson tidigt morgonen efter.

Det som friskriver SE är att AH ser när SE anländer till mordplatsen förs efter att Palme blivit skjuten.
Citera
2020-12-30, 19:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där är ett alternativ som jag för en mycket liten slant skulle kunna tänka mig att köpa. (Glöm allt hittepå om agerandet på mordplatsen och sådant, absolut ingen löpning efter någon. Den löpning som har förekommit är före polisen, inte efter).

Det finns dock allt för mycket som inte stämmer med "låtsasvittnet", det krävs i så fall en mytoman som kommit väldigt långt i karriären. Jag säger som Skandias säkerhetschef, "Mytoman, i helvete heller!".

Mördaren har sprungit in i gränden. Om SE har sprungit efter eller inte låter jag vara osagt. Polisen märkte redan från början att något inte stämde med SEs vittnesmål. Därför avfärdade de honom.

Det "omtag" som har skett imponerar inte på mig. Visst är TPs bok skickligt skriven, men efter lite analys faller det sönder. Jag tror SE inte är en klockren mytoman utan en "plussare" en person som vill göra sig intressant och överdriver saker som berör honom eller hänt honom. Det är en störning vissa har.

TP skriver själv i boken att SE hade skrutit och sagt att det var han som hade designat Skandias paraply, vilket inte är sant och tyder på att SE var villig att slira lite på sanningen för att göra sig intressantare än han var. Jag får därför säga som Flashbacks säkerhetschef:

"SE Mytoman, ja för fan!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in