2020-06-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det finns massor av frågetecken fortfarande.

Hur kom SE om han nu var skyldig över ett vapen? Han hade ingen vapenlicens och har inte beskrivits som vapenintresserad. Och öht VARFÖR skulle han ha haft en revolver med sig på kontoret?

Var dådet mot Palme planerat? Och om det var det, var det planerat sedan längre tillbaka, eller bara i all hast under kvällen? Eller var det en impulshandling på fyllan?

Och om SE på något vis fått tag på revolvern via sin bridgevän, den där pappersmassadirektören eller vad han nu var.. Varför i herrans namn skulle denne få för sig att låna ut en revolver till den halvt alkoholiserade SE? Det verkar ändå lite orimligt? Med en så stadgad tillvaro och sitt omvittnat noggranna och anala vapensamlande?

Skulle verkligen en liten konspiration av nåt slag verkligen medvetet välja ut SE som hitman? Verkar ju oerhört riskfyllt isf..

Man behöver inte ha vapenlicens för att komma över ett vapen... och han behöver inte fråga om lov för att låna den, det finns bilder på samlingen som hängde på väggen i matsalsrummet. Och skulle han ha lånat den kanske hans palmekritiske vän valde att tiga om det.

Det kan finnas en mängd anledningar att han hade ett vapen på kontoret. Kanske han haft den som beskydd, kanske han planerade ett självmord (han bragde sig ju som bekant själv av livet senare), kanske han planerat skjuta någon på Skandia, osv.

Att det skulle vara någon slags konspiration är bara konspirationsteoretikernas våta dröm. Har ni inget liv?
Citera
2020-06-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På Sabbatsbergs akutmottagning säger hon till den första polis som hör henne att det var två gärningsmän.

Hon var minst sagt ett i allra högsta grad otillförlitligt vitten. Hon vill jag minnas vägrade att vara med på rekonstruktion av mordet, vägrade att samtal spelades in, enbart Hans Holmér fick samtala med henne om mordet.

Självklart blir man förvirrad när något sådant här händer, det lätt att missuppfatta situationer och fel minnesbilder kan uppstå. Det går inte att klandra någon för som hamnat i en sådan situation. Det är just hennes ovilja att inte medverka i eller ha den helt på sina villkor och inte efter brottsutredningsmässiga principer som får mig att undra vad det hela handlar om.

Jag vet inget om henne som person men man måste ju vara extrem känslig och krävande om man vill ställa upp egna villkor som vittne i en polisutredning som syftar till att finna hennes makes mördare.

Jag tyckte kommentarerna om LP:s vittnesmål under pressträffen (nu minns jag itne om det var Melander eller PK) var en av de klokare saker som sades. De verkar ha dragit slutsatsen att den person hon såg framifrån på MP inte var mördaren, utan troligen vittnet AB.
Citera
2020-06-10, 13:32
Medlem
TrolleriKontos avatar
Är det någon som sitter på hela intervjun som Stig Engström gav 1992 för tidningen Skydd och Säkerhet?

Jag har bara sett utdrag. Skulle vilja läsa dem i sin kontext. Jag har sökt efter intervjun men inte hittat den i sin helhet.
Citera
2020-06-10, 13:34
Medlem
Det enda nya som framkom idag som jag reagerade på var att sista tåget gick 23:48. Han hade alltså drygt en halvtimme på sig att ta sig till tåget, vilket tar max 5 minuter från Sveavägen 44. Varför hade han då bråttom? Troligen var han redan i gasen efter att ha halvsprungit tillbaka småfull från Grand där han fegade ur när han såg att barnen var med. Utifall någon skulle sett honom kan han säga att de har förväxlat honom med mördaren eftersom han också gick snabbt, och han också gick in till språnget där han stod och väntade.
Citera
2020-06-10, 13:40
Medlem
protectors avatar
Nån som har en länk till PDF:en av Filter #62 som tar upp skandiamannen?
Citera
2020-06-10, 13:44
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Är det egentligen någonting nytt som kom fram idag?

Sitter och kollar på presskonferensen just nu men ingen nyhetskanal har rapporterat att det finns något nytt att berätta.
Citera
2020-06-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På Sabbatsbergs akutmottagning säger hon till den första polis som hör henne att det var två gärningsmän.

Hon var minst sagt ett i allra högsta grad otillförlitligt vitten. Hon vill jag minnas vägrade att vara med på rekonstruktion av mordet, vägrade att samtal spelades in, enbart Hans Holmér fick samtala med henne om mordet.

Självklart blir man förvirrad när något sådant här händer, det lätt att missuppfatta situationer och fel minnesbilder kan uppstå. Det går inte att klandra någon för som hamnat i en sådan situation. Det är just hennes ovilja att inte medverka i eller ha den helt på sina villkor och inte efter brottsutredningsmässiga principer som får mig att undra vad det hela handlar om.

Jag vet inget om henne som person men man måste ju vara extrem känslig och krävande om man vill ställa upp egna villkor som vittne i en polisutredning som syftar till att finna hennes makes mördare.

Ja, jo. En tolkning är ju att ena ögonblicket var hon Fru Statsminister, ett av Sveriges mest omsusade par sedan slutet av 1960-talet, och några sekunder senare var hon änka och privatperson. Så ur ett perspektiv förlorade hon väldigt mycket väldigt snabbt och hennes märkliga beteende kan ju varit ett utryck för impulser att försöka återetablera den auktoritet hon förlorat i kombination med paranoia och sorg och chock över förlusten av maken. Spekulationer, omöjligt att veta...
Citera
2020-06-10, 13:50
Medlem
Man måste inte vara "foliehatt" för att tro att Petersson och Melander har fått "påtryckningar från högre ort" för att komma fram till detta va?
Citera
2020-06-10, 13:52
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
hehe, TV4s reporter råkar avslöja konspirationen som SE ingick i: Skandiamäklarna.
Citera
2020-06-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Det enda nya som framkom idag som jag reagerade på var att sista tåget gick 23:48. Han hade alltså drygt en halvtimme på sig att ta sig till tåget, vilket tar max 5 minuter från Sveavägen 44. Varför hade han då bråttom? Troligen var han redan i gasen efter att ha halvsprungit tillbaka småfull från Grand där han fegade ur när han såg att barnen var med. Utifall någon skulle sett honom kan han säga att de har förväxlat honom med mördaren eftersom han också gick snabbt, och han också gick in till språnget där han stod och väntade.

Han skulle väl ner till T-Centralen och röda då tar det inte max 5 min från S44 dock är 30 min fortfarande för mycket att vara stressad för.
Citera
2020-06-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Han skulle väl ner till T-Centralen och röda då tar det inte max 5 min från S44 dock är 30 min fortfarande för mycket att vara stressad för.

Nej, han skulle till nergången runt hörnet till vänster på Kungsgatan.
Citera
2020-06-10, 13:59
Medlem
Skandiamannen hade kanske planerat att skjuta Palme under en längre tid? Sossarnas partihögkvarter ligger några hundra meter från hans arbetsplats. Han bör ha sett Palme lite då och då på Sveavägen. Skandiamannen hade en revolver på jobbet utifall ett tillfälle skulle uppstå? Och det gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in