2020-06-10, 12:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jo så kan det bli. Samtidigt kanske han erkände så fort för att han bara vill få det överstökat och inte har nån lust att utveckla mer.

Jag hoppas och tror han kommer berätta. Det måste ju ändå ha varit jobbigt att gå omkring och veta att alla letar efter honom och tänka på vad han gjort, säkerligen har det påverkat de här 16 åren mycket. Om han nu inte är en psykopat, men det tror inte jag att han är, för då hade han troligtvis fortsatt begå grova våldsbrott när han väl börjat.
Citera
2020-06-10, 12:06
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
ja det var lite poängen.

Det blir en fråga om gränsen för statens kontroll och makt över medborgarna.

Så kan man se det också. Fast att lämna DNA i det med släktforskning är ju inte tvingande, det gör man frivilligt och dessa finns i släktdatabas eller vad det heter. Inget som staten har någon inblandning i.

Att lämna DNA till rättsväsendet sker ju i de fall som oftast brukar ske vid starka misstankar i mordfall för att bevisa och påvisa/alternativt utesluta MGM inblandning i ett brott. I staten ingår ju rättsväsendet.
Citera
2020-06-10, 12:06
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
ja det var lite poängen.

Det blir en fråga om gränsen för statens kontroll och makt över medborgarna.

Så länge medborgarna har ett val när det gäller att dela dna.t så är det väl okej. Men visst, sådant kan ju plötsligt förändras, och då är det mindre bra.
Citera
2020-06-10, 12:10
Medlem
Sheen999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nej.

Personligen hoppas jag mest på att utredarna faktiskt frågar honom om det där överfallet på tidningsbudet år 2006, som polisen då tyckte hade starka kopplingar till dubbelmordet.
Menar du detta? https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=917581

Verkar ju inte ha någon koppling isåfall
Citera
2020-06-10, 12:11
Medlem
Missingno.s avatar
Någon som var vän med honom måste väl minnas vilket namn han spelade cs och andra spel under.

Med tanke på hur isolerat han levde så borde han ha ett väldigt stort "digitalt fotspår".
Citera
2020-06-10, 12:12
Avstängd
kyrkstockens avatar
”Många reagerade – en udda fågel”

Beskrivningen av en tillbakadragen och tystlåten person går igen bland flera personer som känt honom under uppväxten och skoltiden.

Daniel Nyqvist hade svårt för sociala interaktioner

Alltså en aspergare igen?
Citera
2020-06-10, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nja den typen brukar inte ha så mycket skulder.

Tror du att han haft smartphone smarttv osv skulle inte förvåna mig om han hade en knapptelefon så isolerad som han varit
Citera
2020-06-10, 12:13
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheen999
Menar du detta? https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=917581

Verkar ju inte ha någon koppling isåfall

DÖN är väl ingen hund heller

Nej, jag menar detta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/linkoping-knivoverfall-kan-ha-koppling-till-dubbelmord
Citera
2020-06-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Han måste ha spanat och väntat på offret. Frågan är vad han ville. Bara mörda någon. Hämnas mot någon i Mohameds familj. Kände han dem sedan tidigare?
Det skrevs i tråden att han sets på platsen flera dagar och rastlöst vandrat runt där. Det spekulerades om att det kunde varit en biltjuv men så släpptes det och tråden kom fram att det var GM som väntat på grabben. Ja, varför gjorde han det om han inte ville träffa honom.

Sexspåret tror jag inte på en morgon med trafik när folk gick på gångstigen, grabben med en stor ryggsäck och kunde säkert skrika och vara tuff nära sitt hem. Klart det fanns en historia bakom.

Det förvånar mej inte om det kommer fram att det var grabbens kniv som mordutredare Åkesson, inkallad som expert trodde. Smutsfolket här vill hellre dra fram en rasistskylt och synas med. Lågt men ack så vanligt idag i Ankeborg där dessa skyltar är lika vanliga som mjölk till barnen när hatet växer och växer.

Jag tror att GM finner en slags frid när han nu får mat, husrum, terapi och sin dator samt slipper att vara något annat än det osäkra barn han är. Jag hoppas på fängelse i minst 10 år och som 47-åring komma ut starkare. Då har han fått ett straff på 16+10 år vilket inte skall blandas ihop med andras öden. Här på jorden har var och en sin egen karma bitch att leva med.
Citera
2020-06-10, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missingno.
Någon som var vän med honom måste väl minnas vilket namn han spelade cs och andra spel under.

Med tanke på hur isolerat han levde så borde han ha ett väldigt stort "digitalt fotspår".

Ja det är sjukt!! Att ingen kände honom i senare dagar.. kan man isolera sig så pass mycket? Jag förstår inte det
Citera
2020-06-10, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Det skrevs i tråden att han sets på platsen flera dagar och rastlöst vandrat runt där. Det spekulerades om att det kunde varit en biltjuv men så släpptes det och tråden kom fram att det var GM som väntat på grabben. Ja, varför gjorde han det om han inte ville träffa honom.

Sexspåret tror jag inte på en morgon med trafik när folk gick på gångstigen, grabben med en stor ryggsäck och kunde säkert skrika och vara tuff nära sitt hem. Klart det fanns en historia bakom.

Det förvånar mej inte om det kommer fram att det var grabbens kniv som mordutredare Åkesson, inkallad som expert trodde. Smutsfolket här vill hellre dra fram en rasistskylt och synas med. Lågt men ack så vanligt idag i Ankeborg där dessa skyltar är lika vanliga som mjölk till barnen när hatet växer och växer.

Jag tror att GM finner en slags frid när han nu får mat, husrum, terapi och sin dator samt slipper att vara något annat än det osäkra barn han är. Jag hoppas på fängelse i minst 10 år och som 47-åring komma ut starkare. Då har han fått ett straff på 16+10 år vilket inte skall blandas ihop med andras öden. Här på jorden har var och en sin egen karma bitch att leva med.

En dator? Det får han väl inte ha i fängelset
Citera
2020-06-10, 12:22
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja om man ser till vilka offren är så tyder det på en psyksjuk GM.
Frågan är bara om man kan visa på att han också var det vid mordtillfället för 16 år sedan, jag tror det kan bli väldigt svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in